FvdS
14-02-2026 om 21:38
Kind 4 jaar wil niet afschakelen, rustig worden en inslapen
Hallo allemaal,
Mijn lieve dochter van 4,5 heeft momenteel erg veel moeite met inslapen. Ze heeft altijd al wel tegen haar slaap gevochten hoor, maar de laatste tijd is ze ook enorm druk (in haar hoofd?). We proberen ook echt een strak schema/avondroutine aan te houden, maar het lijkt alsof ze niet kan afschakelen. Zelf heb ik (vader) onlangs de diagnose ADHD gehad, en dan kwam niet als een verrassing aangezien ik in deze fase van mijn leven enorm in het familieleven vast loop (weinig tot geen geduld / snel geïrriteerd / slechte werk-privé balans). Nu probeer ik haar echt rustig naar bed te brengen, maar ze is zó druk en onrustig, dat ze steeds uit bed gaat. Voorlezen heeft eigenlijk geen zin (doe het wel, maar ze zit met haar gedachte totaal ergens anders) en ze verzint telkens weer smoesjes om maar niet te hoeven slapen. Ik probeer haar dan steeds maar weer op te pakken en in bed te leggen, maar ze lijkt dat alleen maar leuk te vinden.. en ja, op een gegeven moment pak ik haar te hard vast en gaat ze huilen dat het pijn doet. Dan breekt ook weer mijn hart en haat ik mezelf op dat moment.
Uit eindelijk heb ik haar vandaag dan mee naar beneden genomen om rustig te zitten (lampen heel zacht), en dan gaat het wel iets beter. Maar ik wil haar niet telkens haar zin geven en haar niet laten wennen aan dit idee.. Aan de andere kant heeft ze ook een broertje van 3 die wél probeert te slapen..
Ik hou zielsveel van mijn dochter, en zou graag wat meer handvaten willen. Ik weet dat het ook deels aan mijn ongeduld ligt, maar herkennen jullie dit? Kan het zijn omdat het bijvoorbeeld nét carnavalsvakantie is?
yasmijn27
14-02-2026 om 21:45
Ik had ook een moeilijke inslaper en die viel in het grote bed in slaap, met de tv op iets sufs. 24kitchen ofzo.
Dat is tegen de adviezen , maar wij hielden ook erg van onze eigen tijd beneden. En wij kijken ook altijd nog even wat domme tv in bed voordat we gaan slapen. Friends ofzo. Even hoofd uitzetten.
Inmiddels is hij 17 en geen slaapproblemen gekregen.
Waarom brengt moeder haar niet naar bed?
Engeltje
14-02-2026 om 21:52
Kijk wat wel werkt. Is ze al wel moe als jullie haar naar boven brengen? Veel ADHD-ers kunnen met minder slaap toe, ook al op kinderleeftijd.
Hoe is jullie ritueel nu? Is het een geleidelijke overgang? Dus eerst in bad en dan naar bed bijvoorbeeld? Er is niets op tegen om haar een kwartier of half uur later naar boven te brengen als ze dan wel slaapt. Als ze overdag maar wakker genoeg is.
Een kind van 4,5 kun je best uitleggen dat ze nu geacht wordt in haar kamer te blijven. Slapen hoeft niet, zelf een boekje lezen of misschien beter nog, een luisterboek, mag ook. En dan valt ze misschien vanzelf in slaap?
Een pittig kind heeft vaak ook behoefte aan meer autonomie. Kunnen jullie eens met haar samen bekijken in hoeverre ze meer inspraak kan hebben? Bijvoorbeeld de volgorde van het bedritueel, of dat zij mag helpen broertje in bed te leggen of iets dergelijks?
Hier hebben de kinderen allebei ook wel zo'n periode gehad. In het grote bed in slaap vallen en dan overhevelen naar hun eigen bed als wij gingen slapen werkte bij beiden heel goed. En we hebben er zelfs wel eens een paar weken naast gelegen. Dat was vaak ook wel weer heel gezellig, in het donker samen kletsen in het grote bed. Go with the flow is het beste advies dat ik je kan geven. Krampachtig vasthouden omdat iets 'zo hoort' werkt niet, en al helemaal niet bij pittige kinderen. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
MMcGonagall
14-02-2026 om 22:07
Wij gingen altijd na het eten een blokje om, rennen door het park. Dat hielp wel iets. Vanaf een jaar of 8 heb ik het maar laten gaan. Dan ging ze maar laat naar bed. Liever dat dan dat mijn avonden op gingen aan gedoe.
Aviendha
14-02-2026 om 22:14
je verhaal klinkt heel herkenbaar, wij hadden exact dit ook kunnen schrijven. Geen tips want wij struggelen ook met onze 4 jarige, wil je wel even een hart onder de riem steken!!