Lieveliefde
25-07-2026 om 13:07
Kind mee op vakantie?
Hoi allemaal,
Ik heb hier wel eerder geschreven over mijn dochter.
Helaas gaat het met mijn dochter niet goed en is thuis geëscaleerd door oplopende spanning op school.
Ze heeft een laag zelfbeeld
Wil minimaal eten
Heeft continu paniek aanvallen en wil de deur niet meer uit
Haar stress niveau zit structureel te hoog
Inmiddels is ze aangemeld bij GGZ (crisis)
Tot vorige week reageerde ze haar stress af op mij (ik was haar rode lap) ze deed mij pijn en kneep mij flink. (Hiermee is ze bekend wanneer ze hoog in spanning is)
Het traject wat wij gestart zijn is intens en vraagt veel van ons als gezin.
Naast mijn dochter hebben wij een ander kind. Ook zijn vakantie staat nu in het teken van hulpverlening en afspraken.
Nu hebben wij een verre reis met onze kinderen gepland.
Nu hebben wij de keus om te annuleren, dochter mee te laten gaan of dochter gaat naar opa en oma, daar voelt ze zich veilig en ze vind ook fijn om er te zijn.
Ons dilemma is enorm. Wanneer dochter ons enige kind was geweest hadden wij er niet over getwijfeld om de reis te annuleren. Echter heb ik ook een ander kind in huis die zich al een jaar verheugd op de reis en zijn teleurstelling zou groot zijn.
Ik wil mijn dochter niet thuis laten, maar ik wil mijn andere kind ook geen verdriet doen en het is ook zijn vakantie en alles draait nu al om mij . dochter. Dit is niet erg en doen wij uit liefde. Maar gun mijn andere kind ook zijn vakantie.
Wij hebben advies gevraagd vanuit de hulpverlening, zij geven aan dat wij hierin onze eigen keus moeten maken.
Anne1234!
25-07-2026 om 13:19
Ik zou annuleren. Je dochter meenemen lijkt me geen optie en zonder haar een verre reis maken terwijl zij zich zo slecht voelt zou ik ook niet doen. Voor het andere kind zou ik kijken naar een alternatief. Een weekend weg met activiteiten die leuk zijn voor hem of een weekje met 1 van beide ouders.
watertoren
25-07-2026 om 13:20
Ik zou dochter bij opa en oma laten. Je zegt ook dat ze het daar fijn vind en dan met zoon op reis gaan.
Kampeerder
25-07-2026 om 13:33
Doen jullie vaker dit soort reizen?
Ik zou dochter niet thuislaten als dit voor iedereen een eens-in-je-leven-ervaring is. Ze zou zich dan nogal buitengesloten kunnen voelen. Doen en deden jullie dit soort reizen jaarlijks of toch met enige regelmaat dan zou ik wel gaan en dochter bij oma laten.
Ik zou er ook voor zorgen dat het andere kind wel even een zorgeloos week vakantie heeft.
KnorrendKitten
25-07-2026 om 13:34
ik zou het andere kind met een van de ouders laten gaan. Dochter zou (voor een deel van de tijd) naar opa en oma kunnen zodat de thuisblijvende ouder ook aan wat rust kan komen en zich kan opladen voor alles wat nog komt.
Lieveliefde
25-07-2026 om 13:43
KnorrendKitten schreef op 25-07-2026 om 13:34:
ik zou het andere kind met een van de ouders laten gaan. Dochter zou (voor een deel van de tijd) naar opa en oma kunnen zodat de thuisblijvende ouder ook aan wat rust kan komen en zich kan opladen voor alles wat nog komt.
Deze optie hebben wij besproken, wij moeten veel rijden in het land waar wij naartoe gaan. Ik ben geen held in het rijden naar het buitenland. Dat betekent dat mijn man met ons andere kind op vakantie gaat. Ik zou thuis blijven. Alleen ben ik momenteel de rode lap. Voor mij is het niet haalbaar om lange tijd met haar alleen te zijn om een klein voorbeeld te noemen. Vanuit frustratie kneep zij mij van achteren in mijn nek en mijn man moest haar van mij aftrekken. (Mij lukte dit niet omdat ik zat)
Lieveliefde
25-07-2026 om 13:47
Kampeerder schreef op 25-07-2026 om 13:33:
Doen jullie vaker dit soort reizen?
Ik zou dochter niet thuislaten als dit voor iedereen een eens-in-je-leven-ervaring is. Ze zou zich dan nogal buitengesloten kunnen voelen. Doen en deden jullie dit soort reizen jaarlijks of toch met enige regelmaat dan zou ik wel gaan en dochter bij oma laten.
Ik zou er ook voor zorgen dat het andere kind wel even een zorgeloos week vakantie heeft.
Ja wij maken vaker verre reizen. Land waar wij nu naartoe gaan is wel een bijzondere ervaring voor ons. Dochter geeft aan dat ze mee wil want vakantie is ook ontspanning
Lieveliefde
25-07-2026 om 13:50
Anne1234! schreef op 25-07-2026 om 13:19:
Ik zou annuleren. Je dochter meenemen lijkt me geen optie en zonder haar een verre reis maken terwijl zij zich zo slecht voelt zou ik ook niet doen. Voor het andere kind zou ik kijken naar een alternatief. Een weekend weg met activiteiten die leuk zijn voor hem of een weekje met 1 van beide ouders.
Ook hierover nagedacht, veel is vol in het hoogseizoen daarnaast ook nog steeds een teleurstelling voor onze zoon
Anne1234!
25-07-2026 om 13:50
Lieveliefde schreef op 25-07-2026 om 13:43:
[..]
Deze optie hebben wij besproken, wij moeten veel rijden in het land waar wij naartoe gaan. Ik ben geen held in het rijden naar het buitenland. Dat betekent dat mijn man met ons andere kind op vakantie gaat. Ik zou thuis blijven. Alleen ben ik momenteel de rode lap. Voor mij is het niet haalbaar om lange tijd met haar alleen te zijn om een klein voorbeeld te noemen. Vanuit frustratie kneep zij mij van achteren in mijn nek en mijn man moest haar van mij aftrekken. (Mij lukte dit niet omdat ik zat)
Dan kan jij misschien beter met je zoon op vakantie gaan, ergens anders heen. Waar je met de trein of het vliegtuig heen kan.
Moxxie
25-07-2026 om 13:55
Ben je niet geneigd om je vakantie te annuleren uit een misplaatst plichtsgevoel?
Misschien voel je je schuldig om iets leuks te gaan doen terwijl je dochter het zo moeilijk heeft. Maar als het haar situatie niet schaadt, vind ik het niet meer dan normaal om ook de belangen van je zoon eens op de eerste plaats te zetten.
Ted68
25-07-2026 om 14:29
Ik zou dochter ook naar Oma en Opa doen…. Ook omdat jij en je man Even ontspannen moeten….
Vonni
25-07-2026 om 14:38
Ik zou er in deze situatie voor kiezen om de vakantie door te laten gaan en dochter bij opa&oma onder te brengen. Onder de voorwaarde dat opa&oma dit ook zien zitten, kunnen handelen naar de situatie of in geval van crisis, en dochter zich veilig voelt bij hen.
Even afstand van elkaar en allemaal de ruimte om even te ontspannen en een beetje op te laden.
Daarnaast zou je kunnen kijken of je voor of na deze vakantie nog een paar dagen weg kan organiseren. En dan kijken of dit met het hele gezin kan, of gesplitst; vader met dochter en moeder met zoon.
Geen gemakkelijke situatie, sterkte met alles!
MamaE
25-07-2026 om 15:03
Kunnen opa en oma een crisis aan? En haar gedrag? Wordt ze bij spanning niet agressief naar opa en oma?
Als dochter mee wil, zou dat ook kunnen, maar alleen als dat echt realistisch is. Misschien doet een andere omgeving goed, maar je wil niet dat ze daar opgenomen moet worden of zichzelf of anderen verwondt.
Is dochter in staat om realistisch hiernaar te kijken?
Voor je andere kind lijkt het me belangrijk dat de reis door kan gaan.
Ninoea
25-07-2026 om 15:29
Ik heb zelf een pleegkind met heel ingewikkeld gedrag en herken de situatie. Je past al continu van alles aan op je oudste en zou met annuleren de drie andere gezinsleden tekort doen en je dochter heeft het goed bij oma. Ik zou kiezen voor je kind bij oma. Iedereen heeft ook tijd nodig om bij te komen van het gedoe.