Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberzoon wil niet mee met klassenuitje


Leene

Leene

05-09-2022 om 18:12

Plantenbak schreef op 05-09-2022 om 17:59:

ik dwing een kind nooit meer. Natuurlijk probeer ik ze even te overtuigen maar met een goede reden is nee nee.

Ik heb geweigerd om een van mijn kinderen ziek te melden terwijl hij er wel om smeekte. Maar ja, het hoort erbij, je moet ook dingen doen die niet zo leuk zijn etc. Mijn zoon zat in de brugklas en hij had het er totaal niet naar zijn zin. Hij was niet opgewassen tegen aan aantal jongens. Had geen vrienden in de klas terwijl hij op de basisschool best goed lag. Zijn spullen werden uit zijn etui gejat. Zijn gymspullen verdwenen. Niemand wou met hem samenwerken. Dat soort dingen.

Toch mee naar Amsterdam. Echt, ik had het nooit moeten laten gebeuren. Hij was helemaal gesloopt daarna en zo verdrietig. Een hoopje ellende kwam er thuis. Er was een busindeling maar degene die naast hem moest zitten ging ergens anders zitten en niemand anders wou bij hem zitten. Zijn groepje heeft hem in Amsterdam in de steek gelaten dus liep hij daar moederziel alleen tijdens een lange lunchpauze terwijl de rest naar de McDonald's was gegaan. Niemand sprak tegen hem. Hij heeft alle opdrachten alleen gemaakt. De dag duurde een eeuwigheid voor hem. Ik kan er nu nog verdrietig van worden. Wat een ellendelingen in die klas (kwam goed hoor, hij kwam in een andere klas terecht het tweede jaar en daarna zijn er nooit meer pestacties geweest).

Dus ja, als nu 1 van mijn kinderen zegt ik wil echt niet want . .. dan meld ik ze ziek. Nooit meer dat zoiets gebeurt als mij mijn oudste zoon.

Ik snap je plantenbak.. dat zou ik nu een reden vinden om mijn kind WEL ziek te melden. En daarom zou ik als TO proberen er achter te komen wat de reden is om niet mee te willen doen. Ik zou mij daar ongerust over maken! Hier ook een zoon die met fors pest gedrag te maken heeft gehad. Overigens: wat een. Raar uitje... Naar Amsterdam en dan als mentor blijkbaar ook niet in de gaten houden wie er verloren bijloopt


Toevallig heeft dochter vandaag een soort polderspel gehad. Had ze geen zin in maar ik ken haar. Ze heeft veel vrienden op school en heeft ze het ondanks dat ze niet van dit soort dingen houdt een prima dag gehad. Wist ik eigenlijk ook wel. Er was 1 jongen ziekgemeld. Deze jongen wordt vaker ziekgemeld met dit soort dagen. Ze hebben met die jongen de spot gedreven. Heeft wel vrienden in de klas maar is ook niet erg  populair. Dochter vraag voorgelegd.. zegt ze.. ' moet ie helemaal zelf weten maar hij zet zich er wel buiten en iedereen weer dat ie niet echt ziek is'.

Dus ja dan denk ik weer vooral niet ziekmelden 

Ik zou zoon wel wijzen op de voordelen die het kan hebben om te gaan, uitvragen wat er precies zo lastig is en bespreken of dat op een andere manier opgelost kan worden.
Maar dwingen om te gaan? Nee joh! Zo belangrijk is het ook weer niet toch zo'n sportdag! De weerzin van zoon om te gaan zou voor mij veel zwaarder tellen. Tuurlijk kun je hier niet eerlijk over zijn naar school want dan kun je gezeik krijgen met leerplicht. Dus dan maar ziek melden! 

Plantenbak schreef op 05-09-2022 om 17:59:

ik dwing een kind nooit meer. Natuurlijk probeer ik ze even te overtuigen maar met een goede reden is nee nee.

Ik heb geweigerd om een van mijn kinderen ziek te melden terwijl hij er wel om smeekte. Maar ja, het hoort erbij, je moet ook dingen doen die niet zo leuk zijn etc. Mijn zoon zat in de brugklas en hij had het er totaal niet naar zijn zin. Hij was niet opgewassen tegen aan aantal jongens. Had geen vrienden in de klas terwijl hij op de basisschool best goed lag. Zijn spullen werden uit zijn etui gejat. Zijn gymspullen verdwenen. Niemand wou met hem samenwerken. Dat soort dingen.

Toch mee naar Amsterdam. Echt, ik had het nooit moeten laten gebeuren. Hij was helemaal gesloopt daarna en zo verdrietig. Een hoopje ellende kwam er thuis. Er was een busindeling maar degene die naast hem moest zitten ging ergens anders zitten en niemand anders wou bij hem zitten. Zijn groepje heeft hem in Amsterdam in de steek gelaten dus liep hij daar moederziel alleen tijdens een lange lunchpauze terwijl de rest naar de McDonald's was gegaan. Niemand sprak tegen hem. Hij heeft alle opdrachten alleen gemaakt. De dag duurde een eeuwigheid voor hem. Ik kan er nu nog verdrietig van worden. Wat een ellendelingen in die klas (kwam goed hoor, hij kwam in een andere klas terecht het tweede jaar en daarna zijn er nooit meer pestacties geweest).

Dus ja, als nu 1 van mijn kinderen zegt ik wil echt niet want . .. dan meld ik ze ziek. Nooit meer dat zoiets gebeurt als mij mijn oudste zoon.

Dat is begrijpelijk, alleen TOer heeft toch niet gezegd dat haar zoon wordt gepest?

Plantenbak
 
Mijn kind is nog klein dus voorlopig nog niet met dit soort zaken te maken. 
Denk dat het voor mij vooral uit maakt wat de reden is dat kind niet wil gaan.
En geen zin hebben vind ik dus absoluut geen reden om niet te gaan. En niet leuk vinden ook niet. Het leven is nou eenmaal niet alleen maar leuk.

Wordt mijn kind gepest is het een heel ander verhaal. Niet dat ik dan mijn kind ziek meld maar mee hoeft hij dan ook niet. 

Telt het mee voor een schoolpunt (bijvoorbeeld sport)? Of is het echt gewoon een uitje?
Het eerste geval zou ik anders behandelen dan het tweede.

Als ik foto's zie van wat het mogelijk is zou je mij er toch ook met geen 10 stokken naartoe krijgen.

Plantenbak, wat een droevig verhaal. Lijkt me ook als ouder vreselijk. En wat iemand anders ook zei, belachelijk dat de mentor niks heeft gedaan.

On topic: ervan uitgaande dat hij niet gepest wordt is mijn eerste gevoel was: hij moet gewoon gaan. Juist omdat hij pas een paar maanden op school zit en er graag ‘bij’ wil horen. Men heeft het echt wel door dat Pietje precies die dag ziek is. Denk dat de meeste 15 jarigen dat best wel suf vinden. Suffer dan een klasgenoot die in de modder pleurt (als dat zijn angst voor 'afgaan' is). 

Anderzijds vond ik die 1 x per jaar freecard ook een goed idee. 

SuzyQFive schreef op 05-09-2022 om 18:07:

Ik ben echt enorm verbaasd over de hoeveelheid ouders die hun kind ziekmelden bij zoiets…

TO, je zoon wil er graag bijhoren, dit soort activiteiten zijn juist die momenten waarop je op een andere manier met elkaar in contact bent dan op school en juist op dit soort momenten leer je elkaar kennen en ontstaan vriendschappen. Door juist niet te gaan mist hij een van de vormende momenten. Hij wil niet voor gek staan, en dat is logisch, maar niet gaan is jezelf buiten de groep plaatsen. Misschien kan ie lekker meegaan maar niet de hindernissen doen (vaak kan je er namelijk ook gewoon langs lopen). Dan is ie er wel bij. Er zijn er vast meer die het niet kunnen of leuk vinden.

Er zijn vast en zeker meer kinderen die iets niet kunnen of niet durven maar mijn zoon wilde absoluut niet bekent staan aan de bangerik van de school. En als je heel slecht bent in sport en je moet een sportactiviteit doen wil je juist als je nieuw bent niet overkomen als de sukkel die het niet kan. Wij kunnen wel zeggen dat je heus geen loser bent als je iets niet kunt of niet durft maar voor pubers voelt het soms anders. De zoon van TO geeft aan bang te zijn dat hij afgaat voor zijn nieuwe klas omdat hij het niet kan. Alleen al die onzekerheid maakt het niet makkelijk voor hem om zichzelf te kunnen zijn bij de eerste kennismaking met zijn nieuwe klas. Ik vraag me echt af of zoon er dan mee geholpen is om toch te gaan.   

Niet gaan is jezelf buiten de groep stellen vind ik wat overtrokken. We hebben het hier om 1 activiteit/dag tijdens de introductieperiode. De introductieperiode bestaat vast uit meerdere dagen. En zo niet dan zullen er in de eerste weken vast meer activiteiten t.b.v.de start van het schooljaar zijn.  Er komen dus nog kansen genoeg om contact te maken en onderdeel te worden van de groep.

ik mis een hoop informatie. Maar als hij niet gepest wordt en aansluiting wil vinden, ontneemt hij zich de kans om aansluiting te vinden bij klasgenoten die hier ook een hekel aan hebben. Ik vind ziek melden geen grenzen aan geven, maar vermijden, net als Leene al aangeeft. 
Hij leert zo ook niet om zijn eigen problemen op te lossen, waar hij ondertussen wel de leeftijd voor heeft.
Ik verbaas me echt dat zoveel ouders hun kind zo makkelijk ziek zouden melden.

Doemijdieglazenbol schreef op 05-09-2022 om 19:31:

ik mis een hoop informatie. Maar als hij niet gepest wordt en aansluiting wil vinden, ontneemt hij zich de kans om aansluiting te vinden bij klasgenoten die hier ook een hekel aan hebben. Ik vind ziek melden geen grenzen aan geven, maar vermijden, net als Leene al aangeeft.
Hij leert zo ook niet om zijn eigen problemen op te lossen, waar hij ondertussen wel de leeftijd voor heeft.
Ik verbaas me echt dat zoveel ouders hun kind zo makkelijk ziek zouden melden.

Zoals ik al eerder zei op sommige scholen magen 15 jarigen hun eigen problemen nog niet oplossen. Wordt je als ouder echt geacht dat soort dingen op te lossen en dan is ziekmelden de chiqueste oplossing. Kind niet ongeoorloofd afwezig, school geen gezeik met de lpa en ouders ook niet. 

En ik heb de regels niet verzonden hè, dat lag buiten mijn macht. 

Tja blijft lastig natuurlijk, als school probeer je wat leuke activiteiten te bedenken in het kader van de groepsbinding, elkaar leren kennen, elkaar op een andere manier leren kennen etc. Daarbij kun je het nooit iedereen naar de zin maken, wat je ook organiseert er is altijd wel iemand die het niet leuk vindt. Je gaat er niet alleen heen voor de activiteit zelf maar ook de gezelligheid met elkaar. In geval van een pretpark en dan de hele dag op een bankje zitten omdat je nergens in durft of zoals het Amsterdam verhaal wat een hele dag duurt en je al niet zo lekker in de groep ligt, kan ik me goed voorstellen dat je je kind er voor afmeld. 

Ik heb ook graag dat ze wel mee doet, maar ik kan me voorstellen dat je soms echt iets niet ziet zitten.
Vandaar dus 1x per jaar een vrijkaart. Dan heeft ze wel vrijheid om te skippen maar ook de verantwoordelijkheid wanneer. Want is deze dag polderdag erg als je niet sportief bent. En iedereen allemaal gekke opdrachten heeft, of sla je dan liever de sportdag over. Met sporten waar je sneller uitblinkers hebt. Of liever het schaatsen of de sponserloop.
Alles overslaan mag niet, dus je zal een keuze moeten maken.

ik vond en vind dit soort uitjes een drama waar je nog minstens 2 dagen last van hebt. 
Meestal georganiseerd door de extraverte docenten die er vanuit gaan dat je hier energie van krijgt.
Nooit zie je eens een fijne activiteit in een rustige omgeving.
Zoon kon dat met 15 prima inschatten voor zichzelf en heeft in zijn examenjaar heel wat lessen en activiteiten geskipt inclusief het examendiner en examenfeest. Hij was wel blij met de corona maatregelen.  Geen excursies, geen examenreis, gewoon lekker thuis in alle rust aan het werk en afspreken met je vrienden als jij dat wil.

Dus ook ik zit in kamp ziekmelden.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 20:22:

ik vond en vind dit soort uitjes een drama waar je nog minstens 2 dagen last van hebt.
Meestal georganiseerd door de extraverte docenten die er vanuit gaan dat je hier energie van krijgt.
Nooit zie je eens een fijne activiteit in een rustige omgeving.
Zoon kon dat met 15 prima inschatten voor zichzelf en heeft in zijn examenjaar heel wat lessen en activiteiten geskipt inclusief het examendiner en examenfeest. Hij was wel blij met de corona maatregelen. Geen excursies, geen examenreis, gewoon lekker thuis in alle rust aan het werk en afspreken met je vrienden als jij dat wil.

Dus ook ik zit in kamp ziekmelden.

Nou inderdaad, in die 13 jaar middelbare school is het altijd iets op sportgebied tijdens de groepsdagen. Nooit eens iets muzikaals of creatiefs. Een schilderworkshops kan toch ook? 

Oudste had geen hekel aan de sportieve dagen maar iets van schilderen of muziek had haar ook eens bij de beteren laten horen. 

Beterlaat2021! schreef op 05-09-2022 om 17:28:

(Ik heb geen pubers).

Ik lees : hij wil er graag 'bij' horen, nou dan is ziekmelden niet DE oplossing!

Een nukkig kind de hele dag hoort er ook niet bij. 

TrefleQ schreef op 05-09-2022 om 16:51:

Hier ook geen twijfel: ziekmelden op de dag zelf.

Er moet al genoeg van en op school.

Leren dat je je grenzen aan mag geven, niet alles hoeft te doen wat een ander (school) van je vraagt, regie nemen over je eigen leven door niet te gaan: ook heel leerzaam!

Zeggen waarom je niet mee gaat lijkt sterker, maar geeft veel meer gedoe voor je zoon en voor school. Ziekmelden is voor iedereen het eenvoudigst.

Leren dat je soms iets moet doen wat niet leuk is, leren ze ook heel veel van. 

Werkelijk ik snap echt niet, dat er veel hier roepen, meld maar ziek. 

Mijn deelnemers zeggen ook wel eens: Dat doe ik niet, want vind ik niet leuk. Nee, maar mijn werk is ook niet altijd leuk, maar moet ik het toch doen. Curling-ouders hier allemaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.