Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Weer studeren, maar hoe bepaal ik wat ik wil?

al een tijdje heb ik zin om een studie op te pakken maar ik blijf een beetje hangen omdat ik geen keuze kan maken in wat ik wil. Veel dingen lijken me leuk, maar ik zie ook veel beren op de weg als ik bv denk over een 4 jarige studie. 
Hoe hebben jullie bepaald of en wat jullie wilden gaan studeren?

ik vind voeding erg interessant en denk dan dus bv aan een opleiding als voeding en diëtetiek, maar de 4 jaar en de stages geven me dan weer het gevoel dat ik dat niet zie zitten. Maar heb me hier niet op vastgepind er zijn veel studies die ik interessant vind.

het is al lang geleden dat ik studeerde en ik zou eigenlijk eerst wel eens willen weten of ik het echt leuk vind om weer in de boeken te gaan zitten. Dus dan denk ik er aan om wellicht eerst een korte opleiding/cursus van een paar maanden te doen voor ik mezelf vastzet voor 4 jaar.

qua niveau heb ik een wo opleidingsniveau, maar een opleiding hoeft niet per se op dat niveau, mag uiteraard wel.

hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Hebben jullie tips voor bijvoorbeeld een goede studiekeuzetest?

dat ik iets wil weet ik zeker maar wat en hoe dat is me nog niet duidelijk. Hopelijk kan dit topic me wat inzichten geven.


Ik zou beginnen met de vraag, wat je wil met de studie.
Omscholen? Puur uit interesse? Iets anders?

Je benoemt het niet, dus wat ik me afvraag is ten eerste wat je doel is om weer te gaan studeren. Omscholen, kennisverbreding, omdat het leuk is...?
Allemaal valide redenen maar hebben wel invloed op je studiekeuze. Ik ben ooit weer bij 0 begonnen op de uni (voor de tweede keer dus), maar daar zat voor mij een heel duidelijk doel achter.

Wat doe je nu? Heb je de financiële middelen om weer 4 jaar lang full-time te studeren?

Je zegt dat dat je veel beren op de weg ziet als je denkt aan een 4-jarige studie, is dat omdat je bang bent dat je het onderwerp niet interessant genoeg vindt? Dat het te moeilijk is? Dat je de financiën niet hebt? Dat het lastig kan zijn om stages te vinden?

Patatje15 schreef op 19-08-2021 om 16:20:

Je benoemt het niet, dus wat ik me afvraag is ten eerste wat je doel is om weer te gaan studeren. Omscholen, kennisverbreding, omdat het leuk is...?
Allemaal valide redenen maar hebben wel invloed op je studiekeuze. Ik ben ooit weer bij 0 begonnen op de uni (voor de tweede keer dus), maar daar zat voor mij een heel duidelijk doel achter.

Idd. Ik doe uit pure interesse een studie bij de Open Universiteit. Niet full-time en gewoon naast mijn werk. Ik heb geen deadline aangezien ik niet verwacht er mijn werk van te gaan maken.

Zou ik het voor mijn werk moeten/willen doen, dan had ik een andere keuze gemaakt.

Calathea

Calathea

19-08-2021 om 16:26 Topicstarter

alvast bedankt voor de reacties. Ik moet nu even weg dus reageer later vanavond! 

Zusterclivia schreef op 19-08-2021 om 16:24:

[..]

Idd. Ik doe uit pure interesse een studie bij de Open Universiteit. Niet full-time en gewoon naast mijn werk. Ik heb geen deadline aangezien ik niet verwacht er mijn werk van te gaan maken.

Zou ik het voor mijn werk moeten/willen doen, dan had ik een andere keuze gemaakt.

Leuk, welke doe je? Twijfel al een eeuwigheid, psychologie of cultuurwetenschappen. Lijkt me zo leuk, maar ik heb de neiging snel mijn interesse (of discipline) te verliezen en dan is dat weer zo jammer van het geld.

Ik denk dat je het beste eerst globaal een richting moet zoeken, op welk gebied je een studie wilt. Van daaruit kan je dus bedenken of je korte cursus wilt of juist een bachelor.

Zowel op Springest als Intermediair zijn talloze vaak kortere cursussen te vinden. Misschien is dat waiom inspiratie op te doen voor een richting?

Je zegt "weer studeren" dus ik ga ervan uit dat je al eerder een studie hebt gedaan. Wat heb je eerder gestudeerd? Hoe beviel dat? Wat vond je er (niet) leuk aan? Is het gelukt om die studie af te ronden? De antwoorden op deze vragen kunnen je wellicht op weg helpen in het vinden van een nieuwe studie. 

Zonder big-registratie heb je niets aan die opleiding. 

Mlah! schreef op 19-08-2021 om 16:41:

[..]

Leuk, welke doe je? Twijfel al een eeuwigheid, psychologie of cultuurwetenschappen. Lijkt me zo leuk, maar ik heb de neiging snel mijn interesse (of discipline) te verliezen en dan is dat weer zo jammer van het geld.

Milieu- en natuurwetenschappen. Cultuurwetenschappen heb ik ook overwogen, maar dit vind ik nu het interessantst. Ik ben ook makkelijk, misschien maak ik het af en misschien niet. Voor mij is het echt een hobby.

Als je voeding interessant vindt, zou ik ook eens breder kijken dan voeding en diëtetiek. Food Technology bijvoorbeeld, maar dat is wel echt meer gericht op de productie kant, dan dat je bijvoorbeeld leert wat gezonder of is. En als je vier jaar en stages te veel vindt, zou ik toch op wo niveau kijken. Daar is ook genoeg voor 1 of 2 jaar te vinden.  

Kijk ook eens bij de universiteit van Maastricht, daar heb je de opleiding Health Food Innovation Management (2 jaar). Die zou ik zelf ooit nog weleens willen doen 

Zusterclivia schreef op 19-08-2021 om 20:46:

[..]

Milieu- en natuurwetenschappen. Cultuurwetenschappen heb ik ook overwogen, maar dit vind ik nu het interessantst. Ik ben ook makkelijk, misschien maak ik het af en misschien niet. Voor mij is het echt een hobby.

Ik schop dit topic weer even omhoog met een vraag aan jou.

Ik heb ook al een paar keer naar Milieu- en natuurwetenschappen gekeken, maar ik had  geen scheikunde en natuurkunde in mijn vakkenpakket op de middelbare school en eerder stond op de site dat werd aangeraden om eerst een cursus te doen om dat op te halen.

Nu staat dat er niet meer zie ik. Hoe is jouw ervaring hiermee? Had jij het zelf wel in je vakkenpakket?

Rondstruiner schreef op 23-08-2021 om 21:15:

[..]

Ik schop dit topic weer even omhoog met een vraag aan jou.

Ik heb ook al een paar keer naar Milieu- en natuurwetenschappen gekeken, maar ik had geen scheikunde en natuurkunde in mijn vakkenpakket op de middelbare school en eerder stond op de site dat werd aangeraden om eerst een cursus te doen om dat op te halen.

Nu staat dat er niet meer zie ik. Hoe is jouw ervaring hiermee? Had jij het zelf wel in je vakkenpakket?

Ik had scheidkunde, natuurkunde en zo in mijn pakket. Maar dat was toen ik er mee begon ook al meer dan 10 jaar geleden. De basis was wel blijven hangen, maar de details niet. Ik vond het wel te doen, ik had van te voren nog bv scheikunde voor dummies gelezen. Nu weet ik nog idioot veel van vakken die ik vroeger op school heb gehad, dus ik ben niet goed vergelijkingsmateriaal.

Zusterclivia schreef op 25-08-2021 om 09:55:

[..]

Ik had scheidkunde, natuurkunde en zo in mijn pakket. Maar dat was toen ik er mee begon ook al meer dan 10 jaar geleden. De basis was wel blijven hangen, maar de details niet. Ik vond het wel te doen, ik had van te voren nog bv scheikunde voor dummies gelezen. Nu weet ik nog idioot veel van vakken die ik vroeger op school heb gehad, dus ik ben niet goed vergelijkingsmateriaal.

Ah, thanks. 

Ik pik dingen wel snel op, dus misschien begin ik wel gewoon met het eerste vak als losse cursus, en dan merk ik het wel. 

Rondstruiner schreef op 25-08-2021 om 12:46:

[..]

Ah, thanks.

Ik pik dingen wel snel op, dus misschien begin ik wel gewoon met het eerste vak als losse cursus, en dan merk ik het wel.

Toen ik begon, begon je met een dubbele module die meer algemeen is, met van alles was (aarde, milieu en wetenschap). Daarna eerst vakken als fysiologie. Om er meer feeling bij te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.