Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet niet hoe ik tot mijn zoon (16) kan doordringen...

Ik sluit mij bij de rest aan, ga niet de strijd aan met een zestienjarige en choose your battles wisely. 

Aanvullend: je hebt geen voogdij maar gewoon ouderlijk gezag. 

Je zou er ook voor kunnen kiezen om hiervoor hulp in te schakelen. Voor jezelf dus. Om mee te sparren over wat helpend kan zijn in het contact met je zoon. Als je als ouders bij elkaar bent doe je dit vaak samen. Dan overleg je, wissel je elkaar af, bespreek je met elkaar als je de ander te streng of juist te los vindt. Nu heb je dat klankbord niet.

Je geeft zelf aan dat je regels en structuur belangrijk vindt, maar het is niet (meer?) helpend in de relatie met je zoon. Het is vaak ook niet makkelijk om dit zelf te veranderen, omdat je misschien niet altijd ziet dat je te veel in een machtstrijd zit. Iemand die jullie kent om dan even mee te kijken, tips en adviezen te geven lijkt me niet verkeerd. Ik zou het dapper vinden als je deze vraag bij professionals zou durven stellen.

Gsleutel schreef op 15-04-2026 om 19:34:

Je zou er ook voor kunnen kiezen om hiervoor hulp in te schakelen. Voor jezelf dus. Om mee te sparren over wat helpend kan zijn in het contact met je zoon. Als je als ouders bij elkaar bent doe je dit vaak samen. Dan overleg je, wissel je elkaar af, bespreek je met elkaar als je de ander te streng of juist te los vindt. Nu heb je dat klankbord niet.

Je geeft zelf aan dat je regels en structuur belangrijk vindt, maar het is niet (meer?) helpend in de relatie met je zoon. Het is vaak ook niet makkelijk om dit zelf te veranderen, omdat je misschien niet altijd ziet dat je te veel in een machtstrijd zit. Iemand om dan even mee te kijken, tips en adviezen te geven lijkt me niet verkeerd. Ik zou het dapper vinden als je deze vraag bij professionals zou durven stellen.

Nog een tip wat eten betreft de jongens zelf laten koken; desnoods in stapjes: eerst wat willen jullie eten, samen kopen, hen samen of een van hen laten koken; dan zelf laten kopen en koken. Het kan zijn dat de oudste overigens liever verzorgd wil worden dan zelf zorgen. 
Er staan hier nog een paar draadjes over omgaan met pubers. Misschien kun je daar ook even gaan lezen. Het is een overgang, van opvoeder naar ouder; van behoeden naar zelfstandig laten zijn; van denken dat jij het beste weet naar ervan uitgaan dat een kind zelf de eigen waarheden ontdekt. De basis blijft en dat is liefde voor je kinderen. Maar die kan steeds weer een andere vorm krijgen.  

Maar die kan moet steeds weer een andere vorm krijgen.

Remklep schreef op 15-04-2026 om 16:27:

@KimdeKim @absor @felija @Tuinplant @Jonagold @Egel.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Dat is wel even een eye-opener voor me.
Het zou onmogelijk voor mij geweest zijn tot dezelfde conclusie te komen.
Het probleem ben ik dus.

Ik zal moeten proberen, zoals jullie zeggen, van mijn principes af te stappen.
Dat zal zeker niet makkelijk zijn, maar ik ben bereid alles te doen voor mijn kids.

Dank jullie!

Een scheiding die 4 jaar geduurd heeft en dit is in bijna 4 uur opgelost?

Klinkt wel mooi maar ik lees toch ook boosheid, afhankelijkheid en erkenning voor jouw positie als ouder dus met alleen afstappen van principes ben je er nog niet.

ik vind die adviezen hier een beetje raar. Wanneer je tegen de oudste zegt, dat het allemaal niet meer hoeft, geeft dat een heel fout signaal aan de jongste. Namelijk rebelleren werkt.

De huidge aanpak werkt niet.  Misschien iets meer denken in de richting van:"zullen we samen even opruimen?" En minder in de richting van straf geven, die toch onuitvoerbaar is.

Natuurlijk ga je niet zeggen dat het allemaal niet meer hoeft. Maar je gaat opnieuw een onderscheid maken tussen wat vind ik echt belangrijk en wat leg ik op het bordje van de jongere zelf, ook al weet je op voorhand dat hij daar niet zo mee zal omgaan zoals zij dat zou willen. En ondertussen praat je daarover. 
Je kunt de jongste niet als maat nemen voor het gedrag van de oudste.
Het is overigens goed mogelijk dat de jongste ook een mening heeft over het gedrag van de oudste en denkt: dat ga ik niet doen. Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Niet alle kinderen zijn hetzelfde. 

'Een scheiding die 4 jaar geduurd heeft en dit is in bijna 4 uur opgelost?' Voor een scheiding zijn er twee mensen nodig en dit kan iemand in zijn eentje beslissen. Zou daar het verschil in zitten? 

Het boek Luisteren naar kinderen van Thomas Gordon gaat precies hierover. Werken aan de relatie, in plaats van een machtsstrijd. Hoewel ik de uitgeschreven gesprekken in het boek eerst echt ongeloofwaardig vond (ze namen vaak zo'n positieve wending) bleek het bij ons in de praktijk wel zo te werken.

Grote kans dat je door een machtstrijd verliest, nu of later. Sámen afspraken maken, elkaar begrijpen, luisteren naar elkaar. Het boek geeft praktische en concrete handvatten.

De eerste stap is verbinding met je zoon, voordat je ook maar iets zou willen veranderen.

Zeespiegel schreef op 16-04-2026 om 06:43:

ik vind die adviezen hier een beetje raar. Wanneer je tegen de oudste zegt, dat het allemaal niet meer hoeft, geeft dat een heel fout signaal aan de jongste. Namelijk rebelleren werkt.

De huidge aanpak werkt niet. Misschien iets meer denken in de richting van:"zullen we samen even opruimen?" En minder in de richting van straf geven, die toch onuitvoerbaar is.

Het is toch ook heel normaal dat je kijkt of de regels die je hebt nog wa m wel passend zijn voor de kinderen? Afspraken die heel normaal zijn als kinderen 8 zijn,  zijn nogal verstikkend als kinderen 15 zijn.  To moet zich afvragen of bijvoorbeeld samen eten voor hem zo belangrijk is om er strijd over te maken.  Dat de jongste ( nog) niet in opstand komt,  wil niet zeggen dat je ook niet naar zijn afspraken kritisch kan gaan kijken.  

tsjor schreef op 16-04-2026 om 07:23:

'Een scheiding die 4 jaar geduurd heeft en dit is in bijna 4 uur opgelost?' Voor een scheiding zijn er twee mensen nodig en dit kan iemand in zijn eentje beslissen. Zou daar het verschil in zitten?

Dit bedoel ik dus. Jouw bericht is nogal een open deur en kan op 2 manieren gelezen worden. Een serieuze optie en een cynische. Dat kan bij de openingspost en antwoord van TO ook. 

Ik vind samen eten niet zo’n rare afspraak. Hoeft niet perse elke avond en op ‘mijn’ tijd, maar dat zou een moment zijn waar ik wel waarde aan hecht. 

Verbinding is iets waarop ik zou inzetten. Sluit aan bij de interesses van je kind. Bereid je erop voor dat je op de lange termijn een fijne band met hem wil en steek daar je moeite in. Zo doe ik bijvoorbeeld met mijn jongens mee aan een mudrun. Kost kapitalen en je wordt vies en zit daarna onder de blauwe plekken. En je doet het samen, hebt er samen lol over, ze kunnen erover praten met hun vrienden en showen met hun shirtje en medaille etc. Lekker afsluiten met een dikke friet of whatever ongezonds je daarna zin in hebt en het feest is compleet. Mooie herinneringen. En in de tussentijd heb je samen een doel waar je naartoe traint. Ik zeg niet dat een mudrun dus de oplossing is. Maar wat ik wel bedoel ik “zoek die aansluiting en ga op het samen zitten”. 

Ik kan zelf ook niet goed tegen puinhoop. Heb je een schoonmaakhulp? Vaak werkt de afspraak dat de vloer leeg moet zijn zodat hij of zij kan schoonmaken. 

Ik heb kinderen in de leeftijd van 16,14,12 en 10 en heb de afspraak dat ik de was doe. Ligt je wasmand met was niet beneden op de afgesproken plek  dan heb ik ook geen was. Ik ga niet alle kamers af.  Ik was elke ochtend. Ik vouw verder de was ook op en leg ze in stapels per persoon in een krat per persoon. Je ruimt je eigen kratje met was weer op. Is het kratje met schoongevouwen was vol en past het er echt niet meer dan leg ik het ergens waar er plek is op Kamer en vul ik het opnieuw. Ik ruim niet de kasten in of op. Soms ontstaat er wel stress bij de kinderen “ik heb geen … meer” dan ervaren ze de consequentie van hun keuze. Ter ondersteuning herinner ik ze overigens wel af en toe eraan om de was naar beneden te brengen. In de praktijk werkt dit best aardig. 

Qua eten koken heb ik veel geluk. Mijn kinderen vinden koken leuk. Ik betrek ze bij het samenstel van het weekmenu en regelmatig wil er wel eentje een bepaald gerecht koken. De jongens van 14 en 12 vinden dat vooral leuk en doen dat ook goed. Zo maakte mijn zoon van 12 vorige week een quiche lorain.

Hier geen scheiding maar toen dochter 15 was kon ik de vloerbedekking op haar kamer niet meer zien, zoveel kleding lag erop.
Dus ja, zoveel mogelijk de deur maar dicht gelaten. En zo nu dan ruimde ze eens op als het te gortig werd. Kleding van haar waste ik wel en deed ik netjes in de kast, want anders zou het meteen weer op die vloer tussen de andere kleding belanden (ben niet gek)
Veel geprobeerd met humor op te lossen en je kan misschien 1x per maand met ze lekker gaan pizza eten bijvoorbeeld? In ieder geval lees ik al veel goede tips om het contact weer te herstellen. Vraag wat hij wil en stel je kwetsbaar op, zeg dat je hem mist als hij zo laat aldoor thuis is en dat je het gewoon gezellig vindt als hij erbij is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.