MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
krulliebollie
07-12-2025 om 11:04
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 10:57:
[..]
Fijn dat jij blijkbaar wel de keuze kunt maken om steeds over je eigen grenzen te kunnen stappen maar dat kan niet iedereen.
Ik neem het niet persoonlijk, ik probeer compassie te creeeren voor een grotere groep.
Iets meer inclusiviteit maakt een groot verschil.
Als je zo heftig beperkt wordt door je autisme lijkt mij dat stiefdochter dit wel weet.. dus dan zal zij ook alle begrip hebben dan je niet komt, een andere keer komt, iets in een andere kleur draagt of wat dan ook. Dit is iets wat in alle facetten van je leven speelt dus zal ongetwijfeld bekend zijn.
Max88
07-12-2025 om 11:16
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 09:07:
[..]
Maar wat als je dagelijksleven al 1 grote over je grenzen gaan en aanpassen aan anderen activiteit is?
Daar zijn is al de over je eigen grenzen gaan en kost veel energie. Die wil je daar besteden en niet daarvoor uutgegecen hebben.
En ja dat kan iets kleins lijken voor jou maar iets groots zijn voor anderen. Er wordt te makkelijk gezegd dat doe je toch voor x, y, of z. Of zet je er voor een keer overheen.
Het maar 'even' over dingen heen zetten kost mensen hun gezondheid. Ook dit soort in jouw ogen 'kleine' dingen.
Ik denk dat iedereen zich dagelijks aanpast. Je leeft nu eenmaal in de wereld en je moet nog steeds mee als die overweldigend is. Dat kan het leven ook zijn zonder autisme. Je kunt niet verwachten dat iedereen zich altijd aanpast en een roze shirt vergelijken met reumamedicatie of een rolstoel vind ik dat je jezelf erg gehandicapt maakt. Dan kun je misschien ook niet werken, nooit ergens naartoe?
Dan zou ik niet gaan.
Schoondochter
07-12-2025 om 11:20
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 10:57:
[..]
Fijn dat jij blijkbaar wel de keuze kunt maken om steeds over je eigen grenzen te kunnen stappen maar dat kan niet iedereen.
Ik neem het niet persoonlijk, ik probeer compassie te creeeren voor een grotere groep.
Iets meer inclusiviteit maakt een groot verschil.
Ik denk niet dat je daaraan meewerkt door zo tekeer te gaan tegen een verzoek om roze kleding aan te trekken. Dat is namelijk een klein, overzichtelijk verzoek en dat al gebruiken om een punt te maken over over grenzen heen stappen en inclusiviteit is niet helpend. Je maakt een klein verzoek heel groot terwijl de gemiddelde mens (ook de neurodiverse) dit verzoekje echt prima aankan. En als dat niet zo is is de kans vrij groot dat de omgeving dat allang weet en een dergelijk verzoek niet zal doen.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 11:40
MMcGonagall schreef op 07-12-2025 om 10:37:
Ik heb een kind met autisme. Voor zover ik weet heb ik het niet, maar ik heb het nooit laten onderzoeken. De gedachtengang hierboven kan ik echter wel helemaal volgen. Het is niet voor niets dat ik nu al bezig ben met een feestje dat over een maand gaat plaatsvinden. Na de kleding, waar ik wel uit kom, wil ik ook het leukste cadeautje kiezen. In de uitnodiging stond dat het feestje, uit eten en je aanwezigheid het cadeau zijn, maar dat is dus echt nooit het geval. Met zulk soort constructies heb ik de plank wel eens misgeslagen
Eigenlijk zijn de neurotypischen de vreemde eenden in de bijt, want die zeggen nooit wat ze eigenlijk bedoelen.
Iemand zei dat mijn manier van vragen niet duidde op het willen van een gezellige discussie over kleding. Dat was dan ook niet de bedoeling. Ik was vooral benieuwd of 90% van de mensen zich zonder verdere bijgedachten zou conformeren aan de wens. Stel dat de dresscode je meest onflatterende kleur is, doe je het dan ook? Of een spijkerbroek, terwijl je die nooit vrijwillig aan zou trekken.
Ik overweeg als cadeautje trouwens een thuisbezorgd-bon. Leek me het ultieme cadeau voor in de kraamweek, maar misschien sla ik wel helemaal de plank mis en geldt een cadeaubon als iets wat je koopt als je helemaal niets anders weet. Kan ik beter een mutsje haken, heel persoonlijk. Of matching moeder en baby mutsen…
Ik zou er totaal geen bijgedachte hebben bij het verzoek ' behalve de gedachte ze willen waarschijnlijk een fotoshoot doen. Dresscode niet mijn kleur zou ik ook niet moeilijk doen ' een (lelijk) shirt is onder een trui ook af te dragen. Spijkerbroek zijn er tegenwoordig ook van joggingstof..enz ik denk in oplossingen en zie niet gauw beren op de weg. Cadeautjes ben ik ook makkelijk in ' het is de gedachte die telt. Thuis bezorgd bon is in mijn ogen een leuk cadeau' super handig in de kraamtijd.
Ginevra
07-12-2025 om 11:45
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 10:02:
Iets meer compassie zou daarin fijn zijn.
Wat een enorm verhaal joh. Ik kan best volgen wat de problemen zijn hoor. Maar als je zoveel moeite en gedoe hebt met een feestje, dan speelt dat in je hele leven en dan zul je een manier moeten vinden om je grenzen op een vriendelijke manier te bewaken zonder er zo'n enorme handicap van te maken.
Ik heb een probleem met mijn ogen. Ik kan net zo'n lang verhaal als jij typen in de hoop dat mensen zullen begrijpen wat het is om mijn ogen te hebben, maar dat doen ze nou eenmaal niet. Dus ik heb moeten leren om te zeggen "hartstikke jammer, maar dit lukt me niet!" zonder te verwachten dat anderen echt begrijpen wat er is.
Zelfs mijn meest dierbaren snappen het vaak niet echt. En dat is jammer, maar met vrijwel iederéén is wat aan de hand vanaf zekere leeftijd. Ik zal me ook moeten inleven in de mensen met reuma, met COPD, met voedselallergie, met een depressie of met hersenletsel, ook al snap ik dat niet écht. Omdat ik dat zelf ook niet heb. En jij hebt al die andere dingen ook niet (of in elk geval niet allemaal tegelijk) en zult dus ook moeten dealen met dat andere mensen weer andere problemen hebben.
Gingergirl
07-12-2025 om 12:32
Ik heb een kind met autisme. Voor zover ik weet heb ik het niet, maar ik heb het nooit laten onderzoeken. De gedachtengang hierboven kan ik echter wel helemaal volgen. Het is niet voor niets dat ik nu al bezig ben met een feestje dat over een maand gaat plaatsvinden. Na de kleding, waar ik wel uit kom, wil ik ook het leukste cadeautje kiezen. In de uitnodiging stond dat het feestje, uit eten en je aanwezigheid het cadeau zijn, maar dat is dus echt nooit het geval. Met zulk soort constructies heb ik de plank wel eens misgeslagen
Eigenlijk zijn de neurotypischen de vreemde eenden in de bijt, want die zeggen nooit wat ze eigenlijk bedoelen.
Iemand zei dat mijn manier van vragen niet duidde op het willen van een gezellige discussie over kleding. Dat was dan ook niet de bedoeling. Ik was vooral benieuwd of 90% van de mensen zich zonder verdere bijgedachten zou conformeren aan de wens. Stel dat de dresscode je meest onflatterende kleur is, doe je het dan ook? Of een spijkerbroek, terwijl je die nooit vrijwillig aan zou trekken.
Ik overweeg als cadeautje trouwens een thuisbezorgd-bon. Leek me het ultieme cadeau voor in de kraamweek, maar misschien sla ik wel helemaal de plank mis en geldt een cadeaubon als iets wat je koopt als je helemaal niets anders weet. Kan ik beter een mutsje haken, heel persoonlijk. Of matching moeder en baby mutsen…
Ja wij hebben daar geen enkel probleem mee. Ik draag bv nooit spijkerbroeken maar als dat de dresscode is zou ik daar niet moeilijk over doen, sterker nog het zou ook niet bij me opkomen. Ik ben dan meer bezig met " wat leuk om X weer te zien en hopelijk is Y er ook, kunnen we gezellig bij kletsen.
Dat mensen niet zeggen wat ze bedoelen herken ik niet; als er op de uitnodiging staat dat een cadeau niet hoeft is dat toch duidelijk. Dat sommige mensen ervoor kiezen toch iets mee te nemen is toch niet erg. Er is geen verbod ofzo.
Thuisbezorgdbon is zeker leuk. Mocht je twijfelen dan speel je op safe met een babywinkelbon.
Hippocampus
07-12-2025 om 12:34
Is een babyshower alleen voor dames eigenlijk? Of moeten de heren ook iets roze uit de kast trekken?
Een dresscode voor een feest of bruiloft is natuurlijk uiteindelijk bedoeld om duidelijkheid te scheppen over verwachtingen, zodat de gast zich niet over- of underdressed hoeft te voelen. Daar zijn regels voor die je kunt raadplegen.
Een kleurverzoek lijkt me alleen bestemd voor het plaatsen van foto’s op sociale media. Je doet dat niet voor je gasten, maar voor jezelf. Niet alleen moeten ze op tijd komen, gezellig zijn en een cadeau meenemen, maar ook nog eens jouw kleurvoorschrift uitvoeren. Ik weet, het is een verzoek, geen verplichting, maar in de praktijk komt dat op hetzelfde neer. Het zou mij erg tegen staan. In het geval van TO zou ik het natuurlijk braaf uitvoeren, fijn dat ze nu welkom is, maar ik begrijp haar vraag.
Ginevra
07-12-2025 om 12:58
Stel dat de dresscode je meest onflatterende kleur is, doe je het dan ook? Of een spijkerbroek, terwijl je die nooit vrijwillig aan zou trekken.
Een spijkerbroek heb ik niet eens, en die zou ik ook niet kopen voor een dresscode. Want dat is een grote uitgave voor iets wat ik verder nooit draag.
Een onflatterende kleur zou ik dan als sjaaltje of accessoire kopen/lenen. Ik moest ooit iets geels aan voor een uitje. Toen heb ik bij de Hema een geel sjaaltje gekocht en dat bleek toevallig ook nog een kleur geel die me wél stond en dat sjaaltje draag ik nu ook nog wel voor alledag.
Een kleur die me echt niet staat zou ik dan niet te dicht bij mijn gezicht dragen. Een sjaal die los over de schouders hangt of zo.
En de Thuisbezorgdbon lijkt me een prima cadeau hoor.
Rosemary00
07-12-2025 om 13:11
Wat gejammer weer of TO autistisch is. Dat heeft er toch niks mee te maken. TO als ik jou was zou ik geen cadeautje doen. Laat je vriend het cadeautje kopen en lift daarop mee. Want als jezelf iets koopt is het waarschijnlijk toch weer niet goed. Straks koop je iets beters dan de moeder en dan heb je die poppen weer aan het dansen. En over je outfit doe gewoon een roze vest of blazer aan. Probleem opgelost.
Nehalennia
07-12-2025 om 13:19
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 09:07:
[..]
Maar wat als je dagelijksleven al 1 grote over je grenzen gaan en aanpassen aan anderen activiteit is?
Daar zijn is al de over je eigen grenzen gaan en kost veel energie. Die wil je daar besteden en niet daarvoor uutgegecen hebben.
En ja dat kan iets kleins lijken voor jou maar iets groots zijn voor anderen. Er wordt te makkelijk gezegd dat doe je toch voor x, y, of z. Of zet je er voor een keer overheen.
Het maar 'even' over dingen heen zetten kost mensen hun gezondheid. Ook dit soort in jouw ogen 'kleine' dingen.
Als dat bovenstaande het geval is dan valt er denk ik meer winst te behalen aan dichter bij jezelf proberen te komen op de onderwerpen die er echt voor je toe doen in het leven. Als iets als een kledingstuk zoveel in je oproept als jij omschrijft.
Meander
07-12-2025 om 13:35
Ik ben niet autistisch en kan me prima voegen en ben sociaal. Toch vind ik een dresscode onsympathiek, je zadelt je gasten op met een opdracht. Anders dan: ik geef een feestje, leuk als je komt! Is het: ik geef een feestje leuk als je komt, maar alleen met een roze kleding ben je echt welkom.
Ik las ook dat een wens is, geen eis. Maar meer in het algemeen: ikzelf vind het fjn als mensen komen, hun tijd besteden aan mijn feestje, zonder hen kledingwensen op te leggen, anders dan de gebruikelijke, als in: passend bij de gelegenheid, bruiloft, kerst, begrafenis, wandeling, strandfeest.
DeOnbekende
07-12-2025 om 13:56
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 09:15:
[..]
Wordt erg lastig bij aangeboren zaken. Niet alle beperkingen zijn zichtbaar. Daar mag best rekening meegehouden worden. Dat je als vrager niet van iedereen de beperking weet. En dat wat voor jou iets kleins is voor iemand anders iets groots. En dat als iemand beleefd iets weigert het gewoon zo is.
En die niet gemiddelde mens is wel ruim 20% van de bevolking. Als samenleving hebben we meer aan een mildere blik dan aan dwang over futiliteiten.
20% voor wie het verzoek tot het dragen van een roze kledingstuk dermate grensoverschrijdend is dat het ten koste gaat van hun gezondheid?
Ik denk dat dat eerder 0,5% is, maximaal. En aangezien je nu eenmaal niet met iedere zeldzaamheid rekening kunt houden, vind ik niets mis met zo'n verzoek. Het staat je vrij "nee" te zeggen.
Bolmieke
07-12-2025 om 14:07
Persoonlijk ben ik een beetje moe van 'leuke toestanden' geworden zoals thema feestjes, al die schoolgedoetjes, vrijgezellenfeestjes, overdreven kerstgebeuren etc. etc. Het moet allemaal op facebook en instagram. Nu dan weer kraamfeestjes en gender reaveals. Ik zou zelf niet gaan maar ik begrijp dat to niet in de positie zit om die keuze te maken
Gingergirl
07-12-2025 om 14:22
Bolmieke schreef op 07-12-2025 om 14:07:
Persoonlijk ben ik een beetje moe van 'leuke toestanden' geworden zoals thema feestjes, al die schoolgedoetjes, vrijgezellenfeestjes, overdreven kerstgebeuren etc. etc. Het moet allemaal op facebook en instagram. Nu dan weer kraamfeestjes en gender reaveals. Ik zou zelf niet gaan maar ik begrijp dat to niet in de positie zit om die keuze te maken
Dan hou je gewoon niet van feestjes, dat kan. En dan is het je goed recht niet te gaan. Maar niks mis mee dat anderen dat wel leuk vinden toch?
Rosemary00
07-12-2025 om 15:16
Bolmieke schreef op 07-12-2025 om 14:07:
Met zo´n instelling word je ook niet gauw uitgenodigd.