Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

DeOnbekende schreef op 06-12-2025 om 18:07:

[..]

Ik hoop toch altijd zo dat jij geen kinderen hebt

Doe niet zo raar. Ik heb mijn kinderen opgevoed tot zelfstandige volwassenen die goed in hun vel zitten. Ze weten dat als ze hulp nodig heb, ik altijd voor ze klaar sta. 

MamaE schreef op 06-12-2025 om 20:45:

[..]

Echt niet alles hoeft op de weegschaal, hoor. Het gaat vooral om de vanzelfsprekendheid waarmee dingen worden verwacht. Ophalen na het stappen betekent wel midden in de nacht je bed uit. Zijn er echt mensen die daar oprecht plezier aan beleven?

Het gaat ook niet om dat ik nooit iets voor een ander wil doen, maar ik vind het te makkelijk als bepaalde taken altijd op dezelfde mensen neerkomen. En wil je meerijden, kun je dat ook vragen ipv te verwachten.

Bij de vereniging waar mijn kinderen ballen werd bij de junioren altijd een schema gemaakt wie wanneer moest rijden en als dat niet lukte dan moest je zelf in de app vragen of er iemand wilde ruilen. Op die manier werd ook het wassen van de clubtenues ingedeeld.

Ieder seizoen waren er dan ouders boos als hun kind bij Marietje in het team zat, want de alleenstaande moeder van Marietje hoefde nooit te rijden nu hadden ze geen 3 keer de beurt maar zelfs 4! keer. Dat kon echt niet! 

De moeder van Marietje had geen auto, zelfs geen rijbewijs dus het was onmogelijk om haar te laten rijden. Als tegenprestatie was afgesproken dat zij na iedere wedstrijd de tas met clubtenues zou wassen. Ik had daar echt geen moeite mee. Soms zijn de omstandigheden zoals ze zijn en maak je er het beste van. 

Uitgaan was toen nog niet aan de orde maar toen ze een keer voor de lol een toernooi deden bij een club hebben wij een extra rijbeurt gedaan om het gezeur dat de moeder van Marietje ook eens moest rijden voor te zijn. 

[..]

Echt niet alles hoeft op de weegschaal, hoor. Het gaat vooral om de vanzelfsprekendheid waarmee dingen worden verwacht. Ophalen na het stappen betekent wel midden in de nacht je bed uit. Zijn er echt mensen die daar oprecht plezier aan beleven?

Het gaat ook niet om dat ik nooit iets voor een ander wil doen, maar ik vind het te makkelijk als bepaalde taken altijd op dezelfde mensen neerkomen. En wil je meerijden, kun je dat ook vragen ipv te verwachten.

De maatschappij dat zijn wij. Wij met elkaar. Als iedereen belangeloos iets voor anderen doet, dan is het in het grote geheel gewoon eerlijk verdeeld. Iemand kan helpen op de sportvereniging, een ander helpt op school, een derde doet boodschappen voor de buurvrouw, en een vierde haalt de kinderen op van uitgaan. 

Iedereen doet wat hij kan. Helemaal prima, niet te moeilijk denken. 

Poezie schreef op 06-12-2025 om 21:17:

[..]

Doe niet zo raar. Ik heb mijn kinderen opgevoed tot zelfstandige volwassenen die goed in hun vel zitten. Ze weten dat als ze hulp nodig heb, ik altijd voor ze klaar sta.

Uhuh. Zelfstandig zullen ze zeker zijn, ja. 

[..]

Jij ervaart het als " vanzelfsprekendheid" hoe de ander handelt  terwijl die persoon dat misschien helemaal niet zo bedoeld.  Iemand die ophalen in de nacht geen enkel probleem vindt staat er vaak niet bij stil dat het voor een ander een hele opgave is. En degene die dat een opgave vindt maakt het dan een stuk zwaarder. Dat bepaalde taken altijd op dezelfde mensen neerkomen kun je voorkomen door duidelijk aan te geven hoe je er in staat. Telkens alles eerst moeten vragen werkt in de praktijk vaak niet. Gingerman vindt ophalen nooit erg  dus doet dit vaak.

Bakblik schreef op 07-12-2025 om 11:02:

[..]

Bij de vereniging waar mijn kinderen ballen werd bij de junioren altijd een schema gemaakt wie wanneer moest rijden en als dat niet lukte dan moest je zelf in de app vragen of er iemand wilde ruilen. Op die manier werd ook het wassen van de clubtenues ingedeeld.

Ieder seizoen waren er dan ouders boos als hun kind bij Marietje in het team zat, want de alleenstaande moeder van Marietje hoefde nooit te rijden nu hadden ze geen 3 keer de beurt maar zelfs 4! keer. Dat kon echt niet!

De moeder van Marietje had geen auto, zelfs geen rijbewijs dus het was onmogelijk om haar te laten rijden. Als tegenprestatie was afgesproken dat zij na iedere wedstrijd de tas met clubtenues zou wassen. Ik had daar echt geen moeite mee. Soms zijn de omstandigheden zoals ze zijn en maak je er het beste van.

Uitgaan was toen nog niet aan de orde maar toen ze een keer voor de lol een toernooi deden bij een club hebben wij een extra rijbeurt gedaan om het gezeur dat de moeder van Marietje ook eens moest rijden voor te zijn.

Wat een gezeur weer. Dat was ook de reden dat ik mijn kinderen nooit op een teamsport heb gedaan. Gelukkig ben ik die dans ontsprongen. Ik zou geen zin hebben om op mijn vrije dag een stel kinderen van hot naar her te rijden. 

Enorm lullig trouwens om een persoon altijd de was te laten doen, alleen omdat ze niet kan rijden.

MMcGonagall schreef op 07-12-2025 om 13:21:

Enorm lullig trouwens om een persoon altijd de was te laten doen, alleen omdat ze niet kan rijden.

Wat moet ze anders doen? De broodjes smeren?

Ook als die persoon het zelf aanbiedt? 

Bij ons pakten de vaders met de leaseauto's vaak de verre ritten. Scheelde anderen in de benzinekosten. Qua tijdsinvestering scheelde dat ook enorm. Je was gerust anderhalf uur langer van huis voor die verre wedstrijd dan voor de wedstrijd twee dorpen verderop. 

Waarom? Iemand moet het doen en zij heeft nog geen andere taak. 

Dat was haar eigen voorstel om dan dat voor de club te doen. 

Bakblik schreef op 07-12-2025 om 11:02:

[..]

Wij hadden die wasregeling niet maar ook geen auto. Ik reed bij uitwedstrijden dus altijd bij een ander mee en moest (toen nog geen app) altijd vervanging regelen voor als mijn ouders de beurt hadden. Bij thuiswedstrijden dat mijn pa er altijd, ma beweerde laatst nog dat ze ook altijd is geweest. Hahaha die dame heeft zo'n fantasie. 

Maar goed de vader van een meisje uit het team reed altijd, of hij de beurt nu had of niet, die elke keer als ik vroeg wie wellicht voor onze beurd wilde rijden dan bood hij zich aan

bij teamsport van mijn dochter zijn wij altijd flexibel met rijden. Ik vind het leuk om de wedstrijden te kijken. Geen probleem om iets vaker te rijden (1 kind, 2 ouders die kunnen rijden). Er zijn altijd wel mensen zonder auto / diensten / geen rijbewijs / rijdienst of bardienst voor team van een ander kind. Club waar dochter nu speelt heeft wastes, gaat netjes rond. Bij vorige club altijd geleur voor bardienst. Waren altijd dezelfde ouders die dat oppakten. Dat vind ik dus irritant ouders die niks doen / willen doen.

Mugske schreef op 07-12-2025 om 14:47:

bij teamsport van mijn dochter zijn wij altijd flexibel met rijden. Ik vind het leuk om de wedstrijden te kijken. Geen probleem om iets vaker te rijden (1 kind, 2 ouders die kunnen rijden). Er zijn altijd wel mensen zonder auto / diensten / geen rijbewijs / rijdienst of bardienst voor team van een ander kind. Club waar dochter nu speelt heeft wastes, gaat netjes rond. Bij vorige club altijd geleur voor bardienst. Waren altijd dezelfde ouders die dat oppakten. Dat vind ik dus irritant ouders die niks doen / willen doen.

Ik doe, binnen mijn mogelijkheden, wat ik kan voor de club. Gisteren was ik ingedeeld voor zaaldienst. Degene die die roosters maakt houdt er dan rekening mee wanneer je kind speelt, zodat je iets kan zien van de wedstrijd. Mijn kind had in september al afgezegd voor gisteren, omdat hij wist dat hij van zijn werk première had. Ik ben gewoon die zaaldienst gaan draaien. Keuken heel wat spelers van op,  Bakblik jr. is er niet maar zijn moeder doet gewoon haar dienst. 

Zoon doet niet aan een teamsport er is geen wastas, er zijn geen bar of zaal diensten en er zijn geen wedstrijden. Ben ik allemaal best blij om en zoon ook trouwens.

Ik besef nu pas dat toen ik nog volleybalde (dat was voor het eerder geschreven stukje) dat ik vaak ballen meisje was voor bij de wedstrijd van het eerste team. Mijn vader was penningmeester en ik denk dat dat maakte dat er verder geen eisen werden gesteld. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.