Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Wat naar Vivavette! Snap dat dat schrikken is.
Slaapt je baby de hele nacht door? Misschien kan je als ie tussendoor wakker wordt een voeding doen? Weet niet meer of je borst of fles deed en of je wel mag vetmesten met fles, maar volgens mij kan je prima nachtvoeden tot 6 maanden. En doen jullie al fruit/groentehapjes? Misschien dat dat tussendoor ook wat kan helpen. 2 x per dag maar 3 a 4 hapjes, het mag de melk niet vervangen. Maarja, als je baby momenteel niks wil is het erg lastig! Hopelijk gaat het snel beter.

Volgend kindje:
Ik wil aan de ene kant heel graag nog meer babies omdat ik onze zoon zo leuk en cute vind. Ik droomde gister dat ik weer zwanger was en elk moment kon bevallen en dat idee maakte me heel blij. Maar rationeel wil ik wachten tot zoon een jaar of 3, 3,5 is. Zindelijk, enigszins zelfstandig, en mentaal in staat om een broertje of zusje leuk te vinden. En ik wil optimaal kunnen genieten van zoon en nog wat leuke dingen doen en hopelijk ook een mooie reis.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel ik weeg. We hebben geen weegschaal (5 jaar geleden weggedaan vanwege het feit dat we er niet vrolijker van werden ). Ik heb wel een enorm platte kont overgehouden en een enorme boezem
Taille is teruggeveerd. Als ik foto's terugzie van de zwangerschap met die enorme buik, kan ik gewoon niet geloven dat het maar een halfjaar geleden is.

We zijn op vakantie geweest en dochterlief sliep altijd erg goed. Tijdens de vakantie was dat minder, toen sliep ze bij ons op de kamer omdat het niet anders kon. Ik slaap sowieso al onrustig en bij ieder kuchje werd ik al wakker. Zij sliep ook onrustiger en korter. En de eerste nacht hier thuis slaapt ze gewoon het klokje weer rond
En ik heb eindelijk een nacht lekker geslapen. Oost west, thuis best!

Er wordt regelmatig aan mij gevraagd of we nog een tweede willen, maar voorlopig moet ik er niet aan denken! Ik heb nog niet eens m'n cyclus terug (die ene keer dat ik menstrueerde kan ook een doorbraakbloeding zijn geweest, dat is alweer maanden geleden). En dan krijg je te horen: oh, maar het is heel fijn als ze zo dicht op elkaar zitten. Meestal zijn dat ook opa's die dat zeggen, die vergeten vaak nog even hoeveel impact zo'n zwangerschap op je lichaam heeft.

Wilgentak, het lijkt mij juist verschrikkelijk als ze dicht op elkaar zitten. Volgens mij heb je dan echt geen rust meer. En idd de impact op je lichaam. Als het even kan wil ik bij mijn volgende zwangerschap nog een stukje minder wegen. Hoor vaker dat het na de 2e allemaal wat minder makkelijk gaat met afvallen. Alhoewel dat ook met de lockdowns te maken kan hebben natuurlijk. 

Gelukkig nieuwjaar allen!

Aviendha: ik zou er idd even mee langs de huisarts gaan. De "nog even aankijken"-periode is ruim 5 maanden na dato echt wel verstreken (vind ik dan he).

Vivavette: wat zal dat schrikken zijn zeg. Beterschap voor je kleine!

Phlora: wat fijn dat ze zulke goede nachten maakt nu. Ze is inderdaad groot, wat groeien ze toch ook ontzettend snel . Mijn familie (en de relevante aanhang) is ook groot en de baby's ook, tot het punt dat sommige ver boven de curve groeien, en er is niks aan de hand (al werd dat wel gecheckt bij mijn nichtje omdat de afwijking zo groot was).

Feestdagen: waren hier erg saai. Kleine had als kerstcadeau een heel vervelend verkoudheidsvirus meegenomen van de opvang, en daar zijn we al bijna 2 weken zoet mee. Jammer wel!

Ontwikkeling: omrollen doet hij nog niet aan, maar hij kan wel zowel op rug als buik om zijn as draaien als we hem uitdagen. Ook heeft hij steeds minder ondersteuning nodig als hij zit. En hij kletst graag, als je tegen hem praat dan brabbelt hij met een zeer serieus gezicht terug, echt heel grappig. Hij lijkt nu ook in ieder geval mijn ouders al te herkennen.

Lijf: ook hier geen weegschaal in huis, maar ik kan mijn kleding van voor de zwangerschap weer aan, dus prima. De verdeling is inderdaad wat veranderd. Ik ben wat kwijt aan mijn benen en billen en dat zit nu aan mijn buik. Ook heb ik voor het eerst in mijn leven iets wat op een boezem lijkt (ik was echt plat). Ik hoop dat ik die mag houden na de borstvoedingsperiode.

Tweede: daar wachten we nog even mee. Het is mij afgeraden om binnen het jaar weer zwanger te worden vanwege de keizersnede. Bovendien zie ik nu echt niet voor me hoe dat zou moeten met 2, we hebben het met deze al druk zat en het is bij alle standaarden een makkelijke baby. Man wil wel zeker graag een tweede (en een derde ook wel...), ik ben er nog lang niet zeker van. En als die er komt, dan vind ik 3-4 jaar ertussen ook prima. 

Aviendha, ik zou inderdaad ook even langs de huisarts gaan. Als het advies is wachten dan verandert er niks, maar mogelijk kan er sneller iets aan gedaan worden.

Vivavette, hopelijk gaat het snel weer de goede kant op met de kleine. Hier boog ze door ziekte ook af (nog geen afvallen maar stagnerende groei), een droomvoeding kostte hielp. Nu 1.5e maand later wordt ze er nog steeds voor wakker, maar ontwikkeld ze ook aardige spekkies dus ik laat het maar zo. 

lapjeskat, vervelend he al die opvang kuchjes/snotneuzen. Hier inmiddels zelf ook weer aangestoken dus ik heb overal zakdoekjes. 

Resterende 'klachten' die ik nog heb zijn: ik kan niet op mijn zij slapen zonder iets tussen mijn knieën, maar een dun dekentje is genoeg (dus vermoed dat het iets psychologisch is). Verder ben ik de nuance qua vol gevoel van mijn blaas kwijt, hij is leeg, vol of een ik moet nu echt, ik moet dus veel vaker naar de wc dan vroeger. Soms voor maar een klein beetje. 

Tweede, die wil ik wel. We denken aan 2-3 jaar ertussen. Op sommige dagen denk ik waarom nu niet, maar na zo'n brakke nacht als vannacht denk ik "eerst weer een paar maanden optimale slaap". We zien het vanzelf wel. 

Aviendha / Neweve: Op dit moment komt hij s nachts weer iedere 3 uur, dus gaat er ook wat extra voeding in. Dat is fijn. Verder zitten we inderdaad aan de hapjes en vandaag krijgt hij voor het eerst pap. Ik ga de reguliere voeding wat opbouwen (in overleg met arts) want we merken wel dat hij de fles beu is en echt meer wilt 'eten'.

Wilgentak: Kan me voorstellen dat je weer lekker thuis slaapt. Ik kan ook niet slapen met onze zoon op de kamer, word overal wakker van.

Neweve: qua naar toilet gaan heb ik ook. Vroeger kon ik het uren ophouden, nu moet ik veel vaker en als ik moet dan moet ik.

Phlora

Phlora

03-01-2022 om 09:49 Topicstarter

FTM, wat fijn dat je straks even thuis bent! Dat wordt vast genieten. Lief dat je ernaar vraagt. Mijn man is sinds 1 december thuis ivm werk en dat is heel erg fijn. Een maand geleden lijkt een eeuwigheid geleden; het gaat zoveel beter met me nu. Hij gaat pas op 1 april weer op locatie dus hopelijk ben ik dan weer helemaal de oude. Ik ben wel voorzichtig met optimistisch zijn; ik weet niet hoe het zal gaan als ik alleen thuis ben maar ik heb goede hoop.

Dat brengt me meteen op het volgende, een tweede kindje.. Onze wens was altijd een groot gezin, 4 kinderen, dicht op elkaar. Dat durven we niet meer, na de gezondheidsproblemen na mijn bevalling. Ik weet momenteel nog niet eens of ik bij een volgende vaginaal mag bevallen of een KS moet. Nu ik zo geniet van dochter wil ik eigenlijk zsm nog eentje erbij, maar als ik heel eerlijk ben twijfel ik aan hoe stabiel ik nu ben. Ik ben nu heel vrolijk, maar 8 weken geleden zat ik nog op een dieptepunt. Ik wil eerst zeker zijn dat dit niet een tijdelijke fase is maar ik echt aan de beterende hand ben. Bovendien mag ik nu nog niet zwanger raken van de gyn ivm de lichamelijke klachten. Zodra het mag en ik het mentaal weer kan, gaan we er direct voor.
Mijn nichtje is alweer zwanger, haar kinderen schelen dalijk maar 11 maanden, dat vind ik toch wel heftig. Ik moest na 8 weken nog niet denken aan seks haha.

Aviendha, ik zou dat aankaarten bij de gyn. Hier geen klachten meer die ik voel, wel nog een verzakking waarvoor ik bij de fysio kom, al heb ik daar klinisch geen klachten van. Het is zonde om ergens mee rond te blijven lopen wat misschien snel opgelost is! Lukt seks wel weer?
Vivavette, wat stressvol voor jullie, dat de kleine man niet genoeg aankomt. Ik hoop dat het snel bijtrekt. Ik zie nu je update; wie weet is hij inderdaad gewoon toe aan echte hapjes! Slikt hij het weg? 
Oh Neweve, ik ben stiekem wel een beetje jaloers haha dat je het zo makkelijk kwijt bent. Ik viel toen het zo slecht ging heel erg af maar de afgelopen maand zijn er gewoon weer 1.5kg bij gekomen, oeps. Ik heb nog 4kg te gaan dan ben ik weer op mijn pre-baby gewicht. Mijn buik is wel weer plat, het zit hem echt in mijn armen, nek en gezicht. Niet super haha
Lapjeskat wat vervelend, dat was dus een saaie kerst. Hebben jullie wel samen kunnen genieten of echt te ziek daarvoor? Dat hij al kan zitten!! Wow. Da's snel, toch?

ik reageer even alleen over mezelf, ik ga later op de rest reageren
Seks lukt wel maar moet voorzichtig, en op onze zij gaat het beste. De pijn zit helemaal vooraan, daarom denk ik dat het door de hechtingen komt. Maar ook door borstvoeding is seks eigenlijk niet meer zo leuk. Borsten gaan lekken, vagina doet pijn, wat een feest allemaal. Heb nav jullie berichtjes met man afgesproken dat als het de volgende keer weer/nog steeds pijn doet ik naar de huisarts ga.

Lapjeskat herkenbaar van de virusjes... hier ging het oke met slapen, elke keer rond half 4 voeden en dan gelijk weer verder tukken maar nu is ie weer aan het hoesten. Vandaag maar even thuisgehouden want hij heeft de hele nacht liggen spoken. Om half 7 heb ik hem bij me genomen en toen lag die zo lekker te slapen dat ik het niet over mn hart kon verkrijgen hem wakker te maken en in de maxicosi te zetten. Man had een dagje vrijgenomen en ik heb wel gewerkt. Hopelijk gaat t vannacht beter.

Hier rolt hij continu om. Dus hij moet slapen in een slaapzak want in bed doet hij het ook, om vervolgens te brullen dat zn been tussen de spijlen zit. Of bij het terugrollen zn hoofd te stoten.

Phlora ik ben blij te lezen dat het beter met je/jullie gaat en je dochter het zo goed doet! Gelukkig heb je nog ff tot je man weer naar locatie gaat.

FTM gaat je bedrijf stoppen vanwege corona? T was horeca toch? Toch balen als dat het was... maar misschien ook een mooie kans om eens een paar maanden thuis te zijn. En helemaal fit natuurlijk want tijdens zwangerschapsverlof is dat toch anders. Wat betreft rapley: mijn zoon is bijna een maand jonger dan die van jou en ik denk dat rapley voorlopig  niks voor hem is. Ik had laatst broccoli met vork heel goed geprakt ipv gepureerd en daar verslikte die zich al in. Goed gepureerde groente en fruithapjes lust hij wel graag.

Ik had laatst een hele berg voorraadbakjes gekocht die in de magnetron en vriezer konden, en toen 4 verschillende groenten gekookt, gepureerd en ingevroren. Vind het echt leuk om te doen, voel me zo nuttig haha.

Morgen ga ik trouwens de huisarts bellen.  Ik negeerde het gewoon maar ben er nu op aan het letten en het is nog lange niet genezen. Misschien is er iets wat het herstel belemmert of is er iets verkeerd gehecht ofzo. Ik heb er totaal geen zin in maar het moet maar.

Phlora: Ik hoop dat je je spoedig weer stabiel genoeg voelt om het aan te durven. Wat een verschil met een paar maanden terug al. Ik hoop dat de tweede bevalling en kraamtijd wel voorspoedig mogen verlopen voor je.
Onze kleine zit natuurlijk nog niet echt, het is meer dat je hem best even tegen de bankleuning aan kan zetten in een zittende positie zonder dat hij gelijk instort. Zo zat hij laatst gezellig tussen zijn oma en opa in met ze te kletsen, zo schattig!

Vivavette: fijn dat hij meer eetlust lijkt te hebben. Gaat het inmiddels weer de goede kant op?

Aviendha: goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Hopelijk kan die wat betekenen voor je. Hier is seks ook nog niet zo'n feest. Libido ligt heel erg laag bij mij, heel vervelend.
Is je kleine inmiddels al wat opgeknapt? Hier hebben we een aantal weken terug al geswitched naar een slaapzak. Toen zijn voetjes een bron van fascinatie werden trok hij telkens de dekentjes los en sloeg ze vervolgens met zijn beentjes van zich af. Om vervolgens ons te roepen omdat het koud was 

Hier zijn de eerste tandjes aan het doorkomen. Ik ben heel blij dat dit topic er is want toen hij ineens uit het niets 's avonds laat wakker werd en keihard begon te huilen was de diagnose snel gesteld (tand was goed voelbaar onder het tandvlees). Anders waren we wellicht op de huisartsenpost beland die avond.

Vinden jullie ook dat ze zo ontzettend snel groot worden? Voor mijn gevoel is net de kraamweek voorbij maar hij is al bijna 6 maanden! Hij kan vanalles, en hij valt niet meer op ons in slaap... Het is niet dat hij geen peuter-kleuter-kind-puber etc mag worden maar het gaat zo ontzettend snel! Ik wil best nog een keertje een dagje uit pakweg week 3 overdoen met de kleine frummel (maar dan met het zelfvertrouwen en het gezonde niet-pasbevallen lijf van nu). Gelukkig is er nog een nichtje of neefje onderweg in de familie, dus ik hoop stiekem daar nog een paar uurtjes babyknuffelen te kunnen stelen tzt!

Lapjeskat: Ja, ik vind ook dat het heel erg snel gaat! Ik denk dat ik bij de kraamtijd van een tweede er sowieso heel anders in zal staan. Kan ik nu al best naar uitkijken, haha! Leuk dat jullie een neefje/nichtje krijgen.


Aviendha: Ja, lekker he die hapjes maken. Ik vind het ook leuk om te doen. Vooral omdat onze zoon ook alles zo lekker vind. Het enige dat ik echt eng vind om mee te beginnen is brood. Hebben jullie kindjes dit al gekregen?
Hoe was het bij de huisarts?

Phlora: Wat fijn dat je je al zoveel beter voelt dat je aan een tweede denkt. 

Het gaat hier iets beter. Hij eet en drinkt weer beter. Hij is nu een heeeeeel klein beetje aangekomen, hopelijk eerste stapje in de goede richting.


om eerlijk te zijn heb ik 1 keer gebeld en waren er 3 wachtenden voor me, en toen heb ik opgehangen. Inmiddels ben ik ontzettend aan t hoesten dus maar weer even afwachten. 

@Lapjeskat de kleine is weer beter gelukkig. Alleen af en toe hoesten maar niet meer zo zielig. Eergister lag die kleine mafkees op zn buik in bed, tegen de spijlen aan met speen nog in te slapen. Vet benauwd lijkt me. En hij lag in een slaapzak, dus dat helpt ook niet echt meer. Mijn moeder zegt dat ze vroeger bij mij de slaapzak met bandjes aan het bed vastmaakte, haha! Maar dat gaat me nog iets te ver, het is ook nog maar 1 x gebeurd. 

En ja het gaat echt super snel! Wat me ook zo leuk lijkt van een tweede is omdat ik van veel dingen nu weet hoe het moet enzo en ik het dan in 1 x goed kan doen en er gewoon een stuk zelfverzekerder instaan is ook wel lekker

@Vivavette brood durf ik ook nog niet, ik denk dat ik dat bij 6 maanden pas doe. Fijn dat je kindje wat is aangekomen! Hopelijk blijft ie de stijgende lijn voortzetten

Brood, hier krijgt ze een reepje wat ze zelf vasthoudt/op sabbelt. veel krijgt ze niet binnen maar ze lijkt het wel lekker te vinden. 
Ze lijkt sowieso het slikken steeds beter door te hebben. 

Tweede, ja tijd gaat snel. Ben benieuwd of ik bij een tweede zelfverzekerder ben. Ieder kind is toch weer anders  

@Vivavette, fijn dat het al iets beter gaat. Hopelijk zet de stijgende lijn door.

@Avienda, hup de huisarts bellen jij! 

Hier gaan de nachten alle kanten op, evenals het humeur van de kleine overdag. Ik denk een sprongetje, maar hoop dat hij snel weer over is... We zullen zien

Neweve: pff, die 5 maanden sprong vond ik heel pittig. Hopelijk valt het mee!
Ik zal onze zoon ook eens een korstje of reepje brood geven morgen. Alles van een lepel eet hij met veel enthousiasme op. Heeft jouw dochter al een favoriet?

Aviendha: Wat Neweve ook zegt, bellen! Anders blijf je er tegenaan hikken, het kan je alleen maar helpen! 

Vivavette schreef op 12-01-2022 om 20:13:

Neweve: pff, die 5 maanden sprong vond ik heel pittig. Hopelijk valt het mee!
Ik zal onze zoon ook eens een korstje of reepje brood geven morgen. Alles van een lepel eet hij met veel enthousiasme op. Heeft jouw dochter al een favoriet?

Nog geen duidelijke favoriet. Onder het fruit is banaan en peer wel populair. Maar de rest eet ze ook met veel plezier. Ze vind het duidelijk leuk ok in de hoge stoel samen met ons te eten. Gisteren had ze de hutspot helemaal op en ook spruitjes eet ze met veel plezier (heb het op de foto gezet voor als ze later klaagt dat het vies is ). 

We geven vaak gewoon een stuk in plaats van op een lepel. Brood is daarom ook erg fijn want de wordt vanzelf zo zacht dat je het kan doorslikken. Banaan en avocado zijn ook zacht genoeg. Paprika en appel "knaagt" ze op maar dan is het meer toeval dan skills als ze er een stukje af krijgt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.