Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 11:34:

Het zijn allemaal leidinggevende, jongens van 18 jaar die dit zeggen. Ik vind het ook niet normaal om zo te communiceren. Waarschijnlijk krijgen ze het opgedragen en ik weet van een jongen die pas ontslag heeft gekregen met hetzelfde voorval als dochter

Laat je dichter naar die "leidinggevende" en vragen of ze haar school willen bellen om het rooster aan te passen. 

Niet om echt te doen, maar dan zien ze hoe belachelijk de voorwaarden zijn en de risico's van scholieren in dienst nemen. Als ze die risico's niet willen moeten ze geen scholieren aannemen. 

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 11:08:

dat kan dus niet, want ze is al ingeroosterd. Hij zegt "je komt en anders treffen we maatregelen"

Ze staat al ingeroosterd maar is haar ook gevraagd of ze dan wel kan?

Het lijkt me best een mooi moment om dochter te leren dat ze niet over zich laat lopen. Ik ben zelf leidinggevende, onder andere over een heel stel scholieren, en school gaat altijd voor. En we weten wel beter dan te dreigen met ontslag, want we hebben een schreeuwend tekort aan personeel. 

Wieder schreef op 16-10-2023 om 11:48:

Het lijkt me best een mooi moment om dochter te leren dat ze niet over zich laat lopen. Ik ben zelf leidinggevende, onder andere over een heel stel scholieren, en school gaat altijd voor. En we weten wel beter dan te dreigen met ontslag, want we hebben een schreeuwend tekort aan personeel.

Exact dit. Ze kan echt wel ergens anders een bijbaantje vinden. Deze 18 jarige leidinggevenden kunnen waarschijnlijk nog niet zo goed vooruit kijken. Laat hen zo ook maar leren dat deze intimiderende manier van “leidinggeven” averechts werkt. 

Al gok ik ook dat die “maatregelen” een wassen neus zijn. Wat kunnen ze nou helemaal doen? Strafregels laten schrijven?

Inderdaad een mooi moment voor je dochter om assertief te leren zijn. Mijn dochter had zoiets van de week. Omdat de winkel waar ze werkt met te weinig personeel kampt is ze nu 3 weken op rij voor 6 dagen pw ingeroosterd. Nu was ze woensdag snipverkouden en wilde dus graag een dag in haar bed blijven liggen zodat ze er de rest van de week weer tegenaan kon. Haar Leidinggevende ging niet akkoord en verwees haar naar het hoofdkantoor en de personeelsplanner aldaar. Die wilde niet akkoord gaan met een uitzendkracht (want duur, dat snap ik ook wel). Maar dochter heeft gesteld: wil je nu akkoord gaan met 1 dag vervanging, of ga je voor de rest van de week? Want als ik nu over mijn grens ga, heb je daar veel meer last van. Toen zijn ze toch akkoord gegaan.
Hier denk ik dat het hetzelfde gaat. Laat je dochter nog 1 keer uitleggen dat het rooster pas kwam ná haar mededeling, dat school echt voorgaat en dat ze haar best gedaan heeft maar geen vervanging heeft gevonden. Jammer maar helaas. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. En zo ja, dan gaat ze gewoon op zoek naar een fijnere werkgever. Die zijn er echt.

Hier ook zoiets gehad. Zoon kon een keer niet werken in het weekend, maar moest daarvoor ook zelf vervanging regelen, wat niet lukte. 
Hier was het nog gekker: een contract voor 16-48 uur per maand (4-12 uur per week, te verdelen over een maand), minimaal 4 weken van tevoren vrij vragen. De roosters waren daarentegen wél flexibel, afgestemd op je beschikbaarheid. Als je had aangegeven op zaterdag te kunnen werken, kon het zomaar zijn dat je pas een week van tevoren te horen kreeg dat je op zaterdag moet werken terwijl dat anders niet altijd het geval was.  

Zoon kreeg geen vervanging geregeld, is niet komen werken en dat werd door de vingers gezien. Vervolgens werd hij de weken erna ineens op 4 doordeweekse dagen 4 uur ingeroosterd want hij moest de uren inhalen. Dat was natuurlijk niet te doen naast schooldagen tot 4 uur 's middags en toen heeft hij maar ontslag genomen. In het onderwijs heb ik ook wel eens een klas gehad waar er altijd wel leerlingen waren die probeerden of ze eerder weg mochten uit de les anders kwamen ze te laat op hun werk. Uit een gesprek bleek dan dat ze hun werkgever niet bereid was ze later op de dag in te roosteren vanwege personeelstekort o.i.d. 

Een bijbaantje is prima, maar de arbeidsomstandigheden voor tieners mogen best wel worden aangescherpt en daar vallen 0-uren contracten ook onder wat mij betreft. Ik hoor soms ook verhalen van 14-jarigen die tot 22.00 aan het vakkenvullen zijn en 16-jarigen die naar hun school 32 uur per week werken zou van mij ook verboden mogen worden. 

" en 16-jarigen die naar hun school 32 uur per week werken zou van mij ook verboden mogen worden"

En dat is het ook, want een 16 jarige mag maximaal 40 uur per week werken, maar schooltijd telt als arbeidstijd (huiswerk dan kennelijk weer niet, trouwens):

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/hoeveel-uur-werken-16-17-jaar

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 16:59 Topicstarter

Vinden jullie dat ik dat wel kan bellen, dochter wilt het echt niet doen.

Zou ze zich ziek kunnen melden, want dan mogen ze je toch niet ontslaan?

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 16:59:

Vinden jullie dat ik dat wel kan bellen, dochter wilt het echt niet doen.

Nee in principe niet, ze moet het zelf leren regelen. 

Je kunt haar helpen met bellen.  

Maak samen een briefje met wat ze gaat zeggen, blijf bij haar en zet de telefoon op speaker, zodat jij kunt horen wat er gezegd wordt. Indien nodig kan je nog snel een antwoord op het papier schrijven dat ze voor kan lezen. 

Ze moet het zelf doen maar hoeft het niet alleen te doen. 

Edit: Als het heel moeilijk wordt als de leidinggevende gaat dreigen kun je altijd kenbaar maken dat je meeluistert en eventueel het gesprek overnemen als het echt escaleert.

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 16:59:

Vinden jullie dat ik dat wel kan bellen, dochter wilt het echt niet doen.

Zou ze zich ziek kunnen melden, want dan mogen ze je toch niet ontslaan?

Met welke boodschap/insteek zou jij bellen? Waarvoor wil zij bellen?


je ziek melden vind ik om heel veel redenen een slecht idee. Boven alles; het is vermijding, daarmee los je het probleem niet op. Maar het is ook vrij dom; hij weet al dat ze niet kon komen werken. 

En dat niet ontslaan je als ziek bent is hier niet echt relevant volgens mij.


je maakt het veel te groot met dit getwijfel en gedoe.

Het is niet het einde van de wereld en ze gaat later nog meer lastige werksituaties krijgen. Die moet je aanpakken in een open gesprek. Als dat niets oplost, zoek je iets anders. Door te vermijden houd je rotsituaties alleen maar in stand. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 17:26 Topicstarter

ze is helemaal ingewerkt, ze is in een andere plaats een half uur hier vandaan geweest in zich in te werken, ze heeft haar vriendinnen hier werken, ze heeft het naar haar zin en is in de buurt, en ze gaat er graag naartoe, wat willen we dan nog meer?

Daarbij is ze zeker nog wel 10 keer ingepland, dan missen ze haar dan toch ook als ze haar ontslaan

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 17:26:

ze is helemaal ingewerkt, ze is in een andere plaats een half uur hier vandaan geweest in zich in te werken, ze heeft haar vriendinnen hier werken, ze heeft het naar haar zin en is in de buurt, en ze gaat er graag naartoe, wat willen we dan nog meer?

Daarbij is ze zeker nog wel 10 keer ingepland, dan missen ze haar dan toch ook als ze haar ontslaan

Is ze te porren om samen te bellen?  Zie jij dat zitten? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 17:35 Topicstarter

helaas wilt ze niet bellen, ze zegt hij is duidelijk geweest op de app.

doe nou niet zo paniekerig, daar heeft je dochter ook niets aan. Rustig blijven. Het is niet zo moeilijk. 
je dochter belt die leidinggevende op (met jou er naast eventueel) en zegt: sorry Ronnie, ik heb het geprobeerd, maar ik kan geen vervanging vinden. Ik moet echt naar school, dus ik ben er dan niet. Ik kom de uren graag (dan-en-dan) inhalen/ik doe de komende drie diensten de afwas/een ander voorstel.  of heb jij een ander voorstel? Die dag lukt echt niet.

als hij gaat eikelen, dan is het antwoord op de vraag: wat wil je nog meer? Een plek waar je fatsoenlijk behandeld wordt. En die in de rest van je leven past. Als dat niet gaat, moet je het niet doen. 

En als die supermarkt allemaal mensen uit dezelfde klas/leerjaar/school in dienst heeft, zal dit wel vaker een probleem zijn. Moet je dochter altijd zorgen dat ze de eerste is die dit oplost. 

En haar vriendinnen vinden haar vast superstoer als ze zo voor zichzelf opkomt. Die staan vast achter haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.