Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Ziek melden tijdens vakantie?

Moosey

Moosey

10-04-2025 om 08:33 Topicstarter

Ysenda schreef op 10-04-2025 om 07:15:

ja, ik meld me dan ziek.
A, die vakantie dagen zijn nodig om te herstellen van mijn werkdruk
B ik ben ziek en heb dus geen vakantie
C vakantiedagen zijn geld waard, dus een onderdeel van je salaris en beloning. Als ik een extra dag koop vanuit ons flexibele salaris deel krijg ik een lagere eindejaars uitkering. Ik ga niet mijn werkgever geld toegeven, ik ben geen charitatieve instelling.

Maar je weekenden heb je ook nodig om van de werkdruk te herstellen. Wat doe je dan als je het weekend ziek bent en maandag wel weer ok genoeg om te werken?

Leuk om de verschillende overwegingen te lezen. Ik had er gewoon echt nog nooit over nagedacht. 

Ik ben standaard ziek tijdens mijn vakantie.
Net of mijn lijf iets heeft à la "nu heb ik eindelijk tijd voor die bronchitis of die buikgriep".

Nog nooit gemeld.
Kan ik weer een andere datum gaan kiezen - die meestal toch niet mogelijk is - en nog een keer ziek worden .

Je moet hier in België ook nog eens aan een resem voorwaarden voldoen en attesten als bewijs hebben. Daar heb ik nét tijdens mijn vakantie geen zin in.

Ik heb het ook nog nooit gedaan. Kan me eigenlijk ook niet echt herinneren dat ik ziek was in mijn vakantie. 
Behalve tijdens Corona toen had ik een week vrij en had heel veel daagjes weg gepland. Ik voelde me niet echt ziek en had makkelijk van alles gekund maar ja ik mocht dus niet naar buiten. 

Ik zou er zelf nooit aan denken en voor een 'gewone' ziekte echt niet doen. Maar bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of inderdaad iets waardoor je of niet op vakantie kunt, mwah, misschien. Voor mij zou het er ook vanaf hangen wanneer in de vakantie het was. Ben ik 2 weken op vakantie en daarvan 3 dagen ziek? Nee. Maar ben ik 2 van de 2 weken ziek? Misschien wel.

Smulkruimel schreef op 09-04-2025 om 23:22:

Zelf nooit gedaan. Wel een paar keer buikgriep gehad op vakantie maar niet zo ziek dat ik helemaal niets meer kon. Gewoon jammer van die paar dagen dat ik niet lekker was. Heb er nooit bij stil gestaan om me daarvoor ziek te melden.

Man is een paar jaar geleden op dag 5 van de vakantie finaal door zijn rug gegaan en kon niets meer. Heeft de rest van de vakantie (vakantie van 15 dagen) plat op bed gelegen. Was zo erg dat we ook nog langer moesten blijven omdat hij niet terug kon vliegen. Toen heeft hij zich wel ziek gemeld en de ziektedagen als vakantiedagen terug gekregen. Werd geen enkel probleem van gemaakt.

Ik heb ooit ergens gewerkt waar sommige collega's zich standaard op dag 2 of 3 tijdens hun vakantie ziek meldden en dan ook meteen voor de hele vakantie. Dat was gewoon opvallend zo vaak als dat gebeurde.

Er waren collega’s van mijn man die dit ook deden, iedere bouwvak. Dat zijn nu ex-collega’s…en dat heeft absoluut (ook) te maken met dit soort dingen. Je maakt een werkgever echt niet wijs dat je het hele jaar kunt werken en dan altijd precies tijdens je vakantie wel ineens ziek bent. Jaar op jaar hè, niet een keertje.

Veel mensen zijn overigens tijdens hun vakantie een paar dagen niet lekker, dat is het ontladen en omschakelen en hoort erbij. 

Bij niet lekker/grieperig, maar ik kan wel gewoon een boek lezen bij het vakantiehuisje: dan heb ik gewoon vakantie (laat ik niet terugboeken).
Bij dusdanig elleding dat hele vakantiegevoel vervalt: dan wel.  Ik heb eens een hele ernstige zonne-allergie gehad met uitslag, koorts, dikke lippen dikke ogen. Toen mocht ik de rest van de vakantie niet naar buiten overdag.  Ja dat is dus geen echte vakantie.

Moosey schreef op 10-04-2025 om 08:33:

[..]

Maar je weekenden heb je ook nodig om van de werkdruk te herstellen. Wat doe je dan als je het weekend ziek bent en maandag wel weer ok genoeg om te werken?

Leuk om de verschillende overwegingen te lezen. Ik had er gewoon echt nog nooit over nagedacht.

Dan werk ik gewoon.

Maar als ik door ziekte mijn vakantieplannen niet kan doen meld ik me ziek.

madee schreef op 10-04-2025 om 11:12:

[..]

Er waren collega’s van mijn man die dit ook deden, iedere bouwvak. Dat zijn nu ex-collega’s…en dat heeft absoluut (ook) te maken met dit soort dingen. Je maakt een werkgever echt niet wijs dat je het hele jaar kunt werken en dan altijd precies tijdens je vakantie wel ineens ziek bent. Jaar op jaar hè, niet een keertje.

Veel mensen zijn overigens tijdens hun vakantie een paar dagen niet lekker, dat is het ontladen en omschakelen en hoort erbij.

In mijn werkveld is het een berucht verschijnsel: ziek worden in de vakantie. Die dagen kun je niet terugkrijgen trouwens, naar mijn weten. En die mensen die standaard ziek worden in de vakantie gaan ook niet door het jaar heen hun vakantiedagen claimen ofzo.

Smulkruimel schreef op 09-04-2025 om 23:22:

Zelf nooit gedaan. Wel een paar keer buikgriep gehad op vakantie maar niet zo ziek dat ik helemaal niets meer kon. Gewoon jammer van die paar dagen dat ik niet lekker was. Heb er nooit bij stil gestaan om me daarvoor ziek te melden.

Man is een paar jaar geleden op dag 5 van de vakantie finaal door zijn rug gegaan en kon niets meer. Heeft de rest van de vakantie (vakantie van 15 dagen) plat op bed gelegen. Was zo erg dat we ook nog langer moesten blijven omdat hij niet terug kon vliegen. Toen heeft hij zich wel ziek gemeld en de ziektedagen als vakantiedagen terug gekregen. Werd geen enkel probleem van gemaakt.

Ik heb ooit ergens gewerkt waar sommige collega's zich standaard op dag 2 of 3 tijdens hun vakantie ziek meldden en dan ook meteen voor de hele vakantie. Dat was gewoon opvallend zo vaak als dat gebeurde.

Ik heb zelf me nooit ziek gemeld in vakantie. Soms een keer niet lekker en dat was dan zo. Man is standaard 2 dagen niet lekker als de vakantie begint. Calculeren we in. Wel 1 x ziek gemeld toen hij voor t werk in de vakantie nog terug moest en zijn arm uit de kom raakte. Die dagen kreeg hij terug.

Ik heb wel een paar collegas die standaard na hun vakantie een week ziek zijn. Of inderdaad in de eerste week en dan meteen lang ziek. 1 van die collegas werkte samen met partner bij ons en om de beurt waren ze een schoolvakantie ziek. En allebei lang thuis tijdens mei tot en met zomervakantie. Wij als collegas zagen daar echt een patroon in,was voor ons wel vervelend.

de rechter heeft hier ook al eens naar gekeken: 

Ziek op vakantie: krijg je vakantiedagen terug? | DAS

Dus je werkgever staat niet zo sterk als ze dit niet willen doen. Natuurlijk moet je wel aantonen dat je ziek bent en je volgens de gewone procedures ziekmelden.

Ziek tijdens je verlof | CNV

Mijn laatste vakantie waren ADV-dagen, die krijg je sowieso niet terug bij ziekte. Ik geloof niet dat ik het ooit gedaan heb, maar als ik serieus klachten van meerdere dagen zou hebben, dan zou ik me wel ziek melden.
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe ruim je in je vakantiedagen zit. Als je alleen maar de wettelijke vakantie hebt van 4 weken, dan is dat zo beperkt, dat je daar ook echt van moet kunnen genieten.

Mevrouw75 schreef op 10-04-2025 om 12:35:

[..]

In mijn werkveld is het een berucht verschijnsel: ziek worden in de vakantie. Die dagen kun je niet terugkrijgen trouwens, naar mijn weten. En die mensen die standaard ziek worden in de vakantie gaan ook niet door het jaar heen hun vakantiedagen claimen ofzo.

Deze collega’s kregen ze wel terug, want die hadden hun bouwvak ziek doorgebracht…gaf echt wrijving tussen de collega’s, want de bouwvakzieken gingen dan tijdens het laagseizoen alsnog op vakantie.

nog nooit gedaan en zou het in principe niet doen.  Met als enige uitzondering als ik een ziekte zou krijgen waardoor een geplande vakantie ook echt gecanceld moet worden of vroegtijdig afgebroken omdat je verplicht naar huis moet

Heb het nog nooit gedaan, maar heb sowieso vrij veel ziekmeldingen helaas. Leidinggevende stimuleert wel om in de vakantie ook gewoon ziek te melden, maar heb zelf besloten dat die dagen voor mijn eigen rekening zijn en werkgever al genoeg andere dagen voor zijn/haar rekening neemt. 

Kan me enkel voorstellen dat ik het ooit zou doen als ik echt de hele vakantie ziek ben en daardoor echt totaal niet heb kunnen ontspannen.

Ik heb het 1 keer gedaan toen ik de hele vakantie een helse ontsteking onder een kies had die getrokken moest worden terwijl de ontsteking er nog onder zat.
En inmiddels ben ik van team 'kan ik me concentreren op m'n werk en zou ik zo eventueel naar kantoor gaan?' Als ik me nog zou kunnen concentreren zou ik thuis kunnen werken. Kan ik me niet concentreren dan ben ik ziek en meld ik me dus ook ziek. Vakantie of niet. Vakantie is er om uit te rusten en niet om ziek te zijn. 1 dagje niet lekker zijn is oke maar meer dan dat is zonde van mijn beperkte vakantiedagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.