MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
Jorni
07-12-2025 om 15:46
Ik zelf vind feestjes geweldig en ik vind het al helemaal leuk om mensen lekker blij te maken en te verrassen. Geweldig.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 16:24
Hippocampus schreef op 07-12-2025 om 12:34:
Is een babyshower alleen voor dames eigenlijk? Of moeten de heren ook iets roze uit de kast trekken?
Een dresscode voor een feest of bruiloft is natuurlijk uiteindelijk bedoeld om duidelijkheid te scheppen over verwachtingen, zodat de gast zich niet over- of underdressed hoeft te voelen. Daar zijn regels voor die je kunt raadplegen.
Een kleurverzoek lijkt me alleen bestemd voor het plaatsen van foto’s op sociale media. Je doet dat niet voor je gasten, maar voor jezelf. Niet alleen moeten ze op tijd komen, gezellig zijn en een cadeau meenemen, maar ook nog eens jouw kleurvoorschrift uitvoeren. Ik weet, het is een verzoek, geen verplichting, maar in de praktijk komt dat op hetzelfde neer. Het zou mij erg tegen staan. In het geval van TO zou ik het natuurlijk braaf uitvoeren, fijn dat ze nu welkom is, maar ik begrijp haar vraag.
Mijn oma had geen social media en was dol op matching outfits ' wel eens met geel (dat is nou ook niet de meest gangbare kleur )' foto's hingen altijd in de woonkamer. Er worden wel veel aannames gedaan over stief kleindochter.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 16:27
Ginevra schreef op 07-12-2025 om 12:58:
[..]
Een spijkerbroek heb ik niet eens, en die zou ik ook niet kopen voor een dresscode. Want dat is een grote uitgave voor iets wat ik verder nooit draag.
Een onflatterende kleur zou ik dan als sjaaltje of accessoire kopen/lenen. Ik moest ooit iets geels aan voor een uitje. Toen heb ik bij de Hema een geel sjaaltje gekocht en dat bleek toevallig ook nog een kleur geel die me wél stond en dat sjaaltje draag ik nu ook nog wel voor alledag.
Een kleur die me echt niet staat zou ik dan niet te dicht bij mijn gezicht dragen. Een sjaal die los over de schouders hangt of zo.
En de Thuisbezorgdbon lijkt me een prima cadeau hoor.
Geel 😆 dan moet ik altijd denken aan mijn oma ' die heeft dat verzoek ook eens gedaan ' het zijn de leukste familie foto's geworden in mijn ogen' mijn broertje droeg een pikachu pak ' ik was goth en droeg een gele stropdas met leren jack 😆😆 meer durf ik niet te typen te herkenbaar maar met een fijn gevoel denk ik altijd terug aan dat feestje
kenfan
07-12-2025 om 16:37
Ik houd eigenlijk niet zo van feestjes met vage bekenden. Die voelen meer als een verplichting dan dat ik er naar uitkijk. Dus elke moeite die ik er extra voor moet doen, voelt als snel al teveel of bweh. Niet een heel sympathieke eigenschap vind ik van mezelf, dus als de feestgever het niet te bont maakt, dan voeg ik me wel. En vaak wordt het dan toch nog redelijk gezellig. Naar de verjaardag waarvoor ik zelf iets moest bakken ging ik wel al vond ik het stom, maar die met een driedaags programma in het buitenland sloeg ik over.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 16:52
kenfan schreef op 07-12-2025 om 16:37:
Ik houd eigenlijk niet zo van feestjes met vage bekenden. Die voelen meer als een verplichting dan dat ik er naar uitkijk. Dus elke moeite die ik er extra voor moet doen, voelt als snel al teveel of bweh. Niet een heel sympathieke eigenschap vind ik van mezelf, dus als de feestgever het niet te bont maakt, dan voeg ik me wel. En vaak wordt het dan toch nog redelijk gezellig. Naar de verjaardag waarvoor ik zelf iets moest bakken ging ik wel al vond ik het stom, maar die met een driedaags programma in het buitenland sloeg ik over.
Vage bekende? het is haar stief kleindochter. . Stiefopa en oma van mijn zoon zijn geen vage bekendes voor hem ..
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 16:53
kenfan schreef op 07-12-2025 om 16:37:
Een driedaags programma in het buitenland is toch niet te vergelijken met het verzoek een bepaalde kleur te dragen...
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 16:59
Jorni schreef op 07-12-2025 om 15:46:
Ik zelf vind feestjes geweldig en ik vind het al helemaal leuk om mensen lekker blij te maken en te verrassen. Geweldig.
Nou dit ' zal ook leuk zijn als je erachter komt dat als je tegen de wensen van je moeder in je stiefmoeder/vrouw van vader uitnodigd.
Dan die uitnodiging aankomt als ' ik moet door een hoepel springen. omdat je dacht dat het leuk is om foto's in de kleur van het geslacht van het kindje te maken... dan stel je belachelijke eisen ' laat je mensen door een hoepel springen. Ben je niet inclusief genoeg. Doe je dat alleen omdat je aandacht wil op social media...
MamaE
07-12-2025 om 17:03
Iets als 'geen wit op een bruiloft' vind ik heel wat anders dan verplicht één kleur.
Want geen wit, betekent dat er nog heel veel opties zijn die dan wel kunnen.
En zelfs dan kan het lastig zijn. Toen mijn zus trouwde zijn we als gezin gaan winkelen omdat ze inspraak wilde op ieders outfit. Maar ik had zelf ook inspraak in wat ik mooi vond, het was niet zo dat zij een jurk koos en zei 'dit wil ik voor jou'.
Ik vind kledingeisen in sommige situaties prima. Bijvoorbeeld bedrijfskleding, die zoek je ook niet zelf uit. Of vanuit veiligheid; lange broek, dichte schoenen, veiligheidsschoenen, zijn allemaal keuzes in.
Maar een spijkerbroek kopen omdat iemand dat leuk vindt voor een foto? Dat niet. Ik ben ook niet gemiddeld gebouwd om het zo maar te zeggen. Dus lenen is ook niet heel makkelijk.
Het kost me ook niet mijn gezondheid om naar een feestje te gaan en een keer iets te dragen wat ik niet mooi vindt. Maar ik vind het wel gedoe. En dan hangt het ook wel af van de persoon of ik dat voor diegene over heb. Ik ben me ervan bewust dat ik best een moeilijk mens ben.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 17:09
MamaE schreef op 07-12-2025 om 17:03:
Iets als 'geen wit op een bruiloft' vind ik heel wat anders dan verplicht één kleur.
Want geen wit, betekent dat er nog heel veel opties zijn die dan wel kunnen.
En zelfs dan kan het lastig zijn. Toen mijn zus trouwde zijn we als gezin gaan winkelen omdat ze inspraak wilde op ieders outfit. Maar ik had zelf ook inspraak in wat ik mooi vond, het was niet zo dat zij een jurk koos en zei 'dit wil ik voor jou'.
Ik vind kledingeisen in sommige situaties prima. Bijvoorbeeld bedrijfskleding, die zoek je ook niet zelf uit. Of vanuit veiligheid; lange broek, dichte schoenen, veiligheidsschoenen, zijn allemaal keuzes in.
Maar een spijkerbroek kopen omdat iemand dat leuk vindt voor een foto? Dat niet. Ik ben ook niet gemiddeld gebouwd om het zo maar te zeggen. Dus lenen is ook niet heel makkelijk.
Het kost me ook niet mijn gezondheid om naar een feestje te gaan en een keer iets te dragen wat ik niet mooi vindt. Maar ik vind het wel gedoe. En dan hangt het ook wel af van de persoon of ik dat voor diegene over heb. Ik ben me ervan bewust dat ik best een moeilijk mens ben.
Dat was ook de oorspronkelijke vraag niet dat is een bedacht scenario van to ' net als ik aangaf niet blij te zijn verplicht een galajurk aan te moeten schaffen( ook geen standaard maat) en dan ligt het bezwaar zeker bij de kosten bij mij. maar een kleur' zoals oranje met de voetbal ' roze of blauw bij een babyschower dat kan meestal wel voor heel weinig tot niets aan voldoen worden. En vaak als je de verzoeker het vraagt willen ze vaak zelf meehelpen/denken.
Hippocampus
07-12-2025 om 17:10
Anoniemvoornu schreef op 07-12-2025 om 16:59:
[..]
Nou dit ' zal ook leuk zijn als je erachter komt dat als je tegen de wensen van je moeder in je stiefmoeder/vrouw van vader uitnodigd.
Dan die uitnodiging aankomt als ' ik moet door een hoepel springen. omdat je dacht dat het leuk is om foto's in de kleur van het geslacht van het kindje te maken... dan stel je belachelijke eisen ' laat je mensen door een hoepel springen. Ben je niet inclusief genoeg. Doe je dat alleen omdat je aandacht wil op social media...
Ik begrijp deze reactie niet, en heb hem drie keer teruggelezen.
MMcGonagall
07-12-2025 om 17:11
Anoniemvoornu schreef op 07-12-2025 om 16:59:
[..]
Even voor de duidelijkheid, zo denk ik niet over de uitnodiging hè. Het is bovendien een verrassingsfeestje dus ik vermoed dat haar partner mij op de gastenlijst heeft gezet, wat ik dus in beginsel heel leuk vind. Ongeacht mijn mening over babyshowers in het algemeen. Die zijn tegenwoordig normaal, dus daar moet ik maar aan wennen.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 17:11
Hippocampus schreef op 07-12-2025 om 17:10:
[..]
Ik begrijp deze reactie niet, en heb hem drie keer teruggelezen.
Wat begrijp je niet ?
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 17:14
MMcGonagall schreef op 07-12-2025 om 17:11:
[..]
Even voor de duidelijkheid, zo denk ik niet over de uitnodiging hè. Het is bovendien een verrassingsfeestje dus ik vermoed dat haar partner mij op de gastenlijst heeft gezet, wat ik dus in beginsel heel leuk vind. Ongeacht mijn mening over babyshowers in het algemeen. Die zijn tegenwoordig normaal, dus daar moet ik maar aan wennen.
Dus het is niet eens haar wens dat je in roze komt....
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 17:17
MMcGonagall schreef op 07-12-2025 om 17:11:
[..]
Iemand heeft het leuke idee je stief dochter en ongeboren kind in het zonnetje te zetten en jij bent uitgenodigd en er wordt zo gereageerd erop en dat doet je niks? Dat vind je niet naar? Alleen maar omdat babyshowers en dresscodes niet je ding zijn?
Temet
07-12-2025 om 17:18
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vraag me af: is die wens om iets roze aan te trekken afkomstig van de zwangere zelf, of is een vriendin haar creativiteit aan het uitleven?
Ik vind het trouwens ook wel iets geks, een kledingverzoek voor een babyshower. Meer iets voor bruiloften (dan ben ik er overigens ook geen fan van). Maar goed, ik ben al zo oud dat ik het hele fenomeen babyshower al een vreemde nieuwigheid vind, en zo nieuw is dat nu ook weer niet
. Hoe dan ook, ik zou hooguit investeren in het allergoedkoopste roze sjaaltje, of iets lenen. Ik heb een hekel aan roze dus geen enkel kledingstuk in de kleur in huis.