Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Wij hebben vandaag controle gehad met een echo. Ze zou ook naar het geslacht kijken, maar de baby lag er niet goed voor. Dus ze kon het niet met zekerheid zeggen. We wachten nu de 20 weken echo af over een aantal weken.

Summerlovin: onze oudste was heel klein, misschien wel dysmatuur te noemen. 2900 bij 39 weken. We kwamen daar bij de geboorte pas achter. Bij de jongste zijn een aantal groeiechos geweest, maar hij had een normaal gewicht (3600 bij 40 weken). Als ik foto’s vergelijk was de oudste vel over been bij de geboorte en de jongste lekker spekkig. Ik heb er eigenlijk nog niet bij stil gestaan voor deze zwangerschap.

Vera, Mijn dochter was 3245 gram bij een zwangerschapsduur van 41+3. Ze hadden haar geschat op 3500 met 40 weken. Heel gemiddeld dus. Het was dus best een verrassing dat ze nog relatief klein en licht was bij de termijn waarmee ze geboren is. Maar geen reden om het nu goed in de gaten te houden.

Onze oudste was rond de 3700 gr bij 40+1. Onze tweede groeide tot ongeveer 32 weken heel gemiddeld (p50), maar heeft daarna een groeivertraging opgelopen. Met 35 weken voelde ik hem niet meer bewegen en heb toen extra ctg’s gehad. Hij bleek toen in stuit te liggen en is gedraaid met een versie. En bij die controle echo’s bleek de groei te zijn afgebogen naar p10. Ik ben toen ingeleid met 38+1 en hij woog maar 2500 gr (dysmatuur, p3). Achteraf bleek er iets mis te zijn met de placenta en er zat een knoop in de mavelstreng. Bij deze zwangerschap krijg ik om die reden drie groeiecho’s met 28, 30, 32 weken ongeveer. 

Zoontje was 2700 gram met 37+2. Echt een ukkie met nog geen 47 cm. Ga er vanuit dat deze nog kleiner is omdat het een meisje is.

En dat is maar beter ook: groter passen ze niet in mij buik. Voetjes van zoontjes zaten dubbel tegen zijn scheenbeen en zijn hoofd was al beetje afgeplat door mijn bekken. 

Ik krijg met 32,34 en 36 weken groeiecho’s (of zoiets) vanwege mijn aandoening en de medicatie die ik slik.

Onzo dochter was 42 cm en 2240 gram bij 40+1, zoon 50 cm een 3350 gr. Bij dochter was dit door de vele echo's bekend. Zoon werd ook kleiner geschat en door in verhouding korte benen ook bij hem later in de zwangerschap extra groei echo's gehad.
Nu werd bij de 13 weken echo de opmerking: deze heeft lange benen😂. Verder echo beleid zal van de 20 weken echo afhangen.

Oh wauw Aygo, dat is helemaal een ukkie? Hebben ze uiteindelijk nog een oorzaak gevonden, of maken jullie gewoon kleine kindjes?

Ben er ook nog! Had ik al verteld dat ik een goede 13 weken echo heb gehad? En een goede NIPT uitslag. 28 Oktober de 20 weken echo en dan zien we ook het geslacht. Ben gelukkig ook weer ietsje fitter! 
Wat leuk dat er al steeds meer gekleurde hartjes zijn, en nog aardig in balans idd.

En wat veel kleintjes! Zoon ook al, die was 2600 bij 39+2, dat was onverwacht. Ik krijg nu ook groeiecho's, en ik slik Ascal ter bevordering van doorbloeding van de placenta.

Gaan voor jullie gevoel de weken nu ook sneller?

Karavaan schreef op 02-10-2021 om 10:09:

Oh wauw Aygo, dat is helemaal een ukkie? Hebben ze uiteindelijk nog een oorzaak gevonden, of maken jullie gewoon kleine kindjes?

Wij zijn allebei niet heel groot dus een beetje combi😉

Bij dochter geen echte oorzaak bekend, zal deels te maken hebben met haar hartafwijking. Bij zoon en nu weer bliedverdunners om de doorbloeding van de placenta optimaal te houden en hiermee de kans op dysmatuur te verkleinen.

Wow…..wat veel kleintjes! Ik lees veel bloedverdunnend om te slikken zal het in mijn achterhoofd houden.

Nee, de weken gaan nog steeds traag  , vind nog steeds dat ik beperkt ben ik wat ik nu kan. Donderdag en vrijdagavond weggeweest en vandaag echt 0 energie. Ach ja nog 20 weken 

Wat ontzettend veel kleine kindjes. Mijn dochter was met 39.5 en 3500 Gr een gemiddelde dame.

Violetje schreef op 02-10-2021 om 10:32:

Gaan voor jullie gevoel de weken nu ook sneller?

Ja! Iedere keer weer ineens een week verder. Misschien bij ons ook omdat we toch vooral met ons al rondlopende zoontje bezig zijn.    Afgelopen week naar een gynaecoloog geweest ivm klachten en laag ijzer, dat ik mogelijk ook niet goed opneem. Nog steeds heel moe ook. Dat blaken van energie dat je jn het tweede trimester zou moeten doen, herken ik nog niet (vorige keer ook niet). Leuk dat al zovelen het geslacht weten. Ik ben ook erg benieuwd. Wij hebben deze keer geen pretecho ingepland. Onze 20-wekenecho staat gepland op 22 oktober.

Hi iedereen!

Even een tijdje stil geweest vanaf deze kant... Erg druk met werk geweest en allerlei rand zaken
Om te reageren op alles wat de afgelopen weken is geschreven wordt lastig...

Wij hebben het geluk dat ik een schoonzusje heb die verloskundige is en 3 weken geleden heeft ze nog een echo gemaakt. Deze keer konden onze zoons ook mee. Die mogen bij de reguliere echo's niet mee. (mag maar 1 persoon mee dan) Die vonden het zeer indrukwekkend om de baby te zien! Alles erop en eraan, duim zuigen, al duidelijk aan het happen.
Ook heeft zij toen het geslacht nogmaals bekeken en aan de jongens verteld! Overduidelijk dat er wat tussen de benen hing wat wij met de 13 weken al hadden gezien. Ze zijn dolgelukkig met een broertje! De oudste had liever een zusje (want ik heb al een broertje) maar ook die was heel blij! We houden het ook niet voor ons zelf en iedereen weet inmiddels dat we een 3e jongen krijgen.

Ik was wel in die periode ook nog erg moe en veel hoofdpijn. Uit het bloedprikken was destijds al gebleken dat mijn ijzer minimaal was maar nog net oke. De vk had toen gezegd dat als ik meer last zou krijgen ik weer langs kon komen om even mijn ijzer te laten checken. Dat heb ik bij 15 weken weer gedaan. Ijzer was weer meer gezakt. Lager dan was toegestaan, maar ze wilden er niks aan doen omdat dit mijn klachten niet kon veroorzaken. Met 20 weken zouden ze het wel weer even controleren.
Ik heb maar advies aan mijn schoonzusje gevraagd en die zei juist dat ik beter extra ijzer kon slikken en dat dat nooit kwaad kan! IJzer daalt altijd naarmate de zwangerschap vordert en dat ik dan altijd te laag zou zitten. Ze heeft me een tip gegeven welke tabletten zijn zijn en geen obstipatie geven. Sinds ik die slik voel ik me zoveel beter! Gene 1x hoofdpijn meer gehad, niet meer moe en veel meer energie! Wie wil weten welke tabletten het zijn laat maar weten! Dan deel ik dit graag.

Jeetje wat hebben jullie allemaal kleine kindjes gekregen zeg! Ben er verbaasd over! Goed dat het in de gaten wordt gehouden bij jullie!
Mijn oudste is met 38 weken geboren, 3540 gr en de (nu nog) jongste met 38,6 weken woog 3520. Prima met de termijn! Het probleem was bij beide een groot hoofd... 37 cm en 36 cm. Oudste met pomp gehaald, 2e niet nodig geweest maar wel behoorlijk schade aangericht... Zal bij deze waarschijnlijk ook wel met 36 weken een echo krijgen om dit in de gaten te houden. Denk wel aan een badbevalling. Hopelijk helpt het warme water op minder uitscheuren.

Aanstaande donderdag heb ik de 20 weken echo alweer! Vind dat de weken nu best snel gaan. Buik is overduidelijk aanwezig en je kunt er niet meer omheen dat ik zwanger ben . Ik voel me ook echt wel heel goed nu en daar probeer ik zoveel mogelijk van te genieten! Weet dat het over een tijdje een stuk zwaarder gaat zijn en ik me dan niet meer zo voel.

Fijne zondag allemaal!
Ik ga mijn best doen weer vaker te reageren

Wieweet schreef op 03-10-2021 om 14:46:

Ook heeft zij toen het geslacht nogmaals bekeken en aan de jongens verteld! Overduidelijk dat er wat tussen de benen hing wat wij met de 13 weken al hadden gezien. Ze zijn dolgelukkig met een broertje! De oudste had liever een zusje (want ik heb al een broertje) maar ook die was heel blij! We houden het ook niet voor ons zelf en iedereen weet inmiddels dat we een 3e jongen krijgen.

Leuk, ook drie jongens! 
en zo grappig dit, bij ons zei de oudste precies hetzelfde 

Karavaan schreef op 04-10-2021 om 10:51:

[..]

Leuk, ook drie jongens!
en zo grappig dit, bij ons zei de oudste precies hetzelfde


Haha ja. Hier ook. Ik wil een zusje, we hebben al een broertje. Hij is ook al namen aan het verzinnen, maar heb wel proberen duidelijk te maken dat papa en mama een naam verzinnen.

Ik lees nog wel mee, maar niet echt de tijd gehad om überhaupt te reageren en sorry maar op iedereen apart reageren gaat ook niet lukken. 

Hier net als al veel anderen bij de eerste ook een kleintje, van 2660gram bij 38+5, bij de twee met 40+5 3500gram. Wel met groeiecho's in de gaten gehouden. Maar verder geen medicatie gehad. En nu gaan ze het ook nog wel met groeiecho's in de gaten houden maar verder niet. Ook omdat de tweede wel goed op gewicht was. 

Leuk dat veel van jullie al het geslacht weten of bijna met de 20 weken echo. Voor ons blijft het een verrassing net als bij de jongens. Ben wel benieuwd hoor, vooral hoe ons gezin van 5 er uiteindelijk uit komt te zien maar we wachten af tot in maart. 

Hier nu gelukkig wel wat minder moe en bijna helemaal van de misselijkheid af. 

@wieweet, fijn dat die ijzerpillen zo'n verschil maakt voor jou. 

Gaan jullie nog iets doen van yoga of zwangerfit?
Ik ga zwangerfit vanaf vrijdag opstarten, bij een fysiotherapeut waar ik al half jaar kom. En wil binnenkort ook weer zwangerschapsyoga oppakken, vond het bij beiden erg fijn om echt even met de baby en bevalling stil te staan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.