mamazoekthulp
13-02-2026 om 08:19
Kind groep 3 "onhandelbaar"op school
Ik schrijf dit vooral om even alles kwijt te kunnen. Zijn ook al druk bezig met hulp.
van de week werden wij gebeld door school of wij ons kind op wilden op komen halen. Ik kon hem door de telefoon heen horen schreeuwen.
In groep 1 had hij ook problemen op school. Daar kon hij ook snel boos worden als iets niet lukte. Toen onderzoeken gehad waar uit kwam dat hij een disharmonisch profiel heeft. Na wat tips vanuit de orthopedagoog ging het in groep 2 helemaal goed en leefde hij op.
Nu zit hij in groep 3 en gaat het weer helemaal de verkeerde kant op. Begin van het schooljaar was hij weer snel boos en ging hij de juf slaan. Hierop heeft hij een ochtend bij de concierge gezeten. Hij vond het daar wel prima. Even rust. Daarna nog een paar keer gevraagd hoe het op school ging en het ging wel beter. Tot december toen wij vanuit de BSO signalen kregen dat hij daar soms compleet over de rooie gaat. Ten besloten om weer hulp voor hem te zoeken. Vanuit school kregen wij niks te horen. paar weken geleden op ons en de jeugdverpleegkundige haar initiatief een gezamelijk gesprek met school en de bso gehad. Wat wij toen hoorden schrokken wij echt van. Hij gooit er met stoelen is heel vaak boos. Thuis kan hij soms wel boos zijn maar dat is in 2 min klaar. Hij ervaart veel prikkels op school. Zit naar ons idee ook niet op de beste positie in de klas. Daar gaan ze met de volgende wisseling wel iets aan doen.
Tevens heeft hij nog veel plasongelukjes en word hij daarmee ook gepest. Wij zijn daar met het ziekenhuis ook bezig maar denken ook wel dat het op dit moment een vicieuze cirkel is van zich niet lekker op school en in zijn vel voelen.
Vanuit school is nu samenwerkingsverband opgestart en met de gemeente zijn wij nu ook bezig om te kijken hoe wij hem het beste kunnen helpen.
Ik vind het alleen nar dat ik alles pas hoor als wij een gesprek hebben. Ook weet ik dat hij toen hij van de week een driftbui had meteen is opgetild en naar de directrice is gebracht. Volgens ons kind worden ze ook boos op hem als hij een driftbui heeft. ik keur driftbuien niet goed maar het komt ook ergens vandaan. Op dit moment heb ik echt het gevoel dat zowel mijn kind als de school het spoor bijster is.
tsjor
13-02-2026 om 14:23
mamazoekthulp schreef op 13-02-2026 om 09:43:
[..]
OP de BSO gaat het vooral mis als hij al overprikkeld uit school komt. Ik neem al ouderschapsverlof op. Wij willen wel kijken naar de mogelijkheden voor dat hij meer thuis is na de vakantie mar dan blijft het probleem op school nog bestaan. Zijn emmertje is vol.
Heeft het kind ook een vader die ook ouderschapsverlof kan opnemen? Dan heb je mogelijk één plek minder waar het mis gaat. En misschien gaat het volgend jaar beter of krijg je zelf ondertussen wat meer zicht op wat er aan de hand is en hoe je daarmee om kunt gaan.
AnnaPollewop
13-02-2026 om 14:37
Eigenlijk jammer denk ik om het kind van de BSO te halen als het daar wel plezier in heeft, juist omdat het op school te druk is. Dat lijkt ook wel een beetje een straf.
Is het een optie om met de leerplichtambtenaar om tafel te gaan om minder uren op school te maken? Als het niet gaat, dan gaat het toch gewoon niet. Bij teveel belasting neemt een kind toch geen stof meer op en dan wordt het alleen koppig volhouden omdat het nou eenmaal moet omdat het zo hoort omdat het zo moet. Daar heeft niemand wat aan.
Een betere plek om even tot zichzelf te komen is misschien ook een optie, daar moet school dan wat meer op inzetten. Misschien is er een hoekje in de klas om rustig te zitten met een koptelefoon op? Sowieso kan dat al schelen als dat over de dag mag. Mijn zoontje mocht vroeger van een meester af en toe rustig donald duckjes lezen, ook tijdens de overblijf ipv buitenspelen, en dat maakte dat hij toch wat beter door de dag kwam. Maar zowel school als leerkracht moet er eem beetje in mee willen denken.
(een aparte stilteruimte kan helpen, de VSO van mijn zoon had zo iets bij de concierge op kantoor. Tot op die locatie de ASS ers samengevoegd werden met de ADHDers, toen werd die ruimte ook de plek waar te drukke ADHDers heen werden gestuurd om uit te razen en dat maakte het, eh, nogal ongeschikt als prikkelarme ruimte...).
Mugske
13-02-2026 om 15:41
mijn dochter heeft baat gehad bij de school maatschappelijk werker. (Faalangst, perfectionistisch, ze blokkeerde). Dat was gewoon onder schooltijd.
Praktische tip voor rustige werkplek: naast de koptelefoon, kun je ook een studybuddy gebruiken. Dat is een soort rekje dat je op tafel zet en zo creeer je een soort studiehokje en heb je minder last van langslopende kinderen bijvoorbeeld.
Als 5 dagen school teveel is, houdt hem dan vaker thuis. Daarmee heeft hij ook minder vervelende momenten op school en met klasgenoten.
Jesse_1
13-02-2026 om 17:04
Ik zou ook niet meteen van een stoornis/diagnose spreken (kan uiteraard wel, dus goed om te laten onderzoeken. Maar hij is al onderzocht toch? Die orthopedagoog weer inschakelen?). Vergis je niet dat het een vicieuze cirkel kan zijn; kind reageert heftig, klasgenoten zien dit en zien het al een mooi target om te laten ontploffen etc. Dit is groep 3, dus hij is erg jong en moet gewoon ook nog een heleboel leren qua gedrag (en hoe je omgaat met je eigen gevoelens en impulsen).
Anoniemvoornu
13-02-2026 om 17:22
Waarom is een dag minder school wel een optie voor jullie maar minder vaak naar de BSO niet?
Daglichtlamp
13-02-2026 om 17:28
Ik zou over een dag minder school niet moeilijk doen, als school niet meewerkt, zou ik kind wekelijks gewoon een dag ziek melden. Psychisch niet in staat naar school te gaan is net zo goed ziek als een fysieke belemmering.
(en ik kan me goed voorstellen dat als je parttime werkt, dat het dan wel mogelijk is om een dag je kind thuis te hebben, maar dat het niet lukt om geen gebruik te maken van de BSO). Ik heb flexibele werktijden, maar in veel beroepen is dat niet zo gemakkelijk.
Zeespiegel
13-02-2026 om 17:42
Anoniemvoornu schreef op 13-02-2026 om 17:22:
Waarom is een dag minder school wel een optie voor jullie maar minder vaak naar de BSO niet?
Omdat het probleem op school plaatsvindt, zoals eerder aangegeven.
mamazoekthulp
13-02-2026 om 17:51
Anoniemvoornu schreef op 13-02-2026 om 17:22:
Vanwege werk wat lastiger te regelen. Ik kan mijn werk in kortere dagen niet uitvoeren. 1 dag thuis houden is voor mij geen probleem omdat ik niet fulltime werk. Wij kunnen het nu wel tijdelijk door omstandigheden proberen even van de bso thuis te houden maar helaas niet langdurig
mamazoekthulp
13-02-2026 om 17:53
hebben in ieder geval voor nu gehoorbescherming besteld om uit te proberen. Al eerder bedacht maar weer vergeten. Toch maar vaker op school vragen hoe het gaat en hopelijk kan de hulpverlening snel wat betekenen
Ted68
13-02-2026 om 18:12
18 jaar geleden had ik ook zo`n driftig Kind op school. Niemand begreep hem….Tot de Psycholoog een Test ging doen en hij een IQ van 130 bleek te hebben. Hij is toen naar een hoog begaafde prive school gegaan. Daar functioneerde hij naar alle tevredenheid. Nu is hij 24 en studeert medicijnen. Wel vinden we als ouders dat hij sociaal achter blijft. Maar zo lang dat hem niet stoort is alles o.k.
En hoe groot is de klas waar jouw Kind in zit? En heeft de Juf/ Meester veel ervaring? Of komt hij/zij net uit het Ei…..?
Rekenenisleuktaalook
13-02-2026 om 18:22
Ted68 schreef op 13-02-2026 om 18:12:
18 jaar geleden had ik ook zo`n driftig Kind op school. Niemand begreep hem….Tot de Psycholoog een Test ging doen en hij een IQ van 130 bleek te hebben. Hij is toen naar een hoog begaafde prive school gegaan. Daar functioneerde hij naar alle tevredenheid. Nu is hij 24 en studeert medicijnen. Wel vinden we als ouders dat hij sociaal achter blijft. Maar zo lang dat hem niet stoort is alles o.k.
En hoe groot is de klas waar jouw Kind in zit? En heeft de Juf/ Meester veel ervaring? Of komt hij/zij net uit het Ei…..?
Jeetje zeg, is dit grappig bedoeld of serieus? In beide gevallen ongepast.
Anoniemvoornu
13-02-2026 om 18:53
Zeespiegel schreef op 13-02-2026 om 17:42:
[..]
Omdat het probleem op school plaatsvindt, zoals eerder aangegeven.
Tot december toen wij vanuit de BSO signalen kregen dat hij daar soms compleet over de rooie gaat.
het is maar wat je geen probleem noemt
Zeespiegel
13-02-2026 om 18:58
Anoniemvoornu schreef op 13-02-2026 om 18:53:
[..]
Tot december toen wij vanuit de BSO signalen kregen dat hij daar soms compleet over de rooie gaat.
het is maar wat je geen probleem noemt
Eerder werd vermeld dat dat de oorsprong op school had.
Alice12
13-02-2026 om 19:36
waarom ging het in groep 2 wel goed? Wat was het dat in dat jaar gebeurde wat er nu in groep 3 niet gebeurt?
Rekenenisleuktaalook
13-02-2026 om 20:11
Alice12 schreef op 13-02-2026 om 19:36:
waarom ging het in groep 2 wel goed? Wat was het dat in dat jaar gebeurde wat er nu in groep 3 niet gebeurt?
Of wat gebeurde er in groep twee niet en nu wel?