Anouk1234
07-07-2026 om 15:08
Kind verplichten te sparen?
Mijn dochter krijgt behoorlijk wat geld binnen met haar bijbaantje. Ik vind persoonlijk dat ze daar ook wel een klein deel (zo'n 20%) van kan sparen. Maar dat wil ze niet. Ze koopt van het geld kleding, make-up en skincare. Moeten jullie pubers verplicht een deel van hun inkomen sparen?
Lisabette
08-07-2026 om 22:02
Gewoon geen zakgeld of kleedgeld meer geven. Ze verdient nu eigen geld. Mag ze haar eigen uitgaven doen. Je kunt ook kostgeld vragen en dat eventueel voor haar opsparen. Mijn kinderen krijgen geen zak- of kleedgeld. Voor uitgaven kun je geld verdienen met klusjes in huis doen. Dan voelen ze snel genoeg dat kleren en uitjes niet gratis zijn.
Kimdekim
08-07-2026 om 22:40
Lisabette schreef op 08-07-2026 om 22:02:
Gewoon geen zakgeld of kleedgeld meer geven. Ze verdient nu eigen geld. Mag ze haar eigen uitgaven doen. Je kunt ook kostgeld vragen en dat eventueel voor haar opsparen. Mijn kinderen krijgen geen zak- of kleedgeld. Voor uitgaven kun je geld verdienen met klusjes in huis doen. Dan voelen ze snel genoeg dat kleren en uitjes niet gratis zijn.
Ja, want op je zestiende ben je natuurlijk financieel volledig zelfstandig. ze werken immers. Zolang je je planning maar een beetje flexibel houdt als er iets belangrijkers op tv is.
rionyriony
09-07-2026 om 07:10
DeOnbekende schreef op 08-07-2026 om 12:36:
[..]
Ja, want vroeger was alles beter!
![]()
Ik vind die stelling of het ontkennen daarvan heel moeilijk. Ontwikkelingen ontstaan door allerlei redenen, veelal door anderen terwijl ze zeggen dat het voor jou is. Maar toen miste ik niet wat er nu is. Omgekeerd, daartoe gedwongen, zal het best een schok kunnen zijn om je iPhone te moeten missen.
Neem alleen maar de ontwikkeling van de voedingsindustrie. Er is een immens grote industrie op gang gekomen om het allerlekkerste koekje of chipje te maken waaraan niemand kan weerstaan. En om die verleiding tegen te gaan moeten mensen zich gaan injecteren! Of de (voor hen grote) lijdensweg van het zich dag in dag uit leren beheersen aangaan. Nou vroeger was voedseltechnologie nog niet zo'n wetenschap en je had er ook minder geld voor.
Maar - dit zijn krachten buiten ons die ons leven bepalen en het is een feit dat we onze oren daarnaar zullen moeten laten hangen.
Kampeerder
09-07-2026 om 07:18
Juist wel nog zakgeld en kleedgeld geven. Zeker wel. Als je nog nauwelijks echt iets verdient.
Ooit een vriendin gehad die 7,50 gulden zakgeld kreeg. Haar zus kreeg geen zakgeld want die verdiende 8 gulden met krantjes bezorgen. Vriendin wilde geen krantenwijk want dan was ze voor 50 cent en dikke anderhalf uur aan het werk.
Knutselkei
09-07-2026 om 08:27
Kampeerder schreef op 09-07-2026 om 07:18:
[..]
Juist wel nog zakgeld en kleedgeld geven. Zeker wel. Als je nog nauwelijks echt iets verdient.
Ooit een vriendin gehad die 7,50 gulden zakgeld kreeg. Haar zus kreeg geen zakgeld want die verdiende 8 gulden met krantjes bezorgen. Vriendin wilde geen krantenwijk want dan was ze voor 50 cent en dikke anderhalf uur aan het werk.
Ja,dat. Ik bleef dat wel gewoon geven. Nu hebben ze hier altijd weinig zakgeld gekregen, vond het niet nodig om heel veel te geven. Als je meer geld wil, kun je werken,maar t bleef wel doorgaan.
DeOnbekende
09-07-2026 om 14:48
De aloude Spartaanse opvoeding, prachtig dat het nog bestaat. Drillen moet je ze, die blagen!
Dweedledee
09-07-2026 om 16:02
Ach ja. De moeder die beweert dat ze heeeeeeeel goed naar de grenzen en behoeftes van haar kinderen luistert. Dat was jij toch? Ben eigenlijk best nieuwsgierig naar hoe jouw kinderen later terugkijken op hun opvoeding.
Lisabette
09-07-2026 om 16:45
Wat is er mis met je kinderen financieel bewust opvoeden? Pubers verdienen genoeg om zelf kleren en kleine spulletjes te kopen. Ik vind duurzaamheid heel belangrijk en daar hoort bewustwording van geld bij. Ik koop zelf ook nooit nieuwe spullen! Ook niet voor de jongere kinderen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen als puber door omstandigheden niet kan werken.
Meesje
09-07-2026 om 16:58
Lisabette schreef op 09-07-2026 om 16:45:
Wat is er mis met je kinderen financieel bewust opvoeden? Pubers verdienen genoeg om zelf kleren en kleine spulletjes te kopen. Ik vind duurzaamheid heel belangrijk en daar hoort bewustwording van geld bij. Ik koop zelf ook nooit nieuwe spullen! Ook niet voor de jongere kinderen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen als puber door omstandigheden niet kan werken.
ik ben toch benieuwd hoe dat werkt met dat geld voor klusjes. Als je kinderen dan heel autonoom besluiten dat ze te moe zijn voor hun klusje. Krijgen ze dan toch het bedrag dat ervoor stond? Als ze besluiten dat ze vanavond met hun vrienden een slaapfeestje houden tbv een mooie jeugdherinnering, vind je het dan okee als ze morgen de vuilnis niet buitenzetten en betaal je er dan toch voor? Met andere woorden: moeten ze de klussen ook echt doen om betaalt te krijgen? Of mogen ze zich ook 'ziekmelden' en krijgen ze dan toch betaalt?
Bakblik
09-07-2026 om 17:02
Lisabette schreef op 09-07-2026 om 16:45:
Gewoon geen zakgeld meer geven is financieel bewust opvoeden?
Heb jij echt op dit moment een gezin met kinderen of zuig je al die verhalen uit je grote dikke duim? Ik krijg meer het idee dat het een ideaalbeeld is dat je hier wil etaleren maar dat de werkelijkheid met je kinderen en pubers ver van dat ideaalbeeld af ligt.
Je koopt nooit nieuwe spullen? Hoe dan?
Droom lekker verder in je ivoren toren van je luchtkasteel maar bemoei je hier niet meer de verhalen over het echte leven met pubers. Die verhalen van jou KUNNEN niet echt zijn.
Dweedledee
09-07-2026 om 17:06
Volgens mij is het weer tijd om weer een paar uurtjes therapie in te plannen, Lisabette. Je slaat (weer) enorm door in dat rigide denken van je. Dat bleek ook alweer uit dat topic over je kinderen ziekmelden.
Lisabette
09-07-2026 om 17:24
Als mijn kinderen hun klusjes niet doen, krijgen ze geen zakgeld. Dat weten ze ook. Die keuze mogen ze dan zelf maken. En met nieuwe spullen bedoel ik dat we alle kleding en meubels enzo tweedehands kopen. Natuurlijk koop ik ook gewoon ‘nieuwe’ spullen in een supermarkt om te kunnen eten. Zo extreem is het hier echt niet hoor.
Kampeerder
09-07-2026 om 17:33
Lisabette schreef op 09-07-2026 om 17:24:
Als mijn kinderen hun klusjes niet doen, krijgen ze geen zakgeld. Dat weten ze ook. Die keuze mogen ze dan zelf maken. En met nieuwe spullen bedoel ik dat we alle kleding en meubels enzo tweedehands kopen. Natuurlijk koop ik ook gewoon ‘nieuwe’ spullen in een supermarkt om te kunnen eten. Zo extreem is het hier echt niet hoor.
Uh, maar ze kunnen hun klusjes echt niet doen hoor, want ze zijn bezig met herinneringen maken. Ze hebben dat geld wel nodig want zonder geld geen herinneringen toch?
Serieus:
Kinderen hebben recht op zakgeld zonder daarvoor klusjes te hoeven doen. Kinderen moeten gratis klusjes doen omdat je nu eenmaal met elkaar leeft en voor elkaar zorgt. Je bent deel van een groepje dat samen zorgt dat iedereen heeft en krijgt wat hij nodig heeft.
Vind ik dan.
DeOnbekende
09-07-2026 om 17:36
Lisabette schreef op 09-07-2026 om 17:24:
Hoe oud zijn je kinderen en denk je dat zij jou een leuke (dus geen goede of rechtvaardige, maar echt leuke) moeder vinden?
Dweedledee
09-07-2026 om 17:42
Er spelen al langer problemen in dit gezin. Ik hoop dat ze de hulp opzoekt, die ze echt nodig heeft. Lisabette, laat anders je man weer even meelezen op het forum.