Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


afrodite05 schreef op 17-06-2023 om 08:13:

Aanvulling: wij gebruiken wasbare billendoekjes die we nat maken met lauw water, er zit dus geen zeep of ander mogelijk irriterend spul bij. Het is eerder zoals een nat washandje, heel neutraal dus

Qua luiermerken geen idee, gezien ons mannetje alleen in het ziekenhuis wegwerpluiers heeft gedragen, verder enkel wasbaar.

We gebruiken ook wasbare billendoekjes, bevalt heel goed! We maken die nu nat met een plantenspuit met (koud) water. Hoe doe jij dat? Lauwwarm water klinkt namelijk wel chill.

afrodite05

afrodite05

22-06-2023 om 11:06 Topicstarter

masatu schreef op 22-06-2023 om 10:23:

[..]

Qua luiermerken geen idee, gezien ons mannetje alleen in het ziekenhuis wegwerpluiers heeft gedragen, verder enkel wasbaar.

We gebruiken ook wasbare billendoekjes, bevalt heel goed! We maken die nu nat met een plantenspuit met (koud) water. Hoe doe jij dat? Lauwwarm water klinkt namelijk wel chill.

Fijn dat het goed gaat, Masatu! 

Qua luiers: we denken dat zoon net tussen twee maten in zat. Inmiddels zit maat 2 van Kruidvat prima.

De billendoekjes maakten we eerst nat onder de warme kraan, dat is voor een newborn wel zo fijn, vond de kraamhulp ook. Inmiddels gebruiken we ze koud. Ik heb er een speciale bak voor waar je de doekjes in doet, water erbij zodat ze doordrenkt raken en dan het overtollige water eruit laten lopen (en de doekjes een beetje uitknijpen zodat ze niet zeiknat zijn). Die bak staat er in principe 2 dagen, daarna gaan ook de ongebruikte doekjes in de was. Officieel zou je ook oliedruppeltjes kunnen/moeten toevoegen aan het water, maar wij houden het liever zo puur mogelijk. Ik heb het idee dat we met die wasbare doekjes ook veel minder gebruiken dan met wegwerp. Ik hoor altijd dat mensen een stuk of 5 doekjes per verschoning gebruiken. Wij gebruiken er maar eentje of als hij net plast, een tweede doekje. Die wegwerpdoekjes hebben we trouwens wel, zaten in die gratis babydozen die ik had aangevraagd, dus die gebruiken we als we onderweg zijn en verder leggen we bij elke verschoning een zo'n doekje op zijn piemeltje voor het geval hij plast.

Gefeliciteerd  alle nieuwe ouders!

En afrodite een speciale  felicitatie, watfijn dat alles na zo'n nare en spannende  tijd  goed gekomen is! 

@masatu wat leuk, gefeliciteerd met je zoon! Gaat alles goed met jou en de kleine?

Wij gebruiken wegwerpdoekjes. Ik vind het al zoveel was zonder wasbare doekjes of luiers, hoe houden jullie dat allemaal bij 😅 Het helpt ook niet dat onze dochter de eerste 6 weken elke twee uur poepte. Nu is het iets minder maar zijn het spuitluiers en zit vaak de rug of buik ook nog onder. Het ligt niet aan de luiers zelf volgens mij, het komt meer doordat ze het nu een hele dag opspaart en het er met veel kracht uitkomt. Die luiers zitten dan zo vol dat ze het niet meer aankunnen. 

@afrodite voor jongetjes verkopen ze ook plashoedjes.

611fb4db0752c259bf42100513a3df2076def643.jpg



@Lientje bedankt!

afrodite05

afrodite05

23-06-2023 om 23:08 Topicstarter

Dank je wel, Lientje

Yvaine: die zien er handig en leuk uit! Jammer genoeg zei man meteen dat een hydrofiel of ander doekje waarschijnlijk even goed werkt, ik geloof dat hij een beetje klaar is met aankopen 

Vandaag was het eigenlijk niet zo'n heel goede dag, maar we hebben hem goed afgesloten. Wij hebben het vermoeden dat zoon oververmoeid is. Hij is erg lang wakker tussen voedingen door, soms zelfs de volledige tijd tussen voedingen (3 a 4 uur!). Hij komt maar moeilijk in slaap, ook vanwege darmkrampen en dan is hij nog maar 3 weken oud (de piek schijnt rond 6w te liggen, dus dat wordt nog wat...) Hij slaapt eigenlijk alleen op ons en aan de ene kant is dat prima, maar zo leert hij niet zelf te slapen plus de slaapjes zijn veel te kort. Dus besloten om hem overdag niet meer beneden te laten slapen bij ons, waar hij overprikkeld raakt (wel veel slaapsignalen geven maar niet in slaap kunnen vallen), maar boven in zijn bedje. Om die reden ook zijn bedje op zijn eigen kamer gezet ipv naast ons bed. Simpel slaapritueel geïntroduceerd en hij viel direct in slaap Nu pruttelt hij zo nu en dan wel, maar doordat hij niet op 30 cm maar 10 m afstand ligt, stoort het ons niet meer zo, ondanks dat de deuren open zijn. Daarnaast kan een van ons makkelijker naast hem gaan zitten zonder dat de ander daar last van heeft. Ik heb goede hoop. Bij de volgende verschoning krijgt hij de puckababy aan voor de nacht, aangezien inbakeren de afgelopen nachten ook goed hielp. Alleen deed ik het toen met een grote hydrofiel omdat de puckababy nog niet binnen was. En: als hij toch op zijn kamertje slaapt, kunnen we alle verschoningsspullen beneden weghalen, omdat we dan toch al automatisch boven zijn. Ik kan ook allang weer prima traplopen, dus dat is het probleem ook niet. Dus we krijgen onze eettafel weer terug en hoeven dus niet meer op de bank te eten  

Het voelde eerst een beetje als falen, blijkbaar krijgen we ons kind niet normaal in slaap, maar we zetten nu ook weer stapjes in de goede richting. Uiteraard zijn we er nog niet en kan alles zo weer veranderen, maar elk stapje in de goede richting mag gevierd worden

@Yvaine: Dankjewel! Het gaat hier best goed. Borstvoeding gaat heel goed zonder enige problemen met tepelkloven, ontsteking, aanhappen of productie, dat is erg fijn! Hopelijk blijft het zo. De afgelopen 3 nachten heeft hij steeds 3 blokken van 3 uur achter elkaar geslapen, dat is ook erg fijn. Overdag is wel vaak een beetje een rommeltje met alleen op ons vastgeplakt willen zitten,  vaak willen drinken, etc. Maar dat is ook prima.
Nu elke 2-3 dagen een extra was met wasbare luiers en billendoekjes. Ik vind het wel meevallen. Hier nog geen luier-lekkages oid gehad, schijnt ook minder voor te komen bij wasbare luiers omdat er (betere) elastieken om benen & buik zitten.

@Afrodite: hopelijk ging de nacht ook goed op zijn nieuwe plek! Ik kan mij voorstellen dat het wel even een ding is met slapen in zijn eigen kamer vs in de woonkamer. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het hem helpt! Fijn trouwens dat traplopen alweer prima gaat! Hier gaat het steeds beter, maar bijv. verschonen (als ik dat al doe) doe ik zittend en alhoewel ik hem nu prima kleine stukjes kan dragen zou ik nog niet de trap op/af met hem gaan.  
Hier hebben we trouwens ook een puckababy piep (zat in de doos met spullen met zwager). We hebben dat 1x geprobeerd omdat hij ingepakt in de omslagdoek ook lekker vind. Maar dat was geen succes: een en al gewurm (en later gehuil) om proberen weer vrij te komen. Verschil is dat we in de omslagdoek zijn armpjes altijd vrij laten, die heeft hij het liefste bij zijn hoofd liggen.

Nog een vraagje voor de borstvoeding-mama's: wat dragen jullie 's nachts? Ik heb nu steeds alleen nachtjapon aan (bovenkant kan ver open met knoopjes), alleen daarin blijven zoogcompressen natuurlijk niet zitten. En zonder wordt het 1 natte bende  Ik heb nu de afgelopen nachten geslapen met een hydrofiel doek eronder maar dat is toch ook niet heel ideaal..

afrodite05

afrodite05

24-06-2023 om 21:40 Topicstarter

@Masatu: ik slaap (nu nog steeds, want ik lek nog wel) in een voedingsbh met (wasbare) zoogkompressen. Toen ik nog kolfde en toen het frisser was, droeg ik daar een pyjamajasje met knoopjes overheen. Later alleen de bh met dan als ik uit bed ging voor het kolven een ochtendjas aan, zodat rug en armen warm/bedekt bleven. Ik heb ook van die voedingshemdjes, maar mijn borsten zijn te groot/zwaar (G-cup) om die te kunnen dragen zonder bh. Als je kleinere borsten hebt, is dat misschien wel genoeg om je kompressen in te kunnen leggen zonder dat je ze verliest. Die hemdjes had ik van de h&m en van de c&a, waren ook aan het einde van de zwangerschap ideaal toen ik geen zin meer had in bh's. 

Ah, 's nachts ook een voedingshempje, dat is ook wel een goed idee eigenlijk. Ik draag nu overdag voedingshempjes zonder bh. Aan extra steun heb ik nog niet echt behoefte. Voedingsbh heb ik 1x geprobeerd maar zoon had een beetje moeite met aanhappen met deze padded bh. 
Ik had trouwens even gemist dat je bent gestopt met kolven/borstvoeding? Lukte het niet de tepelkloven goed te laten genezen?

afrodite05

afrodite05

25-06-2023 om 14:12 Topicstarter

Nee, het begon met die kloven, daarna dus gaan kolven, toen ontstond er een borstontsteking en liep de productie te hard terug. Ik had zo veel pijn dat ik zoon niet eens kon vasthouden... Gisteren heb ik nog maar 1x kort gekolfd, hopelijk lukt het om vandaag niet te kolven, de te eerder is de stuwing voorbij. Want ik heb wel veel pijn van de stuwing, maar er komt met veel pijn en moeite maar 10-15 ml (in totaal) uit. Ben er wel verdrietig om dat het niet is gelukt, ik had tot 6 mnd bv willen geven, maar zo met alleen maar kolven en niet live kunnen voeden stond ik alleen maar aan de zijlijn terwijl man alles met zoon deed.

Ik heb dit soort topjes, geen echte bh's dus, eigenlijk geven ze mij ook te weinig steun, maar misschien vind jij dat juist wel prettig: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1050711003.html 

Hier vandaag voor het eerst gedoe met man, zeer waarschijnlijk kort lontje door de vermoeidheid. Ik ben ook gewoon kapot en probeer hem de hele tijd te ontzien. We hadden afgesproken zoon in z'n bedje te laten slapen. Vanochtend zei ik dus tegen man dat hij kon blijven liggen en dat ik naar beneden ging en zoon zou pakken als hij wakker werd. Dan had ik eindelijk quality time en kon man verder tukken. Even later kwam ik boven, lag man met zoon op z'n borst te slapen... Toen hij wakker was, zei hij dat hij naar beneden zou komen, dus kon ik zoon vast meenemen. Maarja, die lag toen te slapen, dus heb ik hem in z'n bedje gelegd. Duurde het alsnog een uur voor man beneden was, omdat hij op z'n telefoon lag te klooien. Nou toen was ik er even klaar mee, had ook al die tijd op hem zitten wachten met eten omdat ik ovenbroodjes had. En ik probeerde het dus van mijn kant uit te leggen, maar ja, hij is ook moe en heeft ook een korter lontje en vat alles verkeerd op. Dus nu komt hij met doemscenario's van als het nu al moeilijk is... En dat soort opmerkingen trek ik niet. De keizersnede is nu iets meer dan 3 weken geleden, ik heb nog steeds pijn en die borsten doen ook pijn, dus dat helpt allemaal ook niet mee. Ik wil eigenlijk gewoon een knuffel van hem en van hem horen dat ik het goed genoeg doe, dat het niet erg is dat de borstvoeding niet gelukt is, dat soort dingen. 

Ach, wat balen van de borstvoeding! Wat naar dat je zelfs je zoon niet meer zelf kon vasthouden zonder pijn. Hoe jammer ook, je bent zo vast een betere moeder dan met hangen en wurgen de borstvoeding proberen vol te houden..   
Vermoeidheid doet stomme dingen met je, en de verantwoordelijkheid hebben over zo'n kleintje is ook vrij heftig..

Dank voor de link naar de topjes! Die zien er inderdaad fijn uit voor 's nachts onder mijn nachtjapon.

@masatu wat fijn dat de borstvoeding zo goed gaat. Ik droeg zelf ook van die sporttopjes in de nacht. Qua luiers klinkt het inderdaad als niet zo heel veel extra werk maar ik heb best een hekel aan de was doen en het verbaasd me nu al hoeveel was zo’n baby produceert. Ik strijk ook nog steeds het merendeel dus ik vind er sowieso veel tijd in gaan zitten.

Even een update over mijn baby. Ondertussen is ze alweer 9 weken oud, de tijd vliegt echt. Langzaamaan raken we steeds wat meer op elkaar ingespeeld. De krampjes lijken nu echt verleden tijd en op wat kleine krampjes na is het lange huilen in de avonden nu ook op zijn retour. Wat we ervoor terug hebben gekregen is een hele vrolijke baby. Ze is de hele dag druk bezig met het oefenen met haar stem en vind het heel erg interessant als je tegen haar praat. Ze probeert dan ook echt terug te praten. Qua slapen slaapt ze nu in de nacht meestal al zo’n 8 uur achter elkaar. Overdag heeft ze dan weinig zin meer om te slapen, dat is soms wel lastig. Met die korte slaapjes blijft er voor mij weinig tijd over om iets te doen of om zelf even te gaan liggen. Als ze wakker is dan wil ze namelijk graag wat entertainment. In de box kan ze zichzelf wel een minuut of 10 vermaken nu wanneer we de muziekmobiel erboven aanzetten. En zo nu en dan pakt ze per ongeluk een speeltje. De aankomende maand gaat ze als het goed is haar handjes ontdekken dus daar ben ik erg benieuwd naar.

Met mij gaat het ook goed maar ik kijk wel erg op tegen het einde van mijn verlof. Ook heb ik last van een zenuw in mijn been, ik heb sinds een paar dagen erg last van pijn in mijn been en een doof gevoel. Ik ben bang dat het komt door verkeerd gebruik van de draagzak, tenminste het kwam voor het eerst toen ik daar mee liep (ik had hem wat anders afgesteld). Hopelijk trekt het snel weg maar volgens thuisarts kan het wel 2 jaar duren  Als het over twee weken nog zo voelt bel ik de huisarts maar even.

Ook ik meld mij. Onze dochter is inmiddels geboren en nu paar dagen oud. Ze doet het volgens het boekje en is vooral heel tevreden. De borstvoeding is ook goed op gang gekomen en alles lijkt zoveel makkelijker dan bij de oudste. Maar toch braken vandaag in alle hevigheid de kraamtranen door. Wat een ellende is dat weer. Alles is genoeg om te gaan huilen. Irritaties, honger, maar ook een knuffel van mijn oudste dochter een lief gebaar van man. En als ik eenmaal huil dan is er ook geen stoppen meer aan.

Ik ben ook vooral zo moe. Niet in de laatste plaats omdat naast het onvoorspelbare ritme van baby zelf, ook de verloskundige, consultatie bureau en kraamzorg allemaal hun eigen planning volgen zonder die vooraf te delen en regelmatig daarmee mijn rustmomenten of die van de baby onderbreken. Ik wordt er echt gek van en ben blij als ik straks alleen dochters en man om me heen heb.

Voor wat betreft de nachtelijke lekkages aan de borsten. Ik slaap met blote borsten op een grote dikke badhanddoek. Ik vind die natte zoogcompressen echt geen pretje snachts en bovendien is de lekkage te groot.

Gefeliciteerd Jillz!! Is de bevalling goed gegaan? Fijn dat de borstvoeding goed gaat. Ik vond die eerste week ook vrij heftig met al het bezoek. "Gelukkig" was het druk bij de kraamzorg waardoor die er maar 4 uur per dag was (en dus 2 gezinnen had).  De andere helft van de dag konden we volledig in ons eigen ritme doen.

Fijn dat het bij jou ook goed gaat Yvaine! Hier bestaat de dag voor baby voornamelijk uit slapen (afgewisseld met voeding / luier en soms een kwartiertje wakker), lijkt mij wel leuk als hij wat meer wakker is, maar kan mij voorstellen dat dat ook vermoeiend is!

Ik draag inmiddels deze topjes onder mijn nachtjapon (en dan met (wasbare) zoogcompressen natuurlijk): https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1074166002.html die bevallen tot nu toe erg goed!

Verder inmiddels zelf 2x een kwartiertje buiten gewandeld. Rustig elke dag wat opbouwen en weer wat conditie krijgen. Het voelt van onderen tijdens het lopen wel wat verzakt. Eens zien of dat binnenkort vanzelf al wat beter wordt of aan de slag met bekkenbodem oefeningen.

Ja het was zeker een goede bevalling. Kon de weeën het merendeel van de tijd goed opvangen en toen het echt heftig werd ben ik in bad gaan zitten. Toen ik eenmaal zat bleek dat ik mocht persen en zo werd het onverwachts een badbevalling. Twee keer persen en ze was er. Achteraf was het heel fijn zo in bad.

Ik voelde me fysiek na afloop veel beter dan de eerste keer. Toen had ik echt het idee uit een zwaar ongeval te komen. Ik kon mij toen niet draaien in bed, moest ondersteund worden bij het lopen, had enorme zwellingen en blauwe plekken en voelde me zo slap. Dit keer eigenlijk alleen pijnlijke naweeën, maar daarbuiten voelde ik me direct vrij goed.

afrodite05

afrodite05

29-06-2023 om 21:59 Topicstarter

He kak, net een heel verhaal getypt, klik ik verkeerd en is alles weg...

Korte versie:
Gefeliciteerd Jillz en welkom! Fijn dat het goed gaat en zelfs fijner dan de eerste keer.

Vandaag voor het eerst bij het CB geweest. Zoon is mooi gemiddeld, dus trotse ouders. Wel jammer dat ze weinig tot geen advies hadden n.a.v. onze vragen over slapen/inslapen/wakker maken/wel of niet genoeg voeden etc. Wij dachten daar vandaag antwoorden en tips voor te krijgen, maar helaas. 

Verder komt er ineens drukte qua kraamvisite. Iedereen schijnt te denken dat we nu de meeste visite wel hebben gehad, terwijl er amper nog iemand is geweest. Beetje jammer, want nu komt dus een hele stroom terwijl man weer aan het werk is. Minder gezellig voor hem dus en extra gedoe voor mij. Dat terwijl ik tegen veel mensen had gezegd dat ze vanaf week 2 welkom waren. Nouja, iets met een gegeven paard enzo.

Qua slaap gaat het iets beter, ik ga tussen 21 en 22 naar bed, man komt na 24 als zoon de laatste fles heeft gehad. Mijn dag begint om 4/5 uur. Voor mij is dit prima te doen, zeker nu ik niet meer kolf. Man slaapt tot 10 ofzo, zou dan in theorie ook genoeg slaap moeten hebben gehad. Ik merk trouwens nog wel dat m'n borsten pijn doen, ik weet niet of dat nog stuwing is (verder geen vol gevoel ofzo) of nog een restantje van de borstontsteking. Zo nu en dan heb ik nog wel steken. Hopelijk is dat snel over, want man moest zoon vandaag weer van mij overpakken omdat de knieën van zoon te pijnlijk waren tegen een van de borsten.

Zo en nu snel slapen. Welterusten (alvast) voor iedereen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.