Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Marty1984 schreef op 15-10-2023 om 22:05:

[..]

Bwah ... Ik snap hun vraag tot vervanging proberen te regelen nog wel.

Als straks iedereen komt aanwaaien wanneer hij wil en vrij neemt wanneer hij zin heeft raakt die supermarkt natuurlijk slecht aangevuld.

Het is wat anders dat ze gelijk staan dreigen met ontslag als je niemand vindt. Dat is 3 stappen te ver.

Heb jij wel gelezen? Dochter heeft het al van te voren aangegeven. 


Organisatie negeert dit, maakt zelfs roosters pas kort van te voren dat en dan moet ze nog eens vervanging regelen omdat zij niet goed hebben opgelet? 

Als ze er niet van houden dat tieners ook schoolverplichtingen hebben, dan moeten ze geen tieners aannemen, maar volwassenen en volwaardige contracten aanbieden. Maar ja, ze zijn zo lekker goedkoop natuurlijk en zo'n 0 uren contract is ook makkelijk. 

Voor hun slechte organisatie tien andere werkgevers die wel normaal kunnen doen.

kerstbeer schreef op 15-10-2023 om 21:14:

[..]

ben jij een werkgever of zo dat je dit zegt?

Ze staan zowat te smeken om werknemers op veel plekken.

TO's dochter heeft het gewoon correct gedaan door het van te voren door te geven. Wel grappig eigenlijk dat een tiener professioneler is dan zo'n organisatie.

Zou ook zeker niet op zoek gaan naar vervanging, maar ander werk zoeken.

Volgens mij moet jij zelf beter lezen, Pippeltje zegt toch: "voor iedere werkgever zo 10 anderen". Als je onaardig wil doen op een forum, zorg dan in ieder geval dat je eigen berichten kloppen 🤨.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 22:32:

[..]

Dochter heeft voordat het rooster werd gemaakt een briefje ingeleverd. Hoezo is dat niet voldoende? Je doet net of dat kind meer afwezig dan aanwezig is.

Dat is dus de vraag, als een rooster nog niet bekend is bij dochter wil nog niet zeggen dat het nog niet gemaakt is. Daarnaast rekenen ze bijvoorbeeld met 10 mensen die beschikbaar zijn op een avond, als ze er 6 nodig hebben plannen ze er 6 in, ben jij de 5e die meld dat ze niet kan op die avond dan ben je dus te laat dan zijn er 4 voor je geweest. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 08:58 Topicstarter

nee hoor, ze is de eerste die meld niet te kunnen, want de rest moet allemaal werken en die kunnen dus ook niet voor haar invallen.

  • Je dochter heeft een contract dat zo ontzettend smerig is dat het niet langer dan 6 maanden is toegestaan.
  • Je dochter verdient minder dan het volwassen minimumloon en zal elk jaar een flinke loonsverhoging moeten krijgen totdat ze het volwassen minimumloon verdient.


IEDEREEN in die omstandigheden wordt uiteindelijk om een of ander bullshit voorwendsel ontslagen. Werkgevers willen geen werknemers die rechten hebben opgebouwd en ze willen geen volwassenen in dienst. Zo simpel is het.

Ga dit alsjeblieft niet goedpraten. Zelfs niet als het "voorwendsel" juridisch correct is. Dit ligt niet aan je dochter. Je dochter heeft echt niets fout gedaan. Als ze niet om dit ontslagen zou worden, dan vindt de werkgever wel weer een andere kutsmoes. Dit ligt aan de wetgeving en ja, aan het "kapitalisme". 

Mocht dit gaan om de supermarkt met de bizarre shuivende salarisperioden die vaak pas na 6-7 weken na de verrichte uitbetaalt, raadpleeg even de vakbond over wanneer dochter na ontslag uitbetaald moet worden.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 09:38 Topicstarter

nou, het zou helemaal vreemd zijn want zo lang werkt ze er nog niet, vanaf de zomervakantie. Ze gaan trouwens net over op een andere winkel dus ze hebben haar kei hard nodig aankomende tijd, ze staat voor 3 keer in de week ingepland aankomende weken. En ook snap ik niet hoe dat allemaal werkt, ze hebben dus een rooster en nu krijgt dochter dus van school een nieuw rooster, dat moet dan ook maar allemaal passen.

Ik zou het echt heel vreemd vinden als ze haar echt ontslaan, net helemaal ingewerkt enzo. Ze hebben verder echt wel een goede kracht aan haar. Ik denk dat ze dit echt wel veel vaker meemaken. Over 3 weken kan dochter weer niet door iets v school. 

Is dochter al lid van de vakbond? Kosten ± 2,5 euro per maand. 
Want die zou haar hier kunnen ondersteunen met een mooie brief naar de leidinggevende als die dit echt willen doorzetten.

Veel meer scholieren / studenten met een bij baan zouden lid moeten worden van een vakbond, samen staan ze veel sterker.

Zoals al geschreven; als een schoolrooster verandert of er is in de avond iets van school te doen, dan kan een werkgever nooit eisen dat een kind dat verzuimt. 
Ik snap wel dat het lastig is voor werkgevers, maar dat is wel het gevolg van scholieren in dienst nemen. 

Ik zou je dochter gewoon naar school laten gaan en zelf een mail sturen naar de leidinggevende dat je dochter dit niet eerder had kunnen melden en dat ze vanwege leerplicht gewoon naar school gaat.

vakbonden, rechtsbijstand, het kan natuurlijk en werkgevers moeten ook deze groep serieus nemen. Maar het voelt ook een beetje als met een bazooka op een mug schieten. Is ze al rustig in gesprek gegaan met leidinggevende? Dat ze begrijpt dat het heel vervelend is, dat ze het in de toekomst probeert te voorkomen en deze dienst gaat compenseren met een andere invalbeurt? (Misschien heb ik er overheen gelezen/ben ik het vergeten). 

toen ik 20 was had ik zo’n 100 scholieren/studenten onder me (callcenter). Als ze volwassen met me in gesprek gingen en ze verder zich goed inzetten tijdens het werk, kon er heel erg veel. Als hun moeder me opbelde overigens juist niet. Nou dreigde ik niet met ontslag als mensen een keer niet konden. Is je dochter snel in paniek/denkt ze snel dat de wereld tegen haar is, of is ze juist heel nuchter? Misschien heeft ze het ook wat heftiger opgevat dan het gezegd is?

en als die leidinggevende echt zo’n eikel is en iemand die mensen onder druk zet, zou ik gewoon een ander bijbaantje zoeken. Want dan gaan er nog veel meer vervelende situaties komen. 

Wat staat er in het contract over vrijvragen? Een week van tevoren is niet erg ruim. Vaak moet dit wel 2 of 3 weken van tevoren. Ik begrijp dat je dochter toen nog niet haar rooster heeft gekregen, maar kan wel zijn dat ze het rooster al gemaakt hadden of bijna klaar hadden. 

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 09:38:

nou, het zou helemaal vreemd zijn want zo lang werkt ze er nog niet, vanaf de zomervakantie. Ze gaan trouwens net over op een andere winkel dus ze hebben haar kei hard nodig aankomende tijd, ze staat voor 3 keer in de week ingepland aankomende weken. En ook snap ik niet hoe dat allemaal werkt, ze hebben dus een rooster en nu krijgt dochter dus van school een nieuw rooster, dat moet dan ook maar allemaal passen.

Ik zou het echt heel vreemd vinden als ze haar echt ontslaan, net helemaal ingewerkt enzo. Ze hebben verder echt wel een goede kracht aan haar. Ik denk dat ze dit echt wel veel vaker meemaken. Over 3 weken kan dochter weer niet door iets v school.

Laat haar alvast vrijvragen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 11:08 Topicstarter

dat kan dus niet, want ze is al ingeroosterd. Hij zegt "je komt en anders treffen we maatregelen"

Kleinduimpje schreef op 16-10-2023 om 11:08:

dat kan dus niet, want ze is al ingeroosterd. Hij zegt "je komt en anders treffen we maatregelen"

Voor zo'n baas wil je toch ook helemaal niet werken?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-10-2023 om 11:34 Topicstarter

Het zijn allemaal leidinggevende, jongens van 18 jaar die dit zeggen. Ik vind het ook niet normaal om zo te communiceren. Waarschijnlijk krijgen ze het opgedragen en ik weet van een jongen die pas ontslag heeft gekregen met hetzelfde voorval als dochter 

De boete van de leerplicht kan dan die kant op als dochter toch moet komen. 

Echt, in zo'n cultuur waar niemand ooit voor elkaar wil/kan werken en men niet begrijpt dat scholen soms laat communiceren over dingen, dan zou ik iets anders gaan doen.
Als ze iedereen ontslaan terwijl ze al tekorten hebben, uiteindelijk werkt dat niet.

Ik ben echt wel voor verantwoordelijkheid nemen en gaan werken als je ingepland staat, maar je kunt als werkgever niet mensen verbieden naar school of opleiding te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.