Anouk1234
19-09-2026 om 07:19
Help mijn dochter wil naar Albufera
Mijn dan nog net geen 17 jarige dochter wil volgende zomer met 8 vriendinnen naar Albufera. Mijn man en ik zien dat om meerdere redenen niet zitten. Zouden jullie je dochter van (bijna) 17 naar Albufera laten gaan?
Damoontje
19-09-2026 om 10:34
CharlieB schreef op 19-09-2026 om 10:25:
Een beetje gedoe kan gebeuren in een groep en dat los je dan weer op met elkaar. Maar als de groep nu al elke week knallende ruzie heeft, is het ook weer een ander verhaal. Of als ze pas 3 maanden bevriend zijn. Belangrijk is in ieder geval dat de groep goede afspraken met elkaar maakt (huishoudgeld, samen uit samen thuis etc).
Wij gingen op die leeftijd wel, maar hadden toen dat midweekje Nederland er al wel op zitten.
Idd. Wij zelf waren al jaren bevriend en hadden ook nog eens ouders die in hun tijd (merendeels) bij elkaar in de vriendengroep gezeten hadden dus die overlegden ook nog wel eens e.e.a.
Ik kan mij nu herinneren dat we voor de vakantie afspraken maakten over budget en kosten en dan werkten we ook begin van de zomer om dat geld bij elkaar te krijgen. Mijn vriendinnetjes waren erg punctueel ingesteld.
Wij gingen met een groepje van 4 en dat was goed te doen. We kwamen er met zijn vieren altijd wel uit wat we wilden.
Poezekat
19-09-2026 om 11:25
Voor een eerste keer met vrienden/vriendinnen op vakantie zou ik adviseren om iets korter dan een week te gaan, bevalt het goed, dan kunnen ze de keer erna altijd wat langer en eventueel verder gaan.
Onze zoon ging op 17 jarige leeftijd met wat vrienden met de trein naar Limburg, Nederland dus, dit was na hun eindexamen. Er was wel een 18 jarige bij. Naderhand wel vliegvakanties en met de auto met vrienden maar toen kenden ze elkaar een stuk beter, nooit langer dan een week.
April2021
19-09-2026 om 13:11
Ik ging op mijn zeventiende twee weken met drie andere meiden met de bus naar Zuid Frankrijk. 1 ervan kende ik goed, 1 een beetje en 1 helemaal niet.
Hele leuke vakantie gehad!
Frisdrank1972
19-09-2026 om 14:19
Kan ze het zelf betalen TO of moet jij bijspringen? Misschien heeft ze helemaal geen geld om het te doen. En met 8 meiden een reis organiseren (zeker als ze elkaar regelmatig in de haren vliegen) is ook bijna een onbegonnen taak. Dus misschien komt deze vakantie nog geen eens van de grond. Ik zou het haar gewoon laten regelen en betalen en als het dan allemaal lukt gewoon laten gaan. Als het niet lukt (denk haast van wel) dan gaat ze ook niet weg en hoef jij het haar niet te verbieden.
Frisdrank1972
19-09-2026 om 14:20
Kimdekim schreef op 19-09-2026 om 08:10:
Mijn dochter is toen ze 16 was naar Lloret gegaan en 17 naar Albu ( en 18 Mallorca). Ging helemaal prima. Heeft de tijd van haar leven gehad en is ( helemaal uitgeput) weer heel teruggekomen. Dus ja van mij mocht het wel. En samen met mijn legio andere ouders want je breekt er je nek over andere 16,17 en 18 jarigen.
Bij 18 jaar heb je als ouder niet veel meer te zeggen. Je kan moeilijk een volwassenen iets verbieden.
Kimdekim
19-09-2026 om 15:09
Frisdrank1972 schreef op 19-09-2026 om 14:20:
[..]
Bij 18 jaar heb je als ouder niet veel meer te zeggen. Je kan moeilijk een volwassenen iets verbieden.
Dat kan ik best. Maar ze was 17 toen ze haar albu ging en 16 toen ze haar lloret ging. Ook met zijn 8en overigens. Ze heeft er veel van geleerd maar vooral heel veel lol gehad. Ik ben blij dat ze die ervaring opgedaan heeft.
Damoontje
19-09-2026 om 15:39
Frisdrank1972 schreef op 19-09-2026 om 14:19:
Kan ze het zelf betalen TO of moet jij bijspringen? Misschien heeft ze helemaal geen geld om het te doen. En met 8 meiden een reis organiseren (zeker als ze elkaar regelmatig in de haren vliegen) is ook bijna een onbegonnen taak. Dus misschien komt deze vakantie nog geen eens van de grond. Ik zou het haar gewoon laten regelen en betalen en als het dan allemaal lukt gewoon laten gaan. Als het niet lukt (denk haast van wel) dan gaat ze ook niet weg en hoef jij het haar niet te verbieden.
Dus dan wil je het niet... gaat je dochter aanmoedigen om te werken om het zelf te kunnen betalen en dan?
Banden lek prikken als ze naar haar werk wil gaan?
Marty1984
19-09-2026 om 15:47
Ja, ik zou haar laten gaan en laten ontdekken of het een goed plan is om met 8 half-ruziemakende meiden op vakantie te gaan. Maar ze moet een deel zelf betalen.
Waarbij ze dus motivatie en volwassenheid moet tonen om dat geld bij elkaar te harken.
En gewoon maar even bij oma binnenwandelen met het zielige verhaaltje dat mam haar stap-vakantie naar Albu niet wil betalen telt niet
. Dan zou het deel dat ik bijpas nog wat naar beneden gaan.
Ik vraag me overigens wel af waar ze anno 2026 op haar 16 à 17 binnenraakt in Albufeira. Als ze al een hotelkamer of appartement gehuurd krijgen op die leeftijd. Dat mogen ze dus ook gezamenlijk gaan ontdekken. Of het een goed plan is om op je 16de al naar Albu te trekken voor meer dan op het strand te liggen. Of om die éne 18-jarige die misschien meegaat officieel verantwoordelijk te stellen voor alles.
Nick90
19-09-2026 om 16:26
Marty1984 schreef op 19-09-2026 om 15:47:
Ja, ik zou haar laten gaan en laten ontdekken of het een goed plan is om met 8 half-ruziemakende meiden op vakantie te gaan. Maar ze moet een deel zelf betalen.
Waarbij ze dus motivatie en volwassenheid moet tonen om dat geld bij elkaar te harken.
En gewoon maar even bij oma binnenwandelen met het zielige verhaaltje dat mam haar stap-vakantie naar Albu niet wil betalen telt niet. Dan zou het deel dat ik bijpas nog wat naar beneden gaan.
Ik vraag me overigens wel af waar ze anno 2026 op haar 16 à 17 binnenraakt in Albufeira. Als ze al een hotelkamer of appartement gehuurd krijgen op die leeftijd. Dat mogen ze dus ook gezamenlijk gaan ontdekken. Of het een goed plan is om op je 16de al naar Albu te trekken voor meer dan op het strand te liggen. Of om die éne 18-jarige die misschien meegaat officieel verantwoordelijk te stellen voor alles.
In albufeira zijn ze niet zo moeilijk, daar kun je als 16 jarige gewoon gaan stappen.