Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterspeelzaal noodzakelijk

Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?

We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!

ik vond het vooral zelf heerlijk om mn handen een ochtend vrij te hebben..

Mijn peuter loopt behoorlijk voor . 
zucht

ik zou zeggen probeer het eens .

Gaat kind ook naar kinderdagverblijf? 
Zo ja dan heeft en peuterspeelzaal geen toegevoegde waarde. Zou nee dan kan het en mooie opmaat zijn naar straks naar school. Dan wennen ze alvast aan een kring, op je beurt wachten, meerdere kinderen die door elkaar aan het spelen zijn met ander speelgoed. Kind leert delen en omgaan met uitgestelde aandacht. 
Als en kind niet naar dagverblijf gaat zou ik het als moeder ook wel fijn vinden om even de handen vrij te hebben.

Voor kinderen is het inderdaad heel goed om juist die ervaring te krijgen buitenshuis. Er zijn tal van zaken die jij niet kunt aanbieden thuis en die straks wel noodzakelijk zijn. Denk aan functioneren in een groep, omgaan met verschillende soorten kinderen, ook kinderen die heftiger zijn qua gedrag. Wachten op je beurt, omgaan en luisteren naar de juf. Wat doe je met ruzie of spullen afpakken? En talloze activiteiten die je thuis niet hebt of kunt doen. Als ouder heb je alle tijd en aandacht en ken je je kind volledig. De juf in groep 4 heeft dat allemaal niet. Dan moet je kind zaken duidelijk maken en voor zichzelf opkomen in een nieuwe omgeving met 30 onbekende kinderen. Zeker als jij de hele dag thuis bent en weinig omhanden hebt is het goed dat kind nieuwe ervaringen leert opdoen buitenshuis. En die doelgroep kinderen zijn straks klasgenoten. Wellicht is er een kinderopvang die ook peuteropvang met vve heeft? Daar zitten de kinderen van werkende ouders met een wat ander aanbod en niveau. 

Tureluur

Tureluur

06-07-2026 om 15:29 Topicstarter

Izza schreef op 06-07-2026 om 15:16:

Voor kinderen is het inderdaad heel goed om juist die ervaring te krijgen buitenshuis. Er zijn tal van zaken die jij niet kunt aanbieden thuis en die straks wel noodzakelijk zijn. Denk aan functioneren in een groep, omgaan met verschillende soorten kinderen, ook kinderen die heftiger zijn qua gedrag. Wachten op je beurt, omgaan en luisteren naar de juf. Wat doe je met ruzie of spullen afpakken? En talloze activiteiten die je thuis niet hebt of kunt doen. Als ouder heb je alle tijd en aandacht en ken je je kind volledig. De juf in groep 4 heeft dat allemaal niet. Dan moet je kind zaken duidelijk maken en voor zichzelf opkomen in een nieuwe omgeving met 30 onbekende kinderen. Zeker als jij de hele dag thuis bent en weinig omhanden hebt is het goed dat kind nieuwe ervaringen leert opdoen buitenshuis. En die doelgroep kinderen zijn straks klasgenoten. Wellicht is er een kinderopvang die ook peuteropvang met vve heeft? Daar zitten de kinderen van werkende ouders met een wat ander aanbod en niveau.

Ik begrijp dat het belangrijk is om dit te leren, maar vraag me af hoe zwaarwegend het is dat ze dat op 2/3 jarige leeftijd al leren ipv als ze 4 zijn. Zou het dan niet juist sneller en makkelijker gaan omdat ze er meer aan toe zijn? Of ontstaan er echt problemen in de ontwikkeling als je niet vroeg genoeg begint? Dat is met name mijn vraag en daarom ben ik op zoek naar ervaringen.

Het is niet zo dat ik niets om handen heb of nooit mijn handen vrij heb trouwens. Ik werk en doe daarnaast nog een tweede master, maar die uren worden gedekt door partner en familie.

Ik vraag me vooral af of het zin heeft als ie 2 is.
Je kan hem ook sturen op het moment dat ie 3 à 3.5 is en thuis uitgekeken op jou en zijn speelgoed.

Hoogstens zou ik polsen hoe lang de wachtlijst is.

Ik zou als kind niet naar de opvang gaat dit wel doen. Kan ook gewoon twee ochtenden per week. Hoeft niet vanaf 2, kan ook vanaf 3 of zo. Maar het lijkt me wel goed als kind went aan grotere groepen, groepsactiviteiten, op de beurt wachten, samen spelen en delen. Thuis hoeft dat niet en kun je dat ook niet allemaal bieden. 

Dat er vooral doelgroepkinderen heen gaan ligt denk ik vooral aan het feit dat de meeste kinderen al naar een opvang gaan. 

Izza schreef op 06-07-2026 om 15:16:

Daar zitten de kinderen van werkende ouders met een wat ander aanbod en niveau.

Toen mijn kinderen gingen, hadden de kinderen op de psz denk ik een hoger niveau dan die van de dagopvang. De 'doelgroepkinderen' kwamen namelijk helemaal niet, maar juist wel de kinderen van hogeropgeleide ouders die op andere dagen door oma werden opgevangen en bijvoorbeeld kinderen die tweetalig werden opgevoed.

Waarom oefent je omgeving druk uit? (En waarom denken ze zich ermee te mogen bemoeien?)

Tureluur schreef op 06-07-2026 om 15:29:

[..]

Ik begrijp dat het belangrijk is om dit te leren, maar vraag me af hoe zwaarwegend het is dat ze dat op 2/3 jarige leeftijd al leren ipv als ze 4 zijn. Zou het dan niet juist sneller en makkelijker gaan omdat ze er meer aan toe zijn? Of ontstaan er echt problemen in de ontwikkeling als je niet vroeg genoeg begint? Dat is met name mijn vraag en daarom ben ik op zoek naar ervaringen.

Het is niet zo dat ik niets om handen heb of nooit mijn handen vrij heb trouwens. Ik werk en doe daarnaast nog een tweede master, maar die uren worden gedekt door partner en familie.

Het punt is dat ze met 4 toch echt bepaalde vaardigheden verwachten. Een juf met 30 kleuters heeft niet alle tijd om jouw kind alle sociale vaardigheden van het functioneren in een groep aan te leren. En op een plein vol kleuters staan ze er niet continu bovenop. Dan moet jouw kleuters zich opeens zelf zien te redden. Terwijl ze altijd jarenlang alle tijd en individuele aandacht heeft gehad. Ze hoeft niet te wachten, er zijn geen andere kinderen (laat staan vervelende) en altijd vertrouwde mensen in de buurt. Jij en je partner kunnen haar thuis geen groepsproces en sociale vaardigheden die daarbij horen meegeven. Zowel met leeftijdsgenoten als met onbekende volwassenen. Je hoeft niet met 2 te beginnen. 3 zou ook een optie kunnen zijn toch? 

Bedenk dat er met het naar school gaan enorm veel op zo'n kind afkomt. Dat is heel intens. En zij is dan (waarschijnlijk als enige) echt onvoorbereid. Heel fijn dat ze kan kleuren. Maar wat doe je als een ander kind je potloden afpakt? Als de bel gaat en iedereen weet wat hij moet doen in de kring behalve jij? En als mama of oma opeens dagenlang weg is en je een hele week naar school moet? Thuis heb je alle vrijheid en past de zorg zich aan haar aan. Op school volg je een programma en moet je bijvoorbeeld toestemming vragen voor iets als het toilet. 

In de klas van mijn kind zag ik regelmatig kinderen echt verloren rondlopen. Of zich vastklampen aan de moeder of juf. Je wilt je kind een goede start laten maken. En dat ze vol vertrouwen die stap maken naar een grotere wereld met andere regels dan thuis. Ik zou informeren naar wachttijden. 

hier een kind dat niet naar KDV ging, geen broers en zussen had en zeker weten voordeel had van peuterspeelzaal. Kind ging naar een zaal die niet gericht was op doelgroepenbeleid. 
Voor ons het leren spelen, omgang met leeftijdsgenootjes, begeleiders etc. Echt een absolute pre als je het mij vraagt.

Vraagje…je kind loopt behoorlijk voor? Wat bedoel je? En wie heeft dat ontdekt cq gecommuniceerd?

Onze kinderen zijn wel naar de peuterspeelzaal geweest en niet naar de opvang.( Hoewel jongste wel een jaar bij een gastouder.) Ze vonden het daar erg leuk. De speelzaal van oudste heeft toen nog wat extra uitdagende spullen aangeschaft voor haar.

Ik ging met de kinderen ook naar ouder- en kindochtenden. Waar kinderen konden spelen en ouders konden kletsen of ook met het kind spelen. Dat kon al vanaf baby.
Ik denk dat een kind er best wat van kan leren. Aan de andere kant ging, toen ik die leeftijd had, bijna niemand naar de opvang of een peuterspeelzaal en dat kwam ook gewoon goed.
Kijk naar wat jullie goed vinden voor jullie kind en je kunt inderdaad ook prima met 3 jaar beginnen.

Nog een praktisch puntje: als je je kind nu naar een PSZ brengt dan krijgt ze nu alle ziektekiemen te verwerken en heeft ze een dijk van een weerstand tegen de tijd dat ze naar de basisschool gaat. 

Als kind niet naar een KDV of PSZ gaat dan moet je er rekening mee houden dat je in haar eerste schooljaar om de haverklap een ziek kind moet ophalen/thuishouden. Het is maar net wat je het beste uitkomt. 

Overigens denk ik dat je je niet veel moet voorstellen bij een voorschoolprogramma op een PSZ (of een KDV), volgens mij wordt er dan meer gespeeld rond een thema in plaats van zonder thema. Een kind dat voorloopt heeft geen last van een voorschoolprogramma, op het KDV van mijn dochter volgden ze ook een voorschoolprogramma, ik heb nooit gemerkt dat ze daar voor- of nadeel van had. 

Hier geen ervaring met peuterspeelzaal omdat onze zoon al meerdere ochtenden per week naar het kinderdagverblijf ging en na de middag deed hij een middagdutje. Maar ik sta zeker positief tov de peuterspeelzaal. 

Schemerlampje schreef op 06-07-2026 om 16:25:

Onze kinderen zijn wel naar de peuterspeelzaal geweest en niet naar de opvang.( Hoewel jongste wel een jaar bij een gastouder.) Ze vonden het daar erg leuk. De speelzaal van oudste heeft toen nog wat extra uitdagende spullen aangeschaft voor haar.

Ik ging met de kinderen ook naar ouder- en kindochtenden. Waar kinderen konden spelen en ouders konden kletsen of ook met het kind spelen. Dat kon al vanaf baby.
Ik denk dat een kind er best wat van kan leren. Aan de andere kant ging, toen ik die leeftijd had, bijna niemand naar de opvang of een peuterspeelzaal en dat kwam ook gewoon goed.
Kijk naar wat jullie goed vinden voor jullie kind en je kunt inderdaad ook prima met 3 jaar beginnen.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar mijn eigen ervaring leert wel dat er bij de mensen thuis jaren 60 rn 70 wel meer discipline was dan tegenwoordig. Veel ouders in die tijd kwamen uit grote gezinnen en gingen op de tour verder hoe ze zelf waren opgevoed. 

Nu zijn jonge kinderen in een gezin met 2 maximaal 3 kinderen en daar is de drang om een strakke organisatie te hebben heel wat minder dan in de jaren 50 en 60.

Alleen daarom lijkt een paar ochtenden peuterspeelzaal mij en zinnige ervaring voor de peuter voordat hij of zij naar school gaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.