Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Werkplek veranderen?

Hoi allemaal, ik zit een beetje met een dilemma. Ik werk nu sinds 4 jaar op een plek waar ik drukte mis en de sfeer is niet bepaald heel geweldig onderling. De sfeer wordt langzaam wel beter, en hier wordt ook enorm had aan gewerkt door de werkgevers. 

Eens in de paar maanden krijg ik heel erg de drang om weg te gaan, dan solliciteer ik, word ik uitgenodigd en ga ik soms wel en soms niet op gesprek. Inmiddels zit ik dus weer in zo'n fase en wil ik weer gaan solliciteren. Maar toch houdt iets mij dus tegen en ik weet niet wat het is. Op het moment dat het zo ver is, dan krabbel ik weer terug en wil ik het niet meer. Dan gaat het een paar maanden weer goed, maar toch komt het elke keer terug.

Heeft iemand dit weleens meegemaakt, wat heb jij toen gedaan? Ik weet even niet meer wat ik moet met mezelf betreft het werk.


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

19-01-2023 om 10:44

Ja, ik herken dit wel. Angst om het oude achter te laten voor iets nieuws. Het oude is niet perfect, maar je weet waar je aan toe bent.
Vier maanden geleden heb ik de knoop doorgehakt, en drie maanden geleden bij mijn nieuwe baan begonnen. En ik ben er nog elke dag blij mee. Het is nergens perfect, dat weet ik ook wel. Maar wat jij mist in je huidige baan ga je daar zelf niet in krijgen. Dan kun je beter verder zoeken.

Heda

Heda

19-01-2023 om 11:18 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 19-01-2023 om 10:44:

Ja, ik herken dit wel. Angst om het oude achter te laten voor iets nieuws. Het oude is niet perfect, maar je weet waar je aan toe bent.
Vier maanden geleden heb ik de knoop doorgehakt, en drie maanden geleden bij mijn nieuwe baan begonnen. En ik ben er nog elke dag blij mee. Het is nergens perfect, dat weet ik ook wel. Maar wat jij mist in je huidige baan ga je daar zelf niet in krijgen. Dan kun je beter verder zoeken.

Wat was voor jou de reden om toch de knoop door te hakken? Ik word er zelf echt gek van, en ik weet gewoon niet wat het is wat mij hier houd..

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

19-01-2023 om 11:20

Heda schreef op 19-01-2023 om 11:18:

[..]

Wat was voor jou de reden om toch de knoop door te hakken? Ik word er zelf echt gek van, en ik weet gewoon niet wat het is wat mij hier houd..

Het moment dat ik me realiseerde dat ik alleen mezelf kan veranderen, en niet mijn werkplek. Ik bleef proberen de werkplek te veranderen, en ben daar overspannen van geworden. Toen ben ik gaan zoeken en er zijn zo enorm veel andere banen, daar moet iets tussen zitten wat beter is/kan zijn. 

Heda

Heda

19-01-2023 om 12:06 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 19-01-2023 om 11:20:

[..]

Het moment dat ik me realiseerde dat ik alleen mezelf kan veranderen, en niet mijn werkplek. Ik bleef proberen de werkplek te veranderen, en ben daar overspannen van geworden. Toen ben ik gaan zoeken en er zijn zo enorm veel andere banen, daar moet iets tussen zitten wat beter is/kan zijn.

Dit herken ik heel erg. Ik zie heel veel verbetering en ik kaart dit vaak aan, alleen er veranderd dus niks of vrij weinig. 

Ik denk dat je naar je gevoel moet luisteren. Als het gevoel van weggaan steeds terug komt, dan wil dat echt wel wat zeggen. Soms heb je een baaldag, maar dat is dit niet. 

Ik vind het ook altijd spannend om ergens nieuws te beginnen. Je weet immers niet waar je in terecht komt. Daar kan je trouwens iets mee in de sollicitatieprocedure. Nu de markt voordelig is voor de werknemer, kun je bijvoorbeeld vragen om eens koffie te drinken met wat nieuwe collega's om een beeld te krijgen bij het team/sfeer. Heb ik laatst ook gedaan.

Stap 1 lijkt me toch om in ieder geval op gesprek te gaan als je uitgenodigd wordt! Wie weet wat voor leuke kansen je al hebt laten liggen! Als het niets is, kun je de baan  achteraf altijd nog afwijzen. 
mis het misschien een soort angst dat je weet wat je nu hebt, met alle nadelen, en dat je bang bent dat een nieuwe baan tegen gaat vallen? Maar weet je, het kan ook meevallen Als je al jaren met regelmaat je huidige baan zat bent heb je namelijk alleen jezelf ermee als je hier blijft zitten. Hoe spannend verandering ook kan zijn. 

Heda

Heda

19-01-2023 om 14:08 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 19-01-2023 om 12:13:

Ik denk dat je naar je gevoel moet luisteren. Als het gevoel van weggaan steeds terug komt, dan wil dat echt wel wat zeggen. Soms heb je een baaldag, maar dat is dit niet.

Ik vind het ook altijd spannend om ergens nieuws te beginnen. Je weet immers niet waar je in terecht komt. Daar kan je trouwens iets mee in de sollicitatieprocedure. Nu de markt voordelig is voor de werknemer, kun je bijvoorbeeld vragen om eens koffie te drinken met wat nieuwe collega's om een beeld te krijgen bij het team/sfeer. Heb ik laatst ook gedaan.

Het is zeker geen baaldag, het speelt denk ik al ongeveer twee jaar. Er worden veranderingen/verbeteringen besproken alleen er gebeurd vrij weinig. 

Ik vind het inderdaad heel spannend, maar ook wel weer leuk, wat nieuws. Daarnaast komt er nu ook nog bij kijken dat een collega ontslag heeft genomen en dat mijn werkgever laatst een duur apparaat heeft aangeschaft en ik dan nu weg zou willen, dat voelt ook dubbel. 

Koffie drinken is inderdaad een idee om te kijken hoe de sfeer op de andere werkplekken is.

Heda

Heda

19-01-2023 om 14:13 Topicstarter

Montblanc schreef op 19-01-2023 om 13:33:

Stap 1 lijkt me toch om in ieder geval op gesprek te gaan als je uitgenodigd wordt! Wie weet wat voor leuke kansen je al hebt laten liggen! Als het niets is, kun je de baan achteraf altijd nog afwijzen.
mis het misschien een soort angst dat je weet wat je nu hebt, met alle nadelen, en dat je bang bent dat een nieuwe baan tegen gaat vallen? Maar weet je, het kan ook meevallen Als je al jaren met regelmaat je huidige baan zat bent heb je namelijk alleen jezelf ermee als je hier blijft zitten. Hoe spannend verandering ook kan zijn.

Ja, super stom he? Maar elke keer als het dan dichterbij komt dan haak ik af. Ik weet ook niet wat het is. Ik ben ook wel, wel gegaan hoor maar dan haakte ik ook af. Zoooo frustrerend...

Wandelvrouwtje schreef op 19-01-2023 om 11:20:

[..]

Het moment dat ik me realiseerde dat ik alleen mezelf kan veranderen, en niet mijn werkplek. Ik bleef proberen de werkplek te veranderen, en ben daar overspannen van geworden. Toen ben ik gaan zoeken en er zijn zo enorm veel andere banen, daar moet iets tussen zitten wat beter is/kan zijn.

Mooi inzicht, ik neem dit voor mezelf mee

To, ik herken het niet, ik verander vrij vlot van baan, als ik het zat ben, uitgeleerd, de uitdaging ontbreekt of een team zonder passie en/of sfeer.

Ik zie werken zo; ik verhuur mijzelf en mijn vrije tijd aan een bedrijf. dus als het niet goed meer is, vind ik dat zonde van mijn vrijetijdsbesteding. En verander ik dus van baan

Zit echt in precies dezelfde situatie. Ik zie wel verbetering de laatste tijd, wordt ook hard aan gewerkt maar eens in de zoveel tijd heb ik 'opeens' weer een sollicitatiegesprek. Team is amazing, cliënten en doelgroep ook maar werk wordt door regels en gedoe steeds minder. Maar ander werk vind ik dan nooit leuk of uitdagend genoeg. Het is ook nooooit goed. 

Ik heb ook zo’n periode gehad. Had het gevoel niet meer op mijn plek te zitten en de organisatie niet meer leuk te vinden. Er waren ook veel mensen die een negatieve sfeer meenamen. Het duurde even maar bij ons is het wel echt 180 graden omgedraaid, ik heb daar zelf ook hard aan meegewerkt. En de laatste jaren heb ik het juist weer ontzettend naar mijn zin. In de tussentijd ook een leuke promotie gemaakt en een hoop nieuwe collega’s die positief in het leven staan. Het kan dus wel echt veranderen, maar verandering kost wel tijd en er zijn ook genoeg organisaties waar het vooral bij mooie praatjes blijft.

Heda

Heda

19-01-2023 om 21:14 Topicstarter

Tatemae schreef op 19-01-2023 om 19:13:

[..]

Mooi inzicht, ik neem dit voor mezelf mee

To, ik herken het niet, ik verander vrij vlot van baan, als ik het zat ben, uitgeleerd, de uitdaging ontbreekt of een team zonder passie en/of sfeer.

Ik zie werken zo; ik verhuur mijzelf en mijn vrije tijd aan een bedrijf. dus als het niet goed meer is, vind ik dat zonde van mijn vrijetijdsbesteding. En verander ik dus van baan

Helder inderdaad. Zo moet ik het ook gaan zien.. 

Heda

Heda

19-01-2023 om 21:16 Topicstarter

Koettie schreef op 19-01-2023 om 19:20:

Zit echt in precies dezelfde situatie. Ik zie wel verbetering de laatste tijd, wordt ook hard aan gewerkt maar eens in de zoveel tijd heb ik 'opeens' weer een sollicitatiegesprek. Team is amazing, cliënten en doelgroep ook maar werk wordt door regels en gedoe steeds minder. Maar ander werk vind ik dan nooit leuk of uitdagend genoeg. Het is ook nooooit goed.

Ik vind het ook zooooo ontzettend moeilijk. Mijn collega's an sich zijn ook echt het probleem niet, ik voel mij er thuis en kan mijzelf zijn. Wel blijf ik aanlopen tegen het feit dat het te rustig is voor mij, hier zie ik helaas ook niet snel verandering in komen. Pfff... haha

Heda

Heda

19-01-2023 om 21:19 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 19-01-2023 om 20:48:

Ik heb ook zo’n periode gehad. Had het gevoel niet meer op mijn plek te zitten en de organisatie niet meer leuk te vinden. Er waren ook veel mensen die een negatieve sfeer meenamen. Het duurde even maar bij ons is het wel echt 180 graden omgedraaid, ik heb daar zelf ook hard aan meegewerkt. En de laatste jaren heb ik het juist weer ontzettend naar mijn zin. In de tussentijd ook een leuke promotie gemaakt en een hoop nieuwe collega’s die positief in het leven staan. Het kan dus wel echt veranderen, maar verandering kost wel tijd en er zijn ook genoeg organisaties waar het vooral bij mooie praatjes blijft.

Ik denk ook zeker dat het bij mij op het werk gaat veranderen, alleen dit gaat nog zeker 2-3 jaar duren ivm pensioen van verschillende werkgevers en collega's. Het kan bij ons gewoon allemaal zoveel beter, sneller en logischer en hier probeer ik heel hard voor te werken maar er zit geen verbetering in. Ik snap ook wel dat mensen die al jaren op dezelfde werkplek zitten, bijna met pensioen gaan, helemaal geen zin hebben in veranderingen. Dit maakt het denk ik ook enorm lastig. Maar is dit 2-3 jaar 'wachten' waard? 

2 tot 3 jaar is in mijn ogen wel erg lang hoor. En heb je dan de garantie dat het beter is? Ik switch ook altijd snel, maar blijft lastig om op te zeggen. 
Uiteindelijk is het een zakelijk iets he, werken. Ik vind het ook lastig hoor, want mijn loyaliteit zit vaak in de weg. Maar uiteindelijk vind ik mezelf toch belangrijker dan het werk. 
Waar zou jij het liefst voor kiezen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.