Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterspeelzaal noodzakelijk

Mijn bonuskleinzoon gaat voor opvang naar de grootouders en twee keer per week naar de psz waar hij met andere kinderen omgaat. Hij vindt het superleuk en leert tig dingen die hij thuis minder snel op zou pakken. Zijn moeder werkt in het onderwijs en ik heb zelf een hoogbegaafd kind, dus we hebben allang door dat het een bijzonder slim jongetje is. Desondanks genoeg te leren op de psz.

Mijn zus heeft lang voor de kleuters gestaan. Zij pikte de kinderen die geen kdv/psz ervaring hadden er direct uit. Die hadden beduidend meer tijd nodig om te wennen aan de sociale omgang en het groepsgebeuren.

Waaruit blijkt dat “je kind zo behoorlijk voorloopt” dan? 

MMcGonagall schreef op 06-07-2026 om 16:50:

Mijn bonuskleinzoon gaat voor opvang naar de grootouders en twee keer per week naar de psz waar hij met andere kinderen omgaat. Hij vindt het superleuk en leert tig dingen die hij thuis minder snel op zou pakken. Zijn moeder werkt in het onderwijs en ik heb zelf een hoogbegaafd kind, dus we hebben allang door dat het een bijzonder slim jongetje is. Desondanks genoeg te leren op de psz.

Mijn zus heeft lang voor de kleuters gestaan. Zij pikte de kinderen die geen kdv/psz ervaring hadden er direct uit. Die hadden beduidend meer tijd nodig om te wennen aan de sociale omgang en het groepsgebeuren.

Ik heb toch echt nooit een leerkracht in groep 8 horen zeggen "jammer dat ie niet naar de PSZ is gegaan".

Kortom: Somehow komt het in de loop van de jaren meestal wel goed. Hoogstens is het dus de eerste weken of maanden wat stroever.

Marty1984 schreef op 06-07-2026 om 17:00:

[..]

Ik heb toch echt nooit een leerkracht in groep 8 horen zeggen "jammer dat ie niet naar de PSZ is gegaan".

Kortom: Somehow komt het in de loop van de jaren meestal wel goed. Hoogstens is het dus de eerste weken of maanden wat stroever.

Nee natuurlijk niet, maar de eerste weken van school zijn intensief, zelfs voor kinderen die 4 dagen per week naar een kdv gingen. Er wordt nu eenmaal meer van ze verwacht, het is niet meer allemaal vrij spelen. Mijn kinderen lagen die eerste weken om 18.45 in bed, terwijl ze toen nog geen hele middagen bso erna deden.

Maar eens, je kind zal er geen permanent nadeel van hebben als hij niet naar de psz is geweest. 

Bij mij gingen ze zowel naar de opvang als naar de peuterspeelzaal. Ik vond beide groepen behoorlijk verschillend. Het kdv was een brede groep gericht op de dag doorbrengen met alles wat daarbij hoort. De psz was veel meer een opmaat naar school, daar gingen ze gericht aan de slag met activiteiten (werkjes, spelletjes, kringgesprekken). Er zaten kinderen uit doelgroepen, maar ook kinderen met met wie ze in 6 gym nog in de klas zaten. Gewoon doorsnee dus. 

Ze vonden de peuterspeelzaal veel leuker en toen ze naar school gingen, kenden ze al heel wat kinderen die eerder bij hen in de groep van de psz hadden gezeten. Geen idee of ze zich anders hadden ontwikkeld als ze er niet naartoe gegaan waren, maar ze vonden het leuk en ik ook (want lekker een paar ochtenden vrij)

Oudste nu in groep 8 en jongste in groep 5, dus relatief recente ervaring. Geen bijzondere kinderen met achterstanden ontdekt in de peuterspeelzaal, wel hebben mijn beide kinderen er 2 ochtenden per week ontzettend veel plezier gehad. Goed voor de sociale ontwikkeling ook, maar vooral heerlijk gespeeld en gekleid, gepuzzeld en buiten gerend en weet ik het wat ze allemaal deden. Ik kreeg er heel blije kinderen van (overigens hier ook nooit kinderopvang gebruikt, alles opgevangen in gezin en familie). 
En ook kinderen die nooit naar de opvang of psz zijn geweest zullen prima functioneren op school, de meeste kinderen doen het daar ook gewoon goed. Dus doe wat bij jullie past, 'wat een ander vindt mag hij houden' roepen wij dan thuis. 

Hier vonden ze het leuk om te gaan. Er werd gespeeld en geknutseld en liedjes gezinnen en verhaaltjes gelezen, en met andere kinderen erbij is dat toch weer anders dan thuis. Nieuw speelgoed, leuke speelplaats buiten, extra activiteiten. Met een wc waar je als peuter gewoon op past, en een kraan die zo laag is dat je zelf je handen kan wassen. 

Ik ben 48 en ook naar de peuterspeelzaal geweest. Ik denk dat de overgang van 2 ochtenden speelzaal naar 5 dagen school, minder groot is dan van opgevangen door oma naar 5 dagen school. 

Als je kind niet naar het kinderdagverblijf gaat, vind ik de peuterspeelzaal een zeer waardevolle voorbereiding op de basisschool. Iets wat je thuis nooit kan geven. Namelijk, leren te spelen met andere kinderen in een klassikale setting en het leren om te gaan met een leidster. Dat maakt de stap naar de basisschool een stuk makkelijker voor het kind. Een peuterspeelzaal is voor ALLE peuters. 

Ik vond het eigenlijk maar onzin die peuterspeelzaal. Ik ben daar vroeger zelf ook nooit geweest en alles ging prima. Ik praat wel over lang geleden hoor want hij is nu 33. Ik heb hem er toen toch naar toe gestuurd omdat iedereen dat deed en ik was bang dat hij daardoor een achterstand op zou lopen. Hij had het daar echt niet naar zijn zin en was altijd verdrietig als hij er naar toe moest. Ik heb daar toen vele gesprekken over gehad met mijn man en we hadden toen besloten dat het voor zoon beter was dat we hem eraf zouden halen. En wat denk je, ineens wilde hij wel toen er een nieuw kindje bij kwam waarmee het helemaal klikte. Ze zijn lange tijd altijd bevriend gebleven totdat vriend ging emigreren voor de liefde.

Vroeger hadden mensen gemiddeld inderdaad meer kinderen. En ook buurgezinnen hadden meer kinderen dus het sociale leerde je thuis ook al. Tegenwoordig zijn gezinnen meer op zichzelf en heel erg op het kind gericht. Dus dat een kind leert wennen aan groepen en dat niet alles om hem/haar draait lijkt me gezond. 

Bakblik schreef op 06-07-2026 om 15:14:

Gaat kind ook naar kinderdagverblijf?
Zo ja dan heeft en peuterspeelzaal geen toegevoegde waarde. Zou nee dan kan het en mooie opmaat zijn naar straks naar school. Dan wennen ze alvast aan een kring, op je beurt wachten, meerdere kinderen die door elkaar aan het spelen zijn met ander speelgoed. Kind leert delen en omgaan met uitgestelde aandacht.
Als en kind niet naar dagverblijf gaat zou ik het als moeder ook wel fijn vinden om even de handen vrij te hebben.

Als je al kinderopvangtoeslag hebt, kom je ook niet in aanmerking voor de peuterspeelzaal. 

Dus niet perse doelgroep kinderen, maar kinderen waarvan 1 ouder niet werkt. 

Valeria schreef op 06-07-2026 om 15:45:

[..]

Toen mijn kinderen gingen, hadden de kinderen op de psz denk ik een hoger niveau dan die van de dagopvang. De 'doelgroepkinderen' kwamen namelijk helemaal niet, maar juist wel de kinderen van hogeropgeleide ouders die op andere dagen door oma werden opgevangen en bijvoorbeeld kinderen die tweetalig werden opgevoed.

Die tweetalige kinderen zijn dus ook een doelgroep. Tweetalig betekent helaas in veel gevallen thuis moedertaal en het Nederlands moeten ze elders maar op pikken. Met als gevolg taalachterstand, dus extra uren peuterspeelzaal.

Zeespiegel schreef op 06-07-2026 om 18:51:

[..]

Die tweetalige kinderen zijn dus ook een doelgroep. Tweetalig betekent helaas in veel gevallen thuis moedertaal en het Nederlands moeten ze elders maar op pikken. Met als gevolg taalachterstand, dus extra uren peuterspeelzaal.

Niet helaas maar gelukkig.

Als ouders zelf het Nederlands niet machtig zo'n doen ze er verstandig aan alleen hun moedertaal te spreken met het kind. Dan wordt het Nederlands op vve of school wel geleerd aan het kind. 

Het kind gebrekkig Nederlands leren, omdat je het zelf niet goed spreekt geeft het kind eerder een achterstand dan een voorsprong. Kind kan ook Nederlands horen en en beetje leren spreken als de autochtone buurvrouw 2x in de week komt voorlezen uit Nederlandse boeken.

Een tweede taal leren gaat beter als je je eigen taal goed beheerst. Ik werk wekelijks met migranten en dit is wat ik altijd hoor van de docenten op de school. 

Zeespiegel schreef op 06-07-2026 om 18:48:

[..]

Als je al kinderopvangtoeslag hebt, kom je ook niet in aanmerking voor de peuterspeelzaal.

Dus niet perse doelgroep kinderen, maar kinderen waarvan 1 ouder niet werkt.

Wat is dit nou voor onzin! Ja, peuterspeelzaal moet betaald worden. Maar waarom zou je er niet heen kunnen  als je kinderopvangtoeslag krijgt? (Hier kan dat in ieder geval gewoon. Er zijn zoveel kinderen die naar kdv én peutergroep gaan! )

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.