Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
MiniJCW
02-07-2026 om 08:04
Lisabette schreef op 02-07-2026 om 00:42:
[..]
Wat een gemene reactie! Ik luister heel goed naar de grenzen van mijn kinderen. En mijn kinderen wilden zelf graag thuis blijven. Ze waren allemaal moe. Dus ik snap niet waar dit ineens vandaan komt.
Ze heeft wel gelijk (en aan je gepikeerde reactie te zien, heeft ze een gevoelige snaar geraakt en weet je zelf ook wel dat je jezelf tegenspreekt). Als je weet dat je kinderen hun rust nodig hebben, laat je ze 's nachts geen voetbal kijken.
En dat ziekmelden van jou: ik heb een collega zoals jij: alle verlofdagen inplannen en als ze dan een dag vrij nodig heeft, "regelt" ze wat en laat ze ons ervoor opdraaien. Ze is niet bepaald onze favoriete collega.
Miepjecody
02-07-2026 om 08:19
Bakblik schreef op 02-07-2026 om 07:28:
Jezelf en je kinderen ziek melden als je voetbal hebt gekeken? Wat een raar idee en wat een vreemde dingen leer je je kinderen dan. Die denken dan dat ze zich later ook ziek mogen melden als ze zich op zondag klem hebben gezopen en maandag niet willen werken.
Penalties overmacht? Laat me niet lachen! Dat is gewoon een onderdeel van de wedstrijd, dat staat in de spelregels dus dat weet je van tevoren.
Zoals Rekenenisleuktaalook ook zegt is het voor de leerkrachten niet altijd fijn om zulke brakke kinderen in de klas te hebben maar als ouders geef je een verkeerd signaal af als je je kind en jezelf ziek meldt na een nacht voetbal kijken.
Het is een beetje dubbel, de juf heeft niet veel aan brakke kinderen in de klas maar je leert je kinderen mijns inziens iets dat niet klopt als je ziekmelden voor zoiets goedkeurt.
Ten opzichte van je werkgever ben je ook fout bezig. Je bent niet ziek dus vraag je een vrije dag! En als je die niet meer hebt dan heb je je vrije dagen verkeerd gepland!
Als voetbal kijken en herinneringen maken zo belangrijk voor je is dan zorg je dat je nog vrije dagen hebt! Je kan niet zeggen dat je het te laat wist dat de wedstrijden in de nacht zouden worden uitgezonden want de toewijzing van het wk is altijd jaren van tevoren. Daar kan je rekening mee houden!
De vorige keer dat het wk in Amerika was had ik een collega die 4 weken vakantie nam om alle wedstrijden te kunnen kijken. In de zomer als iedereen op vakantie wil moeten de collega's harder lopen dan in andere weken, omdat er in 2 maanden tijd altijd wel iemand weg is maar dan weet je dat er vakanties worden opgenomen. En wat iemand in zijn vakantie doet is voor de werkgever niet belangrijk. 4 weken naar Australië mag en 4 weken op je eigen bank voetbal kijken mag ook, daar mag je werkgever niets van zeggen dat zijn je vakantiedagen! Als werknemer heb je nou eenmaal recht op vakantie. Ziek melden als je niet ziek bent daar mag de werkgever wel wat van vinden, dat kost hem geld.
Helaas doen meer mensen dit, heb al leerlingen gekregen ( zorg) die ook zo zijn. Waarschijnlijk ook zo opgevoed
Moeder van leerling belt op : Marietje komt vandaag niet ze heeft slecht geslapen
Oh de kat heeft me gebeten ik kan niet komen
Etc etc
Vrijevlinder
02-07-2026 om 08:20
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Je gelooft in een bepaalde opvoeding, maar je gelooft niet in eerlijkheid als normen en waarden? Eerlijkheid is bij mij een groot goed. Waarom wil je ze dat niet bij brengen? Want nu ga je liegen. Best heel raar.
Eigenlijk zou ik het jou gunnen om ondernemer te zijn, heel even maar. En weten dat die zieke medewerkers niet echt ziek zijn, maar gefeest hebben, hun vakantie verlengd of een Heel Bijzondere Herinnering hebben gemaakt, bijv. een voetbalwedstrijdje kijken.
Dat jij daar voor moet betalen als ondernemer, dat jij in de problemen komt door zulke medewerkers. Dat je even de andere kant ziet van het verhaal. Dat jij begrijpt dat je niet alleen op de wereld bent, maar dat we met zijn allen die maatschappij zijn. Die nou eenmaal fijner werkt als we rekening met elkaar houden.
En als je heel volwassen bent, kijk in alle oprechtheid en eerlijkheid naar jezelf en je gedrag. Kijk of dit de normen en waarden zijn die je je kind wilt meegeven.
Ted68
02-07-2026 om 08:58
In een ander topic noemde je dit overmacht, omdat je geen verlorenen meer hebt: Overmacht is als er iets ergo gebeurd is met je Partner of je kinderen: en niet voetbal kijken.
Wat geef jij je kinderen een verkeerd beeld van normen en waarden…
Euphoria
02-07-2026 om 08:58
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Poeh, op mij maak je een indruk die niet positief is. Sorry. Ik merk dat ik serieus allergisch reageer op hetgeen je schrijft.
Je gelooft niet in een traditionele opvoeding.
Balans lichaam en geest.
Bijzondere gezinsactiviteit.
Jij werkt een stapje harder als een collega ziek is, zo help je elkaar.
In de basis mooie uitspraken, maar vertaald naar de specifieke situatie zoals beschreven in de OP toch echt heel wereldvreemd. Ik heb hier echt moeite mee. Leef jij op dezelfde aarde als ik?
KillerQueen
02-07-2026 om 09:05
Ziekmelden terwijl je niet ziek bent, maar omdat je geen vrije dagen meer over hebt maar je wel vrij wil zijn. Dat is toch gewoon werkweigering?
Volgens indeed wel, en kan grote gevolgen hebben:
https://nl.indeed.com/carrieregids/baan-vinden/onterecht-ziek-melden-werk
ToetieToover
02-07-2026 om 09:42
Ach ja, al die bullshitbanen ook, kun je nog eens uitslapen enzo. Als je toch al niks bijdraagt aan de maatschappij, blijf dan maar in je bed en voor je tv. Vermakelijk topic weer hoor, Blablabette.
Tijgeroog
02-07-2026 om 09:48
Maar met die penalty's, dan gaat de duur van de wedstrijd van zeg 3 uur naar iets van 3,5 uur, toch? (Het is duidelijk dat ik niet gekeken heb) Dus zonder penalty's waren ze wel naar school gegaan, ondanks dat ze dan ook moe en autonoom waren geweest? (Het was nu tenslotte overmacht door de penalty's)
En stel dat je wel vrije dagen over had gehad? Hoe had je leidinggevende dan gereageerd als je 's ochtends belt/'s nachts en appje stuurt met de vraag of je vrij mag zijn? Op zijn termijn? Past dat wel met afspraken en bezetting en taken en dergelijke?
We hebben met een kleuter 1 keer de wk-finale gekeken, ver na bedtijd, om herinneringen te maken. Voor als Nederland zou winnen, dat hij het dan ook gezien had. (Het Songfestival met Duncan Lawrence hadden we om die reden ook kunnen kijken op de doordeweekse avond) Niet midden in de nacht, wel onderweg in slaap gevallen en de volgende dag netjes in de klas. Maar toch niet de 1e wedstrijd van de knock-out fase? Over 2 jaar is er weer een ek. Op het moment zelf lijken die wedstrijd belangrijk, als je erop terug kijkt stelt het allemaal niets meer voor.
Rekenenisleuktaalook
02-07-2026 om 10:11
Stimpie schreef op 02-07-2026 om 07:43:
[..]
Nee, als je kind er zo'n monster van wordt en zich niet weet te gedragen, dan is de keuze dus dat hij geen voetbal kan kijken!
Maar dit hele topic.... (niet de reacties, ben het vrijwel met iedereen eens. Gaat me om de OP): 🤮.
En Autonome opvoeding... bbrrrrrr wat een jeuk-woord. Had Youp van 't Hek hier graag eens op losgelaten! (Dan weet je meteen dat ik oud ben). Met dit soort opvoedingen creeer je het type kinderen dat er voor zorgt dat de maatschappij naar de klote gaat. Kinderen die zichzelf als spil van de wereld zien. Die autonome opvoeding wordt nl maar zéér zelden juist uitgevoerd. Het is namelijk de bedoeling dat het kind de gevolgen draagt van de keuze. Dit is een essentieel onderdeel van het leerproces binnen een autonome opvoeding. Door zelf de consequenties te ervaren, leert een kind oorzaak en gevolg te begrijpen. En dat is precies wat TO hier gemist heeft! Helemaal door te liegen tegen school! Had kind dan tenminste ZELF naar school laten gaan/bellen om te melden dat hij te moe was om de lessen te volgen.
Absoluut eens hoor, ik bedoelde eigenlijk alle kinderen die wel eens brak zijn door wat voor omstandigheden dan ook. Je zorgt in eerste instantie dat je kind niet brak kan worden, en gebeurt het toch, dan houd je hem thuis.
Pas ook een brak kind in de klas. Daar hadden de buren brand gehad waardoor zij allemaal slecht hadden geslapen. Heen ik dan nog wel begrip voor maar zou toch denken dat ze thuis beter af was geweest.
MRI
02-07-2026 om 10:16
alhambra schreef op 01-07-2026 om 21:16:
Wat een bijzonder verhaal.
Ja ik heb alleen de eerste paar posts gelezen. Maar bij de openingspost krijg ik toch echt het gevoel dat het door een tekstschrijver (of AI) geschreven is. Autonome mensen (of althans zij die zichzelf zo noemen) zullen niet snel de mening van anderen op een algemeen forum zoeken.
Poezenmeisje
02-07-2026 om 10:20
Een fijne herinnering voor het leven opbouwen, dat Nederland wéér na de strafschoppen naar huis mocht. 😆😆😆 Mijn collega baalde dat hij voor de volgende ochtend uren had opgenomen.
Zoon kreeg op de basisschool altijd verlof van de hoofdmeester op Derde Pinksterdag omdat hij dan zeer brak van het Noordelijk Pinksterkamp van de scouting kwam.
De leraren vonden die socio gebeurtenis belangrijker en opvoedkundiger dan een schooldag.
Eén keer kreeg hij zelfs de Vierde Pinksterdag, dat kostte mij een extra vrije dag en toen heb ik mijn collega (hij zat in de kamporganisatie) gevraagd wat ze die kinderen hadden áángedaan? "Ja, het was zó koud, we moesten ze in beweging houden".
Als zoon op de camping wist dat we de volgende dag een dagtocht hadden gepland met vrienden, dan moest hij zich maar zijn tent uitslepen.
Slapen in de auto, slapen op het strand, prima, maar we gaan ons schema niet omgooien voor jouw feestje.
Tot vier uur 's nachts een vent, dan overdag een vent.
Roos57
02-07-2026 om 10:22
MRI schreef op 02-07-2026 om 10:16:
[..]
Ja ik heb alleen de eerste paar posts gelezen. Maar bij de openingspost krijg ik toch echt het gevoel dat het door een tekstschrijver (of AI) geschreven is. Autonome mensen (of althans zij die zichzelf zo noemen) zullen niet snel de mening van anderen op een algemeen forum zoeken.
Dat denk ik ook . Diegenen die de principes van autonome opvoeding volgen maken ook geen egocentrische mensen.
Decembermamma
02-07-2026 om 10:23
Ik meld mijn kind alleen ziek als hij ziek is. Ik moet wel zeggen dat we hem 1 keer ziek hebben gemeld in groep 8 voor de kerstvakantie. In de jaren ervoor was het iedere keer een halve studiedag op die vrijdag voor de kerstvakantie. Met het continurooster betekende dat 8:30 starten en 11:00 uur vrij. En de laatste jaren was het ook iedere keer dat ze hun tablet of gamings console mee mochten nemen. In groep 8 wilden wij graag op vakantie en het scheelde 1500 euro als we op de vrijdag al zouden gaan en dat was prijstechnisch voor ons het verschil tussen gaan en niet gaan. We hebben hem die vrijdag ziek gemeld en staan daar nog steeds achter, want ook nu was het tablet en gaming console mee en ook dit jaar hebben die kinderen niets anders gedaan dan hangen voor de tablets en op het grote scherm gamen.
Bakblik
02-07-2026 om 10:44
Poezenmeisje schreef op 02-07-2026 om 10:20:
Een fijne herinnering voor het leven opbouwen, dat Nederland wéér na de strafschoppen naar huis mocht. 😆😆😆 Mijn collega baalde dat hij voor de volgende ochtend uren had opgenomen.
Zoon kreeg op de basisschool altijd verlof van de hoofdmeester op Derde Pinksterdag omdat hij dan zeer brak van het Noordelijk Pinksterkamp van de scouting kwam.
De leraren vonden die socio gebeurtenis belangrijker en opvoedkundiger dan een schooldag.
Eén keer kreeg hij zelfs de Vierde Pinksterdag, dat kostte mij een extra vrije dag en toen heb ik mijn collega (hij zat in de kamporganisatie) gevraagd wat ze die kinderen hadden áángedaan? "Ja, het was zó koud, we moesten ze in beweging houden".
Als zoon op de camping wist dat we de volgende dag een dagtocht hadden gepland met vrienden, dan moest hij zich maar zijn tent uitslepen.
Slapen in de auto, slapen op het strand, prima, maar we gaan ons schema niet omgooien voor jouw feestje.
Tot vier uur 's nachts een vent, dan overdag een vent.
Toen ze eenmaal een jaar of 15-18 waren wisten ze vandaag wat we morgen zouden gaan ondernemen. Dan hadden ze de keus: meegaan met een gezellig humeur of op de camping blijven rotten in de tent en hun leven terug vinden.
Met oudere pubers moet dat ook gewoon kunnen vind ik. Ze hoeven ook niet meer alles mee te doen als gezin. Ze mochten ook kiezen om niet mee te gaan, dat recht heb ik zelf ook. De autonomie krijgen om te zeggen: Leuk dat jullie naar dat kasteel willen maar ik wil niet mee.
Het ik wil niet naar school was hier niet iets om een autonome keuze te maken. Je bent leerplichtigen hebt dus de verplichting om naar school te gaan als je niet echt ziek bent of het op het sociale/emotionele vlak zo moeilijk hebt dat naar school gaan geen zin heeft. Om die reden heb ik onze jongste weleens thuis gehouden, vooral de basisschool met veel gepest en ruzie in de klas trok hij slecht. Dan mocht hij van mij donderdagmiddag even "opladen" thuis om de vrijdag weer aan te kunnen.