Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Advies gevraagd voor broer

Kleinduimpje

Kleinduimpje

29-01-2026 om 12:55 Topicstarter

mijn vraag is niet waarom het zo gebeurd, kan best zijn dat relatie niet goed is geweest. Mijn vraag was advies hoe hiermee om te gaan, maar dat is duidelijk.

Advies hebben veel mensen gegeven…..

tsjor schreef op 29-01-2026 om 11:08:

Nogmaals: laat je niet wijsmaken dat het gedrag van je broer de oorzaak is. Dat is een dwaalspoor. Het echt zo gemakkelijk om ouders de schuld te geven, scoren voor open doel. Er zijn nog heel veel dingen die je niet kunt weten. Hoe kan het dat een kind van 1 jaar zo heftig reageert op een scheiding, een foto van haar vader op de kamer wil hebben etc.? Mijn dochter van 2 vroeg op latere leeftijd: hebben jullie ooit bij elkaar gewoond? Ze wist niet beter dan dat er twee huizen waren. Logisch: kinderen van 1 jaar hebben geen herinnering aan wat er toen gebeurde. Dat moet later erin geplant zijn. Door wie, waarom, hoe? Er zijn nog veel meer vragen te stellen voordat je een conclusie kunt trekken over schuld.

Je moet niet zo stellig iets als een feit presenteren. Je zit te projecteren en dat lijkt me niet zo handig en zeker niet 1 op 1 toepasbaar op de situatie van een ander. Slecht advies. 

Wij weten niet of het wel of niet aan de vader ligt. Voor hetzelfde geld is dat wel degelijk zo. 

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 12:55:

mijn vraag is niet waarom het zo gebeurd, kan best zijn dat relatie niet goed is geweest. Mijn vraag was advies hoe hiermee om te gaan, maar dat is duidelijk.

Het beste advies is al meermaals gegeven; je broer moet haar de ruimte geven. En in contact blijven zonder opdringerig te zijn. 

Ik denk persoonlijk dat jij en je moeder ook even een tandje terug moeten schakelen. Ik snap dat jullie je zorgen maken en betrokken zijn, maar al jullie emoties kunnen ook een negatieve invloed hebben op je broer.

Engeltje schreef op 28-01-2026 om 09:16:

Hier hetzelfde verhaal in de familie. Het betreffende kind is nu 18, speelt al sinds kind 12 was. De andere ouder deed en doet niets om contact te stimuleren. Mag kind zelf beslissen… Heel erg triest. 

Mijn man zit in zelfde situatie met zijn oudste dochter. Inmiddels al bijna 2 jaar niet gezien. Wij hopen dat er een moment komt als ze ouder is en niet meer thuiskomt dat er toch weer contact komt. Ook voor onze gezamenlijke kinderen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

29-01-2026 om 16:15 Topicstarter

wat erg voor jullie.....

Ik heb nog wel een vraag. Want er is een situatie geweest dat dochter heel erg boos is geweest, mijn broer vond dit niet normaal en is toen heel boos geweest (niet gezegd)hoe zij tegen hem deed. Maar dat is dus ook niet terrecht, ter aller tijde kun je niet boos zijn?

Broer heeft sinds aantal jaren nieuwe vrouw en die heeft 3 dochters waar dochter mee bevriend is. Nu vond broer en nieuwe vrouw dat dochter daar ook niet meer kon slapen als ze zo tegen broer doet. Want dan moet nieuwe vrouw ook maar leuk doen en dat vond ze niet kunnen.. wat vinden jullie. 

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:15:

wat erg voor jullie.....

Ik heb nog wel een vraag. Want er is een situatie geweest dat dochter heel erg boos is geweest, mijn broer vond dit niet normaal en is toen heel boos geweest (niet gezegd)hoe zij tegen hem deed. Maar dat is dus ook niet terrecht, ter aller tijde kun je niet boos zijn?

Broer heeft sinds aantal jaren nieuwe vrouw en die heeft 3 dochters waar dochter mee bevriend is. Nu vond broer en nieuwe vrouw dat dochter daar ook niet meer kon slapen als ze zo tegen broer doet. Want dan moet nieuwe vrouw ook maar leuk doen en dat vond ze niet kunnen.. wat vinden jullie.

Je ontzegt je eigen kind nooit de toegang tot hun huis. En ja, dit kind heeft 2 huizen. Dus je broer zet zijn stiefkinderen boven zijn eigen kind.

En natuurlijk kun je heel boos zijn op je kind, dat heeft niets met gescheiden ouders te maken. Maar daarna ga je als je allebei bent afgekoeld het gesprek aan en als ouder zeg je dan als eerste sorry voor je gedrag.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

29-01-2026 om 16:27 Topicstarter

nee, huis van vriendin is toch niet haar huis, daar heeft ze ooit 1 keer geslapen (sorry, ze wonene niet samen). Zij, broer en vriendin vinden dat zij zo tekeer is gegaan tegen broer dat zijn vriendin haar nu ook niet kan laten slapen.

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:15:

wat erg voor jullie.....

Tja, je kunt je eigen kind natuurlijk nooit zeggen dat het niet in jouw huis kan slapen. (Uitzonderingen mogelijk op praktische zaken) 

Als je als ouders nog samen bent zet je je boze kind ook niet buiten. Als je gescheiden bent verandert dat nooit. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

29-01-2026 om 16:30 Topicstarter

is dat zo dat je als ouder als eerste sorry moet zeggen. Zoon van mijn vriendin had gisteren omdat hij niks lekkers mocht kutmoeder, ik haat je gezegd op 19 jarige leeftijd, dan mag hij wel zijn excuses aanbieden.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

29-01-2026 om 16:31 Topicstarter

Kampeerder schreef op 29-01-2026 om 16:29:

[..]

Tja, je kunt je eigen kind natuurlijk nooit zeggen dat het niet in jouw huis kan slapen. (Uitzonderingen mogelijk op praktische zaken)

Als je als ouders nog samen bent zet je je boze kind ook niet buiten. Als je gescheiden bent verandert dat nooit.

Nee. Bij hem mag ze altijd slapen, graag zelfs, maar dat wilt ze niet

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:27:

nee, huis van vriendin is toch niet haar huis, daar heeft ze ooit 1 keer geslapen (sorry, ze wonene niet samen). Zij, broer en vriendin vinden dat zij zo tekeer is gegaan tegen broer dat zijn vriendin haar nu ook niet kan laten slapen.

Misschien even alles in één keer het net op slingeren dan geven mensen betere antwoorden. Die nieuwe vriendin hoeft het meisje misschien geen bed te bieden maar ook zij e is een volwassene in deze relatie. Zij had beter moeten weten. Dit zet alles op scherp. Dan had pa dus in zijn eigen huis moeten gaan slapen met zijn dochter. Pa had voor zijn dochter moeten opkomen, hoe boos dochter ook was. 

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:30:

is dat zo dat je als ouder als eerste sorry moet zeggen. Zoon van mijn vriendin had gisteren omdat hij niks lekkers mocht kutmoeder, ik haat je gezegd op 19 jarige leeftijd, dan mag hij wel zijn excuses aanbieden.

Een volwassen jongen die niks lekkers mag. 🤔

Dat zou een eigen topic waard zijn! 

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:30:

Ja, maar dan wordt je niet boos op je kind, en wijs je hem gewoon op de fatsoensregels die gelden. 

Als je zelf heel boos wordt dan sluit je het gesprek. En je biedt je excuses aan voor het boos worden als dat niet gepast was, zodat je de opening tot gesprek weer biedt.

Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:27:

Dat was niet duidelijk uit hoe je het opschrijft. 

Die vriendin heeft hier geen zeggenschap, heel vervelend, maar het kind van je partner is ook welkom bij jou. Dan had je die relatie niet moeten aangaan. Tenzij heel extreme dingen waardoor je ook je eigen kind de toegang tot je huis zou ontzeggen: diefstal, drugsgebruik met bijkomend geweld etc. Maar niet omdat een kind ruzie heeft gemaakt met zijn /haar ouder. Ergo, je zou zelfs een bemiddelende rol moeten spelen om het contact weer goed te krijgen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.