DanielH
12-05-2026 om 20:36
Welke app of aanpak gebruiken jullie om schoolmails, WhatsApp-berichten en gezinsplanning bij te houden?
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daniel een vader van 2 kinderen (jongen 13jr/meisje 10jr), beiden hebben de diagnose ASS en hebben veel behoefte aan structuur en planning. Dus geen vader die afspraken vergeet of toch Ranja meegeeft naar school in plaats van water. Ik merk dat het bij ons thuis vaak is dat moeders de
tassen in pakt, maar wanneer moeders moet werken komt het op mij aan. En dan begint het.. Wat moet er mee naar school, hoeveel.. Moest de fiets nu mee of niet ?Daarnaast speelt nog gezinsinformatie vanuit verschillende hoeken..
Bij ons komt gezinsinformatie overal vandaan: schoolmails, WhatsApp-berichten, briefjes, screenshots, sportclub, zwemles, BSO, tandartsafspraken enzovoort. En uiteindelijk moet iemand daar dan weer acties van maken: gymspullen klaarleggen, lunchpakket mee, formulier invullen, afspraak onthouden, kind eraan herinneren, partner informeren.
Ik merk dat dit niet alleen “planning” is, maar vooral mental load: losse informatie moet steeds worden vertaald naar taken, checklists en herinneringen. Losse blaadjes, een kalender in de keuken (die steeds uitgebreider wordt). De mental load die je als ouder als kiespijn kunt missen.
Ik ben daarom bezig met het ontwerpen/testen van een Nederlandse Android-app: GezinsGrip. Het middelpunt is planning. Deze planning wil ik zo makkelijk mogelijk vullen; Het idee is dat je losse informatie kunt plakken of delen naar de app, bijvoorbeeld een schoolbericht of screenshot. De app maakt dan lokaal een voorstel voor een taak, checklist, herinnering of afspraak. Je kunt handmatig taken invoeren en ook verjaardagen (met een herinnering voor het welkbekende kinderfeestje 30 dagen vooraf) of andere bijzondere momenten. Als ouder controleer je altijd eerst zelf voordat er iets wordt toegevoegd.
Ik zoek geen klanten en de app is nog niet officieel live. Ik wil vooral weten of dit probleem herkenbaar is en of ouders zouden willen meedenken/testen.
Mijn vragen:
- Hoe houden jullie nu schoolinfo, WhatsApp-berichten en gezinstaken bij?
- Gebruik je een agenda, notitie-app, papieren lijst, WhatsApp naar jezelf, of iets anders?
- Wat gaat daarin vaak mis?
- Zou een “gezinsinbox” die berichten omzet naar acties/checklists voor jullie handig zijn?
- Zijn er ouders met Android die eventueel 14 dagen willen testen via Google Play gesloten test?
Privacy vind ik belangrijk: de verwerking van geplakte tekst of screenshots gebeurt lokaal op het toestel. Er wordt niets automatisch toegevoegd zonder dat je het voorstel zelf controleert. (Gezins)namen worden niet via de cloud verstuurd, daarnaast kies je uiteraard zelf wat je vastlegt.
Ik hoor graag eerlijk wat jullie hiervan vinden, ook als je denkt: dit zou ik juist niet gebruiken.
Peiling
Is dit ook een hindernis in jullie dagelijkse organisatie? En zou je de app willen testen/proberen?
Junio
13-05-2026 om 01:59
eerlijk gezegd denk ik… neeeeee niet nog een app. Dat is juist het probleem al die kanalen en apps waar je informatie binnen krijgt en dan komt er weer eentje bij!
Wij hebben een gedeelde agenda op iphone en verder papieren family planner. De agenda van school kunnen we ook koppelen aan de agenda op telefoon, dus handig.
afrodite05
13-05-2026 om 05:29
Aan degenen die een papieren kalender/agenda met ruimte voor elk gezinslid gebruik(t)en: heb je een linkje? Of een afbeelding?
En dan, in de keuken een whiteboard met de info per week ofzo?
Ik zit ook niet op nog een app te wachten, maar heb wel graag het systeem helder, wij staan aan het begin (kinderen 3j en 11w) en er komen steeds meer afspraken bij. Overzicht bewaren en inzichtelijk maken voor de kinderen zelf lijkt me prettig.
Kampeerder
13-05-2026 om 06:10
afrodite05 schreef op 13-05-2026 om 05:29:
Aan degenen die een papieren kalender/agenda met ruimte voor elk gezinslid gebruik(t)en: heb je een linkje? Of een afbeelding?
Ik zit ook niet op nog een app te wachten, maar heb wel graag het systeem helder, wij staan aan het begin (kinderen 3j en 11w) en er komen steeds meer afspraken bij. Overzicht bewaren en inzichtelijk maken voor de kinderen zelf lijkt me prettig.
Ja!
De indeling van de agenda/planner had ik met permanentmarker overgenomen op het whiteboard en dan met whiteboardmarker alles overnemen. Dan op zondag alle info wissen en de nieuwe erop zetten. Je kunt de lijntjes ook met washitape op het whiteboard plakken. De weekdagen van boven naar beneden en de gezinsleden van links naar rechts of vice versa als het maar gelijk is aan de agenda anders is overnemen zo veel werk. Elk gezinslid een vakje en ook een voor het hele gezin. Kleurtjes kan ook helpen. Of wekelijkse dingen er met permanente stift opzetten en als die eens niet doorgaan dan een streep erdoor met whiteboardmarker. Magneten met pictogrammen zijn voor kinderen dan weer handig.
Kampeerder
13-05-2026 om 06:13
afrodite05 schreef op 13-05-2026 om 05:29:
https://www.hema.nl/school-kantoor/agendas/planners/familieplanner-37x25cm-lichtblauw-14103716.html
Leuker dan dit hoeft niet. Juist niet! Plaatjes leiden vooral af. Vind ik dan.
Kampeerder
13-05-2026 om 06:26
Voor TO:
Welke app je ook maakt het is zo handig als de discipline van de gebruiker. Als afspraken er niet consequent worden ingezet wordt het nooit een succes.
Best leuk om een app te bouwen en ouders dan een probleem aan te praten 🤔🤣
Kampeerder
13-05-2026 om 06:45
En een tip voor ouders:
Neem je kind(eren) vanaf heel jong mee in de wekelijkse planning. Benoem de dagen van de week, morgen en gisteren. Laat ze zelf kijken wat ze die dag nodig hebben. Laat het ook hun routine worden. Deel veranderingen met ze. Hebben ze een keer een zakje brood omdat de trommel even onvindbaar is, vertel dat, dan kunnen ze op school hun brood weer vinden.
Werkt niet bij alle kinderen meteen heel goed en bij sommige nooit maar als je er niet mee begint dan lukt het zeker niet.
Anna89
13-05-2026 om 07:26
Onze kinderen van 6, 8 en 10 hebben vrij weinig wisselende activiteiten denk ik. Wel elke week de vaste dingen met een vaste verdeling, maar die hoef ik niet op papier te hebben (zwemles, scouting, school, onze werkdagen). Aan gymtassen en eten en drinken denken ze zelf en dat laatste kunnen zowel mijn man als ik prima zonder app maken voor zover de kinderen dat nog niet zelf doen. Ook aan zaken als een hamer of glazen potje meenemen denken ze zelf. De kleuter komt nog wel eens met een stip op z'n hand thuis en zegt dan 's ochtends: 'mama, ik moet ... mee'. Studiedagen, feestjes, afwezige ouders etc. zetten we op een papieren kalender en in een digitale. Een melding hoeft daarbij niet. Je kijkt er toch dagelijks naar én ook verder dan alleen diezelfde middag?
RaSa
13-05-2026 om 07:46
Gym, lunch voor school, sport zijn vaste dagen dat zit gewoon in ons hoofd. Alle afwijkingen daarop worden in de gezamelijke agenda schoten door de ouder die het als eerste leest. Werkt zo prima voor ons.
Bakblik
13-05-2026 om 07:52
Kampeerder schreef op 13-05-2026 om 06:45:
En een tip voor ouders:
Neem je kind(eren) vanaf heel jong mee in de wekelijkse planning. Benoem de dagen van de week, morgen en gisteren. Laat ze zelf kijken wat ze die dag nodig hebben. Laat het ook hun routine worden. Deel veranderingen met ze. Hebben ze een keer een zakje brood omdat de trommel even onvindbaar is, vertel dat, dan kunnen ze op school hun brood weer vinden.
Werkt niet bij alle kinderen meteen heel goed en bij sommige nooit maar als je er niet mee begint dan lukt het zeker niet.
DIT! 100%
Kind moet weten dat het vandaag de reservetrommel of een zakje heeft om ook op school zichzelf te kunnen redden. Bij een kleuter waarbij je nog mee de klas in mag zeg je het misschien tegen de juf. Bij een kind in groep 4 ga je NIET de juf vermoeien met een mailtje; de juf heeft het al druk genoeg.
Zelf als kind op het whiteboard kijken en voor de 3 jarige staan daar pictogrammen op voor de wat oudere kinderen simpele teksten.
Op kdv hebben ze waarschijnlijk ook zo'n lijntje met pictogrammen om te laten zien hoe de dag verloopt. Sluit daarbij aan!
Met een man met een (bij tijden) onregelmatig rooster zette ik voor de kinderen er ook op of papa thuis at en het bedritueel deed of niet.
key_west
13-05-2026 om 09:26
Hier een druk gezin met 3 kinderen en ouders met werk en verplichtingen. Ik herken de mental load en de uitdaging om het overzicht te houden van alles wat binnenkomt via diverse kanalen. Dat gaat hier 90% goed en 10% niet. Maar dat leidt nooit tot tot onoplosbare problemen
.
Ik denk dat nog een app erbij geen oplossing is. Als je iets wil bijhouden op een digitale manier kan je dat ook met bestaande google/outlook agenda's. En volgens mij zijn er al apps op de markt die je kan gebruiken als je toch iets extra's wilt.
Hier zetten man en ik de belangrijke zaken in onze werk outlook agenda erbij (want dat zie je elke dag) of we onthouden het. Maar dat gaat dus niet altijd goed.
We hebben ook een papieren familieplanner, ALS we die goed bijhouden zou dat de beste optie zijn om het overzicht te houden:
* door dingen op te schrijven onthou je het beter
* hij is toegankelijk voor het hele gezin en je maakt daarmee kinderen ook verantwoordelijk voor de planning
* als ie op een plek hangt waar iedereen vaak komt dan onthou je de afspraken ook het beste.
*het is fijn om een analoge methode te hebben (ik word er soms helemaal kriegel van, van al die apps, ik vind het steeds irritanter worden, onnodig ook, weer iets wat je moet openen, wachtwoord moet onthouden, blehhh. Maar kan ook liggen aan mijn baan in ICT sector - thuis wil ik graag een digitale detox
).
ToetieToover
13-05-2026 om 09:29
Sjonge “als moeders moet werken komt het op mij aan”.
Ik weet niet zeker of je nou je app komt promoten of dat je echt tips wilt. Anyway. Mijn supertip dan:
Mijn tweeling met ASS kreeg elke week per kind een stapel geprinte a’4 met afvinkvakjes. Een velletje voor elke dag van de week en een vakje per taak. Moest er die dag gymkleding mee, of iets anders, dan stond dat op het vinklijstje maar ook de ‘gewone’ taken zoals opstaan, aankleden, tanden poetsen, lunch maken, tas inpakken enzovoorts. Was er een activiteit na school, dan stond dat er ook op (sport, feestje), Wij zaten dus elke zondagavond met de kinderen de lijstjes in te vullen en te printen.
Meesje
13-05-2026 om 10:08
Ik heb een papieren kalender. Alleenstaand, kinderen 4 en 1. Oudste mag een kruis zetten door de dag die geweest is. En dan kijken wat op de volgende dag staat. Voor haar zijn er stickers met pictogrammen. Zo kan ze zien wanneer BSO is, wanneer een vrije dag, wanneer zwemles, paasontbijt enz. Voor mezelf zet ik er soms iets bij dat afwijkt van normaal. Maar ik ga natuurlijk niet bij iedere dag schrijven dat mijn kind liever water lust dan ranja, dat mag je als ouder op een gegeven moment wel gewoon weten TO
Aanvulling: Trommel kwijtraken staat nooit op mijn planning. Liever raakt ze niks kwijt en als het wel gebeurt laat het zich zo lastig plannen
Kind weet vanzelfsprekend wel als ik haar brood een keer in een andere trommel heb gestopt. Ik begrijp geloof ik niet wat de juf daarmee te maken heeft. Het zou iig niet in me opkomen om in de klas of in een app aan de juf te vertellen hoe kind vandaag haar brood mee neemt.
MamaE
13-05-2026 om 10:37
Inderdaad, ga een juf in vredesnaam niet lastigvallen met of de boterhammen in een andere trommel of een zakje zitten en waarom. En vooral laat je kinderen dat zelf regelen. Als ze zelf hun brood klaarmaken en in de tas doen, weten ze ook meteen waar ze het in gestopt hebben. Ook niet bij een kleuter. Als ze hun tas open maken, zien ze toch dat zakje brood? Lijkt me geen hogere wiskunde.
Er zijn genoeg planningsapps, een nieuwe app voegt daarin niet heel veel toe. Het staat of valt met bijhouden en dingen er in zetten. Als je een agenda koopt, maar er niks in zet, heb je er niks aan. Voor een kind is een paar dagen vooruit kijken lang genoeg. Een tandartsafspraak over drie weken is nu niet relevant, de verjaardag van oma zaterdag wel. En dat ze vandaag de gymtas mee moeten ook. Al is dat doorgaans op vaste dagen dus dat kun je ook onthouden. Geef kinderen ook een stuk verantwoordelijkheid over hun eigen leven.
TineWinkel
13-05-2026 om 11:03
Beste TO,
Tot zover je markt-orientatie. Ik loop al wat langer mee op dit forum en ik kan je verzekeren dat het zelden tot nooit voorkomt dat de meningen allemaal dezelfde kant opgaan. Kortom, fijn dat je de mental load, die je vrouw blijkbaar meestal op zich neemt, wilt verlichten. Gewoon fysieke materialen (ipv weer een app) werken hiervoor uitstekend.