Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Advies gevraagd voor broer

Nou een iets genuanceerdere situatie is natuurlijk ook mogelijk. Misschien voelt de vrouw van zich ook wel heel ongemakkelijk door de situatie. Heeft ze het gevoel dat ze tussen 2 vuren staat, met vriend aan de ene kant en zijn dochter aan de andere kant. Het is ook haar goed recht om haar grenzen aan te geven en ervoor te kiezen zichzelf uit die situatie te halen. En haar huis niet open te stellen als broedplaats voor gedoe.

Die meiden kunnen buitenshuis afspreken of bij moeder van dochter thuis. 

Engeltje schreef op 29-01-2026 om 19:38:

[..]

Hier is gelukkig wel regelmatig contact met sibling als die ook bij vader komt. En met de rest van de familie is gelukkig ook het contact nog in stand. Bij familie happenings is het kind van mijn zus er altijd bij en dan is het erg gezellig. Alleen het contact met mijn zus is dus vrijwel nihil. Al 6 jaar. Onvoorstelbaar. En onbegrijpelijk. Nu kind 18 is overweeg ik het gesprek weer eens aan te gaan, kijken of ik een soort verklaring of uitleg kan krijgen. Dat zou zus al helpen.

Hier dus niet. Hier is geen enkel contact met mans kant van de familie helaas.

Due-scimmie schreef op 30-01-2026 om 09:30:

[..]

Vreselijk zeg! Voor mijn zus is het natuurlijk wel dubbel als ik vertel dat haar kind op de verjaardag van mijn zoon was en dat het echt heel gezellig was. Maar ze is wel heel blij dat er in ieder geval contact is, dan is de drempel met contact met haar ook een stuk lager (is op dit moment niet nihil, maar wel heel sporadisch).

Heel veel sterkte voor je man, het is vreselijk heftig.

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 20:25:

je bedoeld met "jullie" ook mijn familie?

Ja, jullie zijn nogal een blok zo te lezen. Kennelijk moet iedereen zich inspannen om jouw broer gelukkig te maken, en wie dat niet doet (zijn 15-jarige dochter) die mag de toorn van de hele familie ontvangen. Oma kan beter aan haar zoon vragen waarom hij nog steeds zo getraumatiseerd is door de scheiding terwijl hij al jaren een andere vrouw heeft. En waarom hij zich niet als een volwassene gedraagt.

Kleinduimpje ik lees een nogal ingewikkeld familiesysteem waar jij als lid mee worstelt om het goed voor iedereen te doen, incl jezelf. Goed dat je om feedback vraagt want ik denk dat het helpend kan zijn om met een andere blik te kijken. Ergens voel ik ook wel dat het overweldigend voor jou kan zijn. En als dat zo is, als jij als volwassen vrouw al zoekende bent en niet vrij voelt in je reacties, laat staan hoe dat voelt voor je nichtje. 
Wellicht is het helpend voor jou om - als je dat al niet doet of gedaan hebt - je te verdiepen in familiesystemen. Wellicht een systeemopstelling te doen of wat sessies met een therapeut te doen om beter in beeld te krijgen wat gezond en ongezond gedrag is. Dan sta je steviger. 
Ik hoop niet dat je mijn bericht als aanmatigend opvat. Ik bedoel het vanuit medeleven en helpend. 

Engeltje schreef op 30-01-2026 om 11:35:

[..]

Vreselijk zeg! Voor mijn zus is het natuurlijk wel dubbel als ik vertel dat haar kind op de verjaardag van mijn zoon was en dat het echt heel gezellig was. Maar ze is wel heel blij dat er in ieder geval contact is, dan is de drempel met contact met haar ook een stuk lager (is op dit moment niet nihil, maar wel heel sporadisch).

Heel veel sterkte voor je man, het is vreselijk heftig.

Het is zoals het is helaas. 

(De situatie heeft zich inmiddels herhaald met kind van de partner erna wat man ook enigszins rust geeft dat het niet perse aan hem ligt). Hier speelt dus niet alleen de mening van het kind, maar ook beïnvloeding van moeder/ouderverstoting. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-01-2026 om 14:47 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 30-01-2026 om 12:15:

[..]

Ja, jullie zijn nogal een blok zo te lezen. Kennelijk moet iedereen zich inspannen om jouw broer gelukkig te maken, en wie dat niet doet (zijn 15-jarige dochter) die mag de toorn van de hele familie ontvangen. Oma kan beter aan haar zoon vragen waarom hij nog steeds zo getraumatiseerd is door de scheiding terwijl hij al jaren een andere vrouw heeft. En waarom hij zich niet als een volwassene gedraagt.

Ik snap je bericht niet. Wij , incl oma zijn constant positief geweest dat er contact moet blijven met nichtje tegen broer. En dat ze nog puber is enz...waar heb ik gezegd dat er kwaad is gereageerd tegen nichtje, dat heeft nooit iemamd gedaan. Daarbij waarom zo'n reactie? Waarom ben ik een blok?

Daarbij ook al heeft hij een andere vrouw, hij komt nooit meer over die scheiding heen. Is misschien hetzelfde als een rouwproces, daar komen sommige mensen ook nooit meer overheen. Daar kunnen er niks aan doen, want daar is al vanalles voor geprobeerd.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-01-2026 om 16:04 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 30-01-2026 om 09:30:

[..]

Wil kind dat dan ook niet?

Heeft je broer therapie gehad? Want het klinkt best ongezond dat hij zo in de scheiding blijft hangen. Lijkt me voor zijn nieuwe vrouw ook best wel vervelend. En ook voor zijn ex. En zeker voor zijn dochter. Ze krijgt daar heus wel iets van mee. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-01-2026 om 16:44 Topicstarter

ja, vaker gehad. Nee, zegt daar niks van tegen de kinderen, nooit gedaan.

Kleinduimpje schreef op 30-01-2026 om 16:04:

[..]

Wil kind dat dan ook niet?

Nee

Kleinduimpje schreef op 30-01-2026 om 16:44:

ja, vaker gehad. Nee, zegt daar niks van tegen de kinderen, nooit gedaan.

Maar dat iets niet wordt gezegd, wil niet zeggen dat ze er niks van merken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-01-2026 om 17:35 Topicstarter

Nee, snap ik. Maar hij zal ex niet zwart maken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-01-2026 om 17:35 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 30-01-2026 om 17:33:

[..]

Nee

Weet je waarom hij de familie ook niet wil zien dan? 

Kleinduimpje schreef op 30-01-2026 om 17:35:

Nee, snap ik. Maar hij zal ex niet zwart maken.

Dat weet jij niet. Jij bent er niet altijd bij. En al zou hij het niet doen; reken maar dat dochter sowieso last heeft van een vader die nog steeds zo slachtofferig doet over een scheiding van 14 jaar geleden. En de kans is groot dat ze dat, nu ze ouder wordt, steeds meer in gaat zien.

Misschien moet ie maar weer een rondje therapie doen. Is het niet voor zichzelf, dan voor zijn omgeving. Ook voor jullie (jij en je moeder en wellicht nog wel meer familieleden). Iedereen heeft last van zijn drama.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.