Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Ziek uitgevallen: aansluiten bij collega's?

Ik ben minstens een jaar uit de roulatie door ziekte. Ik lig er echt helemaal uit. In hoeverre moet/zal ik aansluiting zoeken bij m'n collega's? Zoals mee posten in de groepsapp die over werk en prive gaat. Successen worden daar benoemd. Verjaardagsfelicitaties enzo. Wel reageren voelt raar: zo feestelijk is het bij mij niet én ik werk echt helemaal niet. Niet reageren voelt ook wat vreemd. Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.

bij ons is dat juist de manier om laagdrempelig contact te houden.
Als het op de lange termijn het doel is dat je terug komt in hetzelfde team zou ik daar gewoon reageren.

Je situatie is bekend bij iedereen? Zo nee dan zou ik die even kort toelichten en aangeven dat je er de komende periode uitstapt en dat als je weer beter bent (ervan uitgaande dat dat het vooruitzicht is en je dan ook terugkomt) graag weer aanhaakt maar je je nu op je herstel richt. Met mensen met wie je een echte klik hebt kun je altijd nog 1 op 1 contact houden. 

Als je een jaar uit zal zijn, dan zal het best een ernstig iets zijn. Succes met de genezing trouwens.

Als er over en weer geappt wordt over werk, daar zou ik niet op reageren. Maar voor felicitaties of reacties op iets wat één van uw collega's post over zijn privé, waarom zou je daar niet op reageren? Je bent toch nog altijd collega; weliswaar eentje die lang niet op het werk zal zijn, maar je bent toch nog in dienst. 

Als je nooit meer reageert, gaan collega's denk ik, op den duur ook met jou geen contact nemen en wordt de terugkeer na een jaar echt vreemd en moeilijk.

Blijf maar onderdeel uitmaken van de collega-groep, zij het in beperkte mate.

Als je het zelf aankan zou ik gewoon zo op de hoogte blijven & reageren zoals je niet-ziek ook zou doen! Als het belastend is voor jezelf (bijvoorbeeld omdat je met een burn-out thuis zit en je door elke gedachte aan je werk in paniek raakt), dan uiteraard niet. Maar dan zou ik ook met je afdelingshoofd afspreken dat je uit de groep gaat en/of volledig op "mute" zet. 
Maar hangt wellicht ook van de reden af dat je eruit ligt, en plannen voor reïntegratie op je eigen werkplek of elders binnen het bedrijf? Bel je bijvoorbeeld ook nog om de zoveel tijd met je afdelingshoofd?

Afhankelijk van hoe belastbaar je bent zou ik niet reageren op werkinhoudelijke onderwerpen, maar wel op verjaardagsfelicitaties of andere luchtige dingen. Maar dat is een beetje afhankelijk van de aard van je verzuim denk ik. 

(Mijn werkgever haalde me na één jaar ziekte zonder mededeling uit de groepsapp 

ben je er al een jaar uit of zul je er het toekomstige jaar uit zijn? 
Wat mij betreft is zo'n groepsapp de ideale manier om contact te blijven maken met het team. Laagdrempelig en je blijft een beetje op de hoogte van het wel en wee. 
Dit zal je terugkeer waarschijnlijk ook vergemakkelijken. 
Maar als je overspannen bent dan kan ik me voorstellen dat zo'n app je nog steeds geen echte volledige rust geeft maar juist spanning. Dan zou ik hem even loslaten. 
Geen idee wat jouw ziekzijn is, maar vanuit mezelf merk ik dat ik uitgevallen collega's die het team een héél klein beetje op de hoogte houden van hoe het gaat of af en toe iets laten horen (al is het maar een felicitatie van een jarige collega of zo) op de app makkelijker benader dan iemand van wie ik vanaf de dag van ziekzijn nooit wat heb vernomen (want zit die wel te wachten op een berichtje? Ik weet het niet... dus stuur maar niks of bel maar niet). 

Ik zou eerder één op één feliciteren dan mij een jaar lang te moeten bezighouden met een groepsapp waarin ik toch niets te zoeken heb omdat het voor de helft gaat over werk-toestanden.
Elke keer met werk geconfronteerd worden zou mijn herstel niet echt bevorderen.

Wie ik écht wil feliciteren zou ik dus privé feliciteren. Collega's die me niet echt interesseren ... jammer de bammer, ik spreek je volgend jaar wel weer.

hangt misschien ook van de reden van ziekte af. Met een burn -out kan het goed zijn wat meer afstand te nemen, bij uitval door zwangerschap is het misschien wel fijn om op de hoogte te blijven van het wel/wee. Kortom doe wat voor jou het beste voelt. (En dat kan dus ook zijn 2 maanden eruit en dan weer erin oid). 

Ik zou sowieso de app meldingen uit zetten zodat je alleen op de door jou gewenste tijdstippen er aan herinnert wordt. 

Wil je graag meeposten? Of eigenlijk liever niet?

Meander

Meander

02-09-2026 om 19:32 Topicstarter

Eigenlijk wil ik liever niets posten. Behalve een bedankje zoals toen ok een mooie fruitmand kreeg. 

Maar iemand hierboven schreef: 

'Geen idee wat jouw ziekzijn is, maar vanuit mezelf merk ik dat ik uitgevallen collega's die het team een héél klein beetje op de hoogte houden van hoe het gaat of af en toe iets laten horen (al is het maar een felicitatie van een jarige collega of zo) op de app makkelijker benader dan iemand van wie ik vanaf de dag van ziekzijn nooit wat heb vernomen (want zit die wel te wachten op een berichtje? Ik weet het niet... dus stuur maar niks of bel maar niet).'

En dat speelt wel een beetje. Het gevoel dat ik dan zelf afstand creëer.

Maar ook dit:

'mij een jaar lang te moeten bezighouden met een groepsapp waarin ik toch niets te zoeken heb omdat het voor de helft gaat over werk-toestanden.'

Ik ben sinds deze maand uitgevallen. Lichamelijk,  maar ook dat is mentaal belastend.

Dank voor jullie reacties, ik ga denk ik heel af en toe reageren, zoals na de fruitmand. 

Ik.zou de meldingen uit zetten, maar wel in de groep blijven. Dan kun je kijken wanneer je wik.

Wat ik zou doen: Alle meldingen uitzetten. Een kort berichtje in de groep sturen dat je voorlopig uit de running bent, en dat je apps zo af en toe leest. 
En dan een keer per week/2 weken even door de appjes scrollen en reageren waar je zin in hebt. 
Wat hierboven ook al gezegd is, als jij niks laat horen, laten ze je heel gauw vallen. Als jij eerlijk blijft over je uitval, dat dat ook mentale invloed op je heeft, is dat voor iedereen veel duidelijker. Dan heb je kans dat ze een keer vragen hoe het met je is. 
Als jij niks laat weten, zakt de band snel weg (eigen ervaring, bijna jaar weg geweest).
En als het lichamelijk mogelijk is, zou ik zeker af en toe koffie gaan drinken. Naar een borrel gaan of wat voor personeelsfeestje er ook is. 
Sterkte met het herstel.

heb je een werktelefoon of zit de groepsapp op je privetelefoon? 

Ik merk dat ik het ook lastig vindt om zieke collega's te benaderen die zelf niks laten horen. Dan heb ik het idee dat het misschien belastend is om dat wel te doen. Dat is geen desinteresse. Tegelijk snap ik ook dat collega's hun werktelefoon uitzetten bij langdurige ziekte. 
Ik vind het wel fijn om af en toe iets te horen van een collega. Je zou je situatie een keer uit kunnen leggen in de app of mail en daarin aangeven of je wel of niet open staat voor contact

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.