Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?


Bijtje82

Bijtje82

25-09-2022 om 16:57

Ysenda schreef op 25-09-2022 om 16:53:

[..]

Ik kan ze niet bedenken. Ik denk dat een prepaid creditcard het onnodig ingewikkeld maakt. Veel supermarkten, bij uitstek toch de plek waar pubers hun geld spenderen, accepteren geen creditcards. Daar worden toeristen bij ons in de stad nogal eens door overvallen.


Nee, ik zei prepaid pinpas. Geen cc. 

https://www.bngbank.nl/Online-bankieren/betalingsverkeer/BNG-Prepaid-pinkaart

Alleen dan voor particulieren. 

Ik maak hun zakgeld over naar hun rekening 
Contant krijgen ze van de opa's en oma's 
Dat hebben ze in hun spaarpot/ portemonnee 
Maar vaak word het ook bij mij gestort met de vraag dat bedrag naar hun rekening over te maken.

We zijn dit jaar begonnen met dat ze een cadeautje moeten kopen voor de verjaardagen in ons gezin (daar maak ik wat extra voor over), maar mooi om te zien hoe ze dan brainstormen over wat ze willen kopen en dat ze dan zelf richting winkel gaan  

Bijtje82 schreef op 25-09-2022 om 16:57:

[..]

Nee, ik zei prepaid pinpas. Geen cc.

https://www.bngbank.nl/Online-bankieren/betalingsverkeer/BNG-Prepaid-pinkaart

Alleen dan voor particulieren.

Wat is de toegevoegde waarde? Ik zie weinig verschil met een rekening op naam van je kind.

Hier heb je ook niet meer te besteden dan je op je "rekening" hebt staan.

Enige reden zou kunnen zijn als je bang bent dat je kind als geldezel gebruikt wordt. Maar daarom moet je mee kijken als ouder zoals je bij zo veel dingen de vinger aan de pols moet houden. 

Kerstin75 schreef op 25-09-2022 om 15:47:

[..]

Maar het gaat hier om een kind van 10, niet van 7. Juist starten op de basisschool met 'vaste lasten' en met kleedgeld in de brugklas. Een beetje opbouwen en niet alles tegelijk. En je hoeft ook niet met 12 kadootjes te beginnen, kan ook met alleen voor het gezin.

Omdat je op mij reageerde, dacht ik dat je het over mij had. Met tien zou ik wel al kunnen beginnen met 'vaste lasten'. Ze gaat nu wel al mee naar de winkel om cadeautjes uit te zoeken voor iemand. Krijgt dan een budget en kan zelf kijken wat ze dan wil geven. Dus wel budgetteren, maar niet in de zin van dat ze dat maanden vooruit moet plannen.



Onze kinderen krijgen vanaf 8 jaar zakgeld. 50 cent per week voor elk levensjaar, dus 4 euro per week als ze 8 zijn, 4,50 met 9 etc. Ze krijgen dat op hun rekening, waarvan ze ook hun eigen pinpas hebben en vanaf 12 jaar ook de app van de bank.. Ze moeten daarvan cadeautjes kopen voor de verjaardagen van ons en van hun broers. Verder moeten ze 10 euro per jaar aan een eigen gekozen goed doel geven. Onze oudsten hebben een mobiel met een klein abonnement, gaan ze daaroverheen dan moeten ze dat ook van hun zakgeld betalen. En onze oudste wilde graag Netflix op zijn tablet, daarvoor moest ons Netflix abonnement uitgebreid worden, het verschil in kosten ( 2 euro per maand) betaalt hij. Onze middelste heeft een playstaion+ account, dat betaalt hij ook zelf. Verder mogen ze het vrij uitgeven. Ik vind dat zakgeld leergeld is. Ze moeten leren met geld omgaan, leren vooruitdenken en budgetteren. En ik vind het ook belangrijk dat ze leren dat bepaalde dingen geld kosten en dat je dus soms keuzes moet maken.

Bijtje, vroeger had je chipknip, dat was een soort prepaid pinpas. Daar moest je dan geld opzetten en dan kon je daarmee dingen betalen. Is bij gebrek aan succes afgeschaft. Werkte een beetje zoals een OV-chipkaart, hoewel je daar ook abonnementen, reizen op rekening, automatisch opladen etc. op kunt zetten dus wat dat betreft veelzijdiger en makkelijker.

Ik zou jouw zoon als hij naar de middelbare gaat sowieso een eigen rekening en pinpas geven. Je kunt daar met een kind van 11/12 jaar best afspraken over maken wat hij krijgt aan zakgeld en wat hij ervan moet en mag kopen. Je hebt als ouder inzicht in de bankrekening dus je kunt ervoor zorgen dat het bedrag op de lopende rekening niet te hoog is. Indien wel, dan kun je een deel naar zijn spaarrekening zetten.

Wij zijn toevallig vandaag begonnen met 'zakgeld' voor ons 6,5 jarigen.
Om ze te leren dat je niet zomaar altijd alles krijgt wat je wilt en je voor luxe zaken echt moet werken en sparen zijn we gestart met klusjes turven:
Ze hebben uitgezocht wat ze graag zouden kopen (een switch spel). Het aankoopbedrag is €50 en voor ieder klusje verdienen ze €0,50. 
Na 100 turfstreepjes hebben ze dus genoeg voor de gewenste beloning en kunnen ze gaan sparen voor een nieuw doel. Willen ze hun winst voortijdig spenderen aan iets anders dan mag dat, maar duurt het dus langer voor het originele doel behaald wordt.
Op die manier zitten we niet te kloten met cash 

NightNurse schreef op 25-09-2022 om 17:23:



Onze kinderen krijgen vanaf 8 jaar zakgeld. 50 cent per week voor elk levensjaar, dus 4 euro per week als ze 8 zijn, 4,50 met 9 etc. Ze krijgen dat op hun rekening, waarvan ze ook hun eigen pinpas hebben en vanaf 12 jaar ook de app van de bank.. Ze moeten daarvan cadeautjes kopen voor de verjaardagen van ons en van hun broers. Verder moeten ze 10 euro per jaar aan een eigen gekozen goed doel geven. Onze oudsten hebben een mobiel met een klein abonnement, gaan ze daaroverheen dan moeten ze dat ook van hun zakgeld betalen. En onze oudste wilde graag Netflix op zijn tablet, daarvoor moest ons Netflix abonnement uitgebreid worden, het verschil in kosten ( 2 euro per maand) betaalt hij. Onze middelste heeft een playstaion+ account, dat betaalt hij ook zelf. Verder mogen ze het vrij uitgeven. Ik vind dat zakgeld leergeld is. Ze moeten leren met geld omgaan, leren vooruitdenken en budgetteren. En ik vind het ook belangrijk dat ze leren dat bepaalde dingen geld kosten en dat je dus soms keuzes moet maken.

Ik vind wel dat het bedrag voor kadootjes voor gezinsleden voor iedereen hetzelfde moet zijn. Dus ik zou een vast bedrag per kind bovenop die 50 ct per levensjaar geven. 

MamaE schreef op 25-09-2022 om 17:22:

[..]

Omdat je op mij reageerde, dacht ik dat je het over mij had. Met tien zou ik wel al kunnen beginnen met 'vaste lasten'. Ze gaat nu wel al mee naar de winkel om cadeautjes uit te zoeken voor iemand. Krijgt dan een budget en kan zelf kijken wat ze dan wil geven. Dus wel budgetteren, maar niet in de zin van dat ze dat maanden vooruit moet plannen.

Ik reageerde op Index volgens mij. 

voor verjaardagcadeautjes geef ik zoon een budget, hij moet het uitzoeken maar ik betaal het wel voor hem.
En verder ben ik zo'n vervelende moeder die hem er iedere keer dat hij iets wil kopen van af probeer te houden wanneer ik van mening ben dat het goedkoper kan, dat hij beter kan wachten tot er ergens uitverkoop is, dat het ook tweedehands kan of dat ik het sowieso zonde van het geld vind.
Anders gaat alles direct op aan pokemonkaarten...

Bijtje82 schreef op 25-09-2022 om 16:57:

[..]

Nee, ik zei prepaid pinpas. Geen cc.

https://www.bngbank.nl/Online-bankieren/betalingsverkeer/BNG-Prepaid-pinkaart

Alleen dan voor particulieren.

Ook die worden niet overal geaccepteerd of hebben hoge transactie kosten.

Kerstin75 schreef op 25-09-2022 om 20:00:

[..]

Ik vind wel dat het bedrag voor kadootjes voor gezinsleden voor iedereen hetzelfde moet zijn. Dus ik zou een vast bedrag per kind bovenop die 50 ct per levensjaar geven.

Wij leren ze dat je een cadeautje met zorg uitzoekt voor iemand en dat de waarde/het bedrag dus niet voor iedereen precies hetzelfde hoeft te zijn. Maar dat je wel moet kunnen zien dat je erover nagedacht hebt. Zo doen wij het zelf ook met de cadeaus voor hun verjaardag en Sinterklaas. Ik kijk wat ze graag willen en dat koop ik, en dat betekent soms dat ik aan de ene meer geld uitgeef dan aan de ander. Die verschillen zijn nooit heel groot, maar ik ga geen onzin kopen om het bedrag maar gelijk te krijgen.

Zoon is inmiddels al 29 maar vroeger kreeg hij elke maand contant geld van ons en van opa en oma op zijn rekening van de giro. Dat zakgeld was voor hem, hij hoefde daar verder niks van te betalen. Als hij een kinderfeestje had dan ging dat niet van zijn zakgeld af want dat betaalden wij wel. Zo ook als ik jarig was of mijn man dat hoefde mijn zoon niet te betalen. 

Betaalrekening met pinpas en automatisch overmaken. Bij een kindertekening is dat eigenlijk dan een pre paid pinpas, want ze kunnen niet rood staan en als ouder heb je inzage. Ik kan echt niet verzinnen waarom je voor een ingewikkelde niet overal geaccepteerde oplossing zou kiezen. 
Dat toezicht verdwijnt overigens op hun 18e verjaardag, dus wat je ze financieel te leren hebt doe je maar beter daarvoor.  Op die leeftijd verandert er ineens heel veel qua geld en vaste lasten, zoals zorgtoeslag en -verzekeringen, studiekosten enz. Dan is het wel fijn als ze hebben kunnen oefenen met sparen, betalen via app, saldo opvragen via app en met financieel plannen. 
Hier komen cadeaus wel van het zakgeld, maar voor bv Sinterklaas sponsorden wij een deel. Voordeel van een eigen rekening; als kind boodschappen ging doen stortte ik een bedrag, kon kind afrekenen en dan stortte ik het restant terug. Tegenwoordig schiet kind voor en stuurt het een tikkie. 

Evaluna

Evaluna

26-09-2022 om 08:49 Topicstarter

Dank voor jullie ervaringen, alleen maar positief dus. Inderdaad ook handig voor verjaardagen, ik geef nu vaak contant mee, maar overboeken is net zo handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.