Ber7808
02-03-2026 om 16:46
Ervaringen langer kleuteren vanwege sociaal emotionele redenen
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en er zijn echt zaken die veel heftiger zijn dan waar ik mee zit. Maar toch zou ik graag input of ervaringen willen horen van jullie over het volgende onderwerp.
De juffen van mijn zoontje (5 jaar oud, herfst leerling van oktober) vinden dat mijn zoontje groep 2 nog een keer zou moeten doen omdat hij op een aantal punten “jong gedrag” vertoond. Cognitief zou hij het aankunnen, maar sociaal emotioneel niet. Het voornaamste probleem is dat hij niet makkelijk aan verplichte werkjes te zetten is (je moet de discussie met hem aangaan). Wij herkennen dit thuis en wij hebben onze manieren om hem wel te laten doen wat hij moet doen. Beslissing is nog niet definitief gemaakt, maar de winstwaarschuwing is al wel afgegeven.
Nou is dit koppigheid een probleem dat al op de crèche speelde. Ze vonden hem gezellig en sociaal. Maar hij luisterde regelmatig niet en als hij iets niet wilde doen, dan deed hij het gewoon niet. Dan kreeg je hem niet aan de praat. Thuis merkten we dat hij veel dingen gelijk kan, maar dat hij het dan heel moeilijk vindt als hij het niet gelijk kan. En het dan blijft vermijden.
We zitten nu halverwege groep 2 en die koppigheid is er dus nog steeds. De twee groepen 3 van volgend schooljaar zullen door bezuinigingen heel groot zijn (31 kinderen). Allebei de juffen van die groepen zijn erg streng. Dan gaat mijn zoontje, als hij blijft zoals hij nu is, ook in eerste instantie in het verzet. Er is door die grootte ook geen ruimte voor onderhandelingen, je moet gewoon. Ik heb ook een dochter van 9 die in groep 6 zit en best leuk meedoet op school. Zoontje haalde veel cognitieve mijlpalen eerder dan zijn zus en je merkt dat hij dingen sneller oppakt. Maar ik zie wel dat zij schoolser was met 5,5.
Alleen vraag ik me af, omdat dit probleem al langer speelt en zijn koppigheid verder gaat mijns inziens dan een erg lange versie van de peuterpuberteit, of langer kleuteren dan de heilige graal is? Groep 3 zal dan over 1,5 jaar niet zo heel grote verandering zijn, ervan uitgaande dat hij volgend jaar een cognitief wat uitdagender programma krijgt. Dan kom je er mee weg als je weinig doet. Maar verschuif je het probleem dan niet naar groep 4? De juffen zien het als een kwestie van langer rijpen. Maar is dat het wel? Is het niet een karakter probleem dat op een andere manier getackeld kan worden?
Heeft iemand een soortgelijk geval meegemaakt met hun kind? En merkte je dat langer kleuteren hielp?
Theekopje
04-03-2026 om 08:30
wij hebben de jongste dame die van eind december is. School zei ze kan door, wij wilden dit, om verschillende redenen niet.
Ze zit nu in groep 8. Wij zijn heel blij dat we het wel gedaan hebben. Heeft niks net niveau te maken want ze krijgt extra uitdaging. Maar sociaal emotioneel is ze er nu echt klaar voor. Wij zijn blij dat we dat gedaan hebben, dochter ook.
Ber7808
04-03-2026 om 09:19
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-03-2026 om 19:52:
[..]
En soms wordt gedrag alleen maar jong gedrag genoemd omdat men de leeftijd van betreffende kind kent.
Mijn kind uit 1e week januari wordt altijd ouder geschat dan hij is, behalve op school. Hij had in groep 1 alleen maar vriendjes uit groep 2. Combiklas 5/6, hij trok op met jongens uit 6. Als 16-jarige zat hij bij de senioren heren 1.
Op vakantie op de camping, als niemand weet hoe oud de ander is, altijd oudere vriendjes.
En toch werd zijn gedrag altijd jong genoemd. En mocht hij ook niet naar groep drie terwijl hij eind groep 1 mkm-woorden voor kon lezen. Ik was nog niet omgeschoold en liet me ompraten ...
Uiteindelijk leerde kind nooit zich ergens voor inzetten op school want alles was altijd net te makkelijk. Tot hij op de havo helemaal vast liep. En op het hbo nog een keer.
Hee, bedankt voor al je reacties! Wat jammer dat je zoon toch nooit echt heeft leren leren.
Ik denk dat in mijn zoons geval het " jonge gedrag" eigenlijk " jong schools gedrag" moet heten. Zoontje heeft op de creche altijd oudere vriendjes gehad en verveelde zich het laatste half jaar daar stierlijk toen die vriendjes al naar school waren. Hij mocht toen als een hulp pedagogisch medewerker een beetje meehelpen met het verzorgen van de kleintjes, wat hij heel leuk vond. In groep 1 had hij voornamelijk vriendjes die in groep 2 zaten en nu heeft hij in beide groepen vriendjes.
Anna89
04-03-2026 om 09:22
Onze decemberkinderen gingen na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3. Van zitten blijven was geen sprake, want ze waren cognitief flink vooruit. Hun werkhouding was zwaar ondermaats en sociaal waren ze niet zo handig. We zijn nu een aantal jaar verder en met die werkhouding is het nooit goed gekomen. Ook passen ze beide totaal niet in hun klas met veel flink oudere kinderen. De oudste is na jaren niets doen nu meestal wel aan het werk te krijgen, maar het gedrag is thuis met regelmaat problematisch. De jongste doet helemaal niets, wat de school ook probeert. Het enige dat helpt is 1 op 1 met de juf werken, maar dat is niet haalbaar in een klas van 30. Hij voelt zich gepest, is thuis heel boos, avondeten lukt nauwelijks en bij het naar bed gaan kan hij alleen nog huilen. Van zitten blijven is geen sprake, omdat de lijntjes keurig stijgen. In de vakanties hebben we totaal andere kinderen. Uiteraard zijn er veel gesprekken op school en werken we nu toe naar een mogelijke oplossing voor beide kinderen. Wat hadden we graag gehad dat ze een jaar langer waren blijven kleuteren.
Theekopje
04-03-2026 om 10:08
Anna89 schreef op 04-03-2026 om 09:22:
Onze decemberkinderen gingen na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3. Van zitten blijven was geen sprake, want ze waren cognitief flink vooruit. Hun werkhouding was zwaar ondermaats en sociaal waren ze niet zo handig. We zijn nu een aantal jaar verder en met die werkhouding is het nooit goed gekomen. Ook passen ze beide totaal niet in hun klas met veel flink oudere kinderen. De oudste is na jaren niets doen nu meestal wel aan het werk te krijgen, maar het gedrag is thuis met regelmaat problematisch. De jongste doet helemaal niets, wat de school ook probeert. Het enige dat helpt is 1 op 1 met de juf werken, maar dat is niet haalbaar in een klas van 30. Hij voelt zich gepest, is thuis heel boos, avondeten lukt nauwelijks en bij het naar bed gaan kan hij alleen nog huilen. Van zitten blijven is geen sprake, omdat de lijntjes keurig stijgen. In de vakanties hebben we totaal andere kinderen. Uiteraard zijn er veel gesprekken op school en werken we nu toe naar een mogelijke oplossing voor beide kinderen. Wat hadden we graag gehad dat ze een jaar langer waren blijven kleuteren.
Precies. Er komen meer dingen bij kijken. Ik ben zelf kleuterjuf en wist dat mijn dochter er baat bij zou hebben. Cognitief had ze prima door gekund. Maar sociaal emotioneel en motorisch zou ze elke keer net dat half jaar missen.
het laatste half jaar groep 8 merk je wel dat ze er echt aan toe is, maar we hebben er echt geen spijt van gehad.
Ysenda
04-03-2026 om 10:30
Zeespiegel schreef op 04-03-2026 om 06:06:
[..]
Hoezo wordt vragen gezien als discussie aangaan? Een beetje kleuterjuf moet toch wel tegen vragen kunnen?
Omdat ze blijven doorvragen tot er duidelijkheid is. Vaak krijgen ze antwoorden waar ze niets mee kunnen en blijven doorvragen. En dat wordt vaak niet gewaardeerd. Het is een andere behoefte dan gemiddeld en daar krijgen aankomend docenten te weinig oefening in. Sommigen leren het on the job, anderen leren het nooit.
Mijn zoon had problemen met de spellingsregels, ze werden keer op keer op dezelfde manier aangeboden. Vervolgens dachten ze aan dyslexie. Kan, zijn vader heeft er ook last van. Bij de logopedist was het na 1x duidelijk, niks dyslexie, regels op een andere manier aangeboden, 3x geoefend en ze gingen niet meer fout.
Zoon bleef wel steeds aan de juf vragen wat hij dan fout deed maar door steeds dezelfde uitleg snapte hij het nog steeds niet. Als de juf dan zuchtend naast je staat omdat je het weer vraagt leer je ook af om wel vragen te blijven stellen.
Peaches
04-03-2026 om 10:35
Je weet niet hoe langer kleuteren had uitgepakt. Misschien wel hetzelfde. Zo'n jaar is ook weer niet de magische oplossing waardoor kinderen ineens fantastisch ijverig en vol zelfvertrouwen school doorlopen.
Ik heb er twee uit februari: een zat 1,5 jaar in de kleuterklas en eentje 2,5 jaar. Beiden kunnen niet leren en zijn faalangstig en onzeker.
MamaE
04-03-2026 om 11:03
Ik ben niet per se tegen kleuterverlengen, maar ik vind het wel bijzonder dat sociaal emotionele redenen alleen in groep 2 van belang zijn om over te gaan.
Ik zat zelf op de basisschool in een klas met heel veel herfstkinderen, bijna de helft van de klas was jarig in oktober/november. De school liet toen nog standaard alle herfstkinderen drie jaar kleuteren en van de juli-augustus-septemberkinderen ook zeker driekwart. Van die lichting ging inderdaad een heel groot deel naar havo/vwo.
Volgens mijn ouders was ik met name het laatste half jaar groep 2 wel vervelend thuis omdat ik toe was aan leren. Ik ging overigens gewoon met vier jaar naar school. Destijds deed je dan twee keer groep 1 als herfstkind. De zomerkinderen bleven vaak een extra jaar in groep 2.
Waar ik wel voor zou passen is dat mijn kind blijft zitten omdat het de school goed uitkomt, bijvoorbeeld vanwege een te grote klas. Ik vind niet dat je die prijs bij enkele kinderen neer kan leggen die dan in groep 2 moeten blijven. Dat doe je ook niet in een later jaar.
Ik heb verder niet het idee dat ik er bijzonder veel voordeel of nadeel van heb gehad.
Ergens wel blij dat mijn kind van april is, dan heb je dat gedoe niet. Ik zie nu wel dat school meer naar het kind kijkt. Een vriendinnetje van dochter heeft twee keer groep 2 gedaan en dat is goed voor haar geweest.
Broadway
04-03-2026 om 11:05
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-03-2026 om 12:24:
[..]
Groep 3 is van de basisschool die in 1985 is ingevoerd. Daar heeft nooit een peildatum bij gehoord. Elk kind zou beoordeeld moeten worden op wat het kan. Waarbij dan vaak extra aandacht is voor de herfstleerlingen .
haha wat grappig. ik heb nooit geweten dat dat zo in mijn schooltijd zat. ik dacht dat dat voor mijn tijd was.
ik ben van 1980 en dus net in die jaren in die groep 2 naar 3 overgang geweest
Broadway
04-03-2026 om 11:08
Ysenda schreef op 03-03-2026 om 11:56:
[..]
Voorbeeld: kind ziet andere kinderen een tekening maken. Juf vraagt wil je ook tekenen? Kind zegt ja, maar vraagt zich vervolgens af: tekenen we allemaal hetzelfde en wat tekenen we dan, gebruik ik potloden of stiften of mag ik ze ook allebei gebruiken?
En omdat die details onduidelijk zijn begint het maar niet. Andere kinderen vullen dat zelf in en beginnen met iets.
De juf blijft aandringen op begin maar met tekenen. Kind ziet alleen een groot vel met mogelijkheden en onduidelijkheden. Dezelfde boodschap nog een keer herhalen heeft dan geen zin, het lost de onduidelijkheden niet op. Maar kind kan ook nog niet zelf de vragen stellen want dat wordt dan weer gezien als de discussie aangaan, diepe zucht van de juf die nogmaals herhaalt dat het kind moet beginnen.
Zelfde met rekensommen straks in groep 3, maak je de sommen van links naar rechts of rijtje voor rijtje van boven naar beneden? Als je er 10 moet maken en er staan er 15 in 3 rijtjes: doe je dan rijtje 1 en 2, 2 en 3 of 1 en 3 of uit alle rijtjes wat.
lezen: we gaan lezen in hoofdstuk 1. Beginnen we bij het begin dat ik al gelezen heb, lezen we zacht, lezen we hard, lees ik tot het eind van het hoofdstuk of ga ik door in hst 2.
dit was ik letterlijk....
ik mocht omdat ik vroeg klaar was met mijn werkjes altijd taakkaarten uit een kaartenbak halen. daar zaten ook een soort tabbladen in met onderwerpen.
ik weet gewoon nog hoe moeilijk ik het vond dat ze zeiden dat ik zelf mocht kiezen. van mezelf wilde ik dan in een week die hele bak afhebben, maar waar begin je? tabblad voor tabblad? of van elke tab steeds 1? maar hoe gaat dat dan als niet elk tabblad evenveel taken heeft?
ik kan mezelf tegenwoordig "terechtwijzen", maar ben in staat mezelf helemaal gek te maken met zulk detailgeneuzel. als kind met zo'n hoofd is een beetje sturing tot je zelf door die twijfel heen kunt prikken heel prettig
ik heb ook nooit leren leren. mijn havo met 2 vingers in de neus gehaald, maar vervolgens geen enkele studie volgehouden. niet eens dat ik het niet kon ofzo, maar ik wist niet hoe dus gaf het maar op omdat ik gefrustreerd raakte door het volledig niet snappen van de bedoeling en waar ik naar onderweg was.
met mij is het goed gekomen, maar als je mijn CV ziet is dat een verbazingwekkende lijst van de meest bizarre baantjes, toevallige contacten die me verder brachten en blufpoker waarmee ik nu mijn kaderfunctie binnengehaald heb.
Agen
04-03-2026 om 11:42
Denk je dat dat deze problemen had voorkomen, een jaar langer kleuteren?
Anna89
04-03-2026 om 17:35
Agen schreef op 04-03-2026 om 11:42:
[..]
Denk je dat dat deze problemen had voorkomen, een jaar langer kleuteren?
De problemen met de werkhouding niet, maar wel de sociale problemen voor een deel. Beide kinderen spelen graag met kinderen die even oud of iets jonger zijn en die zitten 1 of 2 klassen lager. Ze zijn heel speels en vinden in hun eigen klas geen enkele aansluiting en op de bso wel.
Decembermamma
04-03-2026 om 21:07
Theekopje schreef op 04-03-2026 om 08:30:
wij hebben de jongste dame die van eind december is. School zei ze kan door, wij wilden dit, om verschillende redenen niet.
Ze zit nu in groep 8. Wij zijn heel blij dat we het wel gedaan hebben. Heeft niks net niveau te maken want ze krijgt extra uitdaging. Maar sociaal emotioneel is ze er nu echt klaar voor. Wij zijn blij dat we dat gedaan hebben, dochter ook.
Hier een zoon van midden december. School wilde hem door hebben ik niet want zijn vriendjes bleven allemaal achter (die waren immers van na feb maart en april, en de jongens in groep 3 waren allemaal van Jan feb maart en april van zijn geboortejaar)..Mijn zoon is doorgegaan en heeft het tot groep 6 of 7 echt zwaar gehad, totaal geen aansluiting met de kinderen, cognitief had hij het echt nodig want hij las al voorleesboeken voor bij de kleuters inclusief intonatie.
Naar het vwo en dat gaat best goed, goede aansluiting met klasgenootjes alleen toch wat jong voor de verantwoordelijkheid.
duizel
06-03-2026 om 07:00
mijn dochter, die 2,5 jaar gekleuterd heeft, en inmiddels in groep 7 zit, scoort hoog, niet hoogbegaafd vermoed ik maar gemiddeld met een uitschieter op begrijpend lezen dat echt hoog zit.
Ze vond groep 3. Na 2,5 jaar onderwijs op maat, aansluitend bij het kind, ineens klassikaal les, uit boekjes, elke dag hetzelfde zoals zij zei. De juf zei, saai kan niet want dat is als je alles al kan en dat zie ik niet. Uk
Nee dochter vond het zo verschrikkelijk dat ze onderpresteerde. Ze miste ook echt de vrijheid van groep 1/2. Met deze juf is het niet goed gekomen... zij is inmiddels met pensioen.
In groep 4 vond ze het nog steeds niet leuk op school. Miste de vrijheid nog steeds, autonomie om zelf beslissingen te mogen maken.
Vanaf groep 5 is het heel langzaam beter gegaan, toen kwam ook wereldoriëntatie waarin ze haar ei kwijt kan. Nu zit ze in groep 7. School is nog steeds niet favoriet maar het gaat wel goed. Ze leert eigenlijk graag, er is meer vrijheid in hoe je dingen plant. Dat past beter bij haar. Ze heeft haar draai gevonden. Ze had echt niet eerder dit moeten gaan. Ik ben heel blij met dat extra kleuterjaar waar we voor gekozen hebben.
Overigens is er vorig jaar wel een leerling in groep 7 blijven zitten, voornamelijk om social emotionele redenen. Ik ken de moeder vandaar dat ik dat weet. Hij is wel eerder doorgegaan van 2 naar 3, na 1,5 jaar leuteren ongeveer maar was in groep 7 duidelijk minder ver met veel dingen als de rest van zijn klas. Ouders zagen hem nog niet naar het vo gaan. Scoorde laag gemiddeld, ouders hebben niet de verwachting dat zijn advies hoger wordt van een jaar extra groep 7. Wel dat hij wat steviger in zijn schoenen zal staan en dat de basis bij sommige vakken beter gelegd is. Ouders zijn in gesprek gegaan met school en met zoon. Iedereen kon zich erin vinden en het gaat nu goed. Hij heeft het naar zijn zin in deze groep. Ervaart het niet als saai, hoeft ook niet klakkeloos alles 1 op 1 opnieuw te doen.
troelahoep
06-03-2026 om 10:37
Ik vind het toch wel interessant: zoveel verhalen van herfstkinderen die cognitief makkelijk naar groep 3 konden, maar sociaal-emotioneel wat te jong. Bij mijn kinderen hetzelfde verhaal. Tegelijkertijd hoor ik tegenwoordig steeds vaker kinderen die in januari/februari zijn geboren al met 5 jaar naar groep 3 gaan en dat dan niet wordt gezien als versnellen (of misschien is de term versnellen/een klas overslaan not done tegenwoordig).
Wordt het niet tijd om het kleuteronderwijs te moderniseren? Ik heb nog niet helder hoe hoor, maar ik zie een patroon. Misschien voer voor een nieuw draadje.
Miepjecody
06-03-2026 om 11:05
troelahoep schreef op 06-03-2026 om 10:37:
Ik vind het toch wel interessant: zoveel verhalen van herfstkinderen die cognitief makkelijk naar groep 3 konden, maar sociaal-emotioneel wat te jong. Bij mijn kinderen hetzelfde verhaal. Tegelijkertijd hoor ik tegenwoordig steeds vaker kinderen die in januari/februari zijn geboren al met 5 jaar naar groep 3 gaan en dat dan niet wordt gezien als versnellen (of misschien is de term versnellen/een klas overslaan not done tegenwoordig).
Wordt het niet tijd om het kleuteronderwijs te moderniseren? Ik heb nog niet helder hoe hoor, maar ik zie een patroon. Misschien voer voor een nieuw draadje.
Vaak zijn ze sociaal-emotioneel niet jong, ze begrijpen de interacties van de anderen niet omdat ze daar al voorbij zijn.