Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Problematiek stiefkind dat baas wilt spelen

Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 17:09:

Waarom ga je überhaupt samen wonen met een man die geen inkomen heeft? En als dat huis van jou is, waar laat je je volwassen stiefzoon toe? Het is geen 4 jarige kleuter die op je stoep gedumpt wordt maar een volwassen man. Gooi ze beide het huis uit. Het is toch jouw huis!

Bwah, het is gewoon zijn (vorig jaar) 18-jarige zoon. Ik snap best dat als die voor je neus staat om zijn vader te bezoeken je die niet op straat laat staan. Tot zijn 21 of dergelijke is vader ook gewoon verplicht om bij te dragen voor zijn kind.

Het wordt wel héél anders als zoonlief na een tijd denkt volledig de baas te kunnen gaan spelen in het hele huishouden. En pa het doodnormaal lijkt te vinden, ook over het gedeelte waar hij financieel helemaal niet over gaat.

De rubriek die je gekozen hebt (zorgenkinderen) geeft al aan wat een vreemde kijk je op de zaak hebt. Jouw draad hoort thuis in werk, recht en geld. Die jongen is geen zorgenkind; hij is een jongvolwassene die flink aan het manipuleren is.

En jij: jij laat alles gebeuren. Dus wordt wakker en ga iets doen. Pik het niet langer en neem de zaken weer in jouw hand.  Beslis of je met deze twee wil wonen en zet ze eruit als dat niet zo is.
Wil je wel met deze partner en zijn zoon blijven wonen, beleg dan een vergadering en vertel die flapdrollen dat ze niets te vertellen hebben en jij alles. En dat de zaken dus gaan zoals jij het wil en ze anders kunnen vertrekken.

Begrijp ik het goed dat je partner sinds kort weer een inkomen heeft en dat jij geen idee hebt hoeveel er nu binnen komt en zijn zoon wel? Dit vind ik nogal zorgelijk, sowieso de hele situatie die je schetst. Naar het buitenland emigreren is al een hele grote stap en zeker als je elkaar nog niet heel goed kent. Is de ex van je partner ook nog in beeld? Hoe komt het dat de stiefzoon zo ineens bij jullie inwoont? 

Poezekat schreef op 12-09-2026 om 17:40:

Begrijp ik het goed dat je partner sinds kort weer een inkomen heeft en dat jij geen idee hebt hoeveel er nu binnen komt en zijn zoon wel? 

Hoe kun je überhaupt niet weten dat hij opeens inkomen heeft. Als hij overdag naar en werkgever gaat, dan weet je daar toch van? 

En het huis staat op jouw naam (en hij staat hopelijk op geen enkel contract). Hem er uit wieberen, zsm!! 
En die kansloze zoon per direct het huis uit schoppen. Hoezo bepaalt hij überhaupt iets!!

Pippeltje schreef op 12-09-2026 om 17:31:

De rubriek die je gekozen hebt (zorgenkinderen) geeft al aan wat een vreemde kijk je op de zaak hebt. Jouw draad hoort thuis in werk, recht en geld. Die jongen is geen zorgenkind; hij is een jongvolwassene die flink aan het manipuleren is.

Misschien betekent de rubriekskeuze dat de zoon wél een zorgenkind is en dat er psychische en sociale problematiek meespeelt? Tenzij jij een helderziende bent, trek je wel erg rigoureuze conclusies. 
Dat betekent niet dat TO geen grenzen moet of mag stellen. Maar je hoeft niet hard te (ver)oordelen om grenzen te stellen. 

Boarn schreef op 12-09-2026 om 18:11:

[..]

Hoe kun je überhaupt niet weten dat hij opeens inkomen heeft. Als hij overdag naar en werkgever gaat, dan weet je daar toch van?

Bij mij komt het over dat ze wel weet dat hij weer een inkomen heeft maar niet hoeveel hij verdient en dat de stiefzoon dit wel weet. Stiefzoon weet waarschijnlijk ook alle in- en uitgaven. 

Poezekat schreef op 12-09-2026 om 18:29:

[..]

Bij mij komt het over dat ze wel weet dat hij weer een inkomen heeft maar niet hoeveel hij verdient en dat de stiefzoon dit wel weet. Stiefzoon weet waarschijnlijk ook alle in- en uitgaven.

Ik heb het gevoel dat de partner het ''zorgenkind'' is. En de stiefzoon lijkt de capabele volwassenen.

Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 20:41:

[..]

Ik heb het gevoel dat de partner het ''zorgenkind'' is. En de stiefzoon lijkt de capabele volwassenen.

Misschien heb je gelijk maar ook dán is het zorgwekkend. 

Deze heren mochten beiden vertrekken. Ik snap ook niet zo goed dat je het zo ver hebt laten komen. En emigreren als je nog maar zo kort bij elkaar bent, vind ik sowieso al niet een verstandig idee. Dit met een man zonder enige vorm van inkomen doen ook niet. Accepteren dat je werkloze stiefzoon zonder enige vorm van overleg in jouw huis komt wonen ook niet. Tijd om verstandige keuzes te maken vanaf nu. Je laat je het allemaal gebeuren. 

Verhaal leest als een spannende crimie. Heel normaal hoor, als vader en zoon een crimineel handeltje hebben met duidelijke taakverdeling, op de vlucht zijn en een gratis buitenlands adresje hebben.

Poezekat schreef op 12-09-2026 om 20:56:

[..]

Misschien heb je gelijk maar ook dán is het zorgwekkend.

Het is ook zorgwekkend. Ik snap niet dat TO bij zo'n lamzak van een man blijft. Ik vind ze alle 3 niet goed sporen.

Je hebt het probleem verkeerd gedefinieerd in je titel. Het probleem is: ik laat stiefkind de baas spelen. 

“Ik kan toch niet toestaan dat de zoon beslist hoe wat en waar alles gebeurt, laat staan dat hij alles weet van mij, en al zeker niet financieel. Het lijkt er naar dat hij stilaan begint te denken dat alles hier van hem is....zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?”

Nee, dus waarom doe je dat wel?

Waar ben je Wenneke? 

Dit verhaal is zo bijzonder dat je niemand hier gaat vinden die ervaring hiermee heeft. Ik kan alleen maar hopen dat jij de volledige eigenaar bent van het huis. En je hebt alle reden om de beide heren uit je leven te bannen. Jouw partner lijkt geestelijk niet in orde dat hij een kind van 19 nodig heeft om zijn leven op orde te krijgen. Dat je dit laat gebeuren!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.