Werk en Opleiding
Moosey
09-04-2025 om 22:29
Ziek melden tijdens vakantie?
Ik had afgelopen week vrij, en halverwege werd ik ziek. Nog 3 dagen ziek/slapjes geweest en daarna mocht ik weer aan het werk
t Was jammer want ik had hele leuke plannen die nu niet door gingen, maar soit, zo is het leven.
Zit ik vanavond met lief aan tafel, zegt hij: ja, heb je dat niet gemeld dan? Ik: hoezo? Hij: als je je ziek meldt krijg je vakantiedagen toch terug?
Ik had daar echt nog nooit over nagedacht. Voor mij voelt het alsof je ziek zou zijn op een willekeurige vrije dag, dan ga je je toch ook niet ziekmelden om een andere extra vrije dag te krijgen? Toch staat het wel in sommige CAO’s, zie ik nu.
Melden jullie je ziek tijdens je vakantie?
madee
11-04-2025 om 13:38
Poezie schreef op 11-04-2025 om 11:24:
[..]
Ik zeg nergens dat het mensen hun eigen schuld is als ze ziek worden. (Hoezo moeten die boeten bij een dergelijke regeling? Het is niet dat zij dan minder loon zouden krijgen) Als je een bonus zou invoeren zou je wel onmiddellijk de mensen die misbruik maken van het zich makkelijk ziek melden eruit kunnen pikken.
Die bonus voor jou moet toch ergens van betaald worden. Dikke kans dat iedereen dat gaat voelen in het salarisstrookje of andere arbeidsvoorwaarden. En zeker als iemand echt ziek is, is dat knap vervelend.
Beter is het om de bedrijfscultuur te veranderen naar positief en collegiaal zodat de flierefluiters hun collega’s niet onnodig met extra werk(druk) opzadelen als die flierefluiters eigenlijk geen zin meer hebben in de werkgever of niet durven aangeven wat er mankeert.
Kijk, een blindedarmontsteking/gebroken been/fikse griep e.d.: logisch dat je je dan ziek meldt als dat in je vakantie gebeurt. Maar de categorie die ik beschreef, die verpest het voor de rest. Slecht voor de intercollegiale verhoudingen
Diezijnvanmij
11-04-2025 om 14:03
Poezie schreef op 11-04-2025 om 12:03:
[..]
Als degenen die zich nooit ziek melden voortdurend dubbel werk moeten doen omdat er voor het werk van de zieke collega's geen vervanging te vinden is dan levert dat idd haat en nijd op. Dan kan er maar beter een dubbele betaling (voor dubbel werk) of een bonus voor worden uitgekeerd zodat degene die zich het schompus werkt daar in ieder geval waardering voor krijgt.
Als dit jouw situatie is dan snap ik dat je zo emotioneel reageert. Maar jouw oplossing is niet de oplossing.
Ik zou in jouw geval met je baas in gesprek over 1) alleen nog je eigen werk doen of 2) dubbel betaald worden. Of lekker ergens anders gaan werken, waar je niet de ervaring hebt wegduikgedrag van je collega's te moeten opvangen. Sterkte 
Ellori
11-04-2025 om 17:37
Overigens is het gewoon wettelijk geregeld dat je als je ziek bent in je vakantie en je dit dus meld je de vakantie uren weer terug krijgt. De CAO mag hier uiteraard van afwijken maar nooit in het nadeel van de werknemer.
Ziek tijdens vakantie
Als u ziek wordt tijdens uw vakantie, meldt u dat bij uw werkgever. De vakantiedagen waarop u ziek bent, raakt u niet kwijt. Deze dagen zijn ziektedagen. U spreekt met uw werkgever af om uw vakantie-uren een andere keer op te nemen.
(Moet ik vakantiedagen inleveren tegen ziektedagen of bijzonder verlof? | Rijksoverheid.nl)
Daglichtlamp
11-04-2025 om 17:43
In CAO's kun je dat recht behoorlijk beperken, in de Cao voor het primair onderwijs is bijvoorbeeld opgenomen dat je alleen vakantiedagen terugkrijgt als je vanwege ziekte minder dagen overhoudt dan de wettelijke vakantiedagen (4 weken).
Ellori
11-04-2025 om 17:48
Daglichtlamp schreef op 11-04-2025 om 17:43:
In CAO's kun je dat recht behoorlijk beperken, in de Cao voor het primair onderwijs is bijvoorbeeld opgenomen dat je alleen vakantiedagen terugkrijgt als je vanwege ziekte minder dagen overhoudt dan de wettelijke vakantiedagen (4 weken).
In theorie is dat niet helemaal waar want wettelijk heb je recht op 4 maal het aantal werkuren per week verlof. Alles daarboven is extra en heb je wettelijk gezien geen recht op. Het klopt dus dat de CAO kan aangeven dat je alleen de uren die je niet hebt kunnen genieten van de 160 uur terug krijgt. Want dit wijkt immers niet af van het wettelijke minimale aantal vakantieuren.
alhambra
11-04-2025 om 17:58
Pimpelmees67 schreef op 11-04-2025 om 12:57:
[..]
Dus als jij voor een paar dagen in een buitenlands ziekenhuis belandt en je vakantie daardoor over is, zou jij je niet ziek melden?
Nee, ik denk het niet. Ik zou dat zien als pech.
Marty1984
11-04-2025 om 18:20
Pimpelmees67 schreef op 11-04-2025 om 12:57:
[..]
Dus als jij voor een paar dagen in een buitenlands ziekenhuis belandt en je vakantie daardoor over is, zou jij je niet ziek melden?
Als ik in mijn arbeidsreglement lees door hoeveel administratieve hoepels, mails en telefoons ik moet springen om bij godsgratie misschien een deel terug te krijgen ... laat dan maar zitten. Pure pech.
Dan lig ik liever "rustig" in het ziekenhuis of heb ik "rustig" een buikgriep zonder dat ik mij ook nog eens moet bezig houden met tonnen administratie, 5 telefoons per dag en de kans op een controle-arts.
Ik moet bovendien na 15 jaar nog altijd het eerste jaar meemaken dat ik al mijn vakantie-dagen én overuren ook effectief op krijg. Dan blijf ik aan 't eind van 't jaar dus gewoon zitten met een nog groter saldo aan dagen. Dat op 31/12 toch wegvalt en niet uitbetaald wordt.
Pimpelmees67
11-04-2025 om 18:30
alhambra schreef op 11-04-2025 om 17:58:
[..]
Nee, ik denk het niet. Ik zou dat zien als pech.
Ik vind een verpeste vakantie pech genoeg en wil 'm dan graag overdoen. Het is mij ooit overkomen, 1 week in een ziekenhuis in het buitenland, en het was toen echt heel makkelijk om het achteraf te regelen met werk.
Poezie
11-04-2025 om 19:53
madee schreef op 11-04-2025 om 13:38:
[..]
Die bonus voor jou moet toch ergens van betaald worden. Dikke kans dat iedereen dat gaat voelen in het salarisstrookje of andere arbeidsvoorwaarden. En zeker als iemand echt ziek is, is dat knap vervelend.
Beter is het om de bedrijfscultuur te veranderen naar positief en collegiaal zodat de flierefluiters hun collega’s niet onnodig met extra werk(druk) opzadelen als die flierefluiters eigenlijk geen zin meer hebben in de werkgever of niet durven aangeven wat er mankeert.
Kijk, een blindedarmontsteking/gebroken been/fikse griep e.d.: logisch dat je je dan ziek meldt als dat in je vakantie gebeurt. Maar de categorie die ik beschreef, die verpest het voor de rest. Slecht voor de intercollegiale verhoudingen
Voor de meeste werkgevers is een bonus voor een ondersteuner een schijntje dus daar hoeven de lonen echt niet van te dalen hoor.
Poezenmeisje
11-04-2025 om 20:08
Ik kon vanaf Mallorca nog geen anderhalve zin kreunen door de telefoon. Geen gezeur, geen administratief gedoe. Ik heb gewoon drie dagen kunnen omruilen. Ik heb wel een tweede telefoontje gepleegd naar de baas toen ik weer een beetje mens werd.
Nomade
13-04-2025 om 21:53
Toen ik mijn 4e miskraam binnen 8 maanden kreeg op dag 6 van mijn 8daagse vakantie heb ik me ziek gemeld.
Mijn werkgever vond het onzin en ik heb de uren destijds met moeite terug gekregen.
Daar waar ik in die tijd voor mijn ziekmelding tijdens vakantie (er zijn nogal wat miskramen gevolgd helaas) desnoods thuis op de wc doorweekte heeft zij het voor elkaar gekregen dat ik me daarna bij iedere miskraam ziek meld voor minimaal een week.
madee
13-04-2025 om 22:07
Nomade schreef op 13-04-2025 om 21:53:
Toen ik mijn 4e miskraam binnen 8 maanden kreeg op dag 6 van mijn 8daagse vakantie heb ik me ziek gemeld.
Mijn werkgever vond het onzin en ik heb de uren destijds met moeite terug gekregen.
Daar waar ik in die tijd voor mijn ziekmelding tijdens vakantie (er zijn nogal wat miskramen gevolgd helaas) desnoods thuis op de wc doorweekte heeft zij het voor elkaar gekregen dat ik me daarna bij iedere miskraam ziek meld voor minimaal een week.
Hierin geef ik je groot gelijk, van een miskraam moet je zowel fysiek als emotioneel herstellen. Wat heb je veel moeten doorstaan 😢 Sommige werkgevers hebben geen inlevingsvermogen…virtuele knuffel van mij
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
voor Nomade.