Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ontmoeting met mijn dochter.

Izza schreef op 13-01-2026 om 19:48:

Maar wat heeft de moeder dan aangegeven over de vader naar jouw dochter? Dat meisje zal ooit een keer vragen hebben gesteld over haar vader. Met 12 weet je immers wel dat baby's niet uit de winkel komen. Of heeft moeder haar misschien voorgelogen en een andere man als vader gepresenteerd (de nieuwe vriend bijvoorbeeld)?

Ik begrijp wel dat TO een keer klaar is met afwachten. Moeder heeft tijd genoeg gehad. En een gevoelige leeftijd is natuurlijk onzin. Dit nieuws zal altijd heftig en gevoelig zijn. Ook als to wacht tot ze 18 is (en bijvoorbeeld gaat beginnen met studeren) of als ze 20+ is of met 30.als ze zelf kinderen heeft of wil. Wanneer dan ook. Er is nooit een goed moment. En hoe langer je wacht hoe groter de leugen. Daarbij komt dat to ook ouder zal worden. Hij kan ziek worden of overlijden. Of stel dochter wil hem leren kennen dan heeft ze nog maar een beperkte tijd als moeder nog tien of 15 jaar langer wacht. Daarnaast kan je na contact ook bijdragen aan je dochter zelf (indien zij dat wil).

Vraag is natuurlijk hoe je haar wilt benaderen. Via sociale media een bericht sturen? Haar in het openbaar benaderen lijkt mij erg heftig.

Dan volg je de juiste juridische wegen en dat wil to niet want dat kan financieel nadelig zijn voor hem... echt stap 1 is erkennen van je kind zonder erkenning heb je geen rechten en elke goede advocaat zal je dat vertellen.

Rik2026 schreef op 13-01-2026 om 10:15:

ik heb een dna test gedaan,echter heb je als vader als je niet samenwoont of niet een aantal maanden voor het kindje gezorgd heb, geen enkele poot om op te staan.

in mijn geval had ik dan erkenning gehad maandelijks bijgedragen, maar geen omgang iets waarvoor ik pas.

In Nederland is het zo geregeld dat aantoonbaar family life nodig hebt kan je dit niet aantonen word omgang niet vaak toegekend, laten uitzoeken bij 2 advocaten kantoren al jaren geleden.
Wat me brengt naar de situatie nu,
al jaren kaartjes sturen vragen om informatie over mijn dochter aan de moeder, maar ik word compleet op afstand gehouden en krijg niks te horen, waardoor ik de keus heb gemaakt haar zelf te benaderen, wil dat ze weet dat ik er voor haar ben en dat ze altijd welkom was. Waarom nu, omdat ik dit nu de juiste leeftijd vind, zo vlak voor de middelbare school.

Zonder erkenning kan een biologische vader via het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanspraak maken op het recht op contact met zijn kind, mits hij dit aantoonbaar heeft nagestreefd. 

Aantoonbaar Family life is vooral nodig voor afdwingen van contact voor  bijv. grootouders (ook die hebben rechten)  

Je haalt heel wat zaken door elkaar en ik geloof dan ook niet dat het advocaten zijn waar je je info vandaan haalt maar google...

Anoniemvoornu schreef op 13-01-2026 om 20:05:

[..]

Dan volg je de juiste juridische wegen en dat wil to niet want dat kan financieel nadelig zijn voor hem... echt stap 1 is erkennen van je kind zonder erkenning heb je geen rechten en elke goede advocaat zal je dat vertellen.

Erkenning als de moeder niet mee wil werken is een dure en langdurige procedure. Die moeder ook kan oprekken. En zoals gezegd is alimentatie geen kijkgeld. En erkenning geeft niet automatisch recht op omgang. Zeker niet omdat het kind zelf inspraak heeft. En to een volledig onbekende is. Een rechter gaat omgang tussen een puber en een onbekende ouder echt niet afdwingen. En een puber heeft zijn eigen leven. Die zit waarschijnlijk niet te wachten op verplichte omgangsmomenten. 

In een geval als dit kan je ook buiten juridische procedures blijven. En kan to die duizenden euros aan zijn kind besteden ipv aan advocaten. Genoeg ouders die informeel contact hebben. Een ouder kind krijgt een eigen leven. Waarin moeder niet meer alles kan bepalen. 

Izza schreef op 13-01-2026 om 22:05:

[..]

Erkenning als de moeder niet mee wil werken is een dure en langdurige procedure. Die moeder ook kan oprekken. En zoals gezegd is alimentatie geen kijkgeld. En erkenning geeft niet automatisch recht op omgang. Zeker niet omdat het kind zelf inspraak heeft. En to een volledig onbekende is. Een rechter gaat omgang tussen een puber en een onbekende ouder echt niet afdwingen. En een puber heeft zijn eigen leven. Die zit waarschijnlijk niet te wachten op verplichte omgangsmomenten.

In een geval als dit kan je ook buiten juridische procedures blijven. En kan to die duizenden euros aan zijn kind besteden ipv aan advocaten. Genoeg ouders die informeel contact hebben. Een ouder kind krijgt een eigen leven. Waarin moeder niet meer alles kan bepalen.

Moeder houdt nu ook alles tegen zegt to... Zijn idee is om dat kind van 12 op te gaan zoeken en zelf aan te spreken..

Een brief van de rechter lijkt me beter dan straks bij dat kind op het schoolplein staan met zo'n boodschap... Die rechter kan dan het kind zelf ook horen en haar mening meewegen want daar lijkt to zelf voorbij aan te gaan in zijn verhaal ' 

Wow zeg, je wilt vooral geen geld besteden aan je bloedeigen kind. Geen geld steken in een juridische procedure om je dochter te zien. Geen geld in kinderalimentatie om haar levensstandaard te verhogen. Hopelijk was die DNA test niet al te duur. Ik zou haar niet gaan opzoeken. Dat kost geld: de reiskosten alleen al! En wat levert het jou nou eigenlijk op? Ik zou er eerst nog even een kosten-batenanalyse op loslaten als ik jou was. Na haar 21e ben je niet meer onderhoudsplichtig, dat lijkt me een veiliger leeftijd. Wie weet is ze wraakzuchtig en gaat ze je kaalplukken! Niet doen joh. Even wachten nog. 

'Genoeg ouders die informeel contact hebben.' Hoe ziet dat eruit, ervan uitgaande dat de moeder het tegenhoudt? 

Euphoria schreef op 13-01-2026 om 19:34:

[..]

Sla je weer door. Nergens gelezen wat jij schrijft. Je vult in. Stellig als altijd.

Sla ik door? Vul ik in? Dan heb je heel wat bijdrages overgeslagen. 

Soms zijn het simpele logische redeneringen. Bijvoorbeeld in het verhaal staat dat moeder zegt dat ze niet zeker weet of het kind van TO is. Dat betekent (logica) dat moeder weet dat ze rond een bepaalde tijd met minstens twee heren seks heeft gehad zonder enig voorbehoedsmiddel te gebruiken. Dan neem je bewust een bepaald risico. 

tsjor schreef op 14-01-2026 om 08:24:

Soms zijn het simpele logische redeneringen. Bijvoorbeeld in het verhaal staat dat moeder zegt dat ze niet zeker weet of het kind van TO is. Dat betekent (logica) dat moeder weet dat ze rond een bepaalde tijd met minstens twee heren seks heeft gehad zonder enig voorbehoedsmiddel te gebruiken. Dan neem je bewust een bepaald risico.

Dat weet je ook niet, de pil is ook niet 100% betrouwbaar.

Anoniemvoornu schreef op 13-01-2026 om 23:38:

[..]

Moeder houdt nu ook alles tegen zegt to... Zijn idee is om dat kind van 12 op te gaan zoeken en zelf aan te spreken..

Een brief van de rechter lijkt me beter dan straks bij dat kind op het schoolplein staan met zo'n boodschap... Die rechter kan dan het kind zelf ook horen en haar mening meewegen want daar lijkt to zelf voorbij aan te gaan in zijn verhaal '

Punt is dat zo'n brief kind wellicht nooit zal bereiken. Moeder kan dit soort procedures jarenlang rekken. En dat kost ook een vermogen (wat je niet aan kind zelf uit kunt geven). Ik lees nergens dat to een hele (afgedwongen) omgang wil met zijn dochter. Hij wil dat ze weet van zijn bestaan. En het is dan aan haar wat zij zelf wil met dit contract (nu of in de toekomst). Zonder de continu inmenging van moeder of een rechter (die ook echt niet zoveel kan in de praktijk). Omgang afdwingen is heel lastig. En ik begrijp ook dat je niet gaat betalen voor een kind dat jou niet wil of mag zien. Met daarbij misschien wel tienduizenden euro's aan juridische kosten. 

Natuurlijk Is het een schok als To opeens opduikt. Maar dat is deze boodschap altijd en op iedere leeftijd. Wat to kan doen is haar via sociale media een bericht sturen. Die zal ze hebben op deze leeftijd. Of inderdaad haar een brief schrijven en overhandigen met de boodschap ik ben die en die en woon daar. Ik sta open voor contact als jij dat wilt. Dan laat je het verder bij haar. 

Ik vind dat ieder kind recht heeft op de waarheid over zijn afstamming. Vanaf de geboorte. Dus niet pas na jarenlang in een leugen geleefd te hebben. En wie weet wat voor verhalen moeder over To heeft gedaan? Het is aan dat meisje zelf om te bepalen wat ze wil. En niet aan moeder of een rechter. Het is haar leven. En ze heeft recht op de waarheid. Ook als die onaangenaam is. Dat is wat anders dan Omgang. Als ze niets van to wil (of nu nog niet). Moet hij dat respecteren en afwachten. Maar dan laat je het bij haar zelf. 

tsjor schreef op 14-01-2026 om 08:24:

Ja en het halve topic loop je te roepen dat er gestopt moet worden met in jouw ogen simpele redeneringen....

Dat "risico"  nam to net zo goed als moeder. Ook met het gebruik van voorbehoedsmiddellen kan een zwangerschap onstaan.. je vult ontzettend veel in en vooral negatief over de moeder/vrouw in het verhaal. Zoals we wel gewend zijn van je.

Izza schreef op 14-01-2026 om 09:47:

[..]

Natuurlijk Is het een schok als To opeens opduikt. Maar dat is deze boodschap altijd en op iedere leeftijd. Wat to kan doen is haar via sociale media een bericht sturen. Die zal ze hebben op deze leeftijd. Of inderdaad haar een brief schrijven en overhandigen met de boodschap ik ben die en die en woon daar. Ik sta open voor contact als jij dat wilt. Dan laat je het verder bij haar.

Ik kan me niet voorstellen dat jou ideeen hierover stroken met de werkwijze van hulpverlening bij contactherstel.

Veel te makkelijk gedacht dat "Maar dat is deze boodschap altijd en en op iedere leeftijd " en het ""dan laat je het bij haar".....een meisje van 12 he.

Anoniemvoornu schreef op 14-01-2026 om 10:03:

[..]

Ja en het halve topic loop je te roepen dat er gestopt moet worden met in jouw ogen simpele redeneringen....

Dat "risico" nam to net zo goed als moeder. Ook met het gebruik van voorbehoedsmiddellen kan een zwangerschap onstaan.. je vult ontzettend veel in en vooral negatief over de moeder/vrouw in het verhaal. Zoals we wel gewend zijn van je.

Ja, het verhalen over iemand die hem erin hangt en dan weigert om kijkgeld te betalen laat ik aan anderen over, die zijn er meer dan genoeg. 

Oh, vergeten, en de altijd onschuldige moeder die nergens iets aan kan doen, dat laat ik ook aan anderen over. Ik heb een ander beeld van vrouwen. Voor mij zijn het mensen die verantwoordelijkheid kunnen nemen, ook als iets niet goed gaat, of als je in een korte tijd twee mannen hem erin laat hengelen (ik pas mijn taalgebruik aan).  

Je slaat een beetje door Tsjor, als je kritiek krijgt. Ik lees nergens dat deze moeder niet haar verantwoordelijkheid heeft genomen. Ze voedt al 12 jaar haar dochter zelf op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.