oudmaarnognietkoud
30-08-2026 om 15:42
kenfan schreef op 03-08-2026 om 16:29:
[..]
Ik ken ook geen mannennamen die een verkleinwoordachtervoegsel hebben.
Mijn broer heette Rob. (hij is helaas overleden) In zijn vriendengroep was nog een Rob en mijn broer gingen zij Bopje noemen. Dat is altijd zo gebleven.
Damoontje
30-08-2026 om 19:08
Ik had een oudoom Klaas en Gré die in de jaren 50 of 60 naar de VS geëmigreerd zijn en daar Clarence en Grace zijn gaan heten. Ik heb daar nooit zo over nagedacht maar kan mij voorstellen dat ze progressieve mensen waren en dat het voor hun logisch was om in de VS de kinderen zsm Engels te leren en beiden een Engelse naam aan te nemen ipv stug vol te houden dat ze Klaas en Gré genoemd wilden worden. (Of misschien heette die tante voluit Greetje of Geertje).
Dus even andersom bekeken. De namen hebben m.i. wel een upgrade gehad.
Soccer-Mom
31-08-2026 om 18:58
Damoontje schreef op 30-08-2026 om 19:08:
Ik had een oudoom Klaas en Gré die in de jaren 50 of 60 naar de VS geëmigreerd zijn en daar Clarence en Grace zijn gaan heten. Ik heb daar nooit zo over nagedacht maar kan mij voorstellen dat ze progressieve mensen waren en dat het voor hun logisch was om in de VS de kinderen zsm Engels te leren en beiden een Engelse naam aan te nemen ipv stug vol te houden dat ze Klaas en Gré genoemd wilden worden. (Of misschien heette die tante voluit Greetje of Geertje).
Dus even andersom bekeken. De namen hebben m.i. wel een upgrade gehad.
Mijn grootouders van moeders kant zijn begin jaren vijftig naar Canada geëmigreerd. De standaard was toen om meteen aan te passen. De namen werden verEngelst en ook thuis werd uitsluitend Engels gesproken. Mijn neven en nichten balen hier nu van omdat zij geen Nederlands geleerd hebben en niet goed met vooral oudere Nederlanders kunnen communiceren. Ook met mijn ooms en tante aldaar spreek ik Engels. Ze verstaan het nog redelijk wel maar in het Nederlands praten gaat niet meer. Nu is het veel belangrijker om nog wel je moedertaal bij te houden en wordt vaak in huiselijke kring de moedertaal gesproken.
Ben benieuwd of het nou Sev is geworden of niet.
Frisdrank1972
18-09-2026 om 12:55
En heb je hem Sev genoemd? Zelf vind ik het niet zo'n leuke naam. Sevv trouwens ook niet dus is het misschien een geluk bij een ongeluk dat je een reden hebt om te switchen.
Damoontje
18-09-2026 om 13:47
Soccer-Mom schreef op 31-08-2026 om 18:58:
[..]
Mijn grootouders van moeders kant zijn begin jaren vijftig naar Canada geëmigreerd. De standaard was toen om meteen aan te passen. De namen werden verEngelst en ook thuis werd uitsluitend Engels gesproken. Mijn neven en nichten balen hier nu van omdat zij geen Nederlands geleerd hebben en niet goed met vooral oudere Nederlanders kunnen communiceren. Ook met mijn ooms en tante aldaar spreek ik Engels. Ze verstaan het nog redelijk wel maar in het Nederlands praten gaat niet meer. Nu is het veel belangrijker om nog wel je moedertaal bij te houden en wordt vaak in huiselijke kring de moedertaal gesproken.
Dit is echt heel herkenbaar. Mijn oudoom en tante zijn thuis ook Engels gaan praten dus alleen hun oudste spreekt wat Nederlands. Kennelijk wilden ze zo snel mogelijk meedraaien in Amerika met een goed uit te spreken naam en kinderen die goed Engels spraken.
Beetje offtopic maar ik weet niet of de moeder van Sevv hier nog terug komt.
Joszy
18-09-2026 om 13:57
Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 12:55:
En heb je hem Sev genoemd? Zelf vind ik het niet zo'n leuke naam. Sevv trouwens ook niet dus is het misschien een geluk bij een ongeluk dat je een reden hebt om te switchen.
Waarom wil je nu je mening nog een keer geven over die naam? Denk je nou echt dat TO denkt ojeetje frisdrank1972 vindt het niet zo leuk, wat nu?
Loesje heeft een goede poster: Zeggen wat je denkt kan ook iets aardigs zijn.
In andere gevallen mag je ook gewoon niks zeggen.
Frisdrank1972
18-09-2026 om 15:09
Joszy schreef op 18-09-2026 om 13:57:
[..]
Waarom wil je nu je mening nog een keer geven over die naam? Denk je nou echt dat TO denkt ojeetje frisdrank1972 vindt het niet zo leuk, wat nu?
Loesje heeft een goede poster: Zeggen wat je denkt kan ook iets aardigs zijn.
In andere gevallen mag je ook gewoon niks zeggen.
Ze vraagt toch wat wij er van vinden.
Netherfield
18-09-2026 om 15:12
Zeggen wat je denkt kan ook iets aardigs zijn... En nu mag ik heel vaak op mijn tong gaan bijten als iemand iets onaardigs zegt in real life! Maar dank voor deze geweldige uitspraak.
Damoontje
18-09-2026 om 15:18
Het kind is 2 maanden oud ondertussen. TO zal het niet terug stoppen noch de naam wijzigen. Denk ik zo.
Frisdrank1972
18-09-2026 om 15:19
Damoontje schreef op 18-09-2026 om 15:18:
Het kind is 2 maanden oud ondertussen. TO zal het niet terug stoppen noch de naam wijzigen. Denk ik zo.
Ik zou wel willen weten hoe die vriend erop gereageerd heeft dat ze hun kind haast dezelfde naam hebben gegeven.
Joszy
18-09-2026 om 19:13
Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 15:09:
[..]
Ze vraagt toch wat wij er van vinden.
Nee hoor. De vraag was; we hebben een naam gekozen en nu heet de baby van vrienden ook zo. Wat nu? De vraag was niet: wat vinden jullie van deze naam?