Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Puberaal gedrag bij 7 jarige

Laatst hadden we een 7 jarige over de vloer, die wat vreemd gedrag vertoonde. Het kind is wel vaker wat brutaal ofzo, maar was nu echt aan het uitdagen. 
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. En ik vraag me ook af of het niet een symptoom is van wat anders. 
De kinderen liepen in eerste instantie zonder kleren door het huis. Zwemkleding buiten uitgedaan, droge kleding boven op slaapkamer.  Ik heb ze gezegd dat dat niet de bedoeling was. De 7 jarige leek dat op te vatten als een uitdaging. Deed het een andere dag weer. Maar nu met daarbij nogal platvloers gedrag. Waarvan ik toen ik 7 was, beslist zelfs niet op het idee was gekomen.
Nou wilde ik eigenlijk niet zo'n moeder zijn die voor haar kind bepaalt met wie het mag spelen. Maar begin serieus zorgen te maken dat deze vriendschap weleens slecht kan uitpakken voor mijn kind.

Aan de andere kant maakt het kind thuis ook grote veranderingen mee. Die mogelijk tijdelijk het gedrag wat verergeren.

waarom een 7 jarige die niet luistert puberaal noemen.  Kleutergedrag is een stuk logischer.  Leeftijdsgewijs zit dat ee stuk dichterbij.   Lekker stout Bloot lopen is gedragsmatig ook meer passend bij een kleuter dan een puber
Maar los van kleuter of puber. Is gewoon een kind

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2026 om 06:27 Topicstarter

absor schreef op 26-05-2026 om 06:16:

waarom een 7 jarige die niet luistert puberaal noemen. Kleutergedrag is een stuk logischer. Leeftijdsgewijs zit dat ee stuk dichterbij. Lekker stout Bloot lopen is gedragsmatig ook meer passend bij een kleuter dan een puber
Maar los van kleuter of puber. Is gewoon een kind

Het gewoon bloot rondlopen ben ik het afgelopen jaar bezig geweest mijn kleuter proberen af te leren inderdaad. Duidelijk gemaakt dat dat in gezelschap niet kan. 

Maar die 7 jarige gaat daarin duidelijk een stuk verder. Maar misschien heb je wel gelijk en ligt het dichter bij kleutergedrag.

Toch lijkt een terugval van 7 naar de peuterpubertijd wat extreem.

het gaat dus om 7jarigen. Als ze buuten hun zwemkleding uitdoen, zou ik ervoor zorgen dat er grote handdoeken en droge kleding klaarliggen. Is er geen noodzaak om door het huis te lopen. 
Ander brutal gedrag kun je begrenzen door. Bijv bij grow taalgebruik: dat soort woorden wil ik hier niet horen / dat doen wij hier niet. Nou ja, bij vriendjes deed ik dat op dezelfde manier als bij mijn eigen kind.
Blijft het ongewenste gedrag aanhouden: laatste waarschuwing of het spelen is voor vandaag over. Dan dus ook kind naar huis brengen of laten ophalen. Volgende keer nieuwe poging.

ik vind het juist niet puberaal om bloot rond te lopen, ik vind het eerder puberaal om preutser te worden en niet voor gezien te willen worden. 

Het kan ook zijn dat het kind thuis de afspraak heeft om niet met natte zwemkleding naar binnen te gaan dus daarom buiten de kleding uit te doen. Een handdoek kan dan helpen. Ik vind het eigenlijk niet perse gek als kinderen van 7 dit doen, even naakt lopen om bij de droge kleding te lopen. Ik zou dan de boodschap geven,  fijn dat jullie niet met natte kleding naar binnen lopen maar wij hebben de afspraak dat we dan een handdoek om doen zodat je niet bloot bent. 

Maar je hebt het waarschijnlijk over de manier waarop ze tegen je in ging met platvloers gedrag. Of dat puberaal was weet ik niet. Ik kan me ook niet indenken wat je met platvloers gedrag bedoelt.  Als het om dat gedrag gaat zou ik dat gedrag bespreken. Laat weten dat je dit gedrag afkeurt en niet wil in je huis. Dat anders de afspraak over is of er een tijdje niet meer afgesproken kan worden. 

Het ligt voor mij wel aan wat je bedoelt met platvloers gedrag

Het lijkt mij typisch gedrag van een 7 jarige. Tikkeltje brutaal, maar als dat het ergste is. Dat naaktlopen vind ik persoonlijk niet heel schokkend. Of was die helemaal nat en werd je vloer vies? Wat voor woorden werden er trouwens gezegd? Schelden en vloeken? Dat zou ik niet accepteren. En wat bedoel je met platvloers? 

Ja, wat is platvoers gedrag?

Want binnen even bloot rondlopen nadat je natte zwemkleding uit hebt gedaan terwijl je droge kleding haalt, daar zou mijn 7-jarige ook niets van vinden. Ze heeft nog geen schroom of preutsheid, en dat hoeft van mij ook niet. En in haar onschuld zou ze ook nog bloot op je af kunnen stormen om iets te vragen bijvoorbeeld. Ik vind het eigenlijk wel hilarisch dat dat bij iemand anders als puberaal gedrag zou worden bestempeld, en een slechte invloed. Het zijn nog kleine kinderen! 

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2026 om 08:45 Topicstarter

Mugske schreef op 26-05-2026 om 06:58:

het gaat dus om 7jarigen. Als ze buuten hun zwemkleding uitdoen, zou ik ervoor zorgen dat er grote handdoeken en droge kleding klaarliggen. Is er geen noodzaak om door het huis te lopen.
Ander brutal gedrag kun je begrenzen door. Bijv bij grow taalgebruik: dat soort woorden wil ik hier niet horen / dat doen wij hier niet. Nou ja, bij vriendjes deed ik dat op dezelfde manier als bij mijn eigen kind.
Blijft het ongewenste gedrag aanhouden: laatste waarschuwing of het spelen is voor vandaag over. Dan dus ook kind naar huis brengen of laten ophalen. Volgende keer nieuwe poging.

Helaas kon ik het kind deze keer even niet naar huis sturen, ouders waren niet thuis. Handdoeken lagen wel buiten klaar.

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2026 om 08:45 Topicstarter

Renmuis schreef op 26-05-2026 om 08:42:

Ja, wat is platvoers gedrag?

Want binnen even bloot rondlopen nadat je natte zwemkleding uit hebt gedaan terwijl je droge kleding haalt, daar zou mijn 7-jarige ook niets van vinden. Ze heeft nog geen schroom of preutsheid, en dat hoeft van mij ook niet. En in haar onschuld zou ze ook nog bloot op je af kunnen stormen om iets te vragen bijvoorbeeld. Ik vind het eigenlijk wel hilarisch dat dat bij iemand anders als puberaal gedrag zou worden bestempeld, en een slechte invloed. Het zijn nog kleine kinderen!

Tja dat ging een beetje verder dan dat. Ik hoop dat in kinderlijke onschuld gedrag van een ander werd nagebootst, maar het was geen gedrag dat paste bij kinderlijke onschuld in mijn ogen.

Dat jij het niet oke vind dat de kinderen op die manier naakt door jouw huis liepen zegt vooral wat over jou. Dat heeft niet echt iets met puberaal gedrag te maken.
Het uitdagen heeft ook niet perse met puberaal gedrag te maken. Je benoemt zelf al dat het bij kind thuis onrustig is. Kan ook zijn dat het kind het uitdagende gedrag inzet bij jou om bijvoorbeeld te ontladen. En zo kunnen er nog een heleboel redenen zijn.
Wat maakt dat jij het bij zo'n jong kind puberaal gedrag noemt?

Kind komt bij jou thuis spelen dus je mag daarin echt wel begrenzen. Jouw huis jouw regels. Ik denk dat de tips die zijn gegeven zoals een handdoek klaarleggen en waarschuwen en bij herhaling de speelafspraak beëindigen goed toepasbaar kunnen zijn. Gewoon zoals je bij je eigen kind ook zou doen.

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2026 om 08:52 Topicstarter

maar eigenlijk maak ik me meer zorgen over de veiligheid, van mijn kind. Mijn kind kijkt tegen 7-jarige op. In 7-jarige moedigt aan tot ongehoorzaamheid. Zolang dat gaat om dingen als snoepjes jatten, niet erg. Maar laatst hadden ze ook met een touw gespeeld, o.a. om de nek. Dus de opstandigheid gaat helaas gepaard met een gebrek aan inschatten wat alleen maar niet mag, en wat nou echt geen goed idee is. Was ik bij het openen van het topic even vergeten erbij te vermelden.

Zeespiegel schreef op 26-05-2026 om 08:45:

[..]

Tja dat ging een beetje verder dan dat. Ik hoop dat in kinderlijke onschuld gedrag van een ander werd nagebootst, maar het was geen gedrag dat paste bij kinderlijke onschuld in mijn ogen.

Oké, maar dat je er zo vaag over schrijft en het niet eens op een anoniem forum durft te benoemen, geeft mij het signaal dat je misschien (heel) preuts bent.

Ervan uitgaande dat het echt schokkend was, en dat hij bijvoorbeeld met zijn penis in je gezicht stond te zwaaien en je vroeg of je een likje wilde nemen, zou ik het met de ouders bespreekbaar maken. Als het mijn kind was, zou ik dat zeker willen weten want dan zou ik vrezen voor misbruik. En als het contact met de ouders slecht is, dan op school bespreken. Je wil je kind beschermen, maar ik hoop ook dit kind. Zeven jaar is echt nog heel jong. 

Zeespiegel schreef op 26-05-2026 om 08:52:

maar eigenlijk maak ik me meer zorgen over de veiligheid, van mijn kind. Mijn kind kijkt tegen 7-jarige op. In 7-jarige moedigt aan tot ongehoorzaamheid. Zolang dat gaat om dingen als snoepjes jatten, niet erg. Maar laatst hadden ze ook met een touw gespeeld, o.a. om de nek. Dus de opstandigheid gaat helaas gepaard met een gebrek aan inschatten wat alleen maar niet mag, en wat nou echt geen goed idee is. Was ik bij het openen van het topic even vergeten erbij te vermelden.

Dat is jouw taak als ouder om dat touw buiten handbereik te houden. Kinderen doen dat soort dingen. Dat heeft niets te maken met ongehoorzaamheid maar met nieuwsgierigheid. En ik weet niet hoe oud je kind is maar vanaf een jaar of 6 gaan ze zelfstandig nadenken en slikken ze niet meer alles wat jij zegt als zoete koek. Ik vind het best naar dat je dat andere kind daar de schuld van geeft. 

Sommige vriendjes passen beter bij je kind (en jou) dan andere. Daar heb je een keuze in.

Toen mijn kind van destijds plm 4 jaar een keer terugkwam van een eerste speelafspraakje en een zere piemel had, bleek dat mijn zoon van dat andere jongetje met hem had moeten dansen en dan met de piemeltjes tegen elkaar aan zwiepen. Toen moeder boven kwam, moesten ze snel de broeken weer dichtritsen want moeder mocht dit niet weten. En dat ritsen had niet helemaal goed uitgepakt.
Mijn zoon had het allemaal heel naar gevonden, het andere jongetje was nogal overheersend en het was bij hem in zijn eigen slaapkamer.

Ik heb er niets over gezegd tegen de ouders, maar ze hebben nooit meer samen gespeeld. Al dan niet onschuldig spel, mijn kind voelde zich er niet oké bij en dus geen initiatief van ons om opnieuw af te spreken.  

Als je nu eens vertelt wat de onfatsoenlijke gedrag precies was, dan kunnen wij beter meedenken. Dus beschrijf het eens.

Courage schreef op 26-05-2026 om 11:47:

Als je nu eens vertelt wat de onfatsoenlijke gedrag precies was, dan kunnen wij beter meedenken. Dus beschrijf het eens.

Dit dus.

Het gedrag kan diverse oorzaken hebben, zoals grenzen verkennen, opvoeding, de (misschien onveilige?) situatie thuis, etc. Ik snap dat je je eigen kind hiervoor wilt beschermen, maar in sommige gevallen moet ook het kind dat dit gedrag vertoont beschermt worden. Iets meer achtergrond is dus handig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.