Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verkeerde interpretatie score voorlopig advies

MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 20:26:

Sorry hoor, maar jullie zijn echt naar! Denken dat ons kind ons teleur heeft gesteld. Dat is absoluut niet zo!! Hij heeft godverdomme super veel bereikt na een hoop gezeik in de afgelopen 5 jaar waar we supertrots op zijn! En dat jullie zeggen: een spreekbeurt is niet belastend. Prima, wat jullie willen, maar dat is geen reden tot persoonlijke aanval! Het enige wat ik vraag, omdat school ook aangaf te balen van deze context en zelfs keek naar de lijn met deze context, wat je dan zou doen? Als er dan iets niet is meegewogen, wat is er dan mis mee om te vragen wat je dan zou doen? Waarom die aanval? En waarom ik dan zeg dat die spreekbeurt wel belastend is, hij was super zenuwachtig voor de spreekbeurt. Alles moest perfect en uit het hoofd, dagen stampen. Zijn hoofd zat gewoon vol. Is dat een reden? Ja, vind ik wel. Is dat een reden dat hij hoger moet? Nee, absoluut niet, wij zeggen zelf niet voor niks vmbo-tl/havo. Ik vind het echt raar en naar dat jullie zo persoonlijk worden.

En dat laat misschien juist zien dat dit advies prima is, en meer te hoog gegrepen is?

Valeria schreef op 29-01-2026 om 15:37:

[..]

Denk jij dan dat intelligentieverschillen op school gecreëerd worden?

Dan kunnen we toch beter bij de 4-jarigen een intelligentietest afnemen en vervolgens naar bevinding de kinderen verder ontwikkelen. Hoeven we niet ingewikkeld te doen en kunnen we ouders vooraf al voorlichten en voorspellen wat de uitkomst zal worden. 

Intelligentie zegt echt niet zoveel. Ik scoor hartstikke hoog, maar ik kan veel niet. 

Daglichtlamp schreef op 29-01-2026 om 16:22:

Maar je kunt dus met zekerheid niets zeggen over de intelligentie op jonge leeftijd. Wat je op jonge leeftijd meet heeft vaak vooral ook te maken met wat kinderen wel of niet thuis hebben meegekregen. We zijn onderweg met het differentiëren kwijt geraakt dat onderwijs de manier was om van een dubbeltje een kwartje te maken. Als je nu als dubbeltje binnenkomt, wordt je behandeld als een dubbeltje en verlies je de kans om een kwartje te worden.

Maar er is niks mee om een dubbeltje te zijn. De huidige arbeidsmarkt staat te springen om dubbeltjes. Ik denk juist dat tegenwoordig wij te doorgedreven zijn om van iedereen maar kwartjes te maken, terwijl onze maatschappij dat niet nodig heeft. 

FruitMoeder schreef op 29-01-2026 om 18:24:

[..]

Maar er is niks mee om een dubbeltje te zijn. De huidige arbeidsmarkt staat te springen om dubbeltjes. Ik denk juist dat tegenwoordig wij te doorgedreven zijn om van iedereen maar kwartjes te maken, terwijl onze maatschappij dat niet nodig heeft.

Het is helemaal niet erg om een dubbeltje te zijn. Tenzij je eigenlijk wel een kwartje of een gulden bent, maar daar geen kans toe krijgt. Omdat je geen Marietje heet maar Oumema. Of omdat jouw vader geen advocaat is maar timmerman.

In mijn basisschool klas zat ik tussen allemaal kinderen van praktisch opgeleide vaders. De zoon van de dakdekker, de dochter van de loodgieter, de zoon van de bloemist, dat soort dingen. Die kregen bijna allemaal lts of mavo advies. Toen ik eenmaal op het atheneum zat, zat ik ineens naast de zoon van de huisarts, de dochter van de notaris of de zoon van de wiskunde leraar. 

FruitMoeder schreef op 29-01-2026 om 18:24:

[..]

Er is niks mis mee om een dubbeltje te zijn, maar de ambitie moet wel zijn dat dubbeltjes niet klakkeloos dubbeltjes moeten blijven omdat we die zo hard nodig hebben. Wat nou als een dubbeltje toch wel 15-cent in zijn mars heeft? 

Bakblik schreef op 29-01-2026 om 16:19:

[..]

Nee, verschillen in intelligentie zijn er al vanaf de geboorte. Het huidige onderwijs moet er voor waken dat de verschillen in uitstroom niet groter worden gemaakt. De bovenkant krijgt pluswerk en plusgroepjes, de onderkant krijgt extra ondersteuning in de vorm van rt.

De middengroep die het (net aan) op eigen kracht redt krijgt niets. Iets meer aandacht voor die groep zou er voor kunnen zorgen dat hun kansen net wat groter worden. Ze dus als dubbeltje binnenkomen en niet voorbestemd als dubbeltje uitstromen maar echt dat kwartje worden.

Onze oudste kreeg als uitstroomadvies van de basisschool een vwo-advies en de (toen nog cito) bevestigde dat. Op vwo redde ze het net, de talen waren zwaar voor haar. Vooral op Engels lukte het niet. We hebben toen zelf bijles geregeld om haar op niveau te krijgen, anders had ze moeten afstromen. Inmiddels is ze aan haar master begonnen en schrijft alles in zeer goed Engels

Die middengroep krijg ook meer aandacht als de andere groepen naar rt of plusklas zijn. De eigen leerkracht heeft dan meer tijd. Het onderwijs is juist afgestemd op die middengroep, vandaar dat er iets anders miet voor de andere twee groepen. Er moet aandacht zijn voor alle kinderen en hun leerbehoeftes. 

Het is echt niet alleen maar leuk als je kind goed kan leren. Dat brengt genoeg problemen en frustraties met zich mee. Net zoals dat ook is als je kind moeilijker leert.  

Mugske schreef op 29-01-2026 om 18:53:

[..]

Die middengroep krijg ook meer aandacht als de andere groepen naar rt of plusklas zijn. De eigen leerkracht heeft dan meer tijd. Het onderwijs is juist afgestemd op die middengroep, vandaar dat er iets anders miet voor de andere twee groepen. Er moet aandacht zijn voor alle kinderen en hun leerbehoeftes.

Het is echt niet alleen maar leuk als je kind goed kan leren. Dat brengt genoeg problemen en frustraties met zich mee. Net zoals dat ook is als je kind moeilijker leert.

Die middengroep krijgt in verhouding nauwelijks extra aandacht. Ze zijn de grootste groep. Als er een klein groepje kinderen weg is uit de klas gaat het normale programma door. Is weinig extra aan. 

Zeker de kinderen die ook qua gedrag weinig extra aandacht nodig hebben kunnen een vergeten groep worden. Terwijl die kinderen juist ook groeien als iemand eens zegt hoe goed het gaat. 

Ik probeer gedurende de dag even met alle kinderen contact te maken. Even te kijken hoe het gaat, wat ze hebben geleerd etc. Maar ik kan je ook precies vertellen bij welke vijf/zes kinderen ik die stap even heel bewust moet zetten omdat het er anders bij inschiet. Zij doen hun ding, werken hard, hebben soms zelf niet door dat ze het niet hebben gesnapt en daar is te weinig aandacht voor. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 29-01-2026 om 19:11:

[..]

Die middengroep krijgt in verhouding nauwelijks extra aandacht. Ze zijn de grootste groep. Als er een klein groepje kinderen weg is uit de klas gaat het normale programma door. Is weinig extra aan.

Zeker de kinderen die ook qua gedrag weinig extra aandacht nodig hebben kunnen een vergeten groep worden. Terwijl die kinderen juist ook groeien als iemand eens zegt hoe goed het gaat.

Ik probeer gedurende de dag even met alle kinderen contact te maken. Even te kijken hoe het gaat, wat ze hebben geleerd etc. Maar ik kan je ook precies vertellen bij welke vijf/zes kinderen ik die stap even heel bewust moet zetten omdat het er anders bij inschiet. Zij doen hun ding, werken hard, hebben soms zelf niet door dat ze het niet hebben gesnapt en daar is te weinig aandacht voor.

Op de school van mijn kinderen is de meeste instructie gericht op de middengroep, die instructie neemt ook de meeste tijd in. De plusgroep gaat vaak al eerder aan het werk want volgt niet de hele instructie. Na die lange instructie gericht op de middengroep zijn er nog wat kinderen die verlengde instructie krijgen, dan gaat de middengroep ook aan het werk. De plusgroep krijgt dan nog een korte uitleg over het pluswerk (maar volgens mijn kind gebeurt dat vaak ook niet, vind ik als ouder ook wat van) waarna de juf een rondje doet om alle kinderen even te zien. De instructie voor de pluskinderen wordt tegenwoordig ook vaak nog gepland tijdens het werken aan de weektaak (hoor ik dan weer van mijn kind).

Mugske schreef op 29-01-2026 om 18:53:

[..]

Wat rekenenisleuktaalook ook zegt.  Die middengroep krijgt te weinig aandacht. 

Ik heb 2 kinderen die goed kunnen leren.  Beter dan ik zelf. Dat hebben ze waarschijnlijk van hun vader.  Hun vader was een dubbeltje maar, omdat de ouders van mijn man maar stuivers waren is er weinig moeite in gestoken om daar 15 cent of een kwartje van te maken. Man heeft via mavo, mts, hts gestapeld.

Mijn kinderen zijn wel naar vwo gegaan. Zaten op een basisschool die het wel zag en er moeite in stak.

Joszy schreef op 29-01-2026 om 18:33:

[..]

Het is helemaal niet erg om een dubbeltje te zijn. Tenzij je eigenlijk wel een kwartje of een gulden bent, maar daar geen kans toe krijgt. Omdat je geen Marietje heet maar Oumema. Of omdat jouw vader geen advocaat is maar timmerman.

In mijn basisschool klas zat ik tussen allemaal kinderen van praktisch opgeleide vaders. De zoon van de dakdekker, de dochter van de loodgieter, de zoon van de bloemist, dat soort dingen. Die kregen bijna allemaal lts of mavo advies. Toen ik eenmaal op het atheneum zat, zat ik ineens naast de zoon van de huisarts, de dochter van de notaris of de zoon van de wiskunde leraar.

Dat is natuurlijk niet zo gek. Intelligentie is nu eenmaal erfelijk. En om de universiteit te doen is (o.a) een behoorlijke Intelligentie nodig. Daarnaast krijgen kinderen van deze ouders vaker vanaf jonge leeftijd bepaalde zaken mee in de opvoeding die ze omhoog helpen. En kunnen ouders ondersteunen bij schoolwerk. Een basisschool kan het niet alleen he. Ouders spelen net zo goed een rol in het onderwijs. Helpen met plannen, overhoren en stimuleren bijvoorbeeld. Ook zullen kinderen van hoog opgeleide ouders andere verwachtingen meekrijgen dan die van de timmerman. En als het niet lukt zijn er middelen voor bijles.

Izza schreef op 29-01-2026 om 19:29:

[..]

Dat is natuurlijk niet zo gek. Intelligentie is nu eenmaal erfelijk. En om de universiteit te doen is (o.a) een behoorlijke Intelligentie nodig. Daarnaast krijgen kinderen van deze ouders vaker vanaf jonge leeftijd bepaalde zaken mee in de opvoeding die ze omhoog helpen. En kunnen ouders ondersteunen bij schoolwerk. Een basisschool kan het niet alleen he. Ouders spelen net zo goed een rol in het onderwijs. Helpen met plannen, overhoren en stimuleren bijvoorbeeld. Ook zullen kinderen van hoog opgeleide ouders andere verwachtingen meekrijgen dan die van de timmerman. En als het niet lukt zijn er middelen voor bijles.

Ja precies, maar dat is dus wel kansenongelijkheid. Ik kwam in groep 3 op mijn basisschool en er waren een paar kinderen die nauwelijks Nederlands spraken, alleen dialect. Dan begint je al met zo'n achterstand, hoe slim je zelf misschien ook bent.

Ik zag tijdens covid een (oer-Hollandse) man op tv over het thuisonderwijs van zijn dochter in groep 5. Met rekenen kon hij haar nog wel helpen, maar met Nederlands toch echt niet. Dat is me altijd bijgebleven, die situatie is zo anders dan wat ik zag bij mijn vrienden die ook kinderen in die leeftijd hadden maar die prima konden helpen en zelfs extra oefening konden verzinnen. Hartstikke ongelijke kansen

MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 22:46:

[..]

En hoe ga ik mee in zijn teleurstelling volgens jou? En waar zie je dat ik een strijd aan het voeren ben met school? Dat doe ik namelijk dus niet, maar vraag mij wel af wat een ander zou doen in deze situatie.

mijn schouders ophalen en weer doorgaan. Het is een micromoment en je maakt het ontzettend zwaar. Als je je kinds faalangst wil bestrijden, zou ik daar meer tijd in steken dan verzwarende omstandigheden, excuses en eventueel overwegen van bezwaar. Het is niet zo heel belangrijk, het verschil is niet zo groot. Laat het. Echt. Je maakt het veel veel veeeeeeeel te groot. 

heb je zelf ook faalangst (gehad)? Is presteren en status een ding in jullie omgeving? 

duizel schreef op 29-01-2026 om 19:25:

[..]

Op de school van mijn kinderen is de meeste instructie gericht op de middengroep, die instructie neemt ook de meeste tijd in. De plusgroep gaat vaak al eerder aan het werk want volgt niet de hele instructie. Na die lange instructie gericht op de middengroep zijn er nog wat kinderen die verlengde instructie krijgen, dan gaat de middengroep ook aan het werk. De plusgroep krijgt dan nog een korte uitleg over het pluswerk (maar volgens mijn kind gebeurt dat vaak ook niet, vind ik als ouder ook wat van) waarna de juf een rondje doet om alle kinderen even te zien. De instructie voor de pluskinderen wordt tegenwoordig ook vaak nog gepland tijdens het werken aan de weektaak (hoor ik dan weer van mijn kind).

Ja dat gaat bij mij ook zo, als groep krijgt de middengroep de meeste tijd. Even persoonlijke aandacht op hun dagelijkse werk krijgen ze het minst omdat ze met zo veel zijn. 

Dat rondje om iedereen even te zien is niet zelden te kort qua tijd en dan ga je alleen even langs bij de kinderen met vragen over de stof. Helaas doet dan wel eens een hardwerkende leerling alles structureel niet goed en mis je dat omdat er geen vragen waren. 

Persoonlijke aandacht heeft ook die groep nodig. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 29-01-2026 om 20:02:

[..]

Ja dat gaat bij mij ook zo, als groep krijgt de middengroep de meeste tijd. Even persoonlijke aandacht op hun dagelijkse werk krijgen ze het minst omdat ze met zo veel zijn.

Dat rondje om iedereen even te zien is niet zelden te kort qua tijd en dan ga je alleen even langs bij de kinderen met vragen over de stof. Helaas doet dan wel eens een hardwerkende leerling alles structureel niet goed en mis je dat omdat er geen vragen waren.

Persoonlijke aandacht heeft ook die groep nodig.

Dat is toch ook de taak van de docent om die tijd te verdelen. Je kunt dan wel niet ieder kind op die dag aandacht geven, maar de dag erna bewust andere kinderen  persoonlijke aandacht geven. 

Mugske schreef op 29-01-2026 om 21:45:

[..]

Dat is toch ook de taak van de docent om die tijd te verdelen. Je kunt dan wel niet ieder kind op die dag aandacht geven, maar de dag erna bewust andere kinderen persoonlijke aandacht geven.

Wat ik begrijp van mensen uit het onderwijs is dat ook niet altijd mogelijk.  Kijken ze even bij kinderen met vragen over de stof,  kijken even of de zwakste leerling het nog een beetje bijhoudt en geven nog wat aandacht aan kinderen die daar (te) nadrukkelijk om vragen en gaan is de dag alweer om en gaan de kinderen naar huis. 

Die grote middengroep krijgt de minste persoonlijke aandacht en zeker de kinderen die niet bewust om aandacht vragen maar stilletjes hun taken doen komen aandacht tekort. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.