Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Mijn collega kwam uit een familie waar vernoemen erg belangrijk is. Maar in dezelfde familie is het ook normaal.gezinnen met veel kinderen (5+) te hebben. Dus als de opa's en oma's vernoemd waren kwamen de ooms en tantes aan de beurt alleen om jaloerzie te voorkomen werd een kind vernoemd naar beiden kanten van de familie. Dus opa Jan van papa's kant en opa Tinus van mamma's kanten werden samen 1 naam dan werd dat Jantinus of in het geval van een meisje Jantennie. Nou zou kreeg je de aparts namen. Maar vervolgens werd een ingewikkelde naam in de praktijk dan weer een simpele roepnaam.

BlauweVeer schreef op 14-01-2022 om 22:02:

Hier in de buurt een gezin met twee kinderen met acht jaar er tussen. Eerste kind heeft een dubbele Engelse naam in de richting van Ayden-Jace, die ik nogal tokkie vind. Tweede kind heeft een Franse beetje kaknaam á la Etiënne. Beide zou ik niet zo snel kiezen, maar ik vind vooral de combinatie zo raar. Natuurlijk kun je meerdere stijlen mooi vinden, maar voor mijn gevoel is het toch logisch dat je namen kiest die een beetje bij elkaar passen.

In 8 jaar kan je smaak dus veranderen En waarom moeten namen bij elkaar passen? het zijn verschillende kinderen. En het gekke is op een gegeven moment heb je bij veel kinderen het idee ja die naam past echt bij hem/haar. Of ze dan bij elkaar passen of niet.

Ik ken trouwens een gezin waarbij de een iets van Annabel-Lee heet en de ander Kaatje. En misschien zijn die kinderen wel eens jaloers op elkaar (mooi lang tegen mooi kort) Maar dat gaat dan wel weer bijtrekken. Maar drama's voorzie ik niet daar

RodeKrullenbol schreef op 14-01-2022 om 23:40:

Voor wie het nog niet weet: Tokkie is een achternaam. Het mag voor zich spreken dat het voor niemand prettig is als zijn/haar achternaam wordt ingezet om zich kleinerend uit te laten over die of gene. De Nederlandse taal beschikt uiteraard over tal van andere woorden waarmee het beoogde beeld kan worden opgeroepen.

Voor wie het al wel wist, maar zogezegd schijt heeft aan bovenstaand argument?

Asociaal gedrag staat niemand fraai.

Het was een familie Tokkie die zo asociaal was dat daar de naam uit voortgekomen is. Als ze De Vries hadden geheten was dat nooit gebeurd. Het is namelijk best een zeldzame naam, in die tijd hadden ongeveer 127 mensen die achternaam. 

Aiden schreef op 15-01-2022 om 17:18:

[..]

Het was een familie Tokkie die zo asociaal was dat daar de naam uit voortgekomen is. Als ze De Vries hadden geheten was dat nooit gebeurd. Het is namelijk best een zeldzame naam, in die tijd hadden ongeveer 127 mensen die achternaam.

Als jij ervan op de hoogte bent hoeveel mensen de achternaam Tokkie droegen ten tijde van de burenruzie waardoor deze naam ongunstig in het nieuws kwam, dan weet je vast ook wel wat eraan heeft bijgedragen dat de naam betrekkelijk zeldzaam was/is.

Los daarvan: het getuigt hoe dan ook van onwellevendheid om een achternaam te gebruiken ten nutte van schimpen. Misschien daar maar eens helemaal van afzien?

RodeKrullenbol schreef op 15-01-2022 om 17:35:

[..]

Als jij ervan op de hoogte bent hoeveel mensen de achternaam Tokkie droegen ten tijde van de burenruzie waardoor deze naam ongunstig in het nieuws kwam, dan weet je vast ook wel wat eraan heeft bijgedragen dat de naam betrekkelijk zeldzaam was/is.

Los daarvan: het getuigt hoe dan ook van onwellevendheid om een achternaam te gebruiken ten nutte van schimpen. Misschien daar maar eens helemaal van afzien?

Het woord tokkie is tegenwoordig een woord geworden met als betekenis een asociaal persoon. Het staat compleet los van de familie naam Tokkie. Daarom schrijf je het woord ook met een kleine letter. 

Man wat zeuren. Zoals ik al zei: open lekker een topic als je er zo mee zit ipv dit topic te vervuilen. 

Ik begrijp jouw angst voor vervuiling van dit draadje wel, PinkFlower: je wilt natuurlijk niet van de regen in de drup belanden!

Regendrup.

Regendrup.

15-01-2022 om 19:01 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 15-01-2022 om 18:59:

Ik begrijp jouw angst voor vervuiling van dit draadje wel, PinkFlower: je wilt natuurlijk niet van de regen in de drup belanden!

Die woordspeling moet ik je nageven: die is goed bedacht. 

Verder zou ik het inderdaad waarderen als we niet teveel gaan afwijken van het delen van namen die je niet zo mooi vind, of welke benaming je daar ook aan wilt geven. 

RodeKrullenbol schreef op 15-01-2022 om 18:59:

Ik begrijp jouw angst voor vervuiling van dit draadje wel, PinkFlower: je wilt natuurlijk niet van de regen in de drup belanden!

Geen angst. Je bent gewoon bloedirritant en compleet offtopic. Maar ik had je al gerapporteerd wegens offtopic en topic vervuiling. Laatste keer dat ik mezelf herhaal: als het zo erg vind open er dan een topic over! Dan kun je daar ontopic het erover hebben. Dit topic gaat over namen van mensen die wel stom/afschuwelijk vinden. 

Infobericht

Graag ontopic blijven!

Bij mijn zoon in de klas zat een Sterre. Prima naam, maar met zusjes Zonne en Mane werd het toch wel wat bijzonder… 

PriceyRook54

PriceyRook54

15-01-2022 om 21:20

Piratenkoningin schreef op 15-01-2022 om 21:17:

Bij mijn zoon in de klas zat een Sterre. Prima naam, maar met zusjes Zonne en Mane werd het toch wel wat bijzonder…

Leene

Leene

15-01-2022 om 21:32

Ik ken een man die uit een eerdere relatie een dochter had die Mona heette (vind ik persoonlijk een afschuwelijke naam maar goed) kreeg een nieuwe relatie en nog een dochter en die heette Lisa ( betere naam op zich)
Trots zei hij : nu heb ik mijn eigen Mona Lisa.

Leene schreef op 15-01-2022 om 21:32:

Ik ken een man die uit een eerdere relatie een dochter had die Mona heette (vind ik persoonlijk een afschuwelijke naam maar goed) kreeg een nieuwe relatie en nog een dochter en die heette Lisa ( betere naam op zich)
Trots zei hij : nu heb ik mijn eigen Mona Lisa.

🤣🤣🤣 


Leene

Leene

15-01-2022 om 21:36

MamaE schreef op 14-01-2022 om 13:01:

Ik had ooit in een groepje dat ik lesgaf twee broertjes met de namen Stephan en Etiënne. Dat is eigenlijk gewoon dezelfde naam, want Etiënne is de Franse variant van Stephan. Net als Willem en Guillaume en Karel en Charles.
Maar ik denk dat de ouders zich daar niet van bewust waren.

Zelfde als Maria en Mirjam. Mirjam is de Hebreeuwse vorm van Maria ( Grieks) En die heb ik ook wel eens in één gezin gehoord

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-01-2022 om 21:37

Piratenkoningin schreef op 15-01-2022 om 21:17:

Bij mijn zoon in de klas zat een Sterre. Prima naam, maar met zusjes Zonne en Mane werd het toch wel wat bijzonder…

En de broer heet Schijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.