Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik ken meerdere mensen die een hond hebben met de naam Bowie. Geen kinderen hier in de buurt met dergelijke namen.
Een buitenlandse achternaam heb je al vrij snel als een of beide ouders uit het buitenland komen of buitenlandse roots hebben. Een Nederlandse voornaam kan best handig zijn. Was nog niet zo lang geleden een serie op tv over Molukkers die in de jaren 50 hierheen kwamen. Die gaven hun kinderen veelal Nederlandse voornamen. Die mensen wonen hier nu al vier generaties maar die exotische achternamen blijven in gebruik.

Aiden schreef op 25-01-2022 om 19:02:

[..]

Maar toen die namen in de jaren 60 opkwamen was dat natuurlijk heel apart na eeuwen van Hendrik, Cornelis, Johannes en alle vrouwelijke vervoegingen daarvan. Daarom vind ik het zo opvallend dat we hier steeds ons verbazen of iets wat 40 jaar eerder normaal was of andersom.

In de eeuwen van Hendrik en Johannes waren er ook al Henri's en Jeans en Louises. Vergeet de Franse tijd niet he, die we hier ook een tijd gehad hebben

Aiden schreef op 25-01-2022 om 19:04:

[..]

Misschien omdat je je kind geen voornaam mag geven die alleen een achternaam is:

Ook is een voornaam (of meerdere voornamen) die overeenkomt met een bestaande geslachtsnaam niet toegestaan, tenzij deze geslachtsnaam ook een gebruikelijke voornaam is. Het is dus niet toegestaan om een pasgeborene de voornaam ‘Jansen’ te geven, maar ‘Laurens’ is wel toegestaan, ondanks dat deze laatste ook een geslachtsnaam is.

https://www.wetrecht.nl/voornaam-en-achternaam/



Dit vind ik wel interessant! Want ik denk dat voor ze zo populair werden, genoemde voorbeelden toch alleen bekend waren als achternaam. Even los van Bowie, wat volgens mij een artiestennaam is. Dus er zijn toch ambtenaren afgeweken van deze regel. Nu zijn de namen inmiddels zodanig bekend als voornaam, dat volgende ouders de namen ook gewoon mogen geven.

Ik bedenk nu dat Chanel ook een voorbeeld is van deze 'trend'.

ik las een paar jaar geleden een Jezzebel. Toen dat ik huh…o ja apart….hoe zeg  je dat? 
Bleek dus echt gewoon zoals je t leest. Zonder dj klank.

Knutselkei schreef op 25-01-2022 om 19:40:

ik las een paar jaar geleden een Jezzebel. Toen dat ik huh…o ja apart….hoe zeg je dat?
Bleek dus echt gewoon zoals je t leest. Zonder dj klank.

Is Jezebel niet een gevallen vrouw oid? Ik heb er een negatieve associatie bij

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

25-01-2022 om 20:12

MamaE schreef op 25-01-2022 om 19:13:

Ik ken meerdere mensen die een hond hebben met de naam Bowie. Geen kinderen hier in de buurt met dergelijke namen.

Dat heb ik dus met de naam Xavi, die zie ik geregeld op geboorteborden maar een van de borders van mn pa heet ook zo. Vind het ook echt een hondennaam

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-01-2022 om 20:15

BlueFawn schreef op 25-01-2022 om 20:12:

[..]

Dat heb ik dus met de naam Xavi, die zie ik geregeld op geboorteborden maar een van de borders van mn pa heet ook zo. Vind het ook echt een hondennaam

Oh, grappig, dat vind ik wel een mooie naam, maar alleen als het goed wordt uitgesproken: Zavi.

Meesje schreef op 25-01-2022 om 19:46:

[..]

Is Jezebel niet een gevallen vrouw oid? Ik heb er een negatieve associatie bij

Ze was de vrouw van koning Achab in het Israel van het Oude Testament. Na zijn dood regeerde zij verder. Op een niet al te prettige manier. Aan het eind van haar leven werd ze uit een raam gegooid en werd haar lijk door de honden opgegeten. 


Hinoki schreef op 25-01-2022 om 20:58:

[..]

Ze was de vrouw van koning Achab in het Israel van het Oude Testament. Na zijn dood regeerde zij verder. Op een niet al te prettige manier. Aan het eind van haar leven werd ze uit een raam gegooid en werd haar lijk door de honden opgegeten.


Ochjee, hoop dat ze dit niet wisten toen ze de naam gaven. Nee klinkt echt negatief.

Bij dochter op school is nu een nieuw kind: Amro. 
Misschien zijn ze heel blij met hun bank en hebben ze hem vernoemd naar de ABN Amro? 

PinkFlower schreef op 26-01-2022 om 08:36:

Bij dochter op school is nu een nieuw kind: Amro.
Misschien zijn ze heel blij met hun bank en hebben ze hem vernoemd naar de ABN Amro?

Schijnt een Schotse naam te zijn. Aldus een site voor babynamen. Weer wat geleerd 😉

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-01-2022 om 09:00

Knutselkei schreef op 26-01-2022 om 07:59:

[..]

Ochjee, hoop dat ze dit niet wisten toen ze de naam gaven. Nee klinkt echt negatief.

Een meisje in mijn basisschoolklas zou Judas geheten hebben als ze een jongen was geweest. Daar was ze echt verbolgen over en dat snap ik wel. 

jaren geleden was ik actief op een babyforum. Een vrouw had een dochter gekregen en die een zelfverzonnen naam gegeven.  Ze ging er heel prat op dat die naam niet in Nederland voorkwam.  Toen ze hem vertelde snapte ik wel waarom.  Ze had haar baby Jizz genoemd.  Het duurde even voordat iemand haar vroeg of ze die naam wel eens gegoogled had.  Nee dus.  Overigens bleef ze erbij dat niemand wist wat Jizz bekende en dat er echt iets mis was met de mensen die dat wel wisten.  Ik had ws heel snel de naam veranderd

Kimdekim schreef op 26-01-2022 om 09:01:

jaren geleden was ik actief op een babyforum. Een vrouw had een dochter gekregen en die een zelfverzonnen naam gegeven. Ze ging er heel prat op dat die naam niet in Nederland voorkwam. Toen ze hem vertelde snapte ik wel waarom. Ze had haar baby Jizz genoemd. Het duurde even voordat iemand haar vroeg of ze die naam wel eens gegoogled had. Nee dus. Overigens bleef ze erbij dat niemand wist wat Jizz bekende en dat er echt iets mis was met de mensen die dat wel wisten. Ik had ws heel snel de naam veranderd

Arm kind! Als.jong kind zal het nog niet zo erg zijn maar als die een puber is..... 

Kimdekim schreef op 26-01-2022 om 09:01:

jaren geleden was ik actief op een babyforum. Een vrouw had een dochter gekregen en die een zelfverzonnen naam gegeven. Ze ging er heel prat op dat die naam niet in Nederland voorkwam. Toen ze hem vertelde snapte ik wel waarom. Ze had haar baby Jizz genoemd. Het duurde even voordat iemand haar vroeg of ze die naam wel eens gegoogled had. Nee dus. Overigens bleef ze erbij dat niemand wist wat Jizz bekende en dat er echt iets mis was met de mensen die dat wel wisten. Ik had ws heel snel de naam veranderd

Ik wist ook niet wat het betekende en de eerste googlehit was een voetballer. Zo heel obvious fout vind ik 'm niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.