Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Wat voor vrijwilligerswerk doe jij?


Ik ben gek op dieren en de natuur. Dus ik heb me ingezet om dieren te inventariseren: vleermuizen, otters, weidevogels. Maar ik heb ook geholpen in een wild opvang. Vooral in het broedseizoen kunnen ze wat extra handen gebruiken. Dus doe vooral iets waar je gemotiveerd voor bent

voorzitter stembureau 
Commissie bij sportclub
Kascontrole ouderraad school dochter 

Mijn vriend doet vrijwilligerswerk in de bibliotheek.   

In de bibliotheek, en in een kringloopwinkel. Vooral dit laatste is erg leuk!

Rondstruiner schreef op 08-03-2022 om 18:11:

[..]

Hoe kom je aan dat soort klusjes dan Friezinnetje? Via via, of zoek je actief op internet?

viavia, bijna allemaal in het dorp. Ons kent ons, 

Ik ben nieuwslezer geweest bij de lokale radio. En met een vriendin hadden we samen een praatprogramma met muziek 1x per week.
En ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij een festival met Nederlandstalige artiesten (naar het podium begeleiden, drankje aanbieden etc.). 
Ik zat in de MR van de basisschool van ons kind en ik was er eerst leesmoeder en later computermoeder.

Ik zou wel bij de voorleesexpress van de bieb willen. Voorlezen in vluchtelingengezinnen/statushouders. Maar momenteel ben ik te druk (vooral in mijn hoofd).

als ik dit zo lees voel ik me schuldig dat ik niks doe. Ik heb wat ik deed (een commissie en de ouderraad van school) weer neergelegd omdat het me zo leegzoog. Op de school van de kinderen doe ik ook niks. Collecteren doe ik ook niet meer. Geven aan een collecte dan weer wel. 
Ik heb er weleens over gedacht om tzt vrijwilligerswerk in een hospice te gaan doen. Maar ook dat is nu niet het juiste moment. 

Wattenbolleke schreef op 08-03-2022 om 21:41:

als ik dit zo lees voel ik me schuldig dat ik niks doe. Ik heb wat ik deed (een commissie en de ouderraad van school) weer neergelegd omdat het me zo leegzoog. Op de school van de kinderen doe ik ook niks. Collecteren doe ik ook niet meer. Geven aan een collecte dan weer wel.
Ik heb er weleens over gedacht om tzt vrijwilligerswerk in een hospice te gaan doen. Maar ook dat is nu niet het juiste moment.

Schuldig voelen is echt niet nodig hoor. Niet iedereen heeft evenveel tijd en het moet je ook liggen. Als ieder en collectant is, is het fijn als er ook mensen zijn (jij ) er wat instoppen!

Ik zou zelf geen vrijwilligerswerk in de zorg of met kinderen willen doen, daar word ik niet gezellig van. Ik ben beter op bestuurlijk niveau dus áls ik tijd heb, doe ik weer een rondje MR of GMR op de school van mijn kinderen mee.

Ik werk nu vrijwillig als leerlingbegeleider op een VO school. 
In het verleden: allerlei taken binnen een sportvereniging. Van bestuur tot materiaalvrouw. 
Bestuur van een wijkraad
Taalmaatje

Due-scimmie

Due-scimmie

08-03-2022 om 21:53 Topicstarter

Ik doe momenteel ook alleen oudercommissie kdv maar dat is misschien 5 uur per jaar en stop eind schooljaar. Halverwege Volgend schooljaar gaat jongste naar school. Dan wil ik wel keer in oudercommissie daar. En als kleuter blijft voetballen wil ik daar ook iets. 

Mja, wat is vrijwillig, ik ben invalleesmoeder geweest en was heel verbaasd dat ook ik van groep drie een zelfgeknutselde boekenlegger kreeg. En heel verguld natuurlijk 

Ik doe niets, heb pleegkinderen, werk in de zorg....dus doe genoeg.

En sorry....maar mijn haren staan recht overeind als ik lees:vrijwilligers werk in de zorg.....Ik woon niet meer in NL.... maar denk:ben je zo oud geworden om dood tegaan....staan er vrijwilligers aan je bed....Vindikbeschamend voor zo"n rijk land

Ted68 schreef op 08-03-2022 om 23:15:

Ik doe niets, heb pleegkinderen, werk in de zorg....dus doe genoeg.

En sorry....maar mijn haren staan recht overeind als ik lees:vrijwilligers werk in de zorg.....Ik woon niet meer in NL.... maar denk:ben je zo oud geworden om dood tegaan....staan er vrijwilligers aan je bed....Vindikbeschamend voor zo"n rijk land

Nou Ik zou als zorgwerker wel een beetje(veel) balen als ik zie dat de vrijwilligers de leuke dingen doen met de cliënten zoals wandelen koffiedrinken of op andere manieren bezig zijn, en ik in die tijd stomme lijsten moet invullen met wat de mensen doen.(of wat ze dan ook maar voor lijsten moeten maken) Denk niet dat dat mijn idee voor de toekomst zou zijn als ik een opleiding in de zorg begon 

Ted68 schreef op 08-03-2022 om 23:15:

Ik doe niets, heb pleegkinderen, werk in de zorg....dus doe genoeg.

En sorry....maar mijn haren staan recht overeind als ik lees:vrijwilligers werk in de zorg.....Ik woon niet meer in NL.... maar denk:ben je zo oud geworden om dood tegaan....staan er vrijwilligers aan je bed....Vindikbeschamend voor zo"n rijk land

Dat er te weinig personeel is en de werkdruk zo groot is, dat is beschamend, maar dat er met vrijwilligers gewerkt wordt is dat zeker niet. Dat kan een heel waardevolle toevoeging zijn. 

Voor mij geldt: liever een vrijwilliger die het leuk vindt om even bij me te zitten of me even mee naar buiten neemt, dan iemand die dat moet doen omdat zij ervoor betaald wordt. Er zijn genoeg ouderen zonder familie hè, dan is het toch hartstikke fijn als er vrijwilligers zijn die zich om hen bekommeren?

Ik ben het wel eens met Ted68 dat het gek is dat werk wat eigenlijk gewoon betaald werk is, door vrijwilligers wordt gedaan. Vrijwilligerswerk in een zorginstelling ok, maar de echte zorg verlenen? Net zoiets als vrijwilligers vluchtelingen gezinnen met zware trauma's laten begeleiden bijvoorbeeld, daar heb je in mijn ogen een maatschappelijk werker oid voor nodig. 
Ik ken verhalen van mensen die werkten bij een bibliotheek als uitleenmedewerker. Werden ontslagen in een reorganisatie en vervolgens werden gebeld of ze vrijwilligerswerk wilden doen in de bieb om de boeken uit te lenen... dat gaat mij echt te ver

Maar degene die zeggen dat ze vrijwilligerswerk in de zorg doen, zeggen toch niet dat ze aan het bed staan? Dat kan toch ook zijn, een bezoekje brengen, de bloemen verzorgen, een wandeling maken, een spelletje doen enz? 
Ik werk ook in de zorg en wij hebben ook vrijwilligers. Die ons ondersteunen in de groep. En niet elke dag hoor, het is niet structureel. Maar op dit moment 3 dagdelen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.