Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Hier is de kleine ook al een paar weken aan het rommelen met zijn slaap. Eerder riep hij keurig 1x per nacht tussen 7 en 7, tegenwoordig valt er geen peil op te trekken. Af en toe 3x (wel telkens met 3 uur of meer ertussen), meestal 2x, soms 1x en heel soms helemaal niet. Ook ligt hij soms middenin de nacht hele verhalen te kletsen in zijn bedje (heel grappig en schattig, maar het tijdstip is wat minder). Overdag wil hij soms ook niet gaan slapen, ook al zijn alle signalen er. Soms gaat hij dan huilen, soms klooit hij gewoon (luidop) wat aan in zijn bedje. Ons beleid is dat we op huilen wel reageren, maar op andere (vaak vrolijke) geluidjes niet. Met huilen proberen we hem eerst te kalmeren terwijl hij in zijn bedje blijft liggen. Lukt dat niet, dan pakken we hem op maar laten we zijn slaapzakje aan. Het succes is erg wisselend... het troosten is iets waar we nog een beetje zoekende in zijn omdat we uit de luxepositie komen dat hij nooit veel gehuild heeft waarbij de oorzaak niet makkelijk oplosbaar was. Voor ons wel even een pittige periode dus.

Tegelijkertijd blijft het een heerlijk ventje dat inmiddels ontdekt heeft dat hij ook op zijn zij kan rollen om bij speelgoedjes te komen. Sinterklaas heeft hem enorm verwend dus hij kan wel weer even vooruit daarmee. Vooral de knisperboekjes zijn erg populair momenteel.

Ik ben inmiddels de tel kwijtgeraakt met hoeveel virusjes hij meeneemt uit het KDV. De ene verkoudheid is nog niet weg of de volgende begint. Gelukkig heeft hij er tot nu toe weinig last van (behalve die buikgriep dan van een paar weken terug), hij snottert weinig en zijn neus zit meestal ook niet helemaal dicht.

Ik kijk wel uit naar de Kerstvakantie. Ik heb 3 weken vrij genomen, en 2 weken daarvan gaat de kleine gewoon 2 dagen per week naar het KDV. Heerlijk om even zonder baby uit te kunnen blazen zonder dat er iets anders moet die dagen!

Klinkt goed 3 weken vakantie! 
Ik moet eigenlijk ook binnenkort vakantie inplannen. Heb in ieder geval nog genoeg dagen van 2021 over... 

Nachten zijn hier nu wisselend, minder slecht dan eerst maar nog steeds niet optimaal. Overdag leggen we haar in bed, in de box is ze veel te snel wakker en slaapt ze duidelijk minder. 

Ze heeft een week lang van rug naar buik gerold, soms met gemopper tussendoor als het niet lukte. Nu lijkt ze er weer genoeg van te hebben dus is ze weer gestopt. Kind heeft nu al een eigen willetje  

Hier gaan de nachten gelukkig heel goed! Overdag slaapt hij wel erg weinig. Heb vanalles geprobeerd, maar dat lukt niet echt.
Hapjes zijn hier geen succes. Hij heeft er totaal geen interesse in. Een paar likjes laat hij toe, maar dan houdt het op. Ik denk dat we over 2 weken weer opnieuw beginnen, nu ga ik het niet forceren. 

Neweve, leuk he, dat rollen.
Lapjeskat, wat lekker die vakantie! Dat kletsen doet onze zoon ook, meestal vanaf een uur of half 5. Ik geef hem dan de speen en meestal valt hij eweer in slaap, behalve vannacht ☕️

Hoe is het met iedereen hier?

Hier zijn we inmiddels door de slaapregressie heen. De kleine kreeg er flinke verlatingsangst bij en dat is 2 weken behoorlijk pittig geweest. Hij wilde namelijk niet alleen zijn met in slaap vallen, maar onze aanwezigheid en troostpogingen zorgden aan de andere kant ook al snel voor teveel prikkels waardoor hij ook niet in slaap viel, met een erg gefrustreerde baby tot gevolg. Op een gegeven moment hebben we gelukkig een modus gevonden om hem te kunnen kalmeren met zo min mogelijk extra prikkels en sindsdien gaat het steeds beter. De nachten zijn nog niet zo top als ze waren, maar aangezien hij nu weer blij gaat slapen na zijn voeding is het wel weer goed te doen.

Op het kdv slaapt hij tegenwoordig vaak in een buitenbedje. Hij wordt namelijk meestal superrelaxed zodra je een voet buiten de deur zet met hem. Ik kreeg er foto's van, zo schattig in zijn sneeuwpakje!

Hapjes gaan nog niet geweldig. Hij lijkt er niet veel van te snappen, en dat wat erin gaat spuugt hij meestal na een minuut of wat weer uit. Ons motto is dat hij dan in ieder geval geproefd heeft en dat dat helemaal prima is. Hij komt er vanzelf wel achter dat hij het ook kan doorslikken neem ik aan. Ik vind ze er op het consultatiebureau best pusherig over. Ze zeiden bij de 3 maandencheck al dat we er met 4 maanden aan moesten beginnen, en van de week bij de 5 maandencheck dat we toch echt liefst meerdere keren per dag wat moesten aanbieden. Best gek, de WHO adviseert volledige borstvoeding tot 6 maanden en dan pas beginnen met aanbieden. Die borstvoeding krijgt hij gewoon (en dat weten ze daar), dus volgens mij is het prima zo. Geen idee hoe dat met kunstvoeding zit overigens, misschien is het dan wel verstandig om eerder te beginnen maar dat is onze situatie niet.

hier gaat het goed. De nachten gaan ook weer beter (1 voeding als wij gaan slapen en 1 rond een uur of 3). Dus ik voel me zelf ook een stuk uitgeruster. 

Het rollen is hier ook weer gestopt, ze lijkt er gewoon geen zin meer in te hebben.  Met wat hulp draait ze wel op haar buik en dan kan ze zich echt lang vermaken, mits je af en toe een speeltje in de buurt legt (vandaag wel 20 minuten in 1 stuk).

Flesjes, hier nu naar 140 ml per flesje in de opvang. Met de 125ml leek ze nog hongerig en was ze ook sneller chagrijnig Dat lijkt goed te werken, gelukkig slaap ik beter dus kolf ik ook meer in de ochtend dus kan het nog net bijbenen. 

Hapjes, consultatiebureau gaf hier aan dat het goed was al te beginnen maar dat het vooral op proeven gaat. Pas vanaf 6 maanden is het goed als ze steeds iets meer binnen krijgen (en tot 1 jaar is borst/kunst voeding de hoofdvoeding). Dat sluit wel aan bij mijn eigen visie. Ze slikt soms overigens wel door, vond laatst allemaal stukjes doperwt in de luier (we prakken meestal, en soms pureren). Sinds deze week ook op de opvang gestart met hapjes (lees het aflikken van een schijf komkommer )
Er is een studie geweest die liet zien dat er minder allergieën zijn als je eerder dan 6 maanden met hapjes start. Daarom is het advies in Nederland aangepast. De WHO is er iets conservatiever in, voornamelijk omdat er veel landen zijn waar je beter borstvoeding kan krijgen dan eten wat mogelijk besmet is (door bijvoorbeeld geen/slechte toegang tot water). 

Hoi! Fijne kerstdagen gehad iedereen? Wij zijn lekker thuis geweest. Schoonouders en ouders beide een dag bij ons. Lekker rustig, geen gesjouw met babyspullen. Ideaal!

Slaapregressie was wel wat intenser geworden. Slaapjes van 20 min over de dag, deden dochter haar humeur geen goed. Sochtends rond 5 uur al wakker. Gelukkig nu sinds 2 weken weer oké!

Hier hebben we de eerste tand al gespot. Ze had al een paar dagen, vuurrode wangen. Ontzettend verkouden, veel kwijlen, handen constant in haar mond en niet in haar hum. Bedacht me dat zoon ook altijd verkouden werd zodra er een tand doorkwam. Even gevoeld en duidelijk een puntje onderin wat bijna door is. 

Hapjes gaan als een tierelier. Alles eet ze op, met smaak. Dan zou je denken, drinkt ze vast wel wat minder. Maar dat giet ze er zo achteraan. Ze is dan ook lekker chubby. 😉
Ontlasting heeft ze nu dan wel weer wat moeite mee, aangezien het wat consistenter wordt.

Lapjeskat zou gewoon doen wat je eigen gevoel zegt. Is hij er niet aan toe, dan komt het vanzelf wel. Gewoon af en toe aan bieden. Sommige adviezen van Cb gaan hier ook ene oor in, andere weer uit.

Hapjes gaan hier nog niet zo goed, ze snapt het niet helemaal. Het beste gaat het als je een duim in de voeding stopt die ze mag aflikken. De lepel vindt ze maar maf. Terwijl ze je stralend aankijkt als je zelf met bestek eet. Ze duwt het eten zelf weg met haar tong. Iemand de gouden tip?

Het wipstoeltje was eerst een succes, nu is 5 minuten in de wipstoel een eeuwigheid. Nu rolt ze de hele kamer door. Als je haar verschoont, moet je uitkijken dat ze niet ontsnapt.

Hier gaat alles goed. Hapjes blijven er goed in gaan. Tot nu toe eet hij alles op en als we te langzaam zijn met de lepel, dan pakt hij deze zelf vast en probeert het in zijn mond te doen. Dat ziet er erg komisch uit. Ik heb eigenlijk ook geen gouden tip. We hebben vooral mazzel dat hij uit zichzelf zo goed eet denk ik. 

Hier ook veel kwijl en alles moet de mond in, maar ik heb nog geen tandje gespot. Ik denk dat het niet lang meer zal duren. 

Slapen gaat hier redelijk. 's Nachts blijft hij wat onrustig, al wordt dit ook steeds minder.

Wanneer hij op zijn buik ligt, probeert hij ook te tijgeren. Op het consultatiebureau stonden ze daar wel van te kijken toen hij dat daar deed.

Wat betreft adviezen van het consultatiebureau: kijk vooral wat past bij je kind. Het is natuurlijk gebaseerd op gemiddelden en die krijg je alleen als er uitschieters aan beide kanten zijn. 

Wilgentak schreef op 29-12-2021 om 16:42:

Hapjes gaan hier nog niet zo goed, ze snapt het niet helemaal. Het beste gaat het als je een duim in de voeding stopt die ze mag aflikken. De lepel vindt ze maar maf. Terwijl ze je stralend aankijkt als je zelf met bestek eet. Ze duwt het eten zelf weg met haar tong. Iemand de gouden tip?

Het wipstoeltje was eerst een succes, nu is 5 minuten in de wipstoel een eeuwigheid. Nu rolt ze de hele kamer door. Als je haar verschoont, moet je uitkijken dat ze niet ontsnapt.

Je kan rapley/de kleintjes methode proberen. Dus gewoon een stuk fruit/groente. Hier sabbelt/knaagt ze erop. Veel gaat er niet in maar zo krijgt ze de smaak/structuur tenminste mee. 

wat een actievelingen hebben jullie. Ons meisje heeft nadat ze van rug naar buik rolde besloten dat het niks is. Ze heeft het 1.5e week heel actief gedaan en nu al bijna een maand niks meer. Wel houdt ze het lang vol op de buik en begint ze met pivoteren/draaien om haar as om een speeltje te pakken wat met buiten haar bereik ligt. 

Phlora

Phlora

30-12-2021 om 22:55 Topicstarter

Zo leuk om te lezen waar onze kindjes allemaal in verschillen. 
Ik lees kindjes die er al flink op los rollen en bewegen, leuk! Wat lijken ze dan opeens groot.. Ik krijg het idee dat dochter het best wel kan maar zodra ze gedraaid is naar de positie die haar bevalt (voor 75% doorgerold, om iets achter zich te kunnen zien) stopt ze ermee, en tummy time vindt ze ook nog steeds stom, ondanks sterke nek. Ze kan wel heel goed dingen bewust vastpakken, haar speen weet ze nu goed zelf te vinden en terug te stoppen.
Al vanaf het begin heb ik het idee dat ze zich vocaal heel snel ontwikkelt en motorisch iets langzamer, ze kletst echt heel de dag de oren van je kop. Ook probeert ze onze monden na te doen als we er gekke geluidjes mee maken. 
De slaapregressie heeft hier zon 6-7 weken geduurd, maar we zijn verder gegaan met onze slaapcursus en die adviezen gevolgd en inmiddels zijn we eruit en slaapt ze van 20u tot 8u.
Hapjes zijn we hier voorzichtig mee begonnen, dat gaat heel behoorlijk. Geen tips Wilgentak, ik had bij haar eerste hapje verwacht dat ze het uit tufte maar opeens was het weg.
Ze is echt een joekel trouwens; ze is nog geen 5 maanden oud en is al 67 cm lang en 7880gram. Volgens de tabel past dit bij het gewicht van een meisje van 8(!!) maanden  Ik vind haar verder niet dik trouwens, ofja ze heeft wel lekkere rolletjes bij haar enkels en polsen en chubby wangen, maar ze is gewoon een lang/groot kind. Nu was ze dat bij de geboorte al natuurlijk, maar ik ben zelf best klein, dus dat contrast is groot. Mijn man komt uit een lange familie, dus wellicht daardoor?
Nog geen tandje gespot, wel meteen gezocht na jullie berichten!
Sinds 2 dagen 'snapt' ze kiekeboe. Schatert het dan uit. Zo ongelofelijk schattig, we smelten helemaal weg ervan. 

Hoe moeilijk het in het begin was, zo'n makkelijke baby is het nu. Ze vindt iedereen leuk en gezellig, lacht bijna alleen maar, kletst volop en is echt het zonnetje in huis. 

Iedereen een hele fijne jaarwisseling!

Alle goede wensen voor het nieuwe jaar allemaal! Ik vind heel leuk om alle ontwikkelingen te lezen ❤

@phlora, heel fijn om te lezen hoe enthousiast je nu praat over je dochter en hoe goed ze het doet! Je hebt een enorm pittige tijd achter de rug, maar je mag super trots zijn! Hoe gaat het nu met jou zelf?

Werk, ik was na 8 weken alweer aan het werk. Achteraf best wel snel, maar is goed gegaan. Ik vind 5 dagen werken wel heel pittig, maar door het stoppen van mijn bedrijf ben ik vanaf februari helemaal thuis. Ik weet nog niet wat ik dan ga doen, eerst wat maanden thuis blijven iig. Ben benieuwd hoe ik dat ga vinden, kijk er wel naar uit. 

Hapjes, gaan hier echt super goed. Eerst helemaal niet, maar wilde hij wel steeds alles pakken. Nu zijn wij erachter dat het eten niet te gepureerd moet zijn 😅. Zoonlief houdt van structuur in zn eten, dus wij gaan straks ook rapley doen. Nog meer mensen?

Tandjes, wel het gevoel dat er wat gebeurd. Voel een harde punt onderin, maar zie nog niks. Kwijlen is wel weer heel aanwezig en 'bijten' ook. 

Ontwikkeling, gaat hier super hard joh. Al weer bijna een half jaar oud. Omrollen deed zoontje al heel snel, maar nu is dat weer gestopt. Op zn zij rolt hij en dan weer naar rug. Hij draait wel veel om zn as, en ligt graag op zijn buik. Kan ie de katjes goed zien. Dat vind hij namelijk helemaal geweldig. 
Wij hebben trouwens ook een echte prater, de hele dag door 🙈. Wordt nog wat haha.

Slapen, gaat goed. Hij doet 3 dutjes per dag en slaapt meestal tussen 18.00/19.00. Krijgt nog een late fles en slaapt dan door tot 7.30/8.30. Heerlijk!

Zelf, ik was vrij snel weer op gewicht van voor de zwangerschap, maar ik val nu nog steeds af. Heb ook best een verminderde eetlust sinds de zwangerschap en bevalling. Herkennen andere dit?

Nog een kindje? Zijn er al mensen weer bezig, of hebben al een idee voor wanneer een volgend kindje? Wij wachten iig tot zoontje 1 jaar is en kijken het dan aan. Ons gezin voelt nog niet compleet, maar moet er nu nog niet aan denken 🙈

gelukkig nieuwjaar!
Hadden jullie kleintjes nog last van het vuurwerk? Hier sliep ze er stug doorheen, maar kindje van een vriendin is de hele nacht op geweest. 

@phlora, wat fijn om te horen dan het zo goed gaat. Jullie kijken echt je draai gevonden te hebben. 

Ze rolt weer! Wel met een duidelijk doel, dus richting een speeltje of een ding wat ze interessant vindt. Enige nadeel, ze draait zichzelf soms klem in de box (met de benen tussen de spijltjes door) 
En ze schaterlacht nu ook regelmatig. Zo schattig. Eerst was ze duidelijk blij met allemaal gilletjes, maar nu is ze dus ook aan het giebelen. 

Hier verloor ik ongeveer 1kg per maand (na het grote verlies na de bevalling). Na 4 maanden had ik mijn oude gewicht weer. Daarna ging het sneller omdat man meer op de lijn ging letten (dus minder eten in huis). Dat was niet de bedoeling dus nu heb ik voor mezelf een scala aan snacks, volle melk/kwark, dadels met mascarpone, goede chocola etc. Ik heb wel gewoon honger en eetlust maar op drukke (werk)dagen eet ik wel snel te weinig. Ik ben nu 1kg lichter dan voor de zwangerschap, maar mijn vormen lijken ook veranderd. Broeken zakken bijvoorbeeld sneller af. 

De beste wensen iedereen!
Hier heeft zoon ook overal doorheen geslapen. Het voeden is nu rond 11 u en 3 u weer en dat heb ik gister ook gedaan. Er waren vrienden bij ons en kleine man was om 6 u wakker, dus ben vandaag erg moe, maar geen alcohol doet wonderen! 

Ongeveer sinds de kerst kan zoon omrollen, en hapjes gaan er ook goed in.

Verder ben ik weer op mijn oude gewicht (duurde ook ongeveer 4 maanden), maar net als bij neweve zakken broeken af en mijn buik is nu dikker. Had het liever andersom... ik moet eigenlijk gaan sporten maar heb zo geen motivatie om dat thuis te doen als de lockdown over is ga ik weer.

Trouwens, mn onderkant is nog steeds niet 100%. Ik voel het ook op een crosstrainer, op de wc, of als ik heel lang stil moet staan. Het is geen vreselijke pijn ofzo maar het is er gewoon wel. Heeft iemand anders hier ook nog last van? Misschien moet ik het toch eens aan de vlos of huisarts vragen maar ik heb het idee dat we toch niks kunnen doen behalve afwachten 

Voor jullie ook allemaal de beste wensen! Leuk om te lezen over jullie kindjes.

Phlora: Wat goed om te lezen dat het zo goed gaat en dat jullie dochter het zo goed doet. Heel erg fijn!
FTM: Kan me wel voorstellen dat het lekker is om even thuis te zijn. Ben benieuwd hoe het je bevalt en of/wat je erna gaat doen.
Wij willen ook graag een 2e. Nu nog niet, maar ik denk dat ca 2 jaar een leuke periode is tussen 2 kindjes in. Voorlopig even van zoon genieten en wij hopen een tijdje op reis te kunnen gaan. 
Neweve: leuk, dat dochter weer rolt en zo lekker aan het lachen is.
Aviendha: Een keer bespreken met HA/vlos kan altijd toch? Ik heb er zelf geen last van, maar kan me voorstellen dat het vervelend is. Onze zoon heeft ook door het vuurwerk heengeslapen gelukkig.

Hier is het op dit moment wel even pittig. Wij hadden een extra weging gevraagd bij het CB omdat zoon niet zoveel aan lijkt te komen. Dat klopt.  Lengte gaat goed, maar gewicht blijft echt achter. Daarna is hij ruim een week ziek geweest, dus nog meer afgevallen. En nu zitten we midden in sprong 5 en wil hij niks: niet slapen en niet eten. We krijgen nu wat extra controlemomenten, maar hij moet nu wel echt gaan eten/aankomen anders moet er worden ingegrepen. Hij weegt nu 6 kg.

Ikzelf ben trouwens (nog) 3 kg zwaarder dan voor de zwangerschap en idd met een heel ander lichaam. Mn heupen zijn breder, maar mn bovenlichaam is veel smaller/een beetje (te) dunnig geworden. Die 3kg mogen dus wel ff blijven 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.