Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?


NightNurse schreef op 26-09-2022 om 00:02:

[..]

Wij leren ze dat je een cadeautje met zorg uitzoekt voor iemand en dat de waarde/het bedrag dus niet voor iedereen precies hetzelfde hoeft te zijn. Maar dat je wel moet kunnen zien dat je erover nagedacht hebt. Zo doen wij het zelf ook met de cadeaus voor hun verjaardag en Sinterklaas. Ik kijk wat ze graag willen en dat koop ik, en dat betekent soms dat ik aan de ene meer geld uitgeef dan aan de ander. Die verschillen zijn nooit heel groot, maar ik ga geen onzin kopen om het bedrag maar gelijk te krijgen.

Dan heb je mijn punt niet begrepen. Nergens zeg ik wat jij zegt. 

watertoren schreef op 26-09-2022 om 05:06:

Zoon is inmiddels al 29 maar vroeger kreeg hij elke maand contant geld van ons en van opa en oma op zijn rekening van de giro. Dat zakgeld was voor hem, hij hoefde daar verder niks van te betalen. Als hij een kinderfeestje had dan ging dat niet van zijn zakgeld af want dat betaalden wij wel. Zo ook als ik jarig was of mijn man dat hoefde mijn zoon niet te betalen.

En als je nu voor zijn kadootje voor zijn vader 20 euro uitgeeft en je verhoogde zijn zakgeld met 2 euro per maand (24) wat zou daar mis mee zijn? Hoe fijn kan het gevoel zijn om zelf van je eigen geld iets te kunnen kopen voor je ouders als je weet dat je daarvoor ook geld hebt gekregen? Het stukje gevoel en oefenen in 'vaste lasten'. Ja het is iets nieuws wat men 20 jaar geleden misschien niet deed maar het is niet slecht ofzo en niet nadelig voor je kind. Nee juist meer zelfstandigheid. 

Evaluna

Evaluna

26-09-2022 om 10:45 Topicstarter

Toch nog een struikelblok. Beide kinderen 8&10 jaar krijgen nu 1 euro. 
Eigenlijk zijn de richtlijnen voor een 10 jarige €2.
Maar ze doen beiden hetzelfde van het zakgeld, het voelt dan een soort oneerlijk om de oudste het dubbele te geven.
Hoe doen jullie dat? Of pas meer geven als er meer gekocht van moet gaan worden?
Geld voor verjaardagen geef ik los erbij.

Een beetje ophogen is wel leuk na al jaren op €1. Het Nibud zegt voor 8 jaar 1-2 € en 10 jaar is 2-2,30€ .

1,50€ en 2€ klinkt logisch, maar ook niet helemaal eerlijk. Ze gaan er beiden wel verschillend mee om, de oudste verbrast het sneller, maar toch 

Wij geven elk jaar een beetje erbij. Dat is niet oneerlijk, want als de jongste tien is, krijgt zij ook twee euro.
Doorgaans willen kinderen duurdere dingen naarmate ze ouder worden. Je zou ook met je kind af kunnen spreken dat ze in ieder geval de helft spaart voor iets groters.

Het aparte is dat Nibud bedragen aangeeft die ver weg staan van de realiteit. Mijn zoon van 9 kreeg eerst 1 euro of 2 euro per week (om en om) . Toen ik op Nibud keek zag ik dat ik daarmee hoog zat, zoon kwam thuis met bedragen van kinderen van 5 euro per en 15 euro per maand. Ik ging eens rondvragen en toen bleek dat er inderdaad kinderen waren met 5 euro maar de meesten zaten toen rond de 2,50 per week. Vanaf dat moment besloten 2,50 per week te geven en dat was ook toen hij 8 was en zal ook zo zijn als hij 10 is. 

Kerstin75 schreef op 26-09-2022 om 09:26:

[..]

En als je nu voor zijn kadootje voor zijn vader 20 euro uitgeeft en je verhoogde zijn zakgeld met 2 euro per maand (24) wat zou daar mis mee zijn? Hoe fijn kan het gevoel zijn om zelf van je eigen geld iets te kunnen kopen voor je ouders als je weet dat je daarvoor ook geld hebt gekregen? Het stukje gevoel en oefenen in 'vaste lasten'. Ja het is iets nieuws wat men 20 jaar geleden misschien niet deed maar het is niet slecht ofzo en niet nadelig voor je kind. Nee juist meer zelfstandigheid.

Zoals ik al zei hij is inmiddels 29. Het is altijd goed gegaan zoals wij het deden. Hij heeft nu in zijn eentje een eigen huis gekocht en weet echt wel hoe hij met geld om moet gaan. 

Hoeveel zakgeld kinderen krijgen is ook afhankelijk van wat er in de omgeving gebruikelijk is. In arme wijken krijgen veel kinderen denk ik helemaal geen zakgeld. In rijke buurten krijgen ze misschien wel al met 8 jaar 5 euro of meer per week.
En dan verschilt het nog wat je er van moet kopen. Als je voor je ouders, broertjes, zusjes, opa's en oma's, vriendjes en vriendinnetjes allemaal een cadeautje moet kopen als ze jarig zijn is het anders dan wanneer het allemaal vrij te besteden is.
Het belangrijkste is vooral dat je er over nadenkt als ouders. Wat geef je op welke leeftijd, wat moeten ze er van betalen, welk bedrag past daarbij.

zoon (11) krijgt 3 euro per week. Hij vond dat wel veel want in zijn klas kregen veel kinderen volgens hem maar 1 euro per week.

Bijtje82

Bijtje82

26-09-2022 om 12:51

Ik vergeet eigenlijk altijd zakgeld te geven. Heb bijna nooit meer kleingeld op zak. Ze krijgen wel alle drie 15 euro per maand op hun spaarrekening gestort en met hun verjaardag krijgen ze een x bedrag extra gestort. 
De spaarrekening staat vast tot hun 23e omdat ik vind dat iemand van 18 nog niet over zoveel geld hoeft te beschikken. 

watertoren schreef op 26-09-2022 om 11:03:

[..]

Zoals ik al zei hij is inmiddels 29. Het is altijd goed gegaan zoals wij het deden. Hij heeft nu in zijn eentje een eigen huis gekocht en weet echt wel hoe hij met geld om moet gaan.

Ik zeg niet dat elk kind dit nodig heeft om financieel verstand te krijgen maar het kan ook gewoon leuk zijn en zelfstandig voelen. Nu lijkt het net of je dat systeem iedereen afraadt. 

MamaE schreef op 26-09-2022 om 11:12:

Hoeveel zakgeld kinderen krijgen is ook afhankelijk van wat er in de omgeving gebruikelijk is. In arme wijken krijgen veel kinderen denk ik helemaal geen zakgeld. In rijke buurten krijgen ze misschien wel al met 8 jaar 5 euro of meer per week.
En dan verschilt het nog wat je er van moet kopen. Als je voor je ouders, broertjes, zusjes, opa's en oma's, vriendjes en vriendinnetjes allemaal een cadeautje moet kopen als ze jarig zijn is het anders dan wanneer het allemaal vrij te besteden is.
Het belangrijkste is vooral dat je er over nadenkt als ouders. Wat geef je op welke leeftijd, wat moeten ze er van betalen, welk bedrag past daarbij.

Veel rijke ouders geven helemaal niet zoveel zakgeld. En ouders met wat minder geld juist meer. 

Hier kregen ze zakgeld eerst contant, 1.50 per week. Oudste vanaf de middelbare een jongerenrekening met 15 euro zakgeld per maand en dan moeten ze ook cadeautjes zelf betalen (voor gezin en voor vrienden/vriendinnen). Eerder deden we dat wel in samenspraak, dus samen cadeautje uitzoeken en dan wij betalen. Jongste ging eerder (in leeftijd) naar de middelbare dan oudste. Hem hebben we zijn zakgeld wel verhoogd bij start VO en vanaf zijn 12e nog een keer naar het bedrag dat oudste kreeg bij start VO. voor jongste al iets een eerder een jongerenrekening, omdat ik door corona nauwelijks nog contant geld over had. Hij heeft sinds kort een pinpas en inderdaad heel leerzaam om ze te laten ervaren dat het dan wel heel makkelijk is om op school dan wat lekkers te gaan kopen. Was ie zelf gelukkig ook gauw achter dat dit niet zo slim was, want dat het dan toch wel hard gaat. En oudste heeft inmiddels ook kleedgeld erbij, dus dat is weer een andere fase van leren. Ze kunnen gelukkig beide prima sparen, ook voor grotere dingen.

Tess

Evaluna schreef op 26-09-2022 om 10:45:

Toch nog een struikelblok. Beide kinderen 8&10 jaar krijgen nu 1 euro.
Eigenlijk zijn de richtlijnen voor een 10 jarige €2.
Maar ze doen beiden hetzelfde van het zakgeld, het voelt dan een soort oneerlijk om de oudste het dubbele te geven.
Hoe doen jullie dat? Of pas meer geven als er meer gekocht van moet gaan worden?
Geld voor verjaardagen geef ik los erbij.

Een beetje ophogen is wel leuk na al jaren op €1. Het Nibud zegt voor 8 jaar 1-2 € en 10 jaar is 2-2,30€ .

1,50€ en 2€ klinkt logisch, maar ook niet helemaal eerlijk. Ze gaan er beiden wel verschillend mee om, de oudste verbrast het sneller, maar toch

Heeft niks met eerlijk te maken. Zeker niet als oudste er ook meer van moet doen bv de verjaardagscadeautjes en de jongste nog niet.

Kerstin75 schreef op 26-09-2022 om 13:03:

[..]

Ik zeg niet dat elk kind dit nodig heeft om financieel verstand te krijgen maar het kan ook gewoon leuk zijn en zelfstandig voelen. Nu lijkt het net of je dat systeem iedereen afraadt.

Ieder doet het op zijn eigen manier. wij waren er geen voorstanders van dat hij dingen moest betalen van zijn zakgeld zoals bv een cadeautje voor een kinderfeestje. zakgeld was puur voor hem en hij spaarde dan samen met het geld wat hij kreeg bv voor een rapport voor een spel voor de playstation of iets anders wat duur was.

Sinds corona maak ik het geld automatisch via de bank 1x per maand naar de kinderen over, omdat contact geld toen een tijdje not done was. Ze waren toen 8 en 10. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.