Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Omgaan met intense, hoogbegaafde pre-puber

Fiorah schreef op 20-04-2026 om 14:09:

[..]

Waarom vind je dat? Ik zoek wel specifiek tips en ervaring hiervoor, dat is de reden dat ik hem zo heb en niet algemeen.

omdat ze je 9 jarige dochter is met 9 jarig dochtergedrag. daarmee omgaan is in de basis voor een heel slim kind en een heel dom kind hetzelfde. alle variabelen erbij halen leiden af van de kern: dit is hoe we met elkaar omgaan en zo gaan we het doen en om deze reden. omdat ze toevallig slim is zijn de omgangsvormen niet ineens anders. soms zijn dingen oneerlijk en soms niet.

Bakblik schreef op 20-04-2026 om 14:16:

[..]

Ik las we als we.

===Jij mag de hond corrigeren als wij er niet zijn, anders vragen we het eerst.===

Wie vraagt wat aan wie? ik lees die we als iedereen in het gezin. En ouders hoeven dat niet te vragen.

ik denk dat het de algemene "we" is. zoals bij de slager: "En wat zeggen we dan?" eigenlijk staat er dus jij.

Schemerlampje schreef op 20-04-2026 om 14:47:

[..]

Ik snap haar wel. Wat was voor jullie het probleem? Dat ze überhaupt "nee" zei, of dat ze schreeuwde?

Het eerste is vooral een verschil in interpretatie. Jullie vinden dat de hond niets verkeerd deed, zij zag haar lekkere stukje vlees (of wat dan ook) al in de bek van de hond verdwijnen. Dat wilde ze voorkomen door "nee" te zeggen. Want jullie reageerden niet op de hond dat hij wat afstand moest nemen.

En omdat ze niet zo'n lage, strenge stem heeft als papa, geeft ze wat extra volume om indruk te maken. Dat snap ik ook wel.

Ik begrijp dan ook wel dat zij het niet eerlijk vindt dat papa wel met een strenge/boze stem "nee" tegen de hond mag zeggen en zij niet. Omdat (in haar beleving) de hond iets deed/ging doen wat niet mag.

Je kunt het er wel met haar over hebben dat ze niet hoeft te schreeuwen. Misschien kun je met haar oefenen hoe ze duidelijk iets kan zeggen tegen de hond, zonder te schreeuwen.

Honden leven van nature in een hiërarchische structuur. Voor de veiligheid in een gezin moet de hond weten wie er boven hem staan. De lage strenge stem van de vader van dit gezin, bij zijn afwezigheid de moeder die in lengte boven de kinderen uitkomt. Pas bij afwezigheid van de ouders mogen ook de kinderen commando's geven. Als de hond altijd iedereen moet gehoorzamen is er geen hiërarchie meer en luistert hij misschien niet meer en dat komt de veiligheid niet ten goede.

In een gezin met hond moet duidelijk zijn wie de hond commando's geeft. Ik denk dat Fiorah daarom niet wil dat haar kind de hond corrigeert. 

Bakblik schreef op 20-04-2026 om 15:03:

[..]

Honden leven van nature in een hiërarchische structuur. Voor de veiligheid in een gezin moet de hond weten wie er boven hem staan. De lage strenge stem van de vader van dit gezin, bij zijn afwezigheid de moeder die in lengte boven de kinderen uitkomt. Pas bij afwezigheid van de ouders mogen ook de kinderen commando's geven. Als de hond altijd iedereen moet gehoorzamen is er geen hiërarchie meer en luistert hij misschien niet meer en dat komt de veiligheid niet ten goede.

In een gezin met hond moet duidelijk zijn wie de hond commando's geeft. Ik denk dat Fiorah daarom niet wil dat haar kind de hond corrigeert.

Dat snap ik op zich wel. Maar kind voelde dat de hond haar eten bedreigde, en ouders doen niets. Voor haar voelde het als een acute situatie, en daarom reageerde ze toch zelf. (En ik geef toe dat dat mijn interpretatie is.)

Net zoals ik zal reageren op een kind dat op bezoek is met de ouders erbij, dat iets doet wat ik niet wil of wat gevaarlijk is, en de ouders corrigeren niet. Terwijl ik dat wel in eerste instantie de taak van de ouders vind.

Ga eens luisteren naar de puber podcast van Kluun. Tal van onderwerpen en hoe met een puber om te gaan. 

Voor nu is het belangrijk om in gesprek te blijven. En te beseffen dat je vriendelijk met elkaar kunt omgaan maar ook grenzen moet stellen. En dit is een kind van 9. Geen puber van 14. Daar zit echt wel een heel verschil in zelfstandigheid en wat er mogelijk is. Ze is nog lang geen volwassene. Hoe vervelend dat misschien ook is. Probeer het dus luchtig te houden. Maar wijs ook op onbeschoft gedrag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.