Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Kimdekim schreef op 05-12-2025 om 18:40:

[..]

Dan zeg je sorry maar ik ga niet meer met je uit. Ik geloof je niet meer. Maar je laat niemand dronken achter.

Dit.

Kimdekim schreef op 05-12-2025 om 18:40:

[..]

Dan zeg je sorry maar ik ga niet meer met je uit. Ik geloof je niet meer. Maar je laat niemand dronken achter.

Je kan haar niet verbieden om naar de bar te gaan en mijn dochter gaat haar avond niet verpesten omdat een iemand haar drinkgedrag niet in de hand kan houden.

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 07:31:

[..]

Je kan haar niet verbieden om naar de bar te gaan en mijn dochter gaat haar avond niet verpesten omdat een iemand haar drinkgedrag niet in de hand kan houden.

Precies! 

Decembermamma schreef op 06-12-2025 om 08:24:

[..]

Precies!

Ik denk als zo´n dronken iemand hard op zijn of haar bek gaat dat ze het overmatig drinken wel afleren. Als ze steeds geholpen worden zonder dat er consequenties zijn hou je dat gedrag in stand. En in mijn dochters geval kan ze niet iemand uit de vriendengroep zetten en ze gaat zichzelf ook niet verbieden om met haar vriendinnen uit te gaan omdat mevrouw-te-diep-in-het-glaasje-gekeken-heeft er ook is. Daarnaast is het ook ontzettend betuttelend om aan een volwassenen te eisen dat ze minder moeten drinken. 

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 09:25:

[..]

Ik denk als zo´n dronken iemand hard op zijn of haar bek gaat dat ze het overmatig drinken wel afleren. Als ze steeds geholpen worden zonder dat er consequenties zijn hou je dat gedrag in stand. En in mijn dochters geval kan ze niet iemand uit de vriendengroep zetten en ze gaat zichzelf ook niet verbieden om met haar vriendinnen uit te gaan omdat mevrouw-te-diep-in-het-glaasje-gekeken-heeft er ook is. Daarnaast is het ook ontzettend betuttelend om aan een volwassenen te eisen dat ze minder moeten drinken.

Dat is juist NIET betuttelend, dat is preventief en je verantwoordelijkheid nemen, als iemand al dronken is kun je die daar niet meer op aanspreken. 

Als je in mijn buurt te veel drinkt dan zal ik je 1x naar huis helpen maar daarna wel het gesprek met je aangaan dat dit echt niet gezond is, en ik niet van plan ben je nog een keer van de straat te plukken, dus dat jij als mijn vriend de verantwoordelijkheid moet nemen over je eigen drank gebruik of dat het anders einde oefening is, dan ga ik alleen nog met je lunchen en verder niet. Ik ga niet van hun probleem mijn probleem laten maken. Als ik nuchter ben ben ik namelijk wel verantwoordelijk voor hun veiligheid en dat vind ik in eerste instantie toch echt de verantwoordelijkheid van de drankmisbruiker.

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 09:25:

[..]

Ja als ze in dronken toestand misbruikt is zal ze vast haar lesje wel leren.

Nick90 schreef op 06-12-2025 om 13:07:

[..]

Ja als ze in dronken toestand misbruikt is zal ze vast haar lesje wel leren.

Ik zou als ik mijn dochter was en uiteindelijk weer verantwoordelijk voor haar was gewoon de politie bellen. Dan lossen die het maar op. Dan is vriendin veilig en leert ze haar lesje.

Poezie schreef op 05-12-2025 om 13:45:

[..]

Die ouders hebben het wel begrepen.

Ik hoop toch altijd zo dat jij geen kinderen hebt

DeOnbekende schreef op 06-12-2025 om 18:07:

[..]

Ik hoop toch altijd zo dat jij geen kinderen hebt

Nou inderdaad. Je zal ouders hebben met haar mening, dat lijkt mij echt heel eenzaam.

Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 12:46:

Waar ik wel een hekel aan heb is taxi spelen. Ik had wel eens mijn dochter moeten halen van het uitgaan en toen had ze twee vriendinnen mee, die niet met de trein wilde en die gingen er ook vanuit dat ze thuis afgezet werden. Weer 20 minuten extra. Dat was de eerste en laatste keer. Ik wil wel graag van te voren weten of ik meerijders krijg en dan zet ik ze gewoon bij ons thuis af. Ik ga niet het hele dorp doorrijden. Ze waren alle 3 16plus trouwens en er kon geen bedankje vanaf.

Wij brengen en halen veel. En wij halen ook aan de deur op en leveren aan de deur af. Samen uit, samen thuis.

Wij zouden het hartstikke fijn vinden wanneer we dit met andere ouders zouden kunnen delen. Daarom proberen we veelal het goede voorbeeld te geven in de hoop dat wanneer wij het wel eens aanbieden een ander dat ook doet. Helaas stoten we daar gigantisch onze neus.

Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 13:15:

[..]

Ik zou als ik mijn dochter was en uiteindelijk weer verantwoordelijk voor haar was gewoon de politie bellen. Dan lossen die het maar op. Dan is vriendin veilig en leert ze haar lesje.

Ja die hebben daar ook echt tijd voor, en zijn ook echt voor taxi spelen voor zatte vrienden, je dochter is te dom om zelf een oplossing te bedenken? Of is het voooral geen poot uitsteken om een vriend (in) te helpen want die moeten maar zichzelf kunnen helpen?

Als je op stap gaat vind ik samen uit, samen thuis een mooi uitgangspunt. Ook dat je voor elkaar zorgt als het niet goed gaat met iemand. Maar als iemand elke keer zichzelf van de wereld zuipt, dan houdt het wel een keer op. Dan kun je inderdaad zeggen dat je niet meer met die persoon op stap wil. Je kunt die ander dan niet verbieden om ook naar dezelfde discotheek/café/club te gaan. De vraag is dan of je verantwoordelijk bent voor alle mensen die daar zijn en slecht gaan. 

Ik zou als dochter de leeftijd heeft om te gaan stappen best af en toe willen rijden, maar als wij altijd zouden moeten rijden en andere ouders doen dat nooit (zonder dat ze een goede reden hebben zoals geen auto en/of geen rijbewijs), dan zou ik daar wel moeite mee hebben. Het moet ook geen vanzelfsprekendheid zijn dat bepaalde ouders wel zullen rijden omdat ze dat altijd doen.

MamaE schreef op 06-12-2025 om 20:14:

Als je op stap gaat vind ik samen uit, samen thuis een mooi uitgangspunt. Ook dat je voor elkaar zorgt als het niet goed gaat met iemand. Maar als iemand elke keer zichzelf van de wereld zuipt, dan houdt het wel een keer op. Dan kun je inderdaad zeggen dat je niet meer met die persoon op stap wil. Je kunt die ander dan niet verbieden om ook naar dezelfde discotheek/café/club te gaan. De vraag is dan of je verantwoordelijk bent voor alle mensen die daar zijn en slecht gaan.

Ik zou als dochter de leeftijd heeft om te gaan stappen best af en toe willen rijden, maar als wij altijd zouden moeten rijden en andere ouders doen dat nooit (zonder dat ze een goede reden hebben zoals geen auto en/of geen rijbewijs), dan zou ik daar wel moeite mee hebben. Het moet ook geen vanzelfsprekendheid zijn dat bepaalde ouders wel zullen rijden omdat ze dat altijd doen.

Waarom zou je alles altijd op de weegschaal willen leggen? En andere ouder runt misschien de kantine bij de sport of geeft training aan team van zijn/haar zoon of dochter en al zijn/haar vrienden en vriendinnen. Ik doe wat ik belangrijk vind en daar mag een ander best van meegenieten zodat ik dan weer iets anders kan laten voor wat het is omdat een ander dat vrijwillig doen. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 06-12-2025 om 20:38:

[..]

Waarom zou je alles altijd op de weegschaal willen leggen? En andere ouder runt misschien de kantine bij de sport of geeft training aan team van zijn/haar zoon of dochter en al zijn/haar vrienden en vriendinnen. Ik doe wat ik belangrijk vind en daar mag een ander best van meegenieten zodat ik dan weer iets anders kan laten voor wat het is omdat een ander dat vrijwillig doen.

Echt niet alles hoeft op de weegschaal, hoor. Het gaat vooral om de vanzelfsprekendheid waarmee dingen worden verwacht. Ophalen na het stappen betekent wel midden in de nacht je bed uit. Zijn er echt mensen die daar oprecht plezier aan beleven?

Het gaat ook niet om dat ik nooit iets voor een ander wil doen, maar ik vind het te makkelijk als bepaalde taken altijd op dezelfde mensen neerkomen. En wil je meerijden, kun je dat ook vragen ipv te verwachten.

Euphoria schreef op 06-12-2025 om 19:46:

[..]

Wij brengen en halen veel. En wij halen ook aan de deur op en leveren aan de deur af. Samen uit, samen thuis.

Wij zouden het hartstikke fijn vinden wanneer we dit met andere ouders zouden kunnen delen. Daarom proberen we veelal het goede voorbeeld te geven in de hoop dat wanneer wij het wel eens aanbieden een ander dat ook doet. Helaas stoten we daar gigantisch onze neus.

Ik denk dat het probleem is dat het van te voren niet werd aangegeven. En dat het meer een situatie was van Alleen uit, samen thuis. Daar zal ik ook geen zin in hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.