Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
Biebeltje
02-07-2026 om 10:46
Zoon wilde ook ziek gemeld worden omdat ze met school gingen zwemmen. Hij mocht het mooi zelf met zijn docent(en) gaan regelen. Uiteindelijk is hij overeengekomen dat het heen en terug fietsen naar het zwembad voor hem voldoende zou zijn om als aanwezig gezien te worden. Puntje bij paaltje is hij toch gewoon gaan zwemmen en heeft hij nog vrijwillig 7km enkele reis omgefietst "omdat die route wel chill was".
Niet ziek? Dan wordt hij ook niet ziek gemeld.
Midden in de nacht een sportwedstrijd kijken? Niet tijdens de toetsweek. Verder zoekt hij het zelf maar uit. Goed om zijn probleemoplossend vermogen te trainen en te leren weloverwogen keuzes te maken.
Poezenmeisje
02-07-2026 om 11:07
Toen we zoon in groep 0 de dag voor Kerst ziek meldden, stond zijn juf om 15:30 uur voor de deur met zijn tekeningen en knutsels omdat de andere kinderen die ook al mee naar huis hadden gekregen.
😄
En ja, hij was echt ziek en we hadden geen vakantieplannen.
Misschien dat ze bij die eerste controle het beleid voor de komende 8 jaar bepalen?
DeOnbekende
02-07-2026 om 12:47
Ik kan me niet voorstellen dat dit geen trolltopic is, maar ik vind hem wel goed bedacht.
Meesje
02-07-2026 om 12:49
Poezenmeisje schreef op 02-07-2026 om 11:07:
Toen we zoon in groep 0 de dag voor Kerst ziek meldden, stond zijn juf om 15:30 uur voor de deur met zijn tekeningen en knutsels omdat de andere kinderen die ook al mee naar huis hadden gekregen.
😄
En ja, hij was echt ziek en we hadden geen vakantieplannen.
Misschien dat ze bij die eerste controle het beleid voor de komende 8 jaar bepalen?
In groep 0 mogen ze nog gewoon thuisblijven als dat nodig is. Ik heb mijn 4-jarige ook wel eens thuisgehouden omdat ik merkte dat haar lontje steeds korter werd. Ook veel ouders die op die leeftijd nog buiten de schoolvakanties op vakantie gaan. Dat hoeven ze niet te komen 'controleren'. Maar misschien is nu het beleid tav mijn dochter voor de komende 8 jaar bepaald? Die loeder moeder die haar kleuter zomaar thuis hield.
Zilver_gray
02-07-2026 om 13:13
DeOnbekende schreef op 02-07-2026 om 12:47:
Ik kan me niet voorstellen dat dit geen trolltopic is, maar ik vind hem wel goed bedacht.
Nou inderdaad! Die reacties ook altijd op dit soort topics
rutiel
02-07-2026 om 13:23
Hmm, ik snap de harde reacties wel. En van volwassenen verwacht ik dat ze zich alleen ziek melden als ze ook daadwerkelijk ziek zijn. En niet hun collega's opschepen met meer werk omdat ze na een nacht doorhalen een beetje te moe zijn om zich naar het werk te slepen.
Maar toch zie ik ook veel in het systeem wat al eerder geopperd is: iets van vier snipperdagen per jaar die je vrijuit voor je (basisschool)kind kunt opnemen. Of dat nu is om herinneringen te maken, een baaldag of wat dan ook. Maar iets dat je als ouder toch net meer vrijheid geeft om je kind een keertje thuis te houden zonder dat daar een (medische) reden voor is.
Ninoea
02-07-2026 om 14:27
De basischool van onze kinderen werkte met snipperdagen. Die moest je voor het begin van de maand opgeven zodat er in de planning rekening mee gehouden kon worden door de docent. Dat was wel handig.
Vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. Het voorbeeld zoals dat gegeven is vind ik geen verantwoorde opvoedkeuzes. Je staat waar je voor staat, dus dan meld je niet ziek maar typ je naar de docent “x komt niet op school vandaag want is moe want x heeft voetbal gekeken vannacht en daardoor te weinig geslapen”. X hoeft daardoor niet te liegen op school, jij laat zien dat je staat achter de waarden die je thuis voorleeft en leert je kind ook dat die daden gevolgen kunnen hebben. Namelijk dat de docent wel of niet vervolgstappen onderneemt. Je dwingt je kind te liegen, het kan in loyaliteitsconflict komen.
dan
02-07-2026 om 14:39
Kimdekim schreef op 01-07-2026 om 21:35:
[..]
Ik vind dat oprecht asociaal en enorm oncollegiaal. Ik heb ook voetbal gekeken en was gewoon op tijd voor mijn werk in de zorg. Het zou nog niet in mijn hoofd opkomen om mijn collega zo te benadelen en me ziek te melden. En als to mijn collega was zou ze aan mij ook echt een kwaaie hebben.
Heb zelf niet gekeken maar zou me zeker nooit ziekmelden om deze reden. Ik denk ook niet dat zo'n collega een vriendelijk goedemorgen van me zou krijgen zodra ze weer "hersteld" zou zijn.
Miraval
02-07-2026 om 14:41
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Weet je wat het een werkgever kost? Een zieke werknemer per dag?
Die werkgever en jij hebben een zakelijke overeenkomst, je wordt beloond voor het werk en de tijd, en een dag "schoolziek" is gewoon asociaal profiteren van de rechten die werknemers hebben op betaald ziekenverlof. Ik kan echt woest worden om zulke redenaties. Alsof je als werkgever een put met geld hebt om dit maar op te vangen omdat een werknemer "vindt dat die genoeg doet in gevallen waar collega's ziek zijn" . Dat doe je niet voor niks toch? Daarvoor krijg je ook geld of eventuele extra vrije uren... je werkgever helpen zou zijn wanneer je die tijd kosteloos werkt.
Wens je vijand veel personeel toe, dat is echt in sommige gevallen een hele toepasselijke uitdrukking.
Soccer-Mom
02-07-2026 om 14:50
Ik meld de kinderen ziek als ze daadwerkelijk ziek zijn. Om autonome redenen kinderen niet conform leerplicht naar school laten gaan, zou ik nooit doen. Geef je daarmee niet het verkeerde signaal af? Er zijn regels in Nederland maar daar wijken wij gewoon vanaf wanneer we willen?
Zelf moest ik gewoon werken na de westrijd en ik ben ook gaan werken. Beide kinderen hebben momenteel geen school maar als dat wel zo was geweest, hadden ze naar school gemoeten. Keuze is wedstrijd kijken en vroeg weer op of wedstrijd niet kijken. In geval van een toetsweek/examen hadden ze niet live mogen kijken.
Doemijdieglazenbol
02-07-2026 om 14:52
Kijktips over "autonome" opvoeding:
https://www.npodoc.nl/artikelen/de-kresj
en het vervolg:
https://www.npodoc.nl/artikelen/onze-kresj
Fantastische documentaires, gemaakt door iemand die zo'n soort opvoeding had en met anderen in gesprek gaat daarover, die daar ook bij betrokken/in verzeild waren.
We zijn inmiddels 50 jaar verder en TO zal het vast niet zo in groepsverband aanpakken als toen gebeurde, maar misschien eens goed om te horen hoe mensen hier jaren later op terugkijken. Spoiler: Er is volgens mij niemand die zegt; mijn ouders luisterden naar ons.
Miraval
02-07-2026 om 14:53
Auwereel schreef op 02-07-2026 om 07:14:
[..]
Je kan ook niet kijken. Maar mensen die doodvermoeid de weg opgaan pmdat ze geen vrij kunnen of willen nemen zijn een gevaar op de weg en kinderen die al minder goed verkeersinzicht hebben zijn na een doorwaakte nacht een gevaar voor zichzelf.
Eens, als je wil kijken en je weet dat je er de volgende dag last van hebt dan plan je een vrije dag in of je kijkt niet.
Ik was wel in staat om te werken, ik was alleen moe en dus doorbijten. Maar in de avond vroeg naar bed en het is weer opgelost. De hitte van afgelopen week icm met slecht slapen vond ik heftiger, maar ook dan kun je niet zomaar thuisblijven altijd...
dan
02-07-2026 om 14:58
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Door dit soort mensen ben ik momenteel oververmoeid, al erg lang een stapje harder zetten door zieke collega's (wel altijd dezelfde uiteraard). Dus ik mag hopen dat jij nooit mijn collega wordt!
Doemijdieglazenbol
02-07-2026 om 14:58
Overigens schrijf in dat andere topic dat jullie vooraf al hadden afgesproken dat jullie bij penalties allemaal lekker thuis zouden blijven. Dat is geen overmacht of voelen wat je nodig hebt, dat is gewoon een plan.