Werk en Opleiding
Auwereel
04-02-2026 om 18:43
Wat zou jij antwoorden?
Situatie: een collega gaat een workshop organiseren en vraagt of wie eraan wil deelnemen. Omdat ik eraan gerelateerd werk doe, was ik wel geïnteresseerd, maar het hoort niet tot mijn hoofdwerkzaamheden. Maar me dus wel opgegeven en dan moest ik een hele middag vrijhouden. Omdat ik vorige week nog niets had gehoord, maar eens geïnformeerd, gaat het nog door, een hele middag vrij blijven houden in mijn agenda is lastig. Jaja, zei de organisator, gaat door, @secretariaat: er moet nog een mail uitgaan.
Maar ik hoorde nog steeds niets en omdat het niet hoort tot mijn hoofd werkzaamheden heb ik voorrang gegeven aan andere meetings, maar die bestrijken niet de hele middag, dus ik zou misschien deel kunnen nemen. Nogmaals gevraagd, gaat het door, ik weet niet of ik kan komen.
Krijg ik een mail terug met de strekking, hoe dùrf je het aan mij te vragen, daar is het secretariaat voor! En: het is dan en daar.
Ok, inmiddels staat er een andere meeting op dat tijdstip.
Ik vraag me af of ik antwoord moet geven, want hij wil kennelijk niet lastig gevallen worden. Maar ik vraag me af of anderen wel op de mailinglijst staan, maar om dat nou na te gaan bij het secretariaat, dat is toch werk voor een organisator?
Verder ben ik nogal pissig over hoe hij me mailt, alsof ik zijn ondergeschikte ben ofzo.
Nu mijn vraag...
Peiling
Wat zou jij voor antwoord geven op deze mail?
MMcGonagall
04-02-2026 om 19:41
Ik zou even bellen en vragen of ik hem soms heb geschoffeerd omdat hij zo’n mail meende te moeten sturen. Of langslopen en vragen of het nu echt zo erg was dat ik hem had gemaild. Jij had in ieder geval geen uitnodiging ontvangen dus ergens is er wel iets spaak gelopen in de communicatie met het secretariaat.
Auwereel
04-02-2026 om 19:55
Ik denk dat ik het maar eens gewoon vraag in plaats van de mail, dat is toch tricky om de juiste toon te vinden. Maar ik zie 'm vrij weinig, dat maakt het lastig, om er veel later op terug te komen is ook niet aan te bevelen.
madee
04-02-2026 om 20:06
Anders, nl:
Eerst hem de workshop laten doen, en dan volgende week afstemmen of hij binnenkort een keertje op kantoor/in de buurt is om even iets te bespreken waar je mee in je maag zit. En dan irl de feedback geven op zijn gedrag en wat dat bij jou teweeg heeft gebracht. Erbij noemen dat je graag zonder wrijving collega’s wilt kunnen zijn/blijven en het daarom graag toelicht/uitpraat.
Zoiets heb ik zelf ook laatst een keer gehad en dat bleek heel effectief. Er bleek niet eens sprake te zijn van irritatie of boosheid richting mij, maar van een onhandige reactie (of eigenlijk het gebrek aan een reactie) We kunnen weer prima door 1 deur, net als voorheen.
Op mijn werk besteden we ook aandacht aan feedback geven en ontvangen, is dat misschien ook iets voor bij jullie?
Auwereel
04-02-2026 om 21:05
We hebben afgelopen jaar heel veel cursussen gehad over communicatie en sociale veiligheid op het werk, maar theorie is duidelijk anders dan de praktijk!
Wie weet heeft hij mijn mail wel verkeerd geïntepreteerd dat hij denkt dat ik hem op zijn vingers tik, terwijl ik informeerde of het doorging.
madee
04-02-2026 om 21:21
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 21:05:
We hebben afgelopen jaar heel veel cursussen gehad over communicatie en sociale veiligheid op het werk, maar theorie is duidelijk anders dan de praktijk!
Wie weet heeft hij mijn mail wel verkeerd geïntepreteerd dat hij denkt dat ik hem op zijn vingers tik, terwijl ik informeerde of het doorging.
Mijn advies is om het gesprek te beginnen met ‘Joh, nog even over die workshop laatst, ik denk dat er een misverstand is ontstaan met alle mails die heen en weer gegaan zijn’ of iets dergelijks. Het nadeel van mail/tekstberichten is inderdaad dat er ook onbedoelde interpretaties aan kunnen worden gegeven, daarom juist nu ook een persoonlijk gesprekje met een kopje koffie of in ieder geval zonder de wapens of verdediging te trekken.
Schoondochter
04-02-2026 om 21:35
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 21:05:
Als hij dacht dat je wel uitgenodigd was kan dat ook een deel van de reactie verklaren. 'waarom blijf je mij vragen of de afspraak die gewoon in je agenda staat doorgaat?', zoiets?