wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
MamaE
13-12-2025 om 12:35
Groepsdruk is wel een ding. Als er een kind met zo'n zakje met zes dingen, een enorme zak snoep of speeltjes komt aanzetten, willen andere kinderen dat misschien ook. Nu zullen sommige ouders zeggen dat dat te duur is of niet nodig, maar ook ouders die koste wat kost willen voorkomen dat hun kind buiten de groep valt.
Als er meerdere zoiets gaan doen, krijg je ook een normstellend iets. En wordt een kind dat een uitdeelpot laat rondgaan en iedereen één of twee snoepjes laat pakken aangekeken op 'is dat alles?'
Miekje6
13-12-2025 om 12:35
Bakblik schreef op 13-12-2025 om 12:27:
[..]
Dat de traktatie van het ene kind iets groter of luxer is dat maakt niet uit. Kinderen leren daarvan. Mijn kinderen hebben op DE multiculturele basisschool van het dorp gezeten en het was nooit een probleem dat er verschil was in traktaties. Op die ene uitzondering na dan. Kind mocht "gewoon" uitdelen en ouders zijn aangesproken dat het volgend jaar een normale traktatie moest zijn. Dat is toen gelukt.
Maar jouw kinderen waren vast niet degene die op een droog biscuitje moesten trakteren. Jouw kinderen hebben inderdaad vast kunnen leren dat alles oke is, maar hoe voelt het voor dat kind wat alleen het droge biscuitje kan uitdelen en nooit iets kan uitdelen wat ze wel zouden willen? Ik weet niet of jarig zijn het moment moet zijn waar je iets van moet leren. Denk dat kinderen dat de rest van het jaar al voldoende merken bijv. In de broodtrommel
Rekenenisleuktaalook
13-12-2025 om 13:36
Amboise schreef op 13-12-2025 om 12:32:
[..]
Ik vind het ook niet normaal, maar wat doe je als school eraan? Je kunt ook niet zo'n kind terugsturen of de traktaties weer mee naar huis laten nemen. En het lastige is dat het ook andere kinderen en ouders aanspoort om voor grote traktaties te gaan. Ik laat onze kinderen het liefst op iets trakteren zoals een klein zakje popcorn of een spiesje met stukjes fruit en een marshmallow. Maar als ze dan van klasgenoten dit soort dingen krijgen willen ze daar op een gegeven moment niet meer mee aankomen. Je krijgt dan een soort 'inflatie' in traktaties en het is heel moeilijk om het tij dan te keren. Als ouder moet je dan wel stevig staan om toch nog wel met zo'n spiesje te komen.
Het makkelijkst vond ik dan vaak nog om op waterijsjes te trakteren. Dat is niet zo heel ongezond en wel feestelijk. Maar wel weer gedoe als op diezelfde dag ook 4 andere kinderen van de school op ijsjes trakteren en het past niet in de ene schoolvriezer. En of de juf heel blij wordt van al die lekkende ijsjes, plakkende handen en tijd die het eten kost (je kunt dan ook niet zeggen: stop wat je over hebt maar in je tas) vraag ik me wel eens af.
Daar is het schoolplein voor. Vaak is het bij ijsjes prachtig weer dus eten we die buiten. Dan weer naar binnen en handen wassen.
Is soms wel eens lastig met andere klassen. Waarom hebben zij ijs en wij niet? Maar ook daar leren ze van.
Rekenenisleuktaalook
13-12-2025 om 13:39
Miekje6 schreef op 13-12-2025 om 12:35:
[..]
Maar jouw kinderen waren vast niet degene die op een droog biscuitje moesten trakteren. Jouw kinderen hebben inderdaad vast kunnen leren dat alles oke is, maar hoe voelt het voor dat kind wat alleen het droge biscuitje kan uitdelen en nooit iets kan uitdelen wat ze wel zouden willen? Ik weet niet of jarig zijn het moment moet zijn waar je iets van moet leren. Denk dat kinderen dat de rest van het jaar al voldoende merken bijv. In de broodtrommel
Dit!
Trakteerbeleid gaat niet over de kinderen die iets ontvangen maar over degene die uitdeelt. Jammer genoeg hebben de ouders met de dikste portemonnee niet altijd de meeste empathie met de minder bedeelden onder ons.
Maheiden
13-12-2025 om 13:48
Amboise schreef op 13-12-2025 om 12:32:
[..]
Ik vind het ook niet normaal, maar wat doe je als school eraan? Je kunt ook niet zo'n kind terugsturen of de traktaties weer mee naar huis laten nemen. En het lastige is dat het ook andere kinderen en ouders aanspoort om voor grote traktaties te gaan.
Wij hebben dit een aantal jaar geleden ingevoerd in verband met over de top, kansengelijkheid en duurzaamheid (geen speelgoedjes). Wij hebben wel traktaties (deels) teruggegeven. Verandering is altijd moeilijk dus eerste jaar aantal boze ouders (kinderen vonden het trouwens prima), tweede jaar nog een enkeling die het probeerde en nu gaat het goed en weten ze niet beter.
Bakblik
13-12-2025 om 14:11
Miekje6 schreef op 13-12-2025 om 12:35:
[..]
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-12-2025 om 13:39:
[..]
Dit!
Trakteerbeleid gaat niet over de kinderen die iets ontvangen maar over degene die uitdeelt. Jammer genoeg hebben de ouders met de dikste portemonnee niet altijd de meeste empathie met de minder bedeelden onder ons.
Mijn kinderen hebben nooit op biscuitjes getrakteerd dat klopt. De school was er gelukkig wel heel alert op dat de kinderen die wel op biscuitjes trakteerden niet uitgelachen werden en dat niemand daar iets van zei. Ook tijdens overblijven werd er niet naar elkaars eten gekeken en geen commentaar gegeven.
Goed beleid van de school waarschijnlijk ontstaan door de grote diversiteit in de populatie.
Bloemenzee
13-12-2025 om 14:18
Bij zoon op school is het sinds Corona afgeschaft. Ze maken een feestelijk moment in de klas, de jarige krijgt een klein cadeautje en mag bijvoorbeeld kiezen wat ze doen bij gym of zo. Ik heb niet de indruk dat ze een traktatie missen. En als ik de verhalen ooit hoor, vind ik het alleen maar fijn dat ze niet hoeven trakteren.
Op het kdv hebben ze daarentegen ook het vieren van de verjaardagen afgeschaft en gaan ze die allemaal in één feestweek vieren. Daar vind ik wel wat van.
Ginevra
13-12-2025 om 14:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-12-2025 om 13:39:
Trakteerbeleid gaat niet over de kinderen die iets ontvangen maar over degene die uitdeelt.
Dat. In dit soort discussies hoor ik ook vooral de uitdelers.
- Ja maar het is zo leuk om iedereen te zien genieten van dat lekkers
- Ja maar ik geef X mee, dat is niet ongezond
- Ja maar wij geven bellenblaas, dat is altijd een groot succes.
Ik kan me helemaal voorstellen dat scholen het zat zijn om hun energie te steken in het bestrijden van over de top-traktaties, het opruimen van alle plastic zooi en alle discussies over financiele verschillen, haram/halal, vegetarisch, kleurstofvrij, glutenvrij, lactosevrij, gelatinevrij, etc etc.
Laten we wel wezen: een traktatie was 40 jaar geleden echt een extraatje. Het aantal feest-, snoep- en snackmomenten is in vergelijking met die tijd zo gigantisch gestegen dat je ook niet kunt zeggen dat het sneu is voor kinderen als ze die traktaties moeten missen.
Bellebelle
13-12-2025 om 15:06
Op de basisschool van mijn kinderen is en niet trakteer beleid en ik vond dat echt ideaal. Voordat het verbod er was, werd er vaak plastic meuk uitgedeeld dat meestal in de prullenbak belandde. Dat vond ik niet zo duurzaam. En het kind dat eens fruit uitdeelde, kreeg te maken met kinderen die dat niet lekker vonden etc. Het personeel vond het trouwens ook een verademing, weet ik. Want met gemiddeld 20 à 30 kinderen in een klas, betekende dat ze toch wel erg vaak een doosje chocolade kregen.
Voor de kinderen die jarig waren hadden ze een vervangend ritueel bedacht waarbij ze toch nog de klassen rond mochten en een mooie kaart kregen met een wens van elke leerkracht.
Tuinfluiter
13-12-2025 om 15:22
Ik vind dat elke school zelf moet bepalen wat zij passend vinden.
Het is al weer lang geleden maar op de school van mijn kinderen waren er goede richtlijnen waar het merendeel van de ouders zich aan hield. Te grote traktaties mochten wel worden uitgedeeld maar niet op school opgegeten de klasgenoten kregen het dan mee naar huis. Dat werd niet leuk gevonden maar was wel een goede rede om je aan de regels te houden.
Kinderen met allergieën hadden een eigen trommeltje. De school ging op dat gebied voor safe en als ouder hoefde je daar geen rekening mee te houden.
Meesje
13-12-2025 om 15:32
Bakblik schreef op 13-12-2025 om 14:11:
[..]
[..]
Mijn kinderen hebben nooit op biscuitjes getrakteerd dat klopt. De school was er gelukkig wel heel alert op dat de kinderen die wel op biscuitjes trakteerden niet uitgelachen werden en dat niemand daar iets van zei. Ook tijdens overblijven werd er niet naar elkaars eten gekeken en geen commentaar gegeven.
Goed beleid van de school waarschijnlijk ontstaan door de grote diversiteit in de populatie.
Maar kinderen zien het toch wel. Ook als ze niet uitgelachen worden. De meeste kinderen willen gewoon gemiddeld zijn. Mijn 4-jarige vroeg deze week om blauwe bessen omdat het kindje naast haar die áltijd had. Prima hoor, maar dat is niet het goedkoopste fruit. Ze wist me ook te vertellen dat Sasha altijd alleen maar een appeltje heeft. Lijkt me dat Sasha dat ook al wel opgevallen is (mss lust ie alleen appels, maar hij heeft wat bijzondere ouders). En met traktaties net zo. Je wil niet de karigste traktatie hebben als kind. Leuk dat anderen dan leren dat sommige kindjes het niet zo breed hebben thuis. Maar ik denk dat geen enkel kindje graag dat lesmateriaal wil zijn.
Overigens kwamen bij de opvang de grootste traktaties niet van de rijkste kinderen. En de minst bedeelden stonden, tegen de afspraken in, ook met 2 en 3 jaar met een traktatie op de stoep.
afrodite05
13-12-2025 om 15:35
Op ons kinderdagverblijf hoef/mag je niet trakteren. Als je kind jarig is, mag hij/zij iets kiezen van hun traktaties (rozijntjes, knijpfruit of maisvingers), krijgt hij/zij een papieren kroon op en gaan ze met z'n allen liedjes zingen en muziek maken. Heerlijk dat wij als ouders nog nergens over na hoeven te denken. (Luie moeder hier
)
Ik zou het prima vinden als straks op de basisschool een soortgelijk beleid is. Als je kind dan een allergie oid heeft waar de school om wat voor reden dan ook geen standaard traktatie voor heeft, kan je als ouders zelf een houdbare traktatie meegeven voor in een trommel die er alleen bij wordt gepakt als een kindje jarig is. En vieren door de jarige een activiteit te laten kiezen, lijkt me ook prima.
Zilver_gray
13-12-2025 om 16:47
Nou vroeger toen mijn kinderen klein waren werd er aangestuurd op “gezonde” traktaties. Men trok er zich maar weinig van aan.
Marty1984
13-12-2025 om 16:57
Er lijkt mij een rol voor de school te zijn.
Je legt - als ouder - je traktatie 3 dagen vooraf voor aan de juf.
Is die te groot, te ongezond, ... volgens vaste schoolregels verzin je als ouder maar wat anders en simpeler.
Het hoeft niet persé "alleen rozijnen of appels" te zijn, maar hele zakken snoep, hypergrote fantasie-spullen, ... lijkt mij niet de bedoeling en wordt dus niet goedgekeurd. Koop je last minute maar gewoon 25 lolly's.