Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Jillz schreef op 12-07-2023 om 13:09:

[..]

Ja ik heb serieus overwogen om een hotel kamer hier om de hoek te boeken om mijzelf dan even drie uur terug te trekken om gewoon eens even te kunnen slapen. Want daar heb ik echt de meeste behoefte aan, even slapen. De deur uit doe ik wel dan doe ik baby in de draagdoek. Ik ben ook al bij de buurvrouw op de koffie geweest zonder baby, maar ook daar werd baby gewoon gebracht zodra ze wakker werd...

Ik heb besloten dat ik vanavond nog maar eens het gesprek ga voeren. En dat we opnieuw de afspraak gaan maken dat alle avonden vanaf 8 tot elf voor man zijn. En dat als dat niet kan omdat hij perse wil sporten dat hij die mag ruilen voor de shift van 23:00 tot 3:00. Maar dat er vanaf nu in elke 24:00 er een volledige voeding voor man is en dat ik minimaal eens per 24 uur 3 uur de kans moet hebben om aan een gesloten te slapen.

Dat bij de buurvrouw is net een sketch, haha. Ga je zitten, zet het bakkie koffie aan je mond en... *ding dong!!* NOOOOOO!!!

1 x per 24 uur drie uurtjes aan eengesloten voor jezelf (om te slapen) klinkt als een redelijk verzoek, zeker als man gewoon fles kan geven. 

Ach Jillz, wat een vervelende situatie!
Heeft het wellicht toch nog zin om een lactatiekundige (of je verloskundige of consultatiebureau) mee te laten kijken? Zolang bezig met voeden de hele dag lijkt mij onwijs slopend, en zou toch ook niet nodig moeten zijn zou ik denken.. Wellicht is er nog winst te behalen in haar drinktechniek of heeft ze vooral veel zuigbehoefte en kan een speentje ook helpen oid. Of misschien is het voor nu handig om de helft van de voedingen alleen afgekolfde melk te geven om aan wat meer slaap toe te komen. Fijn trouwens dat de borstvoeding verder hoed gaat en je ook voldoende kan kolven.

Ik zou je man ook vooral meegeven dat het ook gewoon lastig is om jullie baby stil te krijgen, net zo goed voor jou, en dat het jou ook veel energie kost alhoewel dat er voor hem misschien niet zo uitziet. Helpt je man wel met bijvoorbeeld 's nachts de luiers verschonen, eten/drinken klaarzetten zodat je tijdens de voedingen zelf kunt eten, etc.?

Was je man ook zo toen je eerste nog een kleine baby was?

masatu schreef op 12-07-2023 om 13:36:

Ach Jillz, wat een vervelende situatie!
Heeft het wellicht toch nog zin om een lactatiekundige (of je verloskundige of consultatiebureau) mee te laten kijken? Zolang bezig met voeden de hele dag lijkt mij onwijs slopend, en zou toch ook niet nodig moeten zijn zou ik denken.. Wellicht is er nog winst te behalen in haar drinktechniek of heeft ze vooral veel zuigbehoefte en kan een speentje ook helpen oid. Of misschien is het voor nu handig om de helft van de voedingen alleen afgekolfde melk te geven om aan wat meer slaap toe te komen. Fijn trouwens dat de borstvoeding verder hoed gaat en je ook voldoende kan kolven.

Ik zou je man ook vooral meegeven dat het ook gewoon lastig is om jullie baby stil te krijgen, net zo goed voor jou, en dat het jou ook veel energie kost alhoewel dat er voor hem misschien niet zo uitziet. Helpt je man wel met bijvoorbeeld 's nachts de luiers verschonen, eten/drinken klaarzetten zodat je tijdens de voedingen zelf kunt eten, etc.?

Was je man ook zo toen je eerste nog een kleine baby was?

Kraamzorg, verloskundige, verpleegkundige van het consultatie bureau en een lactatiekundige hebben al mee gekeken. Allemaal hadden ze op basis van het verhaal het idee dat dochter niet effectief genoeg zou drinken en daarom zo lang nodig zou hebben. Maar na mee kijken zeiden ze allemaal dat ze wel echt goed drinkt en dat ze ook echt honger heeft. Ze is extra gewogen om te zien of ze niet te veel aankomt, maar ook dat was ook niet zo. Haar poep is ook nog gewoon goed. Dus er is niet echt een verklaring voor.

Man was bij de eerste inderdaad ook zo. Toen had hij ook vrijwel geen vrij en weet ik het aan het feit dat voor hem niks veranderde en hij geen idee had wat er zo zwaar is aan stil zitten met een baby op je. Hij had toen echt zoiets van maar dan ga je toch gewoon een serie kijken. Bij een half jaar veranderde dat en toen dochter bij een jaar heel slecht ging slapen ging hij vrolijk hele nachten met haar naar beneden. Ik had dus nu wat meer support verwacht zeker omdat hij nu dus wel heel veel vrij heeft. Maar goed blijkbaar vind hij de baby fase gewoon echt heel lastig. Maar ik dus ook, dus dat is niet echt een excuus.

Ik ben benieuwd of we het vanavond eens rustig kunnen bespreken hoe we deze eerste maanden door gaan komen.

Oh ja en hij zorgt dus wel heel goed voor mij qua eten en drinken en als ik hem vraag om een luier te doen, dan doet hij dat ook. Alleen als hij er niet is kan ik het natuurlijk niet vragen..

Fijn dat "iedereen" al heeft meegekeken met het drinken! Dan heb ik niets gezegd en hoop ik dat deze fase vooral snel voorbij gaat zijn! 
Hopelijk komen jullie eruit vanavond en wordt het duidelijk voor hem dat het voor jou ook verdomde lastig is.

Hoe ging het gisteravond, Jillz?

Ik wil binnenkort eens beginnen met kolven en daarbij ook het leren drinken uit een flesje. Hoe doen/deden jullie dat praktisch gezien qua flesjes en bewaren van melk? Van de kolf-flesjes overgieten in bewaarflesjes/bakjes, en als je het daadwerkelijk wilt gebruiken in de fles waar je kind uit drinkt? Dat klinkt allemaal nogal omslachtig..

masatu schreef op 13-07-2023 om 10:53:

Hoe ging het gisteravond, Jillz?

Ik wil binnenkort eens beginnen met kolven en daarbij ook het leren drinken uit een flesje. Hoe doen/deden jullie dat praktisch gezien qua flesjes en bewaren van melk? Van de kolf-flesjes overgieten in bewaarflesjes/bakjes, en als je het daadwerkelijk wilt gebruiken in de fles waar je kind uit drinkt? Dat klinkt allemaal nogal omslachtig..

Gisterenavond ging beter dan verwacht. Man belde nog voor hij thuis was of hij dochter van opvang zou halen of dat ik er graag even tussen uit wilde. Bij het eten zorgde hij dat ik nog even snel mijn bord leeg kon eten voor het voeden door baby even bezig te houden. Over het sporten geen woord. Het ging alleen mis toen baby wakker werd voordat dochter in bed lag en ik haar dus al was gaan voeden en dat weer langer duurde dan gehoopt. Waardoor ik pas om negen uur richting bed kon, terwijl ik dan om tien uur al weer zou moeten kolven. De nacht was dramatisch ze heeft slechts een uur in haar eigen bed geslapen en de rest bij mij.

Om zes uur was ik klaar met de tweede nacht voeding en man was inmiddels ook wakker geworden. Ik vroeg dus of hij haar mee kon nemen naar beneden zodat ik nog een half uur zou kunnen slapen tot oudste wakker zou worden. Man besloot om te blijven liggen tot zijn wekker ging.. wel met baby bij hem maar ze had de hik moest eigenlijk boeren en was daardoor onrustig en maakte veel herrie.

Toen de wekker ging nam hij alleen oudste mee naar beneden en liet baby achter bij mij in bed. Toen ze begon te huilen omdat het voedingstijd was heeft hij haar opgehaald, maar ja toen waren mijn borsten inmiddels ook al in protest. Eind van het liedje was dat ik kon kolven omdat man nu eiste dat ik hem dan ook maar de fles moest laten geven.. Al met al ben ik nog steeds doodmoe.

Voor wat betreft het kolven ik heb vier flesjes die op mijn kolf passen, potjes voor in de vriezer en een drinkfles je. Ik kolf tweezijdig gooi de opbrengst in één flesje en die bewaar ik in de koelkast. Na de volgende kolf sessie doe ik hetzelfde. Dan heb ik dus twee kolfflesjes in de koelkast. Als die beide afgekoeld zijn gooi ik die als het past bij elkaar. Als we de fles geven giet ik inderdaad over in een drinkflesje. Heb ik een overschot aan melk dan gooi ik de opbrengst van 24 uur samen in een potje in de vriezer. Om alles uit elkaar te houden plak ik overal een datum van kolven op, zodat ik precies weet hoelang ik het nog kan gebruiken. Het is inderdaad wel gedoe.

Het klinkt alsof je man zn best doet maar het is ook gewoon een zware schijtsituatie helaas. Dikke knuffel

Aviendha schreef op 13-07-2023 om 11:52:

Het klinkt alsof je man zn best doet maar het is ook gewoon een zware schijtsituatie helaas. Dikke knuffel

Ja precies hij probeert het nu in elk geval. Maar man man wat is dit vermoeiend. Gelukkig is het maar tijdelijk.

Ik lees trouwens over jij (Jillz) kolven en man dan fles geven. Zelf ervaarde ik dat als dubbel werk voor ons als duo en daardoor niet efficiënt. Wat man en ik deden het eerste half jaar was dat ik de voedingen in mn eentje deed, dus ook de nachten in mn eentje. Ik kon wel overdag weg dankzij enorm lekkende borsten, daarmee verzamelde ik maaltijdjes door een lekschaal op de andere borst te doen tijdens te voeden. En ik liet het los. Dus als de baby aan me vast geplakt zat voor uren en uren ging ik inderdaad gewoon een serie kijken.

Na een half jaar gingen we de nachten om en om verdelen. Was het mans nacht kreeg kind kunst, en bij mijn nacht bv. Maar die eerste 6 maanden waren voedingen en nachten het enige wat ik moest doen. In huis deed ik niks (behalve de was omdat ik dat een relatief leuke klus vind). Dus man kookte elke avond, deed de vaat, boodschappen, stofzuigen enz. Op zich vond ik dit acceptabel en haalbaar, ware het niet dat ik na 12 weken weer 32 u ging werken. Dat was achteraf gezien compleet gekkenwerk icm de nachten. 

Ben nu zwanger van de 2e en ik wil een co-sleeper (hadden we bij de eerste niet dus ik liep 2 tot 3 x per nacht heen en weer) en ik ga maximaal ouderschapsverlof nemen. En na 5 of 6 maanden moet ik dan weer werken en dan gaan we de nachten verdelen. 

Denk wel dat we het heel zwaar gaan krijgen; wij hebben nu een dreumes en die is straks 2 jaar en 2 maanden als de baby wordt geboren. Dus ik denk dat man de peuter krijgt en ik de baby. Maar de peuter naar een oppas doen en dan gaan sporten of winkelen en mij alleen laten met baby zou ik alsnog niet oke vinden. 

De reden van het kolven is dat anders dochter regelmatig drie a vier uur aan mijn borst gekleefd zat terwijl er dan natuurlijk weinig meer uitkomt. Gevolgd door een kort hazenslaapje en weer uren drinken. Ik merkte dat ze oververmoeid raakte en dan ook steeds slechter ging aanhappen, met tepelpijn tot gevolg.

Daarom kolf ik nu drie keer per dag handsfree terwijl ik even een boek lees, de was vouw of wat eet. En dan kan ik als mijn borsten leeg zijn maar dochter nog niet tevreden is wat gekolfde melk bijgeven waardoor ze wel in slaap valt. Tijdens dat slaapje kolf ik dan, zodat mijn borsten het signaal krijgen dat er meer vraag is. De enige voeding die ik graag door man zou laten doen is de avond voeding omdat die heel lang duurt en ik dan na twintig minuten kolven (incl schoonmaken en opruimen van de kolf) naar bed kan.

Vandaag beetje positief nieuws het lijkt erop dat mijn productie iets verbeterd is, want dochter heeft nog maar bij twee voedingen wat bijgekregen. De anderen voedingen was ze wel verzadigd na alleen de borst.

Ik snap het jillz, klinkt heel pittig. Denk dat ik de lange voedingen minder letterlijk had opgevat dan het is maar het is dus echt uuuren per voeding ipv heel veel clusteren met steeds maar kort ertussen. Dan snap ik het kolven heel goed, gaat ongeveer 5 x zo snel! Fijn dat het vandaag iets beter ging!

afrodite05

afrodite05

13-07-2023 om 21:46 Topicstarter

Fijn dat het iets beter lijkt te gaan, Jillz, zowel qua inzet van man als qua productie/mate van verzadigd zijn. Hier was het trouwens vanuit het ziekenhuis aangeleerd dat de vrouw kolft en dat de man dat mogelijk maakt (dus kolfspullen klaarzetten voor gebruik maar ook schoonmaken na gebruik). Ik was blij dat mijn man zo werd opgevoed door de verpleegkundige daar, maar misschien kun jij ook zoiets met jouw man afspreken? Is toch weer tijdwinst voor jou qua slaaptijd. 

Even tussendoor, ik zit met een ander, veel kleiner maar wel vies probleempje. Wij hebben zo'n diaperchamp one via Marktplaats gekocht, juist omdat die niet zou stinken. Nu raad je het al... Het ding stinkt dus wel. Is er hier iemand die tips heeft om dat apparaat niet zo te laten meuren? Wij hangen er speciale zakjes van de gemeente in die je gratis kan inleveren als ze vol zijn. Die zakjes zijn vrij klein, dus we verversen die zakjes al sneller dan eigenlijk zou hoeven, er zouden veel grotere zakken in passen. Ik heb onderin als "luchtverfrisser" twee lege dozen van waspoeder gezet, maar dat helpt helaas niet (het had zo mooi kunnen zijn). Ik lees online iets over kunststofreinigers (maar die zijn duur, en mogelijk ook niet effectief), schoonmaakazijn, bleek... Tja, niet echt zin om dat allemaal te testen, dus als iemand de gouden tip heeft, bespaart mij dat een hoop Ik zat nog te denken aan gedroogde koffieprut onderin, dat schijnt ook geurtjes op te nemen.

@Jillz wat lijkt me dat zwaar, hopelijk is je productie nu inderdaad wat aan het toenemen en heb je binnenkort weer wat meer tijd tussen de voedingen.

@afrodite ik heb niet die luieremmer maar wel eentje met een soortgelijk principe. Ik weet niet op mijn tip helpt voor jouw emmer maar bij die van ons moet het gat waar de luier in gaat altijd naar boven staan. De geur verzamelt dan niet in dat gat.  
Dus op deze manier 

804x1200.jpg



afrodite05

afrodite05

13-07-2023 om 22:56 Topicstarter

Yvaine, ja, dat is bij ons ding ook zo, dat je de hendel helemaal naar voor of naar achter moet doen zodat het gat boven zit. Dat doen we dus ook braaf. Maar het lijkt alsof de geur in het plastic getrokken is, ook nog van de vorige eigenaar. Nasty...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.