Werk en Opleiding
Lieveliefde
03-07-2026 om 13:22
Werken in de gehandicaptenzorg ervaring gezocht
Hoi,
Ik ben al jaren lang werkzaam in de retail, inmiddels begint het werk mij steeds meer tegen te staan. Momenteel loopt ik leeg op mijn werk en het kost mij te veel energie. Wanneer ik een paar dagen heb gewerkt, moet ik eerst twee dagen bijkomen om mij weer goed te voelen. Ook ervaar ik stress klachten en heb regelmatig steken op mijn borst.
Kortom voor mij is het duidelijk dat ik niet meer op mijn plek zit bij mijn huidige werkgever en wil kijken of ik mij om kan laten scholen, nu ben ik aan het kijken naar de gehandicaptenzorg en wil met name gaan werken met mensen die een wat hoger niveau hebben.
Wie kan mij wat meer vertellen over werken in de gehandicaptenzorg en hoe ervaar je de werkdruk?
Ook ben ik benieuwd wat je kunt verwachten wat betreft salaris.
Roos57
03-07-2026 om 14:47
Werken en leren. Leuk . Zoek een instelling uit bij jou in de buurt . Bel . Informeer . En loop een dag mee . Zijn ook regelmatig banenmarkten .
Lieveliefde
03-07-2026 om 15:19
Miepjecody schreef op 03-07-2026 om 14:35:
Waarom wil je met wat hoger niveau werken?
Omdat ik geen mensen wil wassen / luiers verschonen
Roos57
03-07-2026 om 15:34
Lieveliefde schreef op 03-07-2026 om 15:19:
[..]
Wat wil je dan ?
Theofora
03-07-2026 om 16:33
Heel leuk werk! Ik ben van een kantoorbaan naar de gehandicaptenzorg gegaan. Mijn salaris is flink omlaag gegaan maar het werk vind ik veel leuker. Ik heb een collega die eerder in een winkel heeft gewerkt en zij zegt dat het salaris daar lager was. Ik werk als woonbegeleider in een instelling met mensen met een flinke beperking. Een deel van onze bewoners heeft (hulp bij) dagelijkse verzorging nodig. Ik vind het niet zo bezwaarlijk. De vergelijking is misschien een beetje gek maar met mijn kinderen vond ik 'vieze klusjes' ook niet zo'n punt. De bewoners worden ook 'je eigen mensen'. Sterker nog: één van mijn geluksmomentjes in de week is te zien hoe een van onze bewoners met een verzaligde glimlach onder de douche staat te wiegen. Het meest spreekt me aan dat onze bewoners geen dubbele agenda's hebben. Dat betekent niet dat ze altijd gemakkelijk gedrag laten zien maar ze zijn wel eerlijk. Ik ben met de bewoners 'in het nu'. Als niet PB-er heb ik relatief weinig extra taken. Daar moet je soms wel mee opletten want al het werk moet bij ons in de diensten gebeuren en dat is in de praktijk eigenlijk niet haalbaar. Nadenk- klussen die ik eerder nog wel eens aannam omdat ik het onderwerp interessant vond, neem ik dus niet meer aan. Ik kan niet de kwaliteit leveren die ik nodig vind dus dan doe ik het liever niet. Ons team is nu compleet maar als dat niet zo is, ontstaat onrust: er komen veel invallers en je wordt vaker gevraagd te werken. Om de balans te bewaren, moet ik dan wel op mezelf passen, heb ik gemerkt. Het onregelmatig werk moet je liggen. Tot mijn verrassing merkte ik dat ik het wel fijn vond. Ik heb geen kinderen meer thuis en ik vind het prima om avonden en weekenden te werken. Met een jong gezin zou ik het niet hebben gedaan maar nu voelt het alsof ik meer 'dag' heb omdat ik op iedere werkdag ook nog een stuk van de dag thuis ben. Mij bevalt dat dus heel goed. Qua werkdruk vind ik het nu meevallen maar ik hou wel een beetje mijn hart vast. Als de personeelstekorten nog hoger oplopen, kan dat veel problemen opleveren. Ik hoop maar dat daar op de een of andere manier oplossingen voor komen.
Miepjecody
03-07-2026 om 16:46
Lieveliefde schreef op 03-07-2026 om 15:19:
[..]
Doe maar niet dan
Ook mensen van hoger niveau kunnen incontinent worden en zorg nodig hebben
Wasgij
03-07-2026 om 17:01
ik vrees dat je het werken met lvb-ers dan erg onderschat. Qua psychische werkdruk.
Miepjecody
03-07-2026 om 17:11
Wasgij schreef op 03-07-2026 om 17:01:
ik vrees dat je het werken met lvb-ers dan erg onderschat. Qua psychische werkdruk.
En die hebben zo af en toe ook begeleiding nodig bij wassen of douchen. En dat zou nog heftiger kunnen zijn dan bij cliënten waarbij het " bijgehouden" wordt.
Ik werk zelf 34 jaar in de zorg. Ik wil liever geen collega's die niet willen " zorgen"
Roos57
03-07-2026 om 17:26
Miepjecody schreef op 03-07-2026 om 16:46:
[..]
Doe maar niet dan
Ook mensen van hoger niveau kunnen incontinent worden en zorg nodig hebben
Zijn dat geen leuke mongooltjes waar je de hele dag mee omtut ???? 😇
Miepjecody
03-07-2026 om 17:47
Bij ons kwam iemand langs die de opleiding wilde doen, hij zag iemand op de wc zitten, is nooit meer terug gekomen.
Wat iemand anders al zei, je word heel eigen met de mensen, je ziet hun handicap niet meer, alleen de persoonlijkheid, dan is het echt anders. Het is uiteraard even wennen in het begin.
Marty1984
03-07-2026 om 18:46
Niet doen.
Laag salaris, wisselende uren, beperkte contract-uren* want je wordt toch gevraagd om extra shiften te werken, een deel van je collega's loopt na een tijd weg, ...
En jij stelt dus al van in begin dat je ongeveer de helft van het werk niet ziet zitten.
Zonde om een vaste job op te geven voor een opleiding waarvan je nu al weet dat je na een half jaar weer leegloopt op de job.
*Voltijse jobs zijn schaars. Je kan echter een bijvoorbeeld 24-uren-contract in bijna elke organisatie aanvullen met last minute invaluren omdat er altijd wel een collega ziek of afwezig is. Wat vaak dan wel niet betaald is en als overuren moet opgenomen worden. Overuren waar ... juist ja, anderen dan weer voor opdraaien. Anderen die er soms ook gewoon niet zijn omdat de dienst onderbezet is.
Miepjecody
03-07-2026 om 19:29
Marty1984 schreef op 03-07-2026 om 18:46:
Niet doen.
Laag salaris, wisselende uren, beperkte contract-uren* want je wordt toch gevraagd om extra shiften te werken, een deel van je collega's loopt na een tijd weg, ...
En jij stelt dus al van in begin dat je ongeveer de helft van het werk niet ziet zitten.
Zonde om een vaste job op te geven voor een opleiding waarvan je nu al weet dat je na een half jaar weer leegloopt op de job.
*Voltijse jobs zijn schaars. Je kan echter een bijvoorbeeld 24-uren-contract in bijna elke organisatie aanvullen met last minute invaluren omdat er altijd wel een collega ziek of afwezig is. Wat vaak dan wel niet betaald is en als overuren moet opgenomen worden. Overuren waar ... juist ja, anderen dan weer voor opdraaien. Anderen die er soms ook gewoon niet zijn omdat de dienst onderbezet is.
Bij ons kun je gewoon 32 uur krijgen hoor op contract
Marty1984
03-07-2026 om 19:34
Miepjecody schreef op 03-07-2026 om 19:29:
[..]
Bij ons kun je gewoon 32 uur krijgen hoor op contract
Maar het is nog altijd geen voltijds
.
36 of 40u vinden de meeste zorg-organisaties toch echt maar ingewikkeld. En is hoogstens weggelegd voor administratief personeel of management.
Terwijl je in the end als je écht wil die 40u gewoon draait in veel zorg-organisaties. Alleen dan wel in flexibele inspring-vorm. Waarbij je ze dus vaak niet uitbetaald krijgt en "tijd voor tijd" krijgt.
MMcGonagall
03-07-2026 om 19:38
Wat een arrogantie hier van zorgmedewerkers. Niets mis met iemand die duidelijk voor ogen heeft wat hij wel en niet wil. Je hoeft niet alles maar te accepteren, alleen omdat je hart voor de zorg hebt. Uiteindelijk verkoop je ook gewoon je uren aan een werkgever.