Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Zij-instroom: wordt de subsidie weleens afgewezen?

Binnenkort wil ik het zij-instroomtraject gaan volgen. Nu vraag ik me af of de subsidie hiervoor weleens afgewezen wordt en hoe groot de kans is dat dat gebeurt. Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft?

bedoel je zij-instroom in het onderwijs? Ik weet dat je daarvoor eerst een werkplek moet hebben en een geschiktheidsonderzoek met goed gevolg moet hebben afgelegd. 
Bij iemand die ik ken bestond dat uit een flink verslag moeten maken waarin je bewijst over bepaalde kwaliteiten te beschikken. Daarover een pittig gesprek. Het geven van een les op een aangewezen school en misschien nog wel iets wat ik nu vergeet. 
Pas als alle voorwaarden in orde zijn kun je dan starten. Ik weet niet of het dan nog afgewezen kan worden maar ik denk het niet, je werkgever regelt dit dan en ontvangt de vergoeding. Jij ontvangt salaris. Tenminste, zo was het bij mij kennis. 

duizel schreef op 25-01-2023 om 08:47:

bedoel je zij-instroom in het onderwijs? Ik weet dat je daarvoor eerst een werkplek moet hebben en een geschiktheidsonderzoek met goed gevolg moet hebben afgelegd.
Bij iemand die ik ken bestond dat uit een flink verslag moeten maken waarin je bewijst over bepaalde kwaliteiten te beschikken. Daarover een pittig gesprek. Het geven van een les op een aangewezen school en misschien nog wel iets wat ik nu vergeet.
Pas als alle voorwaarden in orde zijn kun je dan starten. Ik weet niet of het dan nog afgewezen kan worden maar ik denk het niet, je werkgever regelt dit dan en ontvangt de vergoeding. Jij ontvangt salaris. Tenminste, zo was het bij mij kennis.

Klopt, in die zin dat de wg je studiekosten betaald (Tripartite). Tot voor kort moest je die terugbetalen als je niet slaagde of vertrok, maar dat mag niet meer.

bieb1963 schreef op 25-01-2023 om 13:23:

[..]

Klopt, in die zin dat de wg je studiekosten betaald (Tripartite). Tot voor kort moest je die terugbetalen als je niet slaagde of vertrok, maar dat mag niet meer.

Mag dat sowieso niet meer? Ook niet bij andere studies in andere branches? 

duizel schreef op 25-01-2023 om 14:08:

[..]

Mag dat sowieso niet meer? Ook niet bij andere studies in andere branches?

Ik weet het alleen van het onderwijs

duizel schreef op 25-01-2023 om 14:08:

[..]

Mag dat sowieso niet meer? Ook niet bij andere studies in andere branches?

Sinds vorig jaar is de wetgeving rondom studiekostenbeding gewijzigd. Als het een verplichte opleiding voor je werk is, mag de werkgever je geen geld vragen als je vertrekt. Plus nog wat regels, waardoor een heleboel oude terugbetaalregelingen niet meer wetsgeldig zijn;   https://www.rechtstelefoon.nl/juridische-artikelen/2022/7/26/het-studiekostenbeding-wat-verandert-er-per-1-augustus-2022?format=amp

Promethium

Promethium

25-01-2023 om 15:51 Topicstarter

duizel schreef op 25-01-2023 om 08:47:

bedoel je zij-instroom in het onderwijs? Ik weet dat je daarvoor eerst een werkplek moet hebben en een geschiktheidsonderzoek met goed gevolg moet hebben afgelegd.
Bij iemand die ik ken bestond dat uit een flink verslag moeten maken waarin je bewijst over bepaalde kwaliteiten te beschikken. Daarover een pittig gesprek. Het geven van een les op een aangewezen school en misschien nog wel iets wat ik nu vergeet.
Pas als alle voorwaarden in orde zijn kun je dan starten. Ik weet niet of het dan nog afgewezen kan worden maar ik denk het niet, je werkgever regelt dit dan en ontvangt de vergoeding. Jij ontvangt salaris. Tenminste, zo was het bij mij kennis.

In het onderwijs inderdaad! Ik heb al een werkplek, dus dat gedeelte zit goed . Ik heb ook al een bevoegdheid, het zou gaan om het halen van een tweede bevoegdheid.

Promethium

Promethium

25-01-2023 om 15:52 Topicstarter

Biebel schreef op 25-01-2023 om 15:30:

[..]

Sinds vorig jaar is de wetgeving rondom studiekostenbeding gewijzigd. Als het een verplichte opleiding voor je werk is, mag de werkgever je geen geld vragen als je vertrekt. Plus nog wat regels, waardoor een heleboel oude terugbetaalregelingen niet meer wetsgeldig zijn; https://www.rechtstelefoon.nl/juridische-artikelen/2022/7/26/het-studiekostenbeding-wat-verandert-er-per-1-augustus-2022?format=amp

Interessant! De reden dat ik het vraag is namelijk omdat in het geval dat de subsidie niet wordt toegewezen, mijn werkgever de studie betaalt, maar in dat geval wel verwacht dat ik na de opleiding nog minimaal 3 jaar bij hen blijf werken.

Promethium schreef op 25-01-2023 om 15:52:

[..]

Interessant! De reden dat ik het vraag is namelijk omdat in het geval dat de subsidie niet wordt toegewezen, mijn werkgever de studie betaalt, maar in dat geval wel verwacht dat ik na de opleiding nog minimaal 3 jaar bij hen blijf werken.

Op zich vind ik dat nogal een reëele verwachting..... Ook al mag.de wg wettelijk gezien de studiekosten niet meer terugvorderen 

bieb1963 schreef op 25-01-2023 om 16:31:

[..]

Op zich vind ik dat nogal een reëele verwachting..... Ook al mag.de wg wettelijk gezien de studiekosten niet meer terugvorderen

Ik vind het ook reëel. Heb net mijn opleiding afgerond in een ander vakgebied. Heb ook die regel van 3 jaar blijven werken en anders studiekosten terug betalen. Het wordt wel maandelijks 1/36 minder. Ik heb daarvoor getekend maar ben nu benieuwd of dat rechtsgeldig is. Ik ben helemaal niet van plan om nu ander werk te zoeken trouwens. Ik snap ook wel dat ze iets terug verwachten voor de investering. 

bieb1963 schreef op 25-01-2023 om 16:31:

[..]

Op zich vind ik dat nogal een reëele verwachting..... Ook al mag.de wg wettelijk gezien de studiekosten niet meer terugvorderen

Nou alleen over verplichte opleidingen om het werk uit te kunnen (blijven) voeren mogen de kosten niet teruggevorderd worden.

Als het gaat om opleidingen op vrijwillige basis om jezelf te ontwikkelen mag het nog wel.

Als je al een bevoegdheid hebt hoef je geen zij-instroom te doen maar kan je de lerarenbeurs aanvragen. Dat gaat op volgorde van binnenkomst dus meteen aanvragen zodra dat kan. 

Promethium

Promethium

25-01-2023 om 17:28 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 25-01-2023 om 17:24:

Als je al een bevoegdheid hebt hoef je geen zij-instroom te doen maar kan je de lerarenbeurs aanvragen. Dat gaat op volgorde van binnenkomst dus meteen aanvragen zodra dat kan.

Ik moet wel een bevoegdheid halen, mijn bevoegdheid is voor het po en ik werk nu in het vo. De subsidie voor zij-instroom is gunstiger dan de lerarenbeurs.

Ysenda schreef op 25-01-2023 om 17:01:

[..]

Nou alleen over verplichte opleidingen om het werk uit te kunnen (blijven) voeren mogen de kosten niet teruggevorderd worden.

Als het gaat om opleidingen op vrijwillige basis om jezelf te ontwikkelen mag het nog wel.

Oké dan is het in het geval van to dus de vraag of de werkgever van haar eist om de extra bevoegdheid te halen of dat het uit interesse is een de werkgever het haar gunt. Als ik het goed begrijp

Promethium

Promethium

25-01-2023 om 17:42 Topicstarter

duizel schreef op 25-01-2023 om 17:32:

[..]

Oké dan is het in het geval van to dus de vraag of de werkgever van haar eist om de extra bevoegdheid te halen of dat het uit interesse is een de werkgever het haar gunt. Als ik het goed begrijp

Ik heb mijn bevoegdheid nodig. Je mag 2 jaar onbevoegd voor de klas staan op het vo en dat kan 2x met 1 jaar verlengd worden, maar daarna mag het niet meer. Dus ik heb mijn bevoegdheid echt nodig om mijn werk te mogen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.