Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

SphericalBat56

SphericalBat56

15-11-2022 om 08:20

Wie heeft werken in de zorg vaarwel gezegd?

Ik werk nu bijna 30 jaar in de verpleeghuiszorg. Het begint mij nu echt zwaar te vallen. Steeds meer pijntjes en lichamelijke klachten. De werkdruk, eigenlijk alleen maar meer bezig zijn met de basiszorg, de onregelmatigheid. Alles begint mij zwaarder te vallen. Ik overweeg steeds vaker om wat anders te gaan doen. Maar weet niet goed wat, buiten dat ik alleen maar mijn verzorgende IG diploma heb. Wie heeft de zorg vaarwel gezegd en wat ben je gaan doen, heb je een omscholing gedaan? Ben erg benieuwd!

Ik werkte , een hele tijd met groot plezier, in de thuiszorg. Als verzorgingshulp 
 en later alleen met huishoudelijke taken. Ik was het beu toen de zoveelste manager zijn intrede deed en opnieuw het wiel wilde gaan uitvinden. De cliënten werden een nummer en wij ook. Het gevoel van een team zijn was bij mij helemaal weg. Dus ik snap je wel dat je denkt aan iets anders.

Ik heb dus op een advertentie in een lokaal krantje gereageerd en daar werk ik nu alweer meer dan 12,5 jaar. Geen omscholing gedaan maar ondertussen wel wat cursussen en opleidingen gedaan.

Ik volg nu juist een opleiding tot een baan in de zorg: doktersassistent. Dus met vaste dagen en 'kantoortijden'. 
Je zou, met jouw achtergrond heel makkelijk kunnen instromen. Het overgrote deel van het werk is triage, een klein deel assistentenspreekuur: injecties, wratten, oren, wondverzorging, hechtingen verwijderen, crp, urine controleren op ontstekingen, bvo. 
Tussendoor de behandelkamers op orde houden, bestellingen doen, communicatie met andere zorgverleners. 

Als je het begeleiden van leerlingen leuk vindt, kan je een omscholing tot praktijkopleider overwegen. Dan kan je wel al je kennis en ervaringen inzetten, maar niet meer direct aan het bed.

misschien richting thuisbegeleiding. Ik ken een aantal mensen die dat hebben gedaan met jouw achtergrond. 

ik heb in verschillende settings van de zorg gewerkt. Met name de therapeutische kant in gezinnen. 
Ik ben eruit gestapt omdat ik cynisch werd en moeite had met de ggz hiërarchie.
Ik werk nu meer op het beleid binnen het sociale domein. 

Ik heb de laatste jaren als activiteiten begeleider bewerkt in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Thuis was heel intensief en heb een burnout gekregen. Door thuis, maar ook door werk, ik kwam er niet meer mee verder.
Een poos thuis gezeten en nu aan het kijken wat ik wel ga doen. Ben me juist aan het oriënteren op verpleeghuis zorg, genoeg werk, makkelijk op oproepbasis te doen, want er zijn altijd mensen nodig en de werkdruk viel me 100% mee toen ik een dagje mee liep.

Misschien dat jij juist kan switchen naar de verstandelijk gehandicaptenzorg? Woningen met mensen die een lichte beperking hebben en geen basiszorg behoeven?

Ik ben nog niet de zorg uit (ziekenhuis) maar wil dit wel en ben me er ook op aan het oriënteren. Dat is ook best spannend maar denk wel een goede keus. Ben het vreselijk zat.

Ik heb lange tijd in de GGZ gewerkt als gezinsbegeleider. De combi thuis met jonge kinderen en onregelmatig werken met vaak werkdruk en calamiteiten brak me op. Ik ben nu met behulp van coach aan het zoeken naar ander werk. Ik wil sowieso met mensen blijven werken. Misschien iets als jeugd- of WMO consulent. 

SphericalBat56

SphericalBat56

15-11-2022 om 10:17

Stokstaart dat voel ik dus ook zo en dat wil ik niet. Dat verdienen de mensen niet voor wie ik zorg. Ik ben een beetje uitgezorgd om het zo maar te noemen. Ik ben nog wel vriendelijk en zorgzaam hoor. Ik vind het ook lastig dat de waardering voor wat je doet ook steeds minder wordt. Sommige familie heeft steeds meer op en aan te merken maar doen zelf niets. Zomer en winterkleding worden niet gewisseld waardoor kasten uitpuilen of sommige bewoners hebben bijna niets aan kleding. Gewoon een voorbeeld. Omdat ik mij uitgezorgd voel zie ik iets anders doen in de zorg ook niet zitten. Heb onlangs nog een sollicitatiegesprek gehad in een verzorgingshuis dacht dat is iets minder zwaar maar ook daar begonnen ze erover dat ze de formatie niet op orde hadden dus wel verwachten dat je extra kunt werken. Nou ik heb het afgezegd, wat ik schoot er niets mee op. Wil niet langer dat het formatie probleem mijn probleem is.

ik ben na jaren onregelmatig overgestapt naar regelmatig werk. Geweldig! Zoveel rust: geen avonden, geen weekenden, fatsoenlijke werkdagen van 8 uur. Begeleidend/ coördinerend ipv verzorgend.

Oud collega's zijn ambulant gaan werken, maar ook als gezinsbegeleider, roosteraar, praktijkopleider.  Wel allemaal gerelateerd aan de zorg, maar net anders 

Een collega van mij werd software-tester bij de Belastingdienst. Ze kwam uit de ggz.
Maar zij is jong (28 denk ik) en ik weet niet welke diploma's zij al had.

Zou de Belastingtelefoon wat voor jou zijn? Best intensief werk, maar je kunt zitten en de Belastingdienst verzorgt de opleiding.

Er zijn voldoende functies gelieerd aan de zorg, maar waar je niet perse zorgt. Roosteren, doceren, trainingen geven. Misschien is zoiets passend bij je?

haarklover schreef op 15-11-2022 om 18:17:

Een collega van mij werd software-tester bij de Belastingdienst. Ze kwam uit de ggz.
Maar zij is jong (28 denk ik) en ik weet niet welke diploma's zij al had.

Zou de Belastingtelefoon wat voor jou zijn? Best intensief werk, maar je kunt zitten en de Belastingdienst verzorgt de opleiding.

Belastingtelefoon is leuk!

ik ben deze zomer na 16 jaar eindelijk uit de zorg gestapt. Wou dit al jaren maar inderdaad maar 1 diploma.
Ik werk nu als planner bij een zorginstelling dus wel zorg gerelateerd maar niet meer aan het bed.
In de thuiszorg maakte ik al de roosters van mijn team dus had wel wat ervaring maar dit is wel andere koek. Ik vind het heerlijk en ga echt nooit meer terug de zorg in. Geen weekenden feestdagen en avonden meer werken. Wat een rust, de mogelijkheid om om korte termijn vrij te kunnen nemen . Ik vind het ideaal 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.