Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Mijn collega had ook gekeken. Die is meestal vrij laat op kantoor (flexibele tijden) maar dinsdag was ze er om 8u al, want ze was toch al op
Voor echt belangrijke dingen kunnen kinderen wel vrij krijgen toch? Ik vind ook, superleuk om samen voetbal te kijken!  Maar dan de volgende dag ook groot genoeg zijn om gewoon te werken of naar school te gaan.

TineWinkel schreef op 01-07-2026 om 21:22:

[..]

Deze vraag van TO komt vanuit een andere draad over. Daar gaf ze aan dat ze zichzelf had ziek gemeld. Ze had geen vrije dagen meer en deze wedstrijd kijken was 'overmacht'. Het desbetreffende draadje werd nogal vervuild door de discussie die vervolgens op gang kwam - en hier nu verder gaat.

Ik vind dat oprecht asociaal en enorm oncollegiaal. Ik heb ook voetbal gekeken en was gewoon op tijd voor mijn werk in de zorg.  Het zou nog niet in mijn hoofd opkomen om mijn collega zo te benadelen en me ziek te melden. En als to mijn collega was zou ze aan mij ook echt een kwaaie hebben.  

Jezelf ziekmelden vind ik absurd. Je neemt vrij of je gaat gewoon werken tenzij je echt heel erg ziek bent. Met een schoolgaand kind ziekmelden voor een activiteit heb ik minder moeite. Er zijn scholen waar je bijv 3 dagen per jaar je kind naar eigen inzicht vrij mag geven, dat is mijns inziens perfect. Het geeft je de vrijheid om je kind een keer thuis te houden als je een lang weekend weg wil of op een rustige dag naar de Efteling ofzo. Wat mij betreft zou elke school die mogelijkheid moeten bieden. Is die mogelijkheid er niet dan ben je genoodzaakt je kind ziek te melden als je een keer onder schooltijd iets ander hebt of wil doen. Als dat 1 of 2 keer per jaar gebeurt en je kind is verder nooit ziek dan moet dat wat mij betreft kunnen. 

Natuurlijk doe je zoiets.  Net zoals mijn brus al meer dan 10 jaar de kinderen 2 dagen voor de meivakantie en voorjaarsvakantie met ieder jaar een andere smoes niet naar school laat gaan om eerder op wintersport en meivakantie te gaan.  Hé, wat maakt dat uit dat je het hele jaar beweert dat je 100% eerlijk bent. Alles voor de herinneringen toch?????

Braak.

Auwereel schreef op 01-07-2026 om 21:28:

Toch jammer dat al die vermoeide mensen heldhaftig de weg op gaan.
https://persportaal.anp.nl/artikel/6c0237de-94fa-4c5f-aac2-f91d0ab09fdf/slecht-slapen-brengt-verkeersveiligheid-en-gezondheid-in-gevaar

Dan kunnen die mensen een vrije dag nemen, of onbetaald als er geen vakantiedagen meer zijn.

Savonds een man/vrouw, smorgens een man/vrouw. Ik heb de wedstrijd ook gekeken, maar moest de volgende dag ook gewoon werken. Doorbijten, vroeg naar bed en weer door... 

Wat als de juf zich "ziekmeldt" omdat ze de wedstrijd wilde zien maar geen vrije dagen meer had? Of de chirurg die een operatie moet uitvoeren? Of de verpleegkundige? Kassamedewerker? Schoonmaker? Verzekeringsagent? Zouden we allemaal wat van vinden toch? Beter leer je kinderen van jongs af aan aan dat bepaalde wensen ook consequenties hebben, en dat je daar dan ook mee om moet gaan. 

Nooit gedaan. Kind blijft ziek thuis als het echt ziek is, niet voor de leuk of omdat ze een ochtend vroeg op moest vanwege voetbal of wat dan ook. Ze mag in september mee naar een concert in Düsseldorf. Dat is op dinsdag en ze weet nu al dat ze woensdag gewoon naar school moet. Dat is de consequentie ervan en die accepteert ze ook. Net zoals ik zelf ook gewoon naar mijn werk ga de volgende ochtend. Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om voor zoiets mezelf ziek te melden. Herinneringen maken? Helemaal prima! Maar niet ten koste van mijn collega’s en met een leugen. Jij kiest voor het vroeg opstaan voor een voetbalwedstrijd, je collega’s niet en die zijn de dupe. Vind het asociaal en ook geen goed voorbeeld voor je kinderen. Je leert ze daarmee dat je leuke dingen mag doen, zonder consequenties want daar kom je met een leugen gewoon onderuit. Dat is niet mijn instelling qua werk. En dochter heeft gelukkig ook deze instelling. Ze weet ook al dat ze na de herfstvakantie gewoon naar school moet als ze zondag terug komt van vakantie met een jetlag. Dit hebben we met haar overlegd en ze neemt het zoals het komt. Die week herinneringen maken is het waard! En na school kan ze gewoon haar bed in als het nodig is, maar we gaan niet liegen om onder verplichtingen uit te komen. 

Als ze ziek zijn blijven ze thuis en dat hoeft niet fysiek ziek te zijn. Als ze keer gewoon echt een dag bij moeten komen, kan dat. Maar dat is dan niet omdat ze 's nachts voetbal hebben gekeken. Als het mentaal niet gaat valt dat ook onder ziek.

En ze mogen van mij 1 keer per jaar een baaldag inzetten als zijnde ziek. Maar dan is het dus thuis bijkomen en niet op pad.

Thy

Thy

01-07-2026 om 22:04

'Wij vinden herinneringen samen maken heel belangrijk.' 
Dat snap ik, ik begrijp alleen niet dat het herinneringen maken persé ten koste moet gaan van het naar school gaan. Je kunt een gezellige wedstrijd hebben en daarnaast accepteren dat je de volgende dag brak op school of werk zit. Geeft niks, ga je niet dood aan. 
De herinnering wordt daar niet minder van. Sterker nog, je leert je kinderen hiermee een afweging maken: vind ik dit zo leuk dat ik het er voor over heb om de volgende dag wat meer af te zien?

Als volwassene vind ik het slap als je je hiervoor ziek meldt. Mensen lijken soms te vergeten dat het twee kanten op werkt: jij doet werk en levert vrije tijd in, daarvoor in de plaats krijg je geld van je werkgever. Dat is gewoon een zakelijke overeenkomst die jij met je volle verstand bent aangegaan neem ik aan. Wees dan ook zo stoer om een onbetaalde dag op te nemen. Het is geen overmacht, het is een keuze. En je kunt gewoon de verantwoordelijkheid voor die keuze dragen.

Als het de finale was geweest, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar de 16e finale?

Nee, absoluut niet. Er zijn genoeg weekenden, vakanties, feestdagen en vrije momenten waar je alle tijd hebt om herinneringen te maken als gezin. Het is echt niet nodig om je daarvoor te pas en vooral te onpas af te melden van school en werk. Als je werkt, heb je vrije dagen en als die op zijn, jammer dan. Als je een WK zó belangrijk vindt dat je daar vrij voor wil hebben, kun je dat ook incalculeren, ook als de precieze data en speeltijden nog niet bekend zijn. Zo van 'misschien heb ik nog wel een vrije dag nodig voor een WK wedstrijd'. 

Hoe zou je het vinden als de juf of meester van je kinderen zich ziekmeldt omdat hij/zij zo nodig herinneringen moet maken met het gezin? 

Mijn eigen kind mist al best veel school vanwege afspraken bij de tandarts, ortho, oogarts, therapieën etc. We proberen dat zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Daar is alle begrip voor, maar we gaan er geen misbruik van maken. 

Als de school van je kind een/enkele 'naar keuze in te zetten' vrije dagen heeft, dan kun je die bewaren voor zulke momenten. Als de school dat niet heeft, heb je je gewoon te conformeren aan de regels van de school.

Het lijkt mij ook wel opvallend dat al je kinderen opeens op dezelfde dag ziek zijn en de dag erna spontaan allemaal weer beter. 

MiniJCW schreef op 01-07-2026 om 22:06:

Als het de finale was geweest, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar de 16e finale?

Al maar goed dat NL er dan zo snel uit ligt.

Of kind was nog 4 keer thuisgehouden om - braak - herinneringen te maken.

Het is elke 2 jaar wel een EK of WK. Tijd zat om herinneringen te maken.

's avonds een vent, 's ochtends een vent is hier het motto. Dat telt voor het kind en voor ons. Niks geen gezeur. Ben je ziek, dan mag je thuis blijven.

Als je gelooft in een autonome opvoeding snap ik niet dat je ze niet zelf de gevolgen van hun keuze hebt laten oplossen.
Mama die je afmeldt heeft helemaal niets met een autonome opvoeding te maken.
Je gebruikt mooie woorden om jullie asociale gedrag goed te praten.

Tuinfluiter schreef op 01-07-2026 om 22:32:

Als je gelooft in een autonome opvoeding snap ik niet dat je ze niet zelf de gevolgen van hun keuze hebt laten oplossen.
Mama die je afmeldt heeft helemaal niets met een autonome opvoeding te maken.
Je gebruikt mooie woorden om jullie asociale gedrag goed te praten.

Autonome opvoeding klinkt voor mij vooral als 'we doen lekker waar we zin in hebben, regels zijn overbodig en vooral voor andere mensen, als het je niet uitkomt dan lap je ze gewoon aan je laars'.

De wereld draait niet om jou en jouw gezin. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.