Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Werkdruk

Ervaren jullie werkdruk?

Ikzelf niet echt, maar het is wel iets wat momenteel centraal staat binnen het bedrijf waar ik werk.
Ik ben zelf secretaresse, spreek mijn afdelingshoofd elke week; en haar agenda zit overvol, vind ze zelf ook!
Zo is ze 's avonds bezig met mailtjes lezen en het beantwoorden daarvan, ze heeft trouwens 50 man onder zich
Het probleem is; wat doe je eraan?

Maar sommige dingen snap ik ook gewoon niet.
Zo hebben ze elke week een overleg van 2 uur met de coördinatoren van de afdeling, het afdelingshoofd en de manager, dan is er nog een apart coördinatorenoverleg 1 keer per maand en heeft het afdelingshoofd om elke maand 1 op 1. Het zal vast niet voor niks zijn, maar dat kan toch efficiënter?

Eind vorige week kregen we de vraag of we weer een groot overleg van 2 uur in willen plannen, met hetzelfde team als aangegeven in m'n 2de zin.
Het liefst in oktober (natuurlijk).
Lang verhaal kort; als wij dan na heel wat gepuzzel vragen of we dat ene wekelijkse overleg mogen gebruiken is het antwoord nee.

Maken ze het zichzelf niet gewoon te moeilijk? 
Gewoon als algemene vraag bedoeld, hierboven gewoon een paar voorbeelden

Is zij van 50 personen de direct leidinggevende? Bij ons is het maximum 24 en daar wordt al hevig over geklaagd. Ik vind het ook nogal wat. Sommige leidinggevenden hebben maandelijks een bila (blegh woord, door jonge hippe managers meegenomen) met al hun medewerkers. Mijn eigen leidinggevende spreek ik drie keer per jaar. Die heeft het niet zo druk

Op welke manier staat werkdruk centraal dan binnen het bedrijf?

En antwoord op de vraag.  Ik ervaar soms werkdruk. Maar dat ligt dan vooral aan mezelf

Dit soort vragen moet je niet stellen. Natuurlijk is het inefficiënt! Maar ja, ze willen nu eenmaal graag veel vergaderen. En dan is het inderdaad druk met niks.

werkdruk is ook voor een deel wat je jezelf oplegt. Ik heb een drukke baan en voel mij verantwoordelijk en wil hoge qualiteit leveren. In hele drukke periode waarin ik veel werkdruk ervoer, dit met mijn manager besproken : welke overleggen kan ik best een keer overslaan, moet ik echt weer in een extra werkgroep, welke dingen kan iemand anders doen, is een 8 ipv een 10 ook goed genoeg etc.

Daarnaast is aantal taken en verantwoordelijkheden natuurlijk ook van invloed op werkdruk.

Ik ben leidinggevende in de sociale sector en ik ervaar een continue werkdruk. Ik kan gelukkig goed prioriteiten stellen en ik kan mijn werk redelijk goed loslaten als ik vrij ben maar mijn werk gaat eigenlijk continu door. Ook als ik vrij ben kunnen collega's mij bellen met vragen, moet ik in bepaalde gevallen direct schakelen en krijg ik ziekmeldingen door waarvoor ik een oplossing moet zoeken. Dit is best vermoeiend,  zeker nu de personeelstekorten in onze branche steeds groter worden. Ook de verantwoordelijkheid die op mijn schouders ligt ervaar ik soms als zwaar maar desondanks vind ik mijn werk vooral heel erg leuk gelukkig. 

Mbt de vergaderingen: ik heb ook regelmatig een vergadering, in wisselende samenstelling, zoals hierboven beschreven. Ieder overleg heeft een ander doel en andere agendapunten, juist dan is het effectief. Als ik over bepaalde, belangrijke, onderwerpen wil vergaderen plan ik daar ook wel eens een aparte vergadering voor in, ook al staan er al allelei vergaderingen of overlegmomenten met dezelfde deelnemers gepland. Het is prettig als een vergadering een duidelijk doel heeft. Als het doel duidelijk is, de deelnemers de vergadering hebben voorbereid en de focus tijdens de vergadering naar dat ene doel/onderwerp uit gaat dan is de vergadering vaak het meest effectief.  Staan er heel veel punten op een agenda dan is het vaak lastiger focussen. 

Mijn leidinggevende stuurt zo'n 15 personen aan, maar in totaal bestaat de afdeling uit 300 man. Bij ons speelt ook hoge werkdruk met veel zware thema's.

Wij kijken kritisch naar de agenda en slaan over waar het mogelijk is. Maar we werken in de zorgsector waar veel dilemma's zijn zoals inhaalzorg,  krapte in personeel etc. Dat kun je niet zomaar loslaten. Dus schouders eronder en gaan.

Wil je weten wat jij kunt doen om haar te ontlasten of wil je horen dat ze niet goed bezig is? Ben je wel eens bij zo’n overleg en weet je waarom ze nodig zijn in deze frequentie?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-09-2021 om 23:38

Ik ervaar veel werkdruk, maar dat vind ik niet vervelend omdat ik juist goed functioneer onder druk. De werkdruk zit hem bij mij gelukkig niet in vergaderen, overleggen en mails wegwerken. Daar zou ik wel echt uitgeblust van raken. 

Wednesday schreef op 21-09-2021 om 23:38:

Ik ervaar veel werkdruk, maar dat vind ik niet vervelend omdat ik juist goed functioneer onder druk. De werkdruk zit hem bij mij gelukkig niet in vergaderen, overleggen en mails wegwerken. Daar zou ik wel echt uitgeblust van raken.

Ik heb precies hetzelfde, ik functioneer beter en voel me lekkerder bij werkdruk, maar ik ben een doener en vind overleggen en luisteren juist vermoeiend.

Mijn werkdruk is vooral soort van zelfopgelegd. Ik heb een neventaak/project die gemiddeld 20 uur per week kost. Dat is gemiddeld want in sommige weken ben ik alleen maar daarmee bezig. Het zijn ook meestal werkzaamheden die niet kunnen wachten en waarvoor ik direct al het andere moet laten vallen. Dat is zo afgesproken, en ik hoef me daarom niet bezwaard te voelen, maar zo’n inbreuk op mijn planning is wel eens frustrerend. Als ik soms dus toch iets op de met mezelf afgesproken dag af wil hebben, doe ik dat op zondagochtend. Dan krijg ik in ieder geval niet zes telefoontjes tussendoor

noas_1993

noas_1993

14-10-2021 om 10:41 Topicstarter

Ik up dit topic even, ben er even helemaal klaar mee vandaag.

Ik vind mijn werk super leuk hoor, vooral de afwisseling
Vorige week hebben ze het plan opgevat om als afdeling naast de 6 wekelijkse grote nieuwsbrief ook een wekelijkse te doen met de collega's die komen en gaan en lief en leed.

Wij alle gegevens verzameld vanaf de zomer, eind juni was er immers nog een grote nieuwsbrief uitgegaan.
Krijgen we vandaag terug van het afdelingshoofd dat ze die en die nog miste; ja, want die waren al eerder benoemd + al rond maart begonnen.
Haar reactie: willen jullie die nogmaals meenemen? Collega's hebben het misschien niet meer op hun netvlies staan. Niet ons probleem toch?
Wij hebben best wel wat verloop omdat we ook veel inhuur hebben.

Zo moeten we bij collega's die komen vragen of ze zich in een kort stukje willen voorstellen + foto. Vragen bij lief en leed dingen of collega's dat erin willen hebben.

Dat is misschien leuk als je een afdeling met 40 man hebt, maar wij hebben er 100!
Nu moet ik er ook bij zeggen dat deze week sowieso druk is.

We hebben ook nog een gesprek in het vooruitzicht over werkzaamheden die we eventueel nog meer kunnen overnemen... ben benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.