Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


@masatu onze eerste dochter is ook in een hittegolf geboren en had idd al heel snel alleen een romper aan met korte mouwen. Maar mijn nichtje draagt nog altijd lange mouwen en een broek..zij is inmiddels 10 maanden.ik krijg het Spaans benauwd als ik er naar kijk, maar ieder zn ding. Ik heb het zelf ook snel warm. 

Gisteren met onze baby van 6 weken naar een terras gewest. We zaten er onder een overkapping en het was er bloedheet. De baby droeg een romper met lange mouwen, jurkje (super onpraktisch met een baby trouwens maar gekregen van degene met wie we op het terras zaten), een broekje en sokken. Veel te warm en het broekje en de sokken gingen al snel uit. Ik zou het ook bij een romper en broekje houden met deze temperaturen. Je kan altijd nog een dekentje meenemen mocht je denken dat het te koud is.

Sinds een tijdje wandel ik veel met de draagzak, de baby vind het geweldig maar met deze temperaturen is het eigenlijk niet te doen. Wij blijven maar lekker binnen vandaag met de airco aan. 

afrodite05

afrodite05

11-06-2023 om 15:53 Topicstarter

@Masatu: nou, van dat wandelen is nog niets terechtgekomen  Want inderdaad, overdag vind ik het te warm, in de ochtend zijn we nog niet echt klaar of het is al warm en in de avond ben ik te moe/heb ik te veel last van m'n rug/buik. En we wilden eigenlijk ook liever doordeweeks naar buiten, zodat we zelf kunnen lopen en niet door alle buren (die buiten zitten te drinken aan campingtafels) staande worden gehouden waardoor we uiteindelijk maar 10 meter lopen en dan vanwege vermoeidheid/pijn weer terug moeten...

Ik vind het wel jammer dat ik niet van de warmte kan genieten nu, normaal hou ik er wel van maar nu trek ik het ook niet goed. Dus hebben we alle ramen en deuren dicht, waardoor het lekker koel blijft binnen. 

Wat betreft de geboorte aankondigen: mijn moeder (en een paar uur later mijn zus, tussendoor eten en voeden enzo) hebben we het laten weten door beeldbellen. Man heeft schoonvader gebeld (heeft geen smartphone). Ik heb mijn familie (ooms, tantes, neven en nichten) in een keer kunnen informeren met een appje in de familie-app en ik heb datzelfde appje naar een vriendin en mijn directe collega's gestuurd. Een dag later een mailtje aan mijn leidinggevende, hij heeft het doorgestuurd aan het team. Man heeft iets soortgelijks gedaan met zijn collega's. 

We hebben niet zo'n groot sociaal netwerk, dus ik ben benieuwd hoeveel kraambezoek we uiteindelijk gaan krijgen. Tot nu toe zijn alleen onze ouders en mijn zus plus zwager geweest. Maar ik weet ook dat schoonvader zich niet zo welkom voelt, hij stond laatst spontaan aan de deur terwijl ik net wilde gaan kolven en daarna slapen, maar omdat ik zo min mogelijk trappen mag lopen, zou ik dat beneden doen. Dus ik stond te janken van vermoeidheid en hormonen, voelde me totaal niet op m'n gemak en schoonvader had dus geen voelsprieten om aan te voelen dat hij dus niet welkom was. Man was te lief om tegen z'n vader te zeggen dat het te veel was. Wel heeft hij gezegd dat hij de volgende keer eerst moet bellen of het uitkomt (voor hetzelfde geld hadden we al visite, dan wil je ook niet zomaar je schoonvader erbij hebben, we klikken al niet zo lekker...). Maar dat vindt schoonvader lastig, hij is niet zo van het plannen. Ja, jammer dan, het draait nu even niet om hem. Maar hij zei tegen man dat hij dan over een paar weken wel weer eens komt ofzo... Ja jemig... lekker dan. We hebben op de geboortekaartjes geen telefoonnummer of expliciete uitnodiging voor kraambezoek staan, dat zag schoonvader ook als een "ze willen geen bezoek". Terwijl wij juist vonden: iedereen heeft ons nummer wel, en anders zitten ze niet in de inner circle die we verwachten. Plus: op mijn werk hoeven ze het nummer van man niet te hebben en vice versa. En een kaartje sturen leek ons al een impliciete uitnodiging, dus tja. Ach, we zien wel. We kunnen altijd nog gericht mensen uitnodigen. Veel mensen hebben al gestuurd: zodra jullie eraan toe zijn, dus dan wachten die mensen blijkbaar op onze uitnodiging. 

Over de draagzak: wij hebben er toch een van Rookie gekocht, die Duitse site. Hij is echt heel mooi en ziet er ook prima uit met zoon erin, hij lijkt dan best comfortabel te zitten/hangen (hoe noem je dat?). Vanavond katoen en linnen, dus zou ook nu luchtig genoeg moeten zijn, maar we pakken eerst de wagen. En ach, wat weet ik ervan, ik kom amper buiten momenteel... Ik heb trouwens ook via Marktplaats een draagvest erbij gekocht in een grote maat, zodat man hem ook aan kan. Fijn voor in de herfst. Dat merk kost normaal meer dan 100 euro, ik heb deze voor 30 gekocht. Toch leuk, zo'n meevallertje.  

ik heb een random babyvraag. Ik verwacht in oktober de 2e. De aangebroken potten sudocrem enzo van 1e (nu 22 maanden) zijn nog lang niet op. Zouden jullie nieuwe kopen voor de baby?
En ik gebruikte altijd hydrofiele luiers met boosters als wasbare luiers. Voorwas met biotex en 60 graden. Zouden jullie alles ff opnieuw op 90 graden wassen?

Aviendha schreef op 12-06-2023 om 20:06:

ik heb een random babyvraag. Ik verwacht in oktober de 2e. De aangebroken potten sudocrem enzo van 1e (nu 22 maanden) zijn nog lang niet op. Zouden jullie nieuwe kopen voor de baby?
En ik gebruikte altijd hydrofiele luiers met boosters als wasbare luiers. Voorwas met biotex en 60 graden. Zouden jullie alles ff opnieuw op 90 graden wassen?

Zijn die net gekocht?

Ik zou voor de baby een verse aanschaffen. Zeker bij over de datum, maar ook ivm de kans op bacteriën en daarmee huidinfectie,  zeker bij een kwetsbare baby. Zoveel kost zo'n pot weet niet, daar zou ik niet op besparen 🙂

Ik zou ook voor een nieuwe pot gaan, zo’n pasgeboren baby is zo kwetsbaar. Qua luiers zou ik het wel even in de kookwas doen waar mogelijk.

Het potje sudocrème dat ik hier heb staan is +/- 3 jaar houdbaar, maar na openen nog max 1 jaar. Als het potje open is sinds de geboorte van je 1e kindje zou ik dus een nieuwe halen.

Ook zonnebrandcrème zou ik kritisch op zijn, daarvan wordt de bescherming snel lager na openen. Bij babyshampoo en babywasgel oid zou ik wat minder kritisch zijn gezien je dat toch niet direct op kapotte huid smeert.

oke jullie zijn eensgezind. Niet zo zuunig zijn en gewoon nieuwe potten kopen en alle luiers gewoon even kookwassen.   

afrodite05

afrodite05

17-06-2023 om 08:13 Topicstarter

Dames, wij zitten met een probleempje, misschien hebben jullie advies. Zoon is inmiddels 2,5 wk oud en is al 3 hele centimeters gegroeid . De laatste 4 dagen ofzo lekt hij telkens. Ofwel zijn broek is nat bij een knie, ofwel hij is nat op zijn buik of anders op zijn rug. Als hij nat is, is het meestal op zijn rug. We hadden de maat 1 luiers van Kruidvat. Elke keer netjes opgelet dat het piemeltje naar beneden wijst, dat de vleugels om zijn beentjes naar buiten gevouwen zijn en dat de luier niet te los of te strak zit. Volgens internet kon het aan een te strakke romper liggen, maar de maat groter geeft nog steeds lekkage. De maat 1 van pampers geeft hetzelfde probleem. Dus maat 2 van Kruidvat gehaald, die leek beter te passen. Maar toch haalde ik zoon weer met een natte rug uit bed vanochtend. Ik begrijp er niets meer van. Het gebeurt bij zowel man als bij mij, het maakt dus niet uit wie het doet (anders konden we de kunst bij elkaar afkijken). We verschonen elke drie uur, dus het is ook niet alsof we hem veel te lang met een plasluier laten liggen. 

Heeft iemand van jullie tips of adviezen? Ik las online ook dat mensen 2 luiers over elkaar heen doen, maar dat vind ik (zeker met dit weer) ook weer zo wat...

Oh en als we het dan toch over luier-perikelen hebben: zoon krijgt rode billen. We smeren sudocreme, maar dat helpt dus niet. Hij lijkt ook wat pijn te hebben. Zou vaseline een betere optie zijn? Of iets anders? Ik wil hem vandaag ook eventjes op z'n buik op zo'n puppypad leggen, zodat het een beetje aan de lucht kan drogen en hopelijk een beetje geneest, maar dat kan natuurlijk ook niet de hele dag. Ook wat dit betreft zijn tips welkom! [Aanvulling: wij gebruiken wasbare billendoekjes die we nat maken met lauw water, er zit dus geen zeep of ander mogelijk irriterend spul bij. Het is eerder zoals een nat washandje, heel neutraal dus]

hi Afrodite, mijn dochter had te dikke billen voor Kruidvat en Pamper. Bij ons hebben de luiers van Etos een tijdlang goed gewerkt.
Voor schrale billen kun je een tube Bepanthen halen. Dat is lekker vet.
Sudocreme droogde bij ons juist nog meer uit. 

bij rode billen/smetplekken: blijven beschermen met sudocreme. Op dagen als vandaag lekker aan de lucht drogen op een onderlegger. Het verzacht, heelt en droogt, de roodheid trekt snel weg.
Je doet het goed, alleen ff doorzetten.👍

Ik zou, zeker voor de nacht een pamper nemen. Wat voor de ene baby werkt hoeft voor de ander niet te werken, maar wie weet door het lekken en dus langer blootstellen aan de ammoniak in de urine, krijg je de rode huid.

Mijn kleinzoon was ook erg gevoelig, lekte ook vaak en met de pamper was alles over. Tegen de tijd dat hij ging lekken was hij toe aan t volgende maatje. Misschien is kruidvat nét niet dé luier voor jullie kindje. 

afrodite05

afrodite05

17-06-2023 om 13:44 Topicstarter

Van Bepanthen had ik nog een proeftubetje liggen, die heb ik net gesmeerd. Voor het eerst was zoon weer stil tijdens het smeren, bij de sudocreme was het draaien en jengelen. Ik las online ook al goede ervaringen over Bepanthen, hopelijk helpt het hier ook.

Qua luiers hebben we ook nog een pakketje van de Etos liggen, die gaan we straks uitproberen. Volgens mij heeft zoon niet echt dikke billen, hij heeft eerder een smal kontje, dus ik weet niet of dat het probleem is. Maar we gaan gewoon een paar merken af om te proberen wat goed bij zijn lijfje past. Jammer dat het met luiers niet zo is dat ze altijd passen, one size fits all achtig  Nu wordt dit dus ook weer een zoektocht.

klopt, bij mijn eerste was Kruidvat altijd prima en bij mijn tweede ging dat totaal niet. Dus ff zoeken idd. Over pampers hoor ik wel vaker slechte verhalen, veel doorlek-verhalen

Ons guppie (5 maanden nu) heeft ook een tijd gehad dat hij iedere verschoon beurt nat was. We hebben zo'n beetje alle merken geprobeert toen maar het maakte niet veel uit. 
Uiteindelijk maar de maat 2 van Kruidvat (daar hadden we ook de maat 1 van daarvoor) gebruikt, en na een week of 2 was het over.

Met maat 3 over gestapt op de Woezel en Pip luiers van de Etos, puur omdat die voor ons dichterbij is.

Nu hangt hij tussen maat 3 en 4 in, lekt vaak door met ontlasting nu, dus de zoektocht begint opnieuw 😅

Ik mag nu ook "officieel" meeschrijven: afgelopen vrijdag is onze zoon geboren 

Afgelopen nacht was drama met van 22 tot 4 alleen maar willen zuigen, maar pink & speen waren allemaal niet goed, tepels wel maar na aanhappen en 1 slok melk werd direct weer losgelaten. Overdag doet hij het voorbeeldig, alhoewel hij gisteren wel elke 1,5 uur aan de borst wilde. Waarschijnlijk de productie flink aan het opkrikken, mijn borsten zijn enorm gegroeid in een paar dagen tijd. Verder gaat borstvoeding gelukkig helemaal goed: stuwing is weer bijna weg, geen enkele last van mijn tepels, aanhappen kost soms een beetje moeite maar lukt wel altijd, en na 2 dagen afvallen kwam hij op dag 4 alweer mooi aan in gewicht!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.